Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Nicole Julia Jacqueline Cordes
|
Hold
|
2024 bi/b (1b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lunger, kredsløb og kondition
Hvordan fungerer vores lunger og et hjerte egentligt ?
Hvad kan gå galt ?
kredsløb, lunger, hjerte, hjertekarsygdomme, sundhed
Eksperimentelt arbejde: vitalkapacitet, blodtryk, hjertedissektion
Skriftligt arbejde: journal, hjertedissektion (2 timer)- desuden : enkle matematiske fremstillinger af resultater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cellen- basis Hvordan fungerer levende organismer?
cellebiologi: Hvordan fungerer levende organismer ?
Celletyper, cellernes grundlæggende opbygning og funktion, cellemembranens opbygning, membrantransport, rep, fotosyntese/respiration
Eksperimentalt arbejde: mikroskopi, osmose i kartofler
: rapport: mikroskopi (2 timer, fokus på 1. Del: formål, fremgangsmåde, resultater)
Faglige mål:
- At kende og kunne formidle cellers opbygning og funktion, som mindste del af enhver levende organisme
- At skelne og redegøre for forskellige celletyper på overordnet plan
- At kunne betjene et mikroskop og erkende celler i biologisk materiale (mikroskopi)
- At kunne forstå og formidle membrantransport og dens varianter under forskellige forhold og kunne give konkrete eksempler
- At kunne arbejde med mikroskopet
Læringsmål:
- At være/blive nysgerrig på viden
- At lære arbejde fokuseret og selvstændigt med en konkret opgave
- At erkende, at det kan tage tid og omtanke at få et godt resultat i et forsøg
- At kunne hjælpe andre og kunne lade sig hjælpe
- At agere ansvarligt i en gruppe
- At blive bevidst om, hvad der er forstået og hvad ikke
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
journal hjertedissektion
|
09-12-2024
|
mikroskopirapport
|
07-02-2025
|
genaflevering af mikroskopirapporten
|
07-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik: hvordan fungerer vores gener
Genetik: Hvordan fungerer vores gener ?(ca 14 lektioner)
Opbygning og funktion af DNA, simple nedarvingseksempler (MENDEL),
Forståelse for genernes funktion, det centrale dogme, kromosomer og udvalgte arvesygdomme (mutationer) Eksperimentalt arbejde: Se dit eget DNA, CSI- klippeforsøg
(2 elevtimer: video)
Faglige mål:
- forståelsen og formidling af DNA´s opbygning og funktion
- forståelsen og formidling af ” det centrale dogme”
- forståelsen og formidling af centrale genetiske begreber (kromosomer, autosomer, kønskromosomer, kromosommutationer, gen, homocygot, heterocygot, dominant, recessiv) og centrale nedarvningsmønstre.
- Forståelsen og formidling af gelelektroforese og anvendelsen ved en CSI-case (video)
Læringsmål:
- Effektiv og koncentreret arbejde i fast gruppe
- At være hele tiden bevidst om, hvad der er forstået og hvad evt. ikke.
- At forsøge at få forstået det manglende- søg hjælp ved andre elever eller ved læreren
- At være fagligt aktiv
- At kommunikere konstruktiv med andre elever og lærer
.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Karyotyper.doc
-
Frøsig M.,Hede K., Jørgensen F., Paludan-Müller: BIOLOGI I UDVIKLING, Nucleus; sider: 169-172, 176-177, 181-184, 191-192, 201-202
-
Arv og miljøopgave.docx
-
ingen lektier :-)
-
Biostriben - Gymnasie - Det Centrale Dogme
-
proteiners opbygning detaljeret.docx
-
What Are Proteins | Cells | Biology | FuseSchool
-
2025 1m Se dit eget DNA den korte version.docx
-
gelelektroforese, GROSEN et.al.NF-grundbogen,2014 .pdf
-
From DNA to protein - 3D
-
husk at tage en saks med- der skal mindst være to sakse Per gruppe !!!
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
teksten til jeres proteinrap
|
06-03-2025
|
forklaringsvideo : DNA og CSI-case
|
28-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evolution; Hvad er det ? Hvor kommer vi fra ?
Faglige mål:
Naturlig Selektion, Darwins tankegang, menneskets udvikling i evolutionsteorien (meget groft)
sammenligning: DNA: menneske - menneskeaber ,
se lektier og dokumentar i timerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hormoner (og forplantning)
Hormoners funkrtioner i kroppen med fokus på kønshormoner.
Menstruationscyklus og mandens Testosteronproduktion. Negativ og positiv feedback.
Eksperimentaklt: mikroskopi af ornesæd.
heri tæller også skolens sexualundervisning, som i 1g omhandler køn, kroppens kønsorganer, prævention og kønssygdomme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
menneskeaber Sammenligning DNA sekvenser.docx
-
Frøsig M.,Hede K., Jørgensen F., Paludan-Müller: BIOLOGI I UDVIKLING, Nucleus; sider: 133-135, 139-141, 153-158, 165-167, 224-227, 230-232
-
Explaining the Tree of Life | BBC Earth
-
Your Inner Fish Episode 3: Your Inner Monkey
-
Hvis vi er heldige, kan vi se ornesædceller under mikroskopet...
-
Menstruationscyklus.avi
-
Hormonkemi i plejeprodukter bidrager til en samlet sundhedsrisiko
-
Kemiluppen: Tjek din personlige pleje for uønsket kemi
-
Inside Pregnancy: Weeks 1-9 | BabyCenter
-
Pregnancy 101 | National Geographic
-
Labor and Delivery | Childbirth
-
videre fra sidste time.... måske en del videoer ...
-
podeforsøg på Hjørring Gymnasium.docx start af nyt forløb: mikrobiologi
-
Microorganisms | Genetics | Biology | FuseSchool
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
mikrobiologi
Mikrobiologi: podeforsøg: mikroorganismers vækst , hvad findes på Hjørring Gymnasium
podeforsøg med fokus på metode, fremgangsmåde, nat.-vid tankegang, selvstændigt arbejde,
desuden viden om vækstforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
biodiversitet
Økologi: Biodiversitet. Hvordan påvirker mennesket, hvordan kan vi påvirke ?
Ude fra forståelse af biodiversitet som begreb og den aktuelle situation i overblik, gennemgås enkelte økosystemer med fødenet og afhængigheder, inddragelse af begrebet nøgleart. Der diskuteres grundlæggende menneskets naturforståelse.
Desuden inddragelse af abiotiske/biotiske faktorer, fødekæder, intra- og interspecifik konkurrence, ”gør din have vild”,
rep: fotosyntese/respiration i forbindelse med carbonkredsløbet
Eksperimentelt arbejde: dyrefangst på skolens område og hjemme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
repetition og perspektiveringer
Vi kigger på udvalgte centrale dele repeterer og perspektiverer og :
enzymer og CRISPR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65289253470",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65289253470",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65289253470"
}