Holdet 2024 sa/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Dorte Bukholdt Andersen
Hold 2024 sa/u (1u sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ungdomsliv og identitet
Titel 2 Demokrati og magt
Titel 3 Økonomisk politik og mål

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ungdomsliv og identitet

Fokus er på trivsel, socialisering, identitetsdannelse og samfundstyper.  Sociologiske teorier i spil: Denzik, Giddens, Rosa, Bourdieu, Chul Han og Reckwitz & Tenge.

Grundbog: "Vores Samfund" Brøndum & Carlsen, Columbus 2024
kapitel to, side 73-110

"Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge"
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/haartab-angst-og-soevnmangel-hoejt-tempo-i-samfundet-skaber-oeget

"Er sociale medier skyld i unges mistrivsel?", Zetland, april 2023 (lyt og læse)
https://www.zetland.dk/historie/sem4XwPL-ae6Ewl5D-19d24

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati og magt

"Vores samfund" Brøndum & Carlsen (2024), Columbus: kapitel 3
side 112-120: demokratibegreber
side 120-126: partier, værdipolitik og fordelingspolitik, partityper
side 127-133: den parlamentariske styringskæde, vælgeradfærd
side 133-145: partiadfærd: Strøms model, Molins model, lovgivningsprocessen
side 145-152 : tredeling af magten, mediernes rolle, udfordringer ved demokratiet
side 155-166: Easton model over det politiske system

Supplerende materiale
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/foruroligende-udvikling-demokratiet-er-paa-tilbagetog-i-hele-verden
https://v-dem.net/media/publications/dr_2022.pdf (tre figurer)
DUF: hvad unge interesserer sig for (2020) https://duf.dk/fileadmin/user_upload/Editor/documents/DUF_materialer/DUF_Analyser/Demokratianalysen_2023_-_Unges_politiske_deltagelse_og_dagsorden.pdfhttps://www.tv2bornholm.dk/artikel/vandet-lugter-stadig-af-gylle-lyder-det-fra-skeptisk-borger (uddrag)
https://www.fmn.dk/da/nyheder/2023/bredt-folketingsflertal-bag-forsvarsforlig-for-2024-2033/ (uddrag)
https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-05-15-her-er-fire-eksempler-paa-inger-stoejbergs-spin-mener-professor
https://www.altinget.dk/digital/artikel/erhvervsforsker-de-sociale-medier-har-endeligt-overtaget-vores-demokrati (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomisk politik og mål

side 175-178: hvad er privatøkonomi
+ besøg i en bank

side 178- 184
Markedsmekanismen, økonomisk adfærd: betalingsvillighed og offeromkostninger,  økonomi og natur + politik.
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2024/11/indtagterne-fra-gronne-afgifter-vil-falde-med-20-mia.-kr

184- 189
markedsøkonomi, planøkonomi, blandingsøkonomi
Det økonomiske kredsløb

190-198
økonomiske mål, balancekonflikter
sammenligning af usa og dk:
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2020/2020-03-31-ni-noegletal-om-danmark-og-usa


199- 204
konjunkturer, økonomisk politik
finanspolitik


204-206
Pengepolitik
strukturpolitik
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/statistik/arbejdsloeshed
https://www.skift-a-kasse.dk/arbejdsloeshed-i-danmark-2019/ (udvalgte tabeller)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer