Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Kemi -
|
Lærer(e)
|
Henrik Bach Andersen
|
Hold
|
2024 ke/p (1p ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Grundstoffer
Atomteorien
Atomets opbygning
Atommasse
Grundstoffernes periodesystem
Atomernes elektronsystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
Ioner og ionforbindelser
Natriumchlorid
Ionforbindelser med simple ioner
Eksempler på ionforbindelser (simple og sammensatte)
Mærkning af farlige kemikalier
Ionforbindelsernes egenskaber
Fældningsreaktioner
Laboratoriesikkerhed
Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1p NF)
Laboratorieøvelse
-Fældningsreaktioner - saltes opløselighed i vand
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Saltes opløselighed i vand - Fældningsreaktioner
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
NF1
Biologi:
Makrofaunaindeks i vandløb (og biodiversitet), iltmåling, BI5-måling, minimumsloven, eutrofiering som perspektivering
Biologi kernestof:
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
Geografi:
Svanelunden måler vandføring (strømningshastighed med måler/appelsinmetoden), samt Tværsnit. Der tages prøve til vandrensning hjemme på skolen.
Fællesfagligt stof:
Miljø og bæredygtighed, naturvidenskab i elevernes hverdag
Kemi: Kemi:
Atomets opbygning og grundstoffernes periodiske system. Ioners dannelse og opbygning. Saltes kemiske opbygning, dannelse, opløselighed. Navngivning af salte. Fældningsreaktioner, tungt og let opløselige salte.
Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1q ke)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF projektopgave 1
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kovalent binding
Kovalent binding
Navngivning
Atomernes elektronsky
Eksempler på kovalente bindinger
Molekyler
Grundstoffet carbon
Elektronegativitet
Polære bindinger og polære molekyler
Hydrofile og hydrofobe grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opløsningsmidler
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Syre-basereaktioner
Syre-basereaktioner
Syrer
Baser
Korresponderende syre- basepar
Syrer og basers styrke
pH-begrebet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
pH-måling
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
NF2
Biologi:
Kulhydraters optagelse i kroppen, kulhydraters kemiske opbygning, samt kroppens udnyttelsen af disse. Viden om fordøjelsessystemet, herunder nedbrydelsen og optagelsen af kulhydrater vha af fordøjelsesenzymer, herunder amylaseforsøg.
Fordele og ulemper ved indtagelse af kulhydrater, og relevante fejlkilder ved udførte forsøg og benyttede figurer og data.
Geografi:
Kemi: Kulhydraters kemiske opbygning, mono, di og polysakkarider. Fødevarers indhold af kulhydrater.
Forsøg: Måling af sukkerindhold i sodavand ved brug af pyknometer og standardkurve.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF projektopgave 2
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisk kemi
Organisk kemi
Hvad er organiske stoffer og
hvordan er carbonatomets bindingsforhold
Alkaner og alkener
Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1q NF), hvor følgende behandlet:
Alkaners kemiske opbygning, navngivning og egenskaber. Forbrændingsreaktioner herunder fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.
Forsøg: Afbrænding af alkaner. Observation af hvor let de er at antænde og hvor meget de soder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afbrænding af carbonhydrider
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
NF3
Biologi:
Kulstofkredsløbet, og hvorledes solens energi omsættes i fødekæderne, inddrag fotosyntese og respirationsforsøget og melbillelarveforsøg.
Ordliste:
Fotosyntese og respiration
Primærproduktion
Fødekæder
Kulstofkredsløbet
Drivhuseffekten
Geografi:
Kemi: Alkaners kemiske opbygning, navngivning og egenskaber. Forbrændingsreaktioner herunder fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.
Forsøg: Afbrænding af alkaner. Observation af hvor let de er at antænde og hvor meget de soder.
Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1q ke
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF projektopgave 3
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mængdeberegninger
Mængdeberegninger
Formelmasse og molekylmasse
Stofmængde
Kemiske mængdeberegninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ophedning af natron
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Redoxreaktioner og andre reaktionstyper
Redoxreaktioner og andre reaktionstyper
Oxidation og reduktion
Oxidationstal
Eleverne har i forlængelse af arbejdet med redoxreaktioner arbejdet med identifikation af andre reaktionstyper fra tidligere emner (fældningsreaktioner og syre- og basereaktioner).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Blandinger
Blandinger
Homogene og heterogene blandinger
Procent og ppm
Stofmængdekoncentration
Der er desuden givet en kort introduktion til forskellen mellem formel og aktuel konventration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224399332",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224399332",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224399332"
}