Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Geografi -
|
Lærer(e)
|
Christian Sønderkær Brix Frederiksen
|
Hold
|
2024 ge/p (1p ge)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand
I dette forløb vil vi se på de forskellige dele af vandets kredsløb samt set på vand som en begrænset ressource.
Faglige begreber:
Vandets kredsløb
Vandbalanceligningen
Fordampning
Nedbør
Permeabilitet og Porøsitet
Afstrømning
Forurening
Overforbrug
Vandbesvarelser
Grundvandsopbygning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
NF1
Biologi:
Makrofaunaindeks i vandløb (og biodiversitet), iltmåling, BI5-måling, minimumsloven, eutrofiering som perspektivering
Biologi kernestof:
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
Geografi:
Svanelunden måler vandføring (strømningshastighed med måler/appelsinmetoden), samt Tværsnit. Der tages prøve til vandrensning hjemme på skolen.
Fællesfagligt stof:
Miljø og bæredygtighed, naturvidenskab i elevernes hverdag
Kemi: Kemi:
Atomets opbygning og grundstoffernes periodiske system. Ioners dannelse og opbygning. Saltes kemiske opbygning, dannelse, opløselighed. Navngivning af salte. Fældningsreaktioner, tungt og let opløselige salte.
Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1q ke)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF projektopgave 1
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vejr og Klima
I dette forløb vil vi se på hvordan vejret og klimaet fungerer samt set på definitionen af de to begreber. Vi kommer endvidere ind på hvordan klimaet forandrer sig.
Fagbegreber:
Atmosfæren og dens opbygning
Temperatur
Strålingsbalance
Kyst- og fastlandsklima
Luftens tryk: Højtryk og lavtryk
Vind
Det globale vindsystem
Havstrømme og grønlandspumpen
Nedbørstyper: Konvektionsnedbør, stigningsnedbør og frontnedbør
Vejret forskellige steder på jorden
Orkaner
Monsun
Klimazoner og plantebælter
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
NF2
Biologi:
Kulhydraters optagelse i kroppen, kulhydraters kemiske opbygning, samt kroppens udnyttelsen af disse. Viden om fordøjelsessystemet, herunder nedbrydelsen og optagelsen af kulhydrater vha af fordøjelsesenzymer, herunder amylaseforsøg.
Fordele og ulemper ved indtagelse af kulhydrater, og relevante fejlkilder ved udførte forsøg og benyttede figurer og data.
Geografi:
Kemi: Kulhydraters kemiske opbygning, mono, di og polysakkarider. Fødevarers indhold af kulhydrater.
Forsøg: Måling af sukkerindhold i sodavand ved brug af pyknometer og standardkurve.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF projektopgave 2
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Energi
I dette forløb kommer vi til at arbejde med hvor vi får vores energi fra samt se på hvilke problemer der er ved de forskellige energikilder. Til sidste vi vi se om vi kan løse behovet for energi samtidig med at vi bliver mere bæredygtige.
Faglige begreber:
Definitioner på energi
Hvor kommer energien fra og kan den gå tabt?
Energityper - fornybare og ikke fornybare energikilder
Energitypernes miljøpåvirkning
Kulstofkredsløbet
Forskellige energitypers anvendelsesmuligheder.
Energiforbrugets udvikling
Energiforbrug og erhvervsudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
NF3
Biologi:
Kulstofkredsløbet, og hvorledes solens energi omsættes i fødekæderne, inddrag fotosyntese og respirationsforsøget og melbillelarveforsøg.
Ordliste:
Fotosyntese og respiration
Primærproduktion
Fødekæder
Kulstofkredsløbet
Drivhuseffekten
Geografi:
Kemi: Alkaners kemiske opbygning, navngivning og egenskaber. Forbrændingsreaktioner herunder fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.
Forsøg: Afbrænding af alkaner. Observation af hvor let de er at antænde og hvor meget de soder.
Emnet er videreført/samlæst med NF- opgaven (se studieplan for 1q ke
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF projektopgave 3
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Geologi
I dette forløb skal vi arbejde med jordens udvikling og herunder komme ind på de processer der konstant sker i jorden og som også påvirker os mennesker herunder jordskælv og vulkansk aktivitet.
Faglige begreber:
Jordens tidlige udvikling
Geologisk tid sat i perspektiv til mennesket
Forudsætninger for liv
Livets udvikling
Den geologiske cyklus
Bjergarter og deres dannelse
Grundstoffer, mineraler og bjergarter
Magmatiske, Metamorfe og Sedimentære bjergarter.
Pladetektonik
Pladegrænser: konstruktiv, bevarende og destruktiv
Hotspot
Kontinentaldrift
Jordskælvsbølger
Vulkaner
Tsunamier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224401698",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224401698",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224401698"
}