Holdet 2024 bi/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Nicole Julia Jacqueline Cordes
Hold 2024 bi/b (1b bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lunger, kredsløb og kondition
Titel 2 Cellen- basis Hvordan fungerer levende organismer?
Titel 3 Genetik: hvordan fungerer vores gener
Titel 4 Evolution; Hvad er det ? Hvor kommer vi fra ?
Titel 5 Hormoner (og forplantning)
Titel 6 mikrobiologi
Titel 7 biodiversitet
Titel 8 repetition og perspektiveringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Cellen- basis Hvordan fungerer levende organismer?

cellebiologi: Hvordan fungerer levende organismer ?
Celletyper, cellernes grundlæggende opbygning og funktion, cellemembranens opbygning, membrantransport, rep, fotosyntese/respiration
Eksperimentalt arbejde: mikroskopi, osmose i kartofler
: rapport: mikroskopi (2 timer, fokus på 1. Del: formål, fremgangsmåde, resultater)



Faglige mål:
- At kende og kunne formidle cellers opbygning og funktion, som mindste del af enhver levende organisme
- At skelne og redegøre for forskellige celletyper på overordnet plan
- At kunne betjene et mikroskop og erkende celler i biologisk materiale (mikroskopi)
- At kunne forstå og formidle membrantransport og dens varianter under forskellige forhold og kunne give konkrete eksempler
- At kunne arbejde med mikroskopet


Læringsmål:

- At være/blive nysgerrig på viden
- At lære arbejde fokuseret og selvstændigt med en konkret opgave
- At erkende, at det kan tage tid og omtanke at få et godt resultat i et forsøg
- At kunne hjælpe andre og kunne lade sig hjælpe
- At agere ansvarligt i en gruppe
- At blive bevidst om, hvad der er forstået og hvad ikke
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
journal hjertedissektion 09-12-2024
mikroskopirapport 07-02-2025
genaflevering af mikroskopirapporten 07-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik: hvordan fungerer vores gener

Genetik: Hvordan fungerer vores gener ?(ca 14 lektioner)

Opbygning og funktion af DNA, simple nedarvingseksempler (MENDEL),
Forståelse for genernes funktion, det centrale dogme, kromosomer og udvalgte arvesygdomme (mutationer) Eksperimentalt arbejde: Se dit eget DNA, CSI- klippeforsøg
(2 elevtimer: video)

Faglige mål:
- forståelsen og formidling af DNA´s opbygning og funktion
- forståelsen og formidling af ” det centrale dogme”
- forståelsen og formidling af centrale genetiske begreber (kromosomer, autosomer, kønskromosomer, kromosommutationer, gen, homocygot, heterocygot, dominant, recessiv) og centrale nedarvningsmønstre.
- Forståelsen og formidling af gelelektroforese og anvendelsen ved en CSI-case (video)

Læringsmål:
- Effektiv og koncentreret arbejde i fast gruppe
- At være hele tiden bevidst om, hvad der er forstået og hvad evt. ikke.
- At forsøge at få forstået det manglende- søg hjælp ved andre elever eller ved læreren
- At være fagligt aktiv
- At kommunikere konstruktiv med andre elever og lærer


.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
teksten til jeres proteinrap 06-03-2025
forklaringsvideo : DNA og CSI-case 28-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Evolution; Hvad er det ? Hvor kommer vi fra ?

Faglige mål:
Naturlig Selektion, Darwins tankegang, menneskets udvikling i evolutionsteorien (meget groft)
sammenligning: DNA: menneske - menneskeaber ,

se lektier og dokumentar i timerne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 biodiversitet

Økologi: Biodiversitet. Hvordan påvirker mennesket, hvordan kan vi påvirke ?


Ude fra forståelse af biodiversitet som begreb og den aktuelle situation i overblik, gennemgås enkelte økosystemer med fødenet og afhængigheder, inddragelse af begrebet nøgleart. Der diskuteres grundlæggende menneskets naturforståelse.
Desuden inddragelse af abiotiske/biotiske faktorer, fødekæder, intra- og interspecifik konkurrence, ”gør din have vild”,   
rep: fotosyntese/respiration i forbindelse med carbonkredsløbet  
Eksperimentelt arbejde: dyrefangst på skolens område og hjemme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer