Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Jacob Amstrup Hostrup
|
Hold
|
2024 sa/bm (1bm sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ung i det senmoderne samfund
Forløb hvor vi undersøger hvordan der er at være ung i det senmoderne samfund. Hvordan adskiller det nuværende samfund sig fra tidligere samfund - og hvordan kan det være, at vi i et samfund hvor der er mere valgfrihed end nogensinde før, samtidig føler os mere pressede?
Eksempler på kernebegreber:
Identitet (Jeg, personlig, social, kollektiv)
Identitetssannelse
Sociale grupper
Socialisering (Primær, sekundær, dobbelt og tertiær)
Normer (formelle og uformelle)
Sanktioner (Positive og negative)
Sociale roller og rollekonflikter
Goffman (Frontstage og Backstage)
Livsstil - herunder minervamodellen
Det traditionelle samfund
Det moderne samfund
Det senmoderne samfund
Individualisering
Giddens (Adskillelse af tid og sted, udlejring af sociale relationer, aftraditionalisering, øget refleksivitet og ontologiske usikkerhed.)
Hartmut Rosa (Acceleration af den sociale forandring, teknologiske acceraletion, acceleration af livstempoet - og konsekvenserne heraf, Resonans)
Kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvem har magten?
I forløbet ser vi på forskellige former for demokrati, tager temperaturen på demokratiet i Danmark og bliver klogere på hvem der har magten.
Eksempler på kernebegreber:
Direkte demokrati
Repræsentativt demokrati
Liberalt demokrati (frie og lige valg, retsstatsprincipper, frihedsrettigheder)
Konkurrence vs deltagelsesdemokrati
Medborgerskab
Autokrati
Værdi- og fordelignspolitik
Rød blok og blå blok
Partityper (Klassepartier, catch-all, markedsparti)
Den parlamentariske styringskæde
Kernevælger og Marginalvælger
Downs' model (Vælgeradfærd og partiadfærd)
Issuevoting
Nærheds- og retningsprincippet
Kaare Strøm
Molins model
Magtens tredeling
Medier (Dagsorden, Issue-ejerskab, medialisering, offensiv/defensivt spin, priming, framing)
Sociale medier
Direkte magt og indirekte magt
Demokratiets udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi - kan man styre økonomien?
I dette forløb undersøger vi hvad der kendetegner en god økonomi - og hvordan man kan styre økonomien. I forbindelse med privatøkonomi er vi på besøg i Jyske Bank.
Eksempler på kernebegreber
Mikro- og makroøkonomi
Marked og markedsmekanisme
Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
Det økonomiske kredsløb
Import og Eksport
De økonomiske mål (Vækst i BNP, lav arbejdsløshed, lav og stabil inflation, balance/overskud på betalingsbalancen, balance på statens budget, bæredygtig økonomi)
Målkonflikter
Økonomisk konjunkturer (høj/lav)
Finanspolitik
Pengepolitik
Strukturpolitik (opkvalificering, straming)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280053439",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280053439",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280053439"
}