Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Bettina Lind Jensen
|
Hold
|
2024 bk/k (1k bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb# Stilleben
Tekster:
Jonas Wolther: Temaer i kunsten (s. 83 - 90)
Andersen og Porse: TAP, side 251-252
Interview med Rose Eken https://www.alt.dk/bolig/rose-ekens-kunst-bliver-ofte-misforstaaet
Værker:
Vanitasbilleder fra barokken: bl.a. Willem Kalf og Pieter Claesz
Moderne stilleben: Picasso og Roy Lichtenstein
Samtidskunst: Rose Eken
ca 15 sider
Praktiske øvelser:
Samtid:
stilleben i ler lavet i grupper ved bordene - brændt, malet og fotograferet.
Foto af stilleben: Opstilling med traditionelle vanitassymboler - en gammeldags og en moderne udgave
fokus på lyset
farveblyant: kubistisk stilleben
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Das Unheimliche
Vi arbejder med hjemlig hygge og Das Unheimliche
Teori:
Andersen og Porse: TAP Teori, analyse og praksis i billedkunst, 2021 af Das Unheimliche side 65-70
Kan en installation hænge på et søm? fra Museet for samtidskunst
Praksis
Individuel:
Collage med hjemlig hygge
En justeret udgave, hvor Das Unheimliche er med
Gruppe
Installation på skolen med Das Unheimliche
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb# Skulptur
Vi arbejder med forskellige gengivelser af mennesket i kunsten og visuelle fænomener
Med nedslag i bl.a. antikken, renæssancen, ekspressionisme, ekspressive og postmoderne værker forsøger vi at sætte samtidskunsten skildringer i relation til de historiske værker.
Vi repeterer begreberne figurativt, abstrakt og non-figurativt. ( fra det første forløb)
Vi træner skulpturanalyse - både formal- og betydningsanalyse
Selvvalgte skulpturer af enten Marc Quinn eller Christian Lemmerz analyseres i grupper ( egne PP med billeder)
ca 25 sider
Praktiske opgaver:
skitser af menneskekroppe ud fra gliedermenn med fokus på menneskets proportioner, åbne/lukkede, statiske og dynamiske opstillinger.
poseringsøvelser - foto som arkaisk, klassisk og hellenistisk
To skulpturer af menneskekrop: Med udgangspunkt i et værk af en idealiseret naturalistisk eller realistisk krop fra antikken eller renæssancen skal du udarbejde to parafraser i forskellige materialer
lerskulptur - kubistsik stil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Forløb# Landskab i kunsten og kunsten i landskabet
Landskabsmalerier
Guldalder/Nationalromantik
Niels Larsen Stevns - udstillingen Landskab i farver VKM 2024
Ekspressionistiske
Samtidslandskaber. ( Poul Anker Bech, Allan Otte brugt som eksempler)
Landart
Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2 side 59-61, 63-65 Definitioner og Goldworthy.
Stedsspecifik arkitektur
Utzon: Can Lis, sommerhus Mallorca
Frank Loyd Wright: Falling Water
BIG måne og havbyggeri
eventuelt Visuelle fænomener: Reklamer/Memes - ud fra kendte landskabsmalerier.
ca 24 sider
Praktisk
Collage med stedsspecifik bygning - lærer fremvisning af mulig brug af AI til ideer
Lav et lille land art værk a la Goldworthy
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
De tre gratier
"Forskellen på nude og naked" Uddrag fra Berlingske Tidende 5.april 2013 af Søren Schauser og Kristian Lindberg
analyse og fortolkning af forskellige perioders gengivelse af De tre gratier - herunder også en reklame
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb Eksamensprojekt Drøm
Eksamensprojekt bk c: Drømme
Eksamensprojektet er et selvstændigt, individuelt projekt, hvor man arbejder ud fra et fælles
emne. Læreren optræder som vejleder i projektperioden.
Opgaven består af teori og praksis. Der skal produceres et værk, som efterfølgende analyseres og
præsenteres til eksamen i billedkunst.
Eksamensprojektet tager afsæt i temaet Drømme, som I kan læse om i dette kompendium.
Kompendiet indeholder både teori og masser af eksempler på drømme som tema i kunsten.
Projektet skal indeholde følgende:
Den praktiske del: I skal lave et selvstændigt værk under temaet Drømme.
Den teoretiske del: I skal analysere og fortolke jeres værk med udgangspunkt i temaet
Drømme. Inddrag gerne teori om drømme. Perspektiver til en kunstner eller en periode
i kunsten, som I er blevet inspireret af. I skal til eksamen fortælle om jeres forarbejde,
jeres inspiration og værkets genre. Hertil skal I forberede et oplæg. I skal også aflevere en opgave omkring jeres proces og tanker om værket.
Værket skal kunne udføres i projektperioden, og det vil sige, at I har ca. 6-7 moduler til at udtænke
og skabe værket, samt analysere og fortolke det.
Tekstmateriale
”Drømme” - kapitel fra TAP, Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, Praxis 2021
”Drøm og virkelighed i kunsten” Ideer og tekstuddrag fra Jonas Wolter Kunst i teori og praksis. 2022
Samt materialer fra nettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb# Opsamling
Vendsyssel kunstmuseum
Lise Vestergaard: Be more- Use Less -
klimakunst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294304110",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294304110",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294304110"
}