Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi -
|
Lærer(e)
|
Daniel Geneser Woo Shing Hai
|
Hold
|
2024 bi/p (1p bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologi
Kernestof:
økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
Arbejder hen i mod og afrunder NF blokdagsforløb 1.
25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Spørgsmål til BIU side 24-27 og 28-32.docx
-
BIU side 23-32.pptx
-
Frøsig M.,Hede K., Jørgensen F., Paludan-Müller: BIOLOGI I UDVIKLING, Nucleus; sider: 24-32, 35-37, 39-47, 54-57, 71-73
-
Fotosyntese og respiration.docx
-
fotosyntese og respiration et forsøg.pdf
-
BIU side 39-47.pptx
-
Spørgsmål til BIU side 39-47.docx
-
Spørgsmål til BIU side 54-57 og 71-73 og Thirup..docx
-
BIU side 54-57, 59-66, 71-73.pptx
-
Minimumsloven.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese og respiration
|
05-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
NF1
Biologi:
Makrofaunaindeks i vandløb (og biodiversitet), iltmåling, BI5-måling, minimumsloven, eutrofiering som perspektivering
Biologi kernestof:
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
Geografi:
Svanelunden måler vandføring (strømningshastighed med måler/appelsinmetoden), samt Tværsnit. Der tages prøve til vandrensning hjemme på skolen.
Fællesfagligt stof:
Miljø og bæredygtighed, naturvidenskab i elevernes hverdag
Kemi: Kemi:
Atomets opbygning og grundstoffernes periodiske system. Ioners dannelse og opbygning. Saltes kemiske opbygning, dannelse, opløselighed. Navngivning af salte. Fældningsreaktioner, tungt og let opløselige salte.
Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1q ke)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF projektopgave 1
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
Kernestof:
biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
Enzymer
organsystemers opbygning og funktion
Arbejder hen i mod og afrunder NF blokdagsforløb 2
Vi har målt indtag og forbrænding i et døgn, BMI/talje-hofte-ratio og fedtprocent og spytamylaseforsøg
36 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spytamylaserapport
|
26-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
NF2
Biologi:
Kulhydraters optagelse i kroppen, kulhydraters kemiske opbygning, samt kroppens udnyttelsen af disse. Viden om fordøjelsessystemet, herunder nedbrydelsen og optagelsen af kulhydrater vha af fordøjelsesenzymer, herunder amylaseforsøg.
Fordele og ulemper ved indtagelse af kulhydrater, og relevante fejlkilder ved udførte forsøg og benyttede figurer og data.
Geografi:
Kemi: Kulhydraters kemiske opbygning, mono, di og polysakkarider. Fødevarers indhold af kulhydrater.
Forsøg: Måling af sukkerindhold i sodavand ved brug af pyknometer og standardkurve.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF projektopgave 2
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Cellebiologi
Kernestoffet der er gennemgået er.
cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer
Vi har kigget i mikroskop og lavet osmoseforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmoserapport
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetik og DNA
Kernestoffet der er gennemgået er:
genetik og DNA’s rolle
bioteknologiske metoder og deres anvendelse
Vi har lavet udspaltningsøvelser med terninger, blodtypebestemmelse og gelelektroforese, hvor vi ledte efter en arvelig sygdom i en familie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Melbillelarverapport
|
07-02-2025
|
Blodtypebestemmelse
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
NF3
Biologi:
Kulstofkredsløbet, og hvorledes solens energi omsættes i fødekæderne, inddrag fotosyntese og respirationsforsøget og melbillelarveforsøg.
Ordliste:
Fotosyntese og respiration
Primærproduktion
Fødekæder
Kulstofkredsløbet
Drivhuseffekten
Geografi:
Kemi: Alkaners kemiske opbygning, navngivning og egenskaber. Forbrændingsreaktioner herunder fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.
Forsøg: Afbrænding af alkaner. Observation af hvor let de er at antænde og hvor meget de soder.
Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1q ke
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF projektopgave 3
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hyperkolesterolæmi
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224391037",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224391037",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224391037"
}