Holdet 2024 ke/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Kemi -
Lærer(e) Henrik Bach Andersen
Hold 2024 ke/p (1p ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundstoffer
Titel 2 Ioner og ionforbindelser
Titel 3 NF1
Titel 4 Kovalent binding
Titel 5 Syre-basereaktioner
Titel 6 NF2
Titel 7 Organisk kemi
Titel 8 NF3
Titel 9 Mængdeberegninger
Titel 10 Redoxreaktioner og andre reaktionstyper
Titel 11 Blandinger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundstoffer

Grundstoffer

Atomteorien
Atomets opbygning
Atommasse
Grundstoffernes periodesystem
Atomernes elektronsystem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ioner og ionforbindelser

Ioner og ionforbindelser

Natriumchlorid
Ionforbindelser med simple ioner
Eksempler på ionforbindelser (simple og sammensatte)
Mærkning af farlige kemikalier
Ionforbindelsernes egenskaber
Fældningsreaktioner
Laboratoriesikkerhed

Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1p NF)

Laboratorieøvelse
-Fældningsreaktioner - saltes opløselighed i vand
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Saltes opløselighed i vand - Fældningsreaktioner 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 NF1

Biologi:
Makrofaunaindeks i vandløb (og biodiversitet), iltmåling, BI5-måling, minimumsloven, eutrofiering som perspektivering
Biologi kernestof:
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.

Geografi:
Svanelunden måler vandføring (strømningshastighed med måler/appelsinmetoden), samt Tværsnit. Der tages prøve til vandrensning hjemme på skolen.
Fællesfagligt stof:
Miljø og bæredygtighed, naturvidenskab i elevernes hverdag


Kemi: Kemi:
Atomets opbygning og grundstoffernes periodiske system. Ioners dannelse og opbygning. Saltes kemiske opbygning, dannelse, opløselighed. Navngivning af salte. Fældningsreaktioner, tungt og let opløselige salte.

Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1q ke)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NF projektopgave 1 16-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kovalent binding

Kovalent binding

Navngivning
Atomernes elektronsky
Eksempler på kovalente bindinger
Molekyler
Grundstoffet carbon
Elektronegativitet
Polære bindinger og polære molekyler
Hydrofile og hydrofobe grupper
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opløsningsmidler 08-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Syre-basereaktioner

Syre-basereaktioner
Syrer
Baser
Korresponderende syre- basepar
Syrer og basers styrke
pH-begrebet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
pH-måling 22-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 NF2

Biologi:
Kulhydraters optagelse i kroppen, kulhydraters kemiske opbygning, samt kroppens udnyttelsen af disse. Viden om fordøjelsessystemet, herunder nedbrydelsen og optagelsen af kulhydrater vha af fordøjelsesenzymer, herunder amylaseforsøg.
Fordele og ulemper ved indtagelse af kulhydrater, og relevante fejlkilder ved udførte forsøg og benyttede figurer og data.


Geografi:

Kemi: Kulhydraters kemiske opbygning, mono, di og polysakkarider. Fødevarers indhold af kulhydrater.

Forsøg:  Måling af sukkerindhold i sodavand ved brug af pyknometer og standardkurve.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NF projektopgave 2 19-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Organisk kemi

Organisk kemi

Hvad er organiske stoffer og
hvordan er carbonatomets bindingsforhold
Alkaner og alkener

Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1q NF), hvor følgende behandlet:

Alkaners kemiske opbygning, navngivning og egenskaber.  Forbrændingsreaktioner herunder fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.  

Forsøg: Afbrænding af alkaner. Observation af hvor let de er at antænde og hvor meget de soder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afbrænding af carbonhydrider 05-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 NF3

Biologi:
Kulstofkredsløbet, og hvorledes solens energi omsættes i fødekæderne, inddrag fotosyntese og respirationsforsøget og melbillelarveforsøg.

Ordliste:
Fotosyntese og respiration 
Primærproduktion 
Fødekæder 
Kulstofkredsløbet 
Drivhuseffekten


Geografi:

Kemi: Alkaners kemiske opbygning, navngivning og egenskaber.  Forbrændingsreaktioner herunder fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.  

Forsøg: Afbrænding af alkaner. Observation af hvor let de er at antænde og hvor meget de soder.

Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1q ke
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NF projektopgave 3 24-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Mængdeberegninger

Mængdeberegninger

Formelmasse og molekylmasse
Stofmængde
Kemiske mængdeberegninger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ophedning af natron 02-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Redoxreaktioner og andre reaktionstyper

Redoxreaktioner og andre reaktionstyper

Oxidation og reduktion
Oxidationstal

Eleverne har i forlængelse af arbejdet med redoxreaktioner arbejdet med identifikation af andre reaktionstyper fra tidligere emner (fældningsreaktioner og syre- og basereaktioner).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Blandinger

Blandinger

Homogene og heterogene blandinger
Procent og ppm
Stofmængdekoncentration

Der er desuden givet en kort introduktion til forskellen  mellem formel og aktuel konventration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer