Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Bent Holdt Jørgensen
|
Hold
|
2024 re/2b (2b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
kristendom
Vi læser grundbogen religion og kultur s.144-156, 166-172
Derudover læser vi tekster i Gammel testamente og Ny Testamente, læser om de forskellige kirkeretninger og emner, der debatteres i det danske kirkeliv. Ind imellem har vi også læst om Rastafari og hørt Raggae og Ska.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg introducerer til hvad er religion.
-
Hvad er religion?
-
Læs vedlagte artikel indtil Harry Potter versus Jesus
-
Vi gennemgår resten af teksten om, hvad er religion?
-
Første Mosebog Kapitel 1-2
-
Første Mosebog Kapitel 3 Læs Syndefaldsberetningen
-
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 144-147, 150-155, 166-172
-
Læs om jødernes historie
-
Anden Mosebog Kapitel 12 Læs teksten om Moses, om påsken og udfrielse af fangeskab. Tænk også på Gudsopfattelsen.
-
Salmernes Bog Kapitel 137
-
The Melodians – Rivers of Babylon
-
Rivers of Babylon - Wikipedia
-
The Melodians performing the Rivers of Babylon - live at the Ashkenaz
-
reggae.pdf
-
Læs vedlagte tekst.
-
Bob Marley & The Wailers - Redemption Song (Official Music Video)
-
Markusevangeliet Kapitel 1 Læs Markusevangeliet kap. og vi taler om Johannes Døberen, dåben og hvad Guds Riget er.
-
Læs om Israel på Jesus' tid.
-
Markusevangeliet Kapitel 1
-
Vi gennemgår Markusevangeliet kap.1 emner er begyndelsen, dåben og Guds rige
-
Lukasevangeliet Kapitel 10 Læs lignelsen om den barmhjertige samaritaner
-
Lukasevangeliet Kapitel 15
-
Læs Markusevangeliet Kapitel 10, vers 32-45, kap.11, 14 og 15
-
Læs Markus kap.16
-
Markusevangeliet Kapitel 16
-
Læs afsnittene fra Efter opstandelsen og frigørelsen fra jødedommen
-
Apostlenes Gerninger Kapitel 15
-
Den etiopisk-ortodokse kirke - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Inside Lalibela, the mysterious holy site visited by 200,000 Ethiopian Christians on their annual…
-
Ethiopia Jazz instrument "AHADU" Official Music Video 2020
-
Journey into Rastafarian Beliefs | Black/Current |Black Current
-
Haile Selassie
-
image-20241111122439-1.jpeg
-
Journey into the Shared Beliefs of Rastafari And Christianity | Parable
-
Vi ser vedlagte video om Rastafari, og vi skal finde ud af, om og hvordan rastafari er en kulturel, politisk og/eller religiøs bevægelse, og om den er mere jødisk eller kristen.
-
Læs om de vigtigste kirkeretninger
-
Fremlæggelse af gruppearbejderne om kirkesamfund
-
quiz.docx
-
Læs om ritualer
-
Læs om kalenderen', Kristendom og samfund og udviklingen i Danmark
-
Grøn Kirke - inspiration til klima- og miljøtiltag i kirkelivet
-
Kirkens Korshærs prioriteter
-
Et år efter rydningen af Brorsonskirken | Indland | DR
-
Hvad siger kristendommen om aktiv dødshjælp? - Kristendom.dk
-
Præst tror på reinkarnation: Vi præster sidder ikke inde med sandheden
-
Quiz og jeopardy om kristendommen, og synge julesangen
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rastafari
Vi læser om Rastafari og kommer ind på hvilken indflydelse jødedommen og kristendommen har på religionen. Ligeledes kommer ind på den etiopiske kirkes særlige kendetegn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
islam
Ud fra grundbogen Religion og kultur s.173-192 og læser vi om Islam. Vi læser om Mohammed, koranen, sunni og shia, sufisme, de 5 søjler, især pilgrimsfærden til Mekka. Vi har talt om, hvordan muslimer har behandlet den vestlige overlegenhed fra år 1850. Vi har inddraget Jan Hjärpes model om muslimer, og brugt den på filmen Layla M
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Vi læser om hinduisme ud fra Allan Poulsen: Hinduismen s.7-21. Vi har læst følgende tekster: Tekst 2,3 og 4 fra Upanishaderne. Tekst 6 om Bhagavadgita. Vi har læst om guderne Puja og religiøse årtidsfester, om helligsteder, set video fra Benares, talt om yoga og ashrams, de 4 livsaldre, de 4 livsmål og tekst 26 om en mand i 3.alderstrin. Vi har læst om spiseregler, om ægteskab og kvinders situation i Indien, om kastesystemet og læst tekster 30-32. Til sidst har vi læst om hindunationalisme og læst tekst 33. Til sidst har vi set Anders Agger indefra om tamilske hinduer i Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
islam
Ud fra grundbogen Religion og kultur læser vi om Islam
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790705053",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790705053",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790705053"
}