Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Bent Egeløv Kristensen, Jacob Amstrup Hostrup, Martin Tristan Haages Andersen, Signe Donbæk Kjeldsen
Hold
2024 ks/p (
1p ks
,
2p ks
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Enkeltfagligt: Samfundsfag - ideologier og politik
Titel 2
Enkeltfagligt: Religion. Intro til religion C KS
Titel 3
Enkeltfagligt: Historie - De store opdagelser
Titel 4
Enkeltfagligt: Religion - Islam
Titel 5
Flerfagligt: Kulturmøder
Titel 6
Enkeltfagligt: Religion - Kristendom
Titel 7
Enkeltfagligt: Historieopgave/HO - Besættelsen
Titel 8
Enkeltfagligt: Samfundsfag - Ulighed
Titel 9
Flerfagligt: Det gode samfund
Titel 10
Enkeltfagligt Samfundsfag - Identitet i forandring
Titel 11
Enkeltfagligt: Religion - Hinduisme
Titel 12
Kinas historie
Titel 13
Flerfagligt: Familien
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Enkeltfagligt: Samfundsfag - ideologier og politik
Om forløbet:
Forløbet har til formål at give eleverne en introduktion til samfundsfag på HF. Der indledes derfor med en introduktion til fagets identitet og metoder. Herefter arbejder der med de klassiske ideologier og de ideologiske forgreninger. Eleverne præsenteres for de danske partiers placering på den fordelingspolitiske- og værdipolitiske venstre-højre-akse, Downs politikmodel og Molins model.
Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske deltagelsesmulig-heder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- Politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
- kvantitativ metode.
- kvalitativ metode
Materiale:
- Peter Brøndum & Thor B. Hansen (2019): "Luk samfundet op!", Columbus 3. udgave, s. 12-13, 108-124 (bog)
Indhold
Kernestof:
Div.: Kultur og samfund side 19-22
Ninian Smart og de syv dimensioner
Div.: KULTUR OG SAMFUND 3. UDGAVE, Systime; sider: 23-32
Esben Andreasen (m.fl.): Religion og kultur (2014) side 267
Brøndum Peter, Hansen B. Thor: LUK SAMFUNDET OP ! 3.UDGAVE, Columbus; sider: 108-115
Sorte børn i København, 1905
opdagelserne (1).pdf
Afsnit
Div.: RELIGION C GRUNDBOG, Systime; sider: 111-129, 135-136
opdagelserne (1) (1).pdf
kedelige spørgsmål.docx
Spørgsmål, Traditionel konservatisme og Socialisme, Luk samfunet op s. 112-115.docx
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 180-181
opdagelserne (1) (1) (1).pdf
Islams trosartikler. Allah KS.docx
Naser Khader: Ære og skam (1998) side 24-29
opdagelserne (1) (1) (1) (1).pdf
Myter og mytekategorier, i Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): Begrebsnøglen til religion (2016) side 66-67
Steffensen, Jens M.: ISLAM - FRA BEDUINKULT TIL VERDENSRELIGI, Systime; sider: 74-75, 89
Kate Østergaard: Danske Verdensreligioner. Islam (2007) side 144
Kate Østergaard: Danske verdensreligioner. Islam (2007) side 147-148
opdagelserne (1) (1) (1) (1) (1).pdf Afsnit
historiesyn.pdf
scanning (14).pdf Afsnit
Hvid Mands Byrde (1).docx
julesferry.pdf
Ramadan i København, Isam B m.fl.
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 80
Supplerende stof:
Opgaver, Hvad er en ideologi.docx
Spørgsmål, Hvad er en ideologi, Luk samfundet op s. 108-110.docx
Spørgsmål, Klassisk liberalisme, Luk samfundet op s. 110-112.docx
Spørgsmål, Traditionel konservatisme og Socialisme, Luk samfundet op s. 112-115.docx
Gruppearbejde, Ideologiske forgreninger.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Enkeltfagligt: Religion. Intro til religion C KS
Intro til KS og til religion C
Læreplanen
Religion C:
Gudsbegreber
Religionsdefinition, Emil Durkheim
* Forestillinger og handlinger
* Det hellige og det profane
* Sociale fællesskaber
Civilreligion
Fagets begreber:
* Ninian Smarts syv dimensioner
* * Jan Hjärpes model
Sekularisering
Fagets metoder:
Udefra og indefra
Indhold
Kernestof:
Div.: Kultur og samfund side 19-22
Ninian Smart og de syv dimensioner
Div.: KULTUR OG SAMFUND 3. UDGAVE, Systime; sider: 23-32
Esben Andreasen (m.fl.): Religion og kultur (2014) side 267
Brøndum Peter, Hansen B. Thor: LUK SAMFUNDET OP ! 3.UDGAVE, Columbus; sider: 108-110
Sorte børn i København, 1905
opdagelserne (1).pdf
Supplerende stof:
Opgaver, Hvad er en ideologi.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 3
Enkeltfagligt: Historie - De store opdagelser
Indhold
Kernestof:
Div.: Kultur og samfund side 19-22
Ninian Smart og de syv dimensioner
Div.: KULTUR OG SAMFUND 3. UDGAVE, Systime; sider: 23-32
Esben Andreasen (m.fl.): Religion og kultur (2014) side 267
Brøndum Peter, Hansen B. Thor: LUK SAMFUNDET OP ! 3.UDGAVE, Columbus; sider: 108-115
Sorte børn i København, 1905
opdagelserne (1).pdf
Afsnit
Div.: RELIGION C GRUNDBOG, Systime; sider: 111-129, 135-136
opdagelserne (1) (1).pdf
kedelige spørgsmål.docx
Spørgsmål, Traditionel konservatisme og Socialisme, Luk samfunet op s. 112-115.docx
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 180-181
opdagelserne (1) (1) (1).pdf
Islams trosartikler. Allah KS.docx
Naser Khader: Ære og skam (1998) side 24-29
opdagelserne (1) (1) (1) (1).pdf
Myter og mytekategorier, i Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): Begrebsnøglen til religion (2016) side 66-67
Steffensen, Jens M.: ISLAM - FRA BEDUINKULT TIL VERDENSRELIGI, Systime; sider: 74-75, 89
Kate Østergaard: Danske Verdensreligioner. Islam (2007) side 144
Kate Østergaard: Danske verdensreligioner. Islam (2007) side 147-148
opdagelserne (1) (1) (1) (1) (1).pdf Afsnit
historiesyn.pdf
scanning (14).pdf Afsnit
Hvid Mands Byrde (1).docx
julesferry.pdf
Ramadan i København, Isam B m.fl.
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 80
Supplerende stof:
Opgaver, Hvad er en ideologi.docx
Spørgsmål, Hvad er en ideologi, Luk samfundet op s. 108-110.docx
Spørgsmål, Klassisk liberalisme, Luk samfundet op s. 110-112.docx
Spørgsmål, Traditionel konservatisme og Socialisme, Luk samfundet op s. 112-115.docx
Gruppearbejde, Ideologiske forgreninger.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Enkeltfagligt: Religion - Islam
Intro til islam:
Fakta om islam, hvorfor vælge islam, hvorfor vælge islam fra.
Islams historie, udvikling og splittelse:
Islams guldalder, islams gyldne periode.
Sunni, shia, sufisme.
Iman:
De seks trosartikler, fokus på: gudsopfattelse og den yderste dag
Ibadat:
De fem søjler, fokus på bøn, faste og valfart.
Muamalat:
Sharia og fiqh, retsskoler, kvalifikation af handlinger,
Fokus: Ægteskab
Indhold
Kernestof:
Div.: RELIGION C GRUNDBOG, Systime; sider: 111-129, 135-139
Afsnit
opdagelserne (1) (1).pdf
kedelige spørgsmål.docx
Brøndum Peter, Hansen B. Thor: LUK SAMFUNDET OP ! 3.UDGAVE, Columbus; sider: 110-115
Spørgsmål, Traditionel konservatisme og Socialisme, Luk samfunet op s. 112-115.docx
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 180-181
opdagelserne (1) (1) (1).pdf
Islams trosartikler. Allah KS.docx
Naser Khader: Ære og skam (1998) side 24-29
opdagelserne (1) (1) (1) (1).pdf
Myter og mytekategorier, i Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): Begrebsnøglen til religion (2016) side 66-67
Steffensen, Jens M.: ISLAM - FRA BEDUINKULT TIL VERDENSRELIGI, Systime; sider: 74-75, 89
Kate Østergaard: Danske Verdensreligioner. Islam (2007) side 144
Kate Østergaard: Danske verdensreligioner. Islam (2007) side 147-148
opdagelserne (1) (1) (1) (1) (1).pdf Afsnit
historiesyn.pdf
scanning (14).pdf Afsnit
Hvid Mands Byrde (1).docx
julesferry.pdf
Ramadan i København, Isam B m.fl.
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 80
Koranen om ægteskab
Al-Bukharis hadithsamling om ægteskab udgivet af Esben Andreasen (2007) side 60-61
Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam (2011) side 101-102, 137
scanning (17).pdf Afsnit
Supplerende stof:
Spørgsmål, Klassisk liberalisme, Luk samfundet op s. 110-112.docx
Spørgsmål, Traditionel konservatisme og Socialisme, Luk samfundet op s. 112-115.docx
Gruppearbejde, Ideologiske forgreninger.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 5
Flerfagligt: Kulturmøder
FLERFAGLIGT FORLØB
Forløbet er det første flerfaglige forløb i KS. Der gives derfor en introduktion til KS som flerfagligt fag.
Der arbejdes flerfagligt med emnet "Kulturmøder". Der arbejdes bl.a. med hvordan flygtningestrømme og kulturmøder mellem mennesker gennem tiden og aktuelt har påvirket samfund og mennesker. Hvordan handler vi mennesker, når vi møder det fremmede, hvilke udfordringer kan der være og hvordan løses disse?
Synopsis-bilag:
- "Håndbog for markedsinspektør" (1100-tallet)
- Paul Alvarus (ca. år 850): "Om de spanske kristnes begejstring for muslimsk kultur"
- Dansk Folkeparti (2024): "Danskerne Først"
- Interview af Pernille Ammitzbøll (2004): "Regler er ikke så vigtige", Jyllands-Posten 17. april 2004
- Danmarks Statistik (2021): ”Indvandrere i Danmark 2021”
HISTORIE:
Om forløbet:
I forløbet om kulturmøder har vi kort set på det tidlige kulturmøde mellem Kristendommen (vesten) og Islam – herunder korstogene. Efterfølgende har vi berørt indvandringen til Danmark, fra importen af udenlandsk arbejdskraft inden oliekrisen til den mere kritiske vinkel på indvandringen som bl.a. Dansk Folkeparti repræsenterer. Vi undersøger også kort begrebet ”fjendebilleder” og hvordan bruges i fremstillingen af indvandrere.
Materiale:
Madsen, Maria (m.fl.): KS-Bogen – Side 91-103
Danielsen (m.fl.): Fokus 1 - ”Håndbog for en markedsinspektør” – ”Om de spanske kristnes begejstring for muslimsk kultur” (Kilder)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/socialdemokratiets-indvandrerpolitik-arbejdsprogram-1982
https://www.socialdemokratiet.dk/det-vil-vi/udlaendinge/
https://danskfolkeparti.dk/maerkesager/stram-udlaendingepolitik/
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/dansk-indvandrings-og-udlaendingepolitik-1970-1992
https://www.youtube.com/watch?v=ZyjWsNWGbbo
https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es
https://www.dr.dk/drtv/se/i-krig-for-danmark_-paa-korstog-mod-oest_185204
https://www.tsa.gov/videos/911-events-unfold-0
Sorte børn i København, 1905:https://danmarkshistorien.lex.dk/Sorte_b%C3%B8rn_i_K%C3%B8benhavn,_1905
SAMFUNDSFAG:
Om forløbet: Vi arbejder med migration i dag. Vi undersøger årsager til migration (push-pull modeller, NELM, kædemigration). Vi undersøger de udfordringer migration giver (kriminalitet, parallelsamfund, ghetto), politisk debat om integration (assimilation, segregation, pluralistisk integration). Integration der virker (uddannelse). Integration der udfordrer individet herunder Thomas Hylland Eriksens teori om identitet hos indvandrere og efterkommere (kreolsk, bindestreg, ren identitet).
Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle
- kvantitativ og kvalitativ metode
Materiale:
- Hansen, Christina B. m.fl. (2019): "Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsfagsgruppen på HF", s. 213, 253-269 (bog)
- Flygtninge Fortæller | Podcast on Spotify (podcast)
- Natasha Arthy (2007): "Fighter" (film)
RELIGION:
Om forløbet:
Islam i Vesten, euroislam
Islam i Danmark
Islam som lovreligion
Kernestof:
Islam i Danmark, sharia i Danmark
Kvalifikation af handlinger
* Spiseregler
* Slagteregler
* Forholdet mellem kønnene
Spiseregler i
Materiale:
Indhold
Kernestof:
Div.: RELIGION C GRUNDBOG, Systime; sider: 137-145, 338-340
Koranen om ægteskab
Al-Bukharis hadithsamling om ægteskab udgivet af Esben Andreasen (2007) side 60-61
Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam (2011) side 101-102, 137
scanning (17).pdf Afsnit
Håndbog for en markedsinspektør (1).docx
Div.: KULTUR OG SAMFUND 3. UDGAVE, Systime; sider: 134-141, 253-254
Hudud-regler, i Gads Leksikon om Islam (2008) side 111
VALGSYSTEM: Forstå hvordan valget fungerer i USA
Afsnit
fokus 1 korstog.pdf
Merete Munk, Cille Transø: Islam. Klassiske og nutidige tekster (1995) side 92-94
Uddrag af en halal-guide om dhabh, i Kate Østergaard: Danske Verdensreligioner. Islam (2007) side 169-170
Om de officielle kostråd. fødevarestyrelsen.dk
Interview med Laila om forholdet mellem kønnene, i Kate Østergaard: Danske verdensreligioner. Islam (2007) side 216-218
fokus 1 korstog (2).pdf
Responsibility to Protect (R2P)
putin om Ukriane.docx
KulturmøderHIS (1) (1).pdf
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 143-152
Kong Salomos Tempel
Fra jødedom til kristendom.docx
KulturmøderHIS (1) (1) (1).pdf
Dansk indvandrings- og udlændingepolitik, 1970-1992 – Danmarkshistorien | Lex
Katrine Haaning, Søren K Laursen: Kristendom - tro og praksis (2016) side 12-14
Skabelsesmyter, i 1. Mosebog kap.1-2
video om synopsis ks - Google-søgning
KS - Projekt - Kulturmøder - 1p.docx
Supplerende stof:
Højre, venstre skalaer.docx
Opgaver, Flygtninge fortæller.docx
www.socialdemokratiet.dk
danskfolkeparti.dk
danmarkshistorien.dk
EKSEMPEL PÅ EN RIGTIG GOD SYNOPSIS (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Enkeltfagligt: Religion - Kristendom
Intro til kristendom:
Hvad er kristendom?
* Den kristne grundfortælling
Fra jødedom til kristendom
Jesus af Nazaret og Jesus Kristus
GT:
Skabelsesmyter og syndefaldsmyter
Sinaipagten
Udvælgelse og pagter
NT:
Jesu Dåb og fristelsen i ørkenen
Bjergprædikenen
Passionshistorien
Jesu forkyndelse
Opstandelsestro
Præmoderne kristen tænkning
Kristendom som selvstændig religion
* Apostlen Paulus som grundlægger
Kristendommens udbredelse og hovedretninger
Martin Luther
Moderne kristen tænkning:
Sekularisering og kristendom
Vækkelseskristendom
* N F S Grundtvig og Indre Mission
Afmytologisering
Skabelsesteologi og eksistensteologi
Senmoderne kristen tænkning:
Narrativ teologi
Indhold
Kernestof:
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 143-152
Kong Salomos Tempel
Fra jødedom til kristendom.docx
KulturmøderHIS (1) (1) (1).pdf
Dansk indvandrings- og udlændingepolitik, 1970-1992 – Danmarkshistorien | Lex
Katrine Haaning, Søren K Laursen: Kristendom - tro og praksis (2016) side 12-14
Skabelsesmyter, i 1. Mosebog kap.1-2
video om synopsis ks - Google-søgning
KS - Projekt - Kulturmøder - 1p.docx
Religion b.docx
Syndefaldsmyten, i 1. Mosebog kap. 3
Åbenbaringen på Sinai, 2. Mosebog kap. 19-20
Jens Forman: De kristnes religion (2012) 49-50
Afsnit
hisop besættelsen.pdf
hisop besættelsen (1).pdf
KS Bjergprædikenen.docx
DEN NYE AFTALE 2020, Bibelselskabet; sider: 22-23, 49, 63, 79-80, 84-89
Jesu forkyndelse.docx
Historieopgaven 1p2025.docx
kompendium historieopgave 1p.pdf
Skriveopgave HO.docx
Indtoget i Jerusalem.pdf , Markus kap. 11,1-14
Lidelseshistorien, i Markus kap. 14-16,8
Jens Forman: Og tog bolig iblandt os (1987) side 75
Israel på Jesu tid.pdf
Messiasforventninger.docx
hisop besættelsen (1) (3).pdf
Uddrag Vores samfund, om Ulighed.pdf
Supplerende stof:
www.socialdemokratiet.dk
danskfolkeparti.dk
danmarkshistorien.dk
EKSEMPEL PÅ EN RIGTIG GOD SYNOPSIS (1).docx
Gruppearbejde om dokumentaren, Ik så mange penge.docx
Spørgsmål, Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Enkeltfagligt: Historieopgave/HO - Besættelsen
Indhold
Kernestof:
Religion b.docx
Syndefaldsmyten, i 1. Mosebog kap. 3
Åbenbaringen på Sinai, 2. Mosebog kap. 19-20
Jens Forman: De kristnes religion (2012) 49-50
Afsnit
hisop besættelsen.pdf
hisop besættelsen (1).pdf
KS Bjergprædikenen.docx
DEN NYE AFTALE 2020, Bibelselskabet; sider: 22-23, 49, 63, 79-80, 84-89
Jesu forkyndelse.docx
Historieopgaven 1p2025.docx
kompendium historieopgave 1p.pdf
Skriveopgave HO.docx
Indtoget i Jerusalem.pdf , Markus kap. 11,1-14
Lidelseshistorien, i Markus kap. 14-16,8
Jens Forman: Og tog bolig iblandt os (1987) side 75
Israel på Jesu tid.pdf
Messiasforventninger.docx
hisop besættelsen (1) (3).pdf
Uddrag Vores samfund, om Ulighed.pdf
Det tyske ultimatum til den danske regering, 28. august 1943
Kristendommens historie. Tre perioder.docx
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 152-153, 155, 161-162, 164-165
Katrine Haaning, Søren K Laursen: Kristendom - tro og praksis (2016) side 220-225
Brug af kilder i historieopgave.docx
N F S Grundtvig og Indre Mission.docx
Velkommen igen Guds engle små, i Anders Holm: Grundtvig. Introduktion og tekster (2012) 99-103
Vækkelsesbevægelser i Danmark.docx
En ting står fast, i Katrine Haaning, Søren K Lauersen (2016) side 237-238
Katrine Haaning, Søren K Laursen: Kristendom - tro og praksis (2016) side 240-244
Afmytologisering. Løgstrup og Sløk.docx
Frederiksen, Peter: DET TREDIE RIGE., Systime; sider: 15-27
Katrine Haaning, Søren K Laursen: Kristendom - tro og praksis (2016) side 251-252,
Katrine Haaning, Søren K Lauren: Kristendom - tro og praksis (2016) side 256-259
Hvis I har lyst, kan I se dokumentaren, vi begyndte på sidste time færdig på CFU: ”Fattige danske børn – den usynlige arv”. Vi har set 16 minutter.
Jørgen Vestergård Jacobsen (m.fl.): Kultur- og Samfundsfags bogen (2009) side 97-100
Abrahamreligionerne.docx
KS Det gode samfund. Jødedom.docx
Tag den grønne grundbog "Luk samfundet op!" med til modulet.
Spørgsmål til Mangel og vækstbehov, s. 174-177.docx
Luk samfundet op! Kap. 8, Økonomi og behovsopfyldelse.pdf
Supplerende stof:
Gruppearbejde om dokumentaren, Ik så mange penge.docx
Spørgsmål, Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund.docx
Spørgsmål, Social mobilitet og social arv.docx
Opgaver, Hvorfor er der ulighed, Vores samfund s. 23-27.docx
Skema, noter til ulighed mellem kønnene i Danmark.docx
Skema til udfyldelse, Dok. Mandefald Når mænd er alene.docx
Gruppearbejde om ideologierne, partierne og ulighed.docx
Individuelt arbejde, Er Danmark et ulige samfund.docx
Opgaver til 3R 130325.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Enkeltfagligt: Samfundsfag - Ulighed
Om forløbet:
Der arbejdes med temaet Ulighed med fokus på forskellige former for ulighed i det danske samfund. Der er bl.a. arbejdet med spørgsmålene: Hvad er ulighed? Hvordan måler vi økonomisk ulighed og hvordan måler vi uligheden i det danske samfund? Hvordan ser uligheden ud i de sociale klasser? Hvorfor er der ulighed i Danmark, når vi har en universel velfærdsstat, som skal udligne forskelle? Hvorfor er der ulighed mellem kønnene i Danmark? Hvordan ser de politiske ideologier og partier på ulighed?
Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle
- kvantitativ metode.
- kvalitativ metode
Materiale:
- Brøndum, Peter & Carlsen B., Marie (2024): "Vores samfund", Columbus, s. 8- 44 (PDF/bog)
- DR TV (2023): "Ik' så mange penge", 1. maj 2023,
https://www.dr.dk/drtv/episode/ultra-aegte_-ik-saa-mange-penge-_-filmen_386404
(film)
- Explainer: Er Danmark et ulige samfund? Birthe Larsen, CBS (20+) Video | Facebook (film)
- DR TV (2020): "Mandefald - Når mænd er alene",
https://www.dr.dk/drtv/se/mandefald_-naar-maend-er-alene_164406
(film)
- DR TV (2012): "Fattige danske børn - den usynlige arv" (film)
Indhold
Kernestof:
Afsnit
hisop besættelsen.pdf
hisop besættelsen (1).pdf
KS Bjergprædikenen.docx
DEN NYE AFTALE 2020, Bibelselskabet; sider: 22-23, 49, 63, 79-80, 84-89
Jesu forkyndelse.docx
Historieopgaven 1p2025.docx
kompendium historieopgave 1p.pdf
Skriveopgave HO.docx
Indtoget i Jerusalem.pdf , Markus kap. 11,1-14
Lidelseshistorien, i Markus kap. 14-16,8
Jens Forman: Og tog bolig iblandt os (1987) side 75
Israel på Jesu tid.pdf
Messiasforventninger.docx
hisop besættelsen (1) (3).pdf
Uddrag Vores samfund, om Ulighed.pdf
Det tyske ultimatum til den danske regering, 28. august 1943
Kristendommens historie. Tre perioder.docx
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 152-153, 155, 161-162, 164-165
Katrine Haaning, Søren K Laursen: Kristendom - tro og praksis (2016) side 220-225
Brug af kilder i historieopgave.docx
N F S Grundtvig og Indre Mission.docx
Velkommen igen Guds engle små, i Anders Holm: Grundtvig. Introduktion og tekster (2012) 99-103
Vækkelsesbevægelser i Danmark.docx
En ting står fast, i Katrine Haaning, Søren K Lauersen (2016) side 237-238
Katrine Haaning, Søren K Laursen: Kristendom - tro og praksis (2016) side 240-244
Afmytologisering. Løgstrup og Sløk.docx
Frederiksen, Peter: DET TREDIE RIGE., Systime; sider: 15-20
Supplerende stof:
Gruppearbejde om dokumentaren, Ik så mange penge.docx
Spørgsmål, Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund.docx
Spørgsmål, Social mobilitet og social arv.docx
Opgaver, Hvorfor er der ulighed, Vores samfund s. 23-27.docx
Skema, noter til ulighed mellem kønnene i Danmark.docx
Skema til udfyldelse, Dok. Mandefald Når mænd er alene.docx
Gruppearbejde om ideologierne, partierne og ulighed.docx
Individuelt arbejde, Er Danmark et ulige samfund.docx
Opgaver til 3R 130325.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Flerfagligt: Det gode samfund
FLERFAGLIGT FORLØB
Der arbejdes flerfagligt med temaet "Det gode samfund". Der arbejdes bl.a. med spørgsmålene: Hvad styrer danskernes moral og etik? Hvordan ser det ideelle samfund ud? Er det den enkeltes ansvar, hvis man tilhører samfundets bund, og man derfor ikke skal forsørges af staten? Eller er det statens opgave at fordele goderne mellem borgerne ved at tage fra de rige og give til de fattige, så uligheden formindskes? Spiller religion stadig en rolle i dag eller har ideologiernes og ideologiernes opfattelse ad det gode samfund taget over? Eller er vi måske i dag så individualiserede, at opfattelsen af, hvad det godt er en helt privat sag?
Synopsis-bilag:
- Jakob Knudsen: Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden. (1908)
- Ernst Hansen: Livet som arbejdsløs i 1930'erne
- Apostlenes Gerninger kap. 2,42-47
- Anne Pedersen, Birte Rosenkjær: ”Kristendommen i Folkekirken i dag” (1986) side 68-70
Bjarne Lenau Henriksen: "Kirkens Korshærs selvforståelse"
- Rapport: ”Velfærd under pres” af Dansk Erhverv, september 2020 (uddrag)
- TV2 (2023): "Mange danskere ønsker ikke selv at passe på ældre – ekspert har dårligt nyt til dem" (uddrag), 6. marts 2023
HISTORIE:
Om forløbet:
Vi ser på udviklingen af den danske velfærdsstat, startende med kirkens rolle i den tidlige velfærdsstat. Vi ser hvordan staten langsomt tager et større ansvar for den enkelte efterhånden som de socialdemokratiske tanker fylder mere i forhold til de liberale tanker om at man skal være sin egen lykkes smed. Det kulminerer i velfærdsstatens guldalder i 60’erne inden oliekriserne i 70’erne bremser væksten i velfærdsstaten.
Materiale:
KS-Bogen (2. udgave) – Side 152-167 og 173-175 (Kompendium)
Velfærd fra vugge til grav – Det gode liv – DR2-Dokumentar
Fokus 3 – Fra Verdenskrig til Velfærd – Side 63-66 (Kildemateriale – Jakob Knudsen og Ernst Hansen)
www.museernepaakanten.dk
SAMFUNDSFAG:
Om forløbet: I samfundsfag arbejde der først med grundlæggende samfundsøkonomi og derefter fokuseres der i forløbet på velfærdsstaten. Der er bl.a. arbejdet med følgende spørgsmål: Hvilke behov har mennesket? Hvordan fungerer Danmarks økonomi? Hvordan og hvorfor svinger økonomien mellem høj og lavkonjunktur? Hvad er Det økonomiske kredsløb og hvordan spiller de forskellige dele af samfundsøkonomien sammen? Hvad er en velfærdsstat? Hvilke forskellige velfærdsstatsmodeller findes der og hvad er fordelen og ulemperne ved de forskellige modeller? Hvad er en konkurrencestat? Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat overfor og hvordan kan udfordringerne løses?
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- kvantitativ metode.
- kvalitativ metode
Materiale:
- Hansen, Christina B. m.fl. (2019): "Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsfagsgruppen på HF", s. 158-160 (bog)
- Brøndum, Peter & Hansen, Thor B. (2019): "Luk samfundet op!", Columbus, s. 174-194, 205-220 (bog)
- DR TV (2014): "Farvelfærd: Hvor ville du spare?" (film)
-
Videnskab.dk
(2024): "Hvordan måler man lykke? Og hvorfor er danskerne et af verdens lykkeligste folk?", Bent Greve (RUC), 25. marts 2025 (artikel)
- "Hvordan slipper vi af med de andre?",
https://www.youtube.com/watch?v=YV81xAQO_QI
(film)
- DR2: "Lukketid for velfærdsstaten?",
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000018310&s=43462654&n=1&o=hits
(film)
RELIGION:
Om forløbet:
Religionerne og det gode samfund
Velfærdsbegrebet, velfærd, filantropi og diakoni
Kernestof:
Abrahamreligionerne:
1. Det gode samfund i en jødisk kontekst
2. Det gode samfund i en muslimsk kontekst
3. Det gode samfund i en kristen kontekst
Case: Kristen diakoni, diakonissestiftelsen
Materiale:'
Jørgen Vestergaard Jacobsen (m.fl.): Kultur og Samfundsfagsbogen (2009)
Diakonissestiftelsen.dk
:
*
diakonissestiftelsen.dk/om-os/
*
diakonissestiftelsen.dk/om-os-vaerdigrundlag-og-historie/
* diakonissestiftelsen/marthagaarden.dk
*
diakonissestiftelsen.dk/aeldrepleje/hjemmehj
ælp/
Indhold
Kernestof:
Kristendommens historie. Tre perioder.docx
Katrine Haaning, Søren K Laursen: Kristendom - tro og praksis (2016) side 251-252,
Katrine Haaning, Søren K Lauren: Kristendom - tro og praksis (2016) side 256-259
Frederiksen, Peter: DET TREDIE RIGE., Systime; sider: 21-27, 29-33
Hvis I har lyst, kan I se dokumentaren, vi begyndte på sidste time færdig på CFU: ”Fattige danske børn – den usynlige arv”. Vi har set 16 minutter.
Jørgen Vestergård Jacobsen (m.fl.): Kultur- og Samfundsfags bogen (2009) side 97-100
Abrahamreligionerne.docx
KS Det gode samfund. Jødedom.docx
Afsnit
Tag den grønne grundbog "Luk samfundet op!" med til modulet.
Spørgsmål til Mangel og vækstbehov, s. 174-177.docx
Luk samfundet op! Kap. 8, Økonomi og behovsopfyldelse.pdf
Jørgen Vestergaard (m.fl.): Kultur og Samfundsfagsbogen (2009) side 100-105
Koranen om Zakat, i Koranen Sura 9,60 og 57,18, oversat af Ellen Wulff (2006)
KS Islam og kristendom.docx
Brøndum Peter, Hansen B. Thor: LUK SAMFUNDET OP ! 3.UDGAVE, Columbus; sider: 177-192
Vi skal arbejde med siderne om "Danskernes forskellige veje til behovsopfyldelse" i modulet. God idé at orientere dig i siderne inden modulet.
Opgaver, Danskernes forskellige veje til behovsopfyldelse, s. 184-190.docx
Jørgen Vestergård Jacobsen (m.fl.): Kultur-og Samfundsfagsbogen (2009) side 105-109
Diakonissestiftelsen
KS Filantropi og diakoni.docx
Opgaver, Hvad er god økonomi.docx
Vi skal arbejde med afsnit 8.3 "Hvad er god økonomi". Hvis du ikke læser så hurtigt, kan det være en god idé at orientere dig i siderne før modulet. Det er ikke decideret lektie.
Læs siderne i grundbogen om Det økonomiske kredsløb (figur 8.12) og tag egne noter dertil
his - velfærdsstat kompendium (7).pdf
Diakonissestiftelsen. Værdigrundlag
Marhagården
Diakonissestiftelsen. Værdigrundlag.docx
Diakonissestiftelsen. Mathagården.docx
Opgaver - kirken og velfærd.docx
Lektier: 156-159 Info om lektien: Hav fokus på årsager til at den danske velfærdsmodel kommer til at se ud som det er tilfældet.
his - velfærdsstat kompendium (7) (3).pdf
Diakoni Ældrepleje
Diakonissestiftelsen. Hjemmepleje.docx
Spørgsmål, Forskellige velfærdsmodeller.docx
Husk grundbogen "Luk samfundet op!"
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
Abrahamreligionerne. Opsamling.docx
IMU i Års, Indefra sæson 6, DR1
Velkommen tilbage efter ferie :-)
KS - Projekt - Det gode samfund - 2p.pdf
I skal skrive projekt, så husk jeres bilag og KS-bøger/materiale til modulet.
EKSEMPEL PÅ EN RIGTIG GOD SYNOPSIS (1).docx
Fremlæggelser.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Enkeltfagligt Samfundsfag - Identitet i forandring
Om forløbet: Der arbejdes med spørgsmålet om, hvordan vi bliver, dem vi gør. Herunder fokuseres der på socialisering og identitetsdannelse. Herefter ser vi på, hvordan det er at være ung i nutidens samfund og hvilke muligheder og udfordringer unge i dag har. Der er arbejdet med følgende spørgsmål: Hvad er socialisering? Hvad er identitet? Hvordan kan man have flere sociale roller? Hvilken indflydelse har omgivelserne og ikke mindst de sociale medier på identitetsdannelsen? Hvorfor mistrives flere unge i dag?
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- kvantitativ og kvalitativ metode
Materiale:
- Brøndum, Peter m.fl. (2019): "Luk samfundet op!", s. 30-44, 53-61, 81-88 (bog)
- ”Daginstitutioners rolle i samfundet” Daginstitutioners rolle i samfundet - Luk samfundet op! on Vimeo (film)
- ”Barn i skilsmisseland” (3):
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031806112130
, uddrag (film)
- Debatfilm fra "Luk samfundet op!" om Internettets betydning for individet:
https://luksamfundetop.dk/kapitel-2/debatfilm
(film)
Indhold
Kernestof:
Opgaver, Hvad er socialisering.docx
I dag starter vi på et nyt forløb i KS samfundsfag. I skal derfor tage jeres grønne, grundbog "Luk samfundet op!" med til modulet.
Introduktion til hinduisme.docx
Poulsen Allan: HINDUISMEN, Systime; sider: 7-15, 17-20, 49, 101, 147-148, 171-174
Afsnit
vores verdenshistorie kina.pdf
Opgaver - Kina lektion 2.docx
Tag grundbogen "Luk samfundet op!" med til modulet
vores verdenshistorie kina (1).pdf
Ritualer og ritualtyper.docx
Div.: RELIGION C GRUNDBOG, Systime; sider: 152-154, 238-240
J G Davis Model til helligstedsanalyse, i Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 152-153
Tekstlæsningsmodeller (1).pdf
Kategorier af religion, i Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori - Fænomenologi - Metode (2018) side 12
Tempelkult. Puja for gudinden.docx
Identitet i forandring, Fra Luk samfundet op!.pdf
Brøndum Peter, Hansen B. Thor: LUK SAMFUNDET OP ! 3.UDGAVE, Columbus; sider: 36-43, 81-88
Læs siderne i grundbogen og tag noter til/skriv hvad alle ordene markeret med gul betyder.
Opgaver, Sociale grupper, Luk samfundet op, s. 43-44.docx
Det tilbagetrukne stadium (1).docx
Kastevæsenet i hinduismen.pdf
Spørgsmål.docx
Husk grundbogen "Luk samfundet op!" (grøn)
Diskussionsspørgsmål, Debatfilm om internettets betydning for individet.docx
Opgaver til hindumytologi:
Skabelse, undergang og skabelse, i Finn Jacobi, Hanne Josephsen: Religionerne. Tekster og fremstillinger
DEN NYE AFTALE 2020, Bibelselskabet; sider: 51
Myter og mytekategorier, Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): Begrebsnøglen til religion (2016) side 66-67
vores verdenshistorie kina (1) (5).pdf
Prøveeksamen samfundsfag c.docx
Læs siderne om "Når ungdom og identitetsdannelse gør ondt". Vi skal arbejde med siderne i modulet. Husk derfor grundbogen!
My Sweet Lord, fra George Harrison: All Things Must Pass
Stjernefart, fra Shu-bi-dua 7 1980
vores verdenshistorie kina (1) (3).pdf
www.information.dk
Hvorfor giver Kina sine borgere point?
Frederiksen, Peter: DET TREDIE RIGE., Systime; sider: 37-43
Hverdag i en kristen familie, i Kristeligt dagblad 2006
Guide: Sådan oplærer du dit barn i den kristne tro, i Kristeligt Dagblad 2017
Familien Bibelske tekster.docx
Eksempelopgave historie HF B.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Enkeltfagligt: Religion - Hinduisme
Intro til hinduisme:
* Hinduisme som en indisk religion
* Reinkarnationstanken
* Den opadrettede og den nedadrettede dimension
* De fire livsmål
* Hinduismens hellige skrifter
Klassisk hinduisme:
Reinkarnation og frelse:
1. Karma samsara og reinkarnation
2. Atman, brahman, moksha og samadhi
2. De tre veje til frelse
Hinduismens gudeverden:
1. Guderne og deres familier
2. Puja, tilbedelsen af guderne
3 .Hellig geografi
Mytologi:
Den hinduistiske verdenscyklus
Dharma: at leve som hindu:
1. Livsmål og livsstadier
2. Kastesystemet
Hinduisme i dag:
1. Hinduisme i Indien
2. Hinduisme i Vesten
Indhold
Kernestof:
Opgaver, Hvad er socialisering.docx
I dag starter vi på et nyt forløb i KS samfundsfag. I skal derfor tage jeres grønne, grundbog "Luk samfundet op!" med til modulet.
Introduktion til hinduisme.docx
Poulsen Allan: HINDUISMEN, Systime; sider: 7-15, 17-20, 49, 101, 147-148, 171-174
Afsnit
vores verdenshistorie kina.pdf
Opgaver - Kina lektion 2.docx
Tag grundbogen "Luk samfundet op!" med til modulet
vores verdenshistorie kina (1).pdf
Ritualer og ritualtyper.docx
Div.: RELIGION C GRUNDBOG, Systime; sider: 152-154, 238-240
J G Davis Model til helligstedsanalyse, i Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 152-153
Tekstlæsningsmodeller (1).pdf
Kategorier af religion, i Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori - Fænomenologi - Metode (2018) side 12
Tempelkult. Puja for gudinden.docx
Identitet i forandring, Fra Luk samfundet op!.pdf
Brøndum Peter, Hansen B. Thor: LUK SAMFUNDET OP ! 3.UDGAVE, Columbus; sider: 36-43, 81-88
Læs siderne i grundbogen og tag noter til/skriv hvad alle ordene markeret med gul betyder.
Opgaver, Sociale grupper, Luk samfundet op, s. 43-44.docx
Det tilbagetrukne stadium (1).docx
Kastevæsenet i hinduismen.pdf
Spørgsmål.docx
Husk grundbogen "Luk samfundet op!" (grøn)
Diskussionsspørgsmål, Debatfilm om internettets betydning for individet.docx
Opgaver til hindumytologi:
Skabelse, undergang og skabelse, i Finn Jacobi, Hanne Josephsen: Religionerne. Tekster og fremstillinger
DEN NYE AFTALE 2020, Bibelselskabet; sider: 51
Myter og mytekategorier, Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): Begrebsnøglen til religion (2016) side 66-67
vores verdenshistorie kina (1) (5).pdf
Prøveeksamen samfundsfag c.docx
Læs siderne om "Når ungdom og identitetsdannelse gør ondt". Vi skal arbejde med siderne i modulet. Husk derfor grundbogen!
My Sweet Lord, fra George Harrison: All Things Must Pass
Stjernefart, fra Shu-bi-dua 7 1980
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 12
Kinas historie
I forløbet ser vi nærmere på hvordan Kina har udviklet sig frem til den globale stormagt som det efterhånden er blevet i dag. Vi ser desuden nærmere på hvilke forhold i det kinesiske samfund der sikrer rigets stablilitet - ikke mindst kinesernes opbakning til det hierakiske samfund.
Kernestof:
Frederiksen, Peter - Vores Verdenshistorie 1 (Columbus) - side 152-161, 166-171 og 180-181.
Frederiksen, Peter - Vores Verdenshistorie 2 (Columbus) - Side 233-252
Dokumentar: "Stem på mig - Why Democracy" - Chen (2007)
Dokumentar: "American Factory" - Bognad (2019)
https://www.youtube.com/watch?v=xWRhPf9Qzmw
- the great leap forward
https://www.information.dk/indland/leder/2019/04/pandabjoernene-skaendsel-danmark
https://www.youtube.com/watch?v=tdXU0vFdoKM
Indhold
Kernestof:
Afsnit
vores verdenshistorie kina.pdf
Opgaver - Kina lektion 2.docx
Tag grundbogen "Luk samfundet op!" med til modulet
vores verdenshistorie kina (1).pdf
Ritualer og ritualtyper.docx
Div.: RELIGION C GRUNDBOG, Systime; sider: 152-154, 238-240
J G Davis Model til helligstedsanalyse, i Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 152-153
Tekstlæsningsmodeller (1).pdf
Poulsen Allan: HINDUISMEN, Systime; sider: 11-15, 17-20, 49, 101, 147-148, 171-174
Kategorier af religion, i Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori - Fænomenologi - Metode (2018) side 12
Tempelkult. Puja for gudinden.docx
Identitet i forandring, Fra Luk samfundet op!.pdf
Brøndum Peter, Hansen B. Thor: LUK SAMFUNDET OP ! 3.UDGAVE, Columbus; sider: 36-43, 81-88
Læs siderne i grundbogen og tag noter til/skriv hvad alle ordene markeret med gul betyder.
Opgaver, Sociale grupper, Luk samfundet op, s. 43-44.docx
Det tilbagetrukne stadium (1).docx
Kastevæsenet i hinduismen.pdf
Spørgsmål.docx
Husk grundbogen "Luk samfundet op!" (grøn)
Diskussionsspørgsmål, Debatfilm om internettets betydning for individet.docx
Opgaver til hindumytologi:
Skabelse, undergang og skabelse, i Finn Jacobi, Hanne Josephsen: Religionerne. Tekster og fremstillinger
DEN NYE AFTALE 2020, Bibelselskabet; sider: 51
Myter og mytekategorier, Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): Begrebsnøglen til religion (2016) side 66-67
vores verdenshistorie kina (1) (5).pdf
Prøveeksamen samfundsfag c.docx
Læs siderne om "Når ungdom og identitetsdannelse gør ondt". Vi skal arbejde med siderne i modulet. Husk derfor grundbogen!
My Sweet Lord, fra George Harrison: All Things Must Pass
Stjernefart, fra Shu-bi-dua 7 1980
vores verdenshistorie kina (1) (3).pdf
www.information.dk
Hvorfor giver Kina sine borgere point?
Frederiksen, Peter: DET TREDIE RIGE., Systime; sider: 37-43
Hverdag i en kristen familie, i Kristeligt dagblad 2006
Guide: Sådan oplærer du dit barn i den kristne tro, i Kristeligt Dagblad 2017
Familien Bibelske tekster.docx
Eksempelopgave historie HF B.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Flerfagligt: Familien
FLERFAGLIGT FORLØB
Der arbejdes flerfagligt med temaet "Familien". Der ses bl.a. på hvordan overgangene fra det traditionelle, moderne og senmoderne samfund har påvirket familien. Hvilken rolle har kristendommen spillet for familien og hvilken rolle spiller den i dag? Hvordan er familiens stilling i samfundet i Danmark i dag og hvor bevæger vi os hen?
Synopsis-bilag:
Bilag 1: Gårdoverdragelse og ægteskabsindgåelse (1770-1801)
Bilag 2: Bibelsk samliv ville i vore dage være voldtægt og pædofili (Januar, 2012)
Bilag 3: Singlemødre er et produkt af en ensom kultur (02.08.2017)
Bilag 4: Akvarel af livet på landet (Malet omkring år 1920)
Bilag 5: Befolkningen fordelt efter husstandens størrelse i procent (1930-2022)
HISTORIE:
Om forløbet: I det fællesfaglige forløb om familien ser vi i historie på hvilken rolle familien spillede tidligere. Her var en familie en nødvendighed i landbrugssamfundet, hvor alle måtte bidrage med gården drift, og som hvor man selv plejede syge, børn og ældre indenfor familien. Det ændrer sig så småt med industrialiseringen, hvor familien bliver mindre – og hvor kvindens plads efterhånden bliver i hjemmet mens manden er familiens forsørger.
Kernestof:
Materiale:
KS-Bogen 11-37 (Kompendium)
Familieliv i Danmark 1550 til år 2000 - 68-74 + 88-94 (Kompendium)
https://www.dr.dk/levnu/parforhold/bryllupsfoto-foer-og-nu-fra-stive-opstillinger-til-romantiske-iscenesaettelser
Budget for en arbejderfamilie (kilde)
Briv fra Niels Kristensen (Kilde)
Kilde: ”Det var en god hjælp til huslejen” – beretning om livet som barn under industrialiseringen
SAMFUNDSFAG:
Om forløbet: familierne i det senmoderne samfund er væsentligt forskellige fra familierne i de tidligere samfundstyper. Det gælder både deres sammensætning og deres funktion. Det er netop familielivet, som er i fokus i dette forløb, hvor der både ses på familie-typer og nogle af konsekvenserne af familielivet i dag. Der arbejdes bl.a. med Definitionen af en familie (Dencik, Jørgensen og Sommer), Forskellige familie-typer (Dencik), "Family-management" - livsverden - systemverden (Habermas), Adskillelse af tid og rum (Giddens) Rolletagning (Mead), Normer, Risikosamfundet (Beck), Udlejring af sociale relationer (Giddens), Øget refleksivitet (Giddens)
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- kvantitativ og kvalitativ metode
Materiale:
- Maria B. Bundgård m.fl. (2018): "Sociologisk SET", Systime, 3. udgave, s. 20-40 (bog)
- DR TV (2015): "Familien Danmark i forandring (1)",
https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=011501072100
(film)
- DR TV (2019): "Ret til at være solomor?", 10. september 2019:
https://www.dr.dk/drtv/episode/adam-and-eva_-ret-til-at-vaere-solomor_134096
(film)
RELIGION:
Om forløbet:
Kernestof:
Materiale:
Indhold
Kernestof:
Opgaver, Familien Danmark i forandring og Statistik om familiens udvikling.docx
Tabel, Befolkningen fordelt efter husstandens størrelse.xlsx
Tabel, Familier fordelt på familietyper.xlsx
Tabel, Opdragelsesværdier.xlsx
Guds drøm, i Desmund Tutu: Gud har en drøm side 28-32
familien kompendium.pdf
Afsnit
www.dr.dk
familien kompendium (1).pdf
HIS _ HUSMANDSTED1.pdf
Gør opgaverne til "Familien Danmark i forandring" færdige.
Husk at tage den nye bog "Sociologisk SET" (grøn) med til modulet.
Vi hilser på hinanden
Tekstanalyse i religion.pptx
Tekstanalyse i religion.docx
Hvilken religion stammer citaterne fra.docx
familien kompendium (1) (3) (1).pdf
familien kompendium (1) (3).pdf
Brev fra Niels Kristensen.docx
Lektie
Husk jeres grundbog "Sociologisk SET" (grøn)
Skema til roller i gårdmandsfamilien.docx
Læs det vedhæftede
Tekstanalyse i religion(7).docx
__Del var en god hjælp til huslejen.docx
Opgave - budget for en arbejderfamilie.docx
KS - Projekt - Familien 2.p (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224367889", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224367889", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224367889" }