Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Daniel Geneser Woo Shing Hai
|
Hold
|
2024 bi/2a (2a bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologi og naturforvaltning
Vi har arbejdet med følgende kernestof:
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Vi har lavet forsøg med fotosyntese og respiration, BI5, lavet feltundersøgelser i en å og haft et svampeforløb (symbiose).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese og respiration
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppens opbygn. og processer
Vi har arbejdet med følgende kernestof
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion,
Vi har lavet spytamylaseforsøg, kost og motionsforsøg, BMI/Fedtprocent/hofte-talje-ratio, blodtryk/puls (hvile-arbejde).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymer og kroppen
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Cellebiologi og DNA
Cellebiologi og DNA: BIU side 14-21 169-176.
Kernestof: ̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser og DNA
Forsøg: Osmose, Mikroskopiering, DNA-oprensning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmoserapport
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikrobiologi
Mikrobiologi: Biologi i udvikling B-niveau side 97-100,104-109 (9 sider)
Kernestoffet gennemgået er
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Forsøg: sporefald og hygiejneforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikrobiologiaflevering
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krop og kønshormoner
Kernestoffet gennemgået er:
forplantning og hormonel regulering
Vi har undersøgt abortgrænser, og diskuteret argumenter for og imod. Vi har set film fra bodybio om pubertet og forplantning.
Vi har lavet gelelektroforese med undersøgelse for en arvelig sygdom og snakket om dilemmaerne i forhold til at lave sådan en undersøgelse og beslutning om en evt. abort.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetik, arv og miljø
Vi har gennemgået følgende kernestof
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Vi har lavet forsøg med udspaltninger (terninger), blodtypebestemmelse, selektionsøvelse med røde/hvide bønner på rødt/hvidt papir.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790703448",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790703448",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790703448"
}