Holdet 2024 re/2k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Bent Holdt Jørgensen
Hold 2024 re/2k (2k re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 kristendom
Titel 2 islam
Titel 3 hinduisme
Titel 4 medicinsk etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 kristendom

Vi læser grundbogen religion og kultur s.144-156, 166-172
Derudover læser vi tekster i Gammel testamente og Ny Testamente, læser om de forskellige kirkeretninger og emner, der debatteres i det danske kirkeliv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 islam

Ud fra grundbogen Religion og kultur s.173-192 og læser vi om Islam. Vi læser om Mohammed, koranen, sunni og shia, sufisme, de 5 søjler, især pilgrimsfærden til Mekka. Vi har talt om, hvordan muslimer har behandlet den vestlige overlegenhed fra år 1850. Vi har inddraget Jan Hjärpes model om muslimer, og brugt den på filmen Layla M
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 hinduisme

Vi læser om hinduisme ud fra Allan Poulsen: Hinduismen s.7-21. Vi har læst følgende tekster: Tekst 2,3 og 4 fra Upanishaderne. Tekst 6 om Bhagavadgita. Vi har læst om guderne Puja og religiøse årtidsfester, om helligsteder, set video fra Benares, talt om yoga og ashrams, de 4 livsaldre, de 4 livsmål og tekst 26 om en mand i 3.alderstrin. Vi har læst om spiseregler, om ægteskab og kvinders situation i Indien, om kastesystemet og læst tekster 30-32. Til sidst har vi læst om hindunationalisme og læst tekst 33. Til sidst har vi set Anders Agger indefra om tamilske hinduer i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer