Holdet 2024 bi/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Fynn-Rasmus Lange
Hold 2024 bi/m (1m bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi til kroppen
Titel 2 Blodkredsløbet
Titel 3 DNA og nedarvning
Titel 4 Forplantning og hormonel regulering
Titel 5 Mikrobiologi
Titel 6 Evolution og økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi til kroppen

Forløb om cellebiologi, membrantransport, fordøjelsessystemet, enzymer og kost.
Eleverne arbejdede med cellers opbygning og membrantransport, hertil blev der lavet et osmose-forsøg med æg, hvilke blev lagt i eddike nogen døgn - og efterfølgende i sirup. Eleverne arbejdede med fordøjelses-systemet og enzymer - og hertil blev der lavet et forsøg med spytamylase (og jodjodkalium), hvor eleverne undersøgte nedbrydningen af stivelse.
Ydermere blev der diskuteret om kost og motion - og herunder også de (aktuelle) Officielle kostråd.

Eksperimentelt arbejde:
Osmose (det voksende æg)
Spytamylaseforsøg med stivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Blodkredsløbet

Forløb om blodkredsløbets opbygning (lunger, hjerte og blodkarnettet) og hvordan det reguleres. Eleverne laver hertil forsøg med puls i hvile og under arbejde. Samt øvelser med blodtrykket.

Eksperimentelt arbejde:
Pulsøvelser
Blodtryksøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 DNA og nedarvning

Forløb om DNA's opbygning, proteinsyntese, celledeling, mutationer og nedarvning af
egenskaber (genetik). Eleverne ekstraherede DNA fra jordbær. Derudover blev der fokuseret på hvordan nedarvningen af monogene egenskaber
foregår og der diskuteres brugen af gentests (hertil blev der også set en film) og
genteknologiske metoder som gelelektroforese og PCR.
Derudover blev AB0-systemet (blodtype-systemet) gennemgået og eleverne fik mulighed for at bestemme deres egen blodtype vha. et (hjemmelavet) Eldonkort.

Film:
DR2 Undersøger: Har Malou det dødelige gen?

Eksperimentelt arbejde:
DNA-ekstraktion fra jordbær
Blodtype-bestemmelse vha. Eldonkort
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Forplantning og hormonel regulering

Forløb om menneskets kønsorganer og forplantning. Her blev der især fokuseret på
opbygningen og funktionen af de forskellige dele af reproduktionsorganerne samt
hormonernes betydning. Menstruationscyklussen og den hormonelle styring af denne blev
der arbejdet med og der blev lavet forsøg med ornesæd. Ydermere blev der diskuteret
prævention, kønssygdomme og ufrivillig barnløshed.

Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af ornesæds aktivitet (ved forskellige temperaturer og pH)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Mikrobiologi

Forløb om mikroorganismer, deres opbygning og deres formering behandles og der kigges især på bakteriers opbygning og formering (mikrobielle vækstkurve) og deres vækstfaktorer. Hertil laves en kimfaldsøvelse, hvor eleverne undersøgte forskellige steder på skolen.
Desuden laves der et forsøg med gæring, hvor gærens aktivitet undersøges ved forskellige temperaturer.

Eksperimentelt arbejde:
Kimfalds-øvelse
Forsøg med gæring (ved forskellige temperaturer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Evolution og økologi

Forløb om variation, selektion og artsdannelsen (evolution) - hertil laves et forsøg med
terninger og rollen af tilfældigheder i små populationer.
Der blev kigget på arternes tilpasninger både ift. deres omgivende miljø (abiotisk), men også i sammenspil med individer fra den samme eller andre arter (biotisk).
Dette drejede forløbet over i økologi, hvor der ses på opbygningen af fødekæder (fra fotosyntese til konsumenter). Herunder diskuteres biotiske og biotiske faktorer
og kulstofkredsløbet. Til fotosyntesen laves forsøg med vandpest og BTB
(Bromthymolblåt). Ydermere diskuteres kulstofkredsløbet og menneskets effekt på dette.
Vi zoomer ind på søen som økosystem og laver en habitatundersøgelse undersøgelse hvor vi undersøgte en (næringsrig) sø i nærheden, hvor der testes sigtdybde, fanges smådyr og ses på zooplankton i stereoluppen.

Eksperimentelt arbejde:
Fotosyntese- og respirationsforsøg med BTB
Selektionsforsøg med terninger i små vs. store populationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning