Holdet 2024 bk/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Bettina Lind Jensen
Hold 2024 bk/k (1k bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb# Stilleben
Titel 2 Forløb#2 Das Unheimliche
Titel 3 Forløb# Skulptur
Titel 4 Forløb# Landskab i kunsten og kunsten i landskabet
Titel 5 De tre gratier
Titel 6 Forløb Eksamensprojekt Drøm
Titel 7 Forløb#  Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb# Stilleben

Tekster:
Jonas Wolther: Temaer i kunsten (s. 83 - 90)
Andersen og Porse: TAP, side 251-252  
Interview med Rose Eken https://www.alt.dk/bolig/rose-ekens-kunst-bliver-ofte-misforstaaet

Værker:
Vanitasbilleder fra barokken: bl.a. Willem Kalf og Pieter Claesz
Moderne stilleben: Picasso og Roy Lichtenstein
Samtidskunst: Rose Eken

ca 15 sider

Praktiske øvelser:
Samtid:
stilleben i ler lavet i grupper ved bordene - brændt, malet og fotograferet.

Foto af stilleben: Opstilling med traditionelle vanitassymboler  - en gammeldags og en moderne udgave
fokus på lyset

farveblyant: kubistisk stilleben
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb# Skulptur

Vi arbejder med forskellige gengivelser af mennesket i kunsten og visuelle fænomener
Med nedslag i bl.a. antikken, renæssancen, ekspressionisme, ekspressive  og  postmoderne værker forsøger vi at sætte samtidskunsten skildringer i relation til de historiske værker.

Vi repeterer begreberne figurativt, abstrakt og non-figurativt. ( fra det første forløb)
Vi træner skulpturanalyse - både formal- og betydningsanalyse
Selvvalgte skulpturer af enten  Marc Quinn eller Christian Lemmerz analyseres i grupper ( egne PP med billeder)


ca 25 sider

Praktiske opgaver:
skitser af menneskekroppe ud fra gliedermenn med fokus på menneskets proportioner, åbne/lukkede, statiske og dynamiske opstillinger.

poseringsøvelser - foto som  arkaisk, klassisk og hellenistisk

To skulpturer af menneskekrop:  Med udgangspunkt i et værk af en idealiseret naturalistisk eller realistisk krop fra antikken eller renæssancen skal du udarbejde to parafraser i forskellige materialer

lerskulptur - kubistsik stil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Forløb# Landskab i kunsten og kunsten i landskabet

Landskabsmalerier
Guldalder/Nationalromantik
Niels Larsen Stevns - udstillingen Landskab i farver VKM 2024
Ekspressionistiske
Samtidslandskaber. ( Poul Anker Bech, Allan Otte  brugt som eksempler)

Landart
Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2 side 59-61, 63-65 Definitioner og Goldworthy.

Stedsspecifik arkitektur  
Utzon:  Can Lis, sommerhus Mallorca
Frank Loyd Wright: Falling Water
BIG måne og havbyggeri

eventuelt Visuelle fænomener: Reklamer/Memes  - ud fra kendte landskabsmalerier.

ca  24 sider


Praktisk
Collage med stedsspecifik bygning - lærer fremvisning af mulig brug af AI til ideer
Lav et lille land art værk a la Goldworthy



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 De tre gratier

"Forskellen på nude og naked"  Uddrag fra Berlingske Tidende 5.april 2013 af Søren Schauser og Kristian Lindberg

analyse og fortolkning af forskellige perioders gengivelse af De tre gratier - herunder også en reklame


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb Eksamensprojekt Drøm

Eksamensprojekt bk c: Drømme

Eksamensprojektet er et selvstændigt, individuelt projekt, hvor man arbejder ud fra et fælles
emne. Læreren optræder som vejleder i projektperioden.

Opgaven består af teori og praksis. Der skal produceres et værk, som efterfølgende analyseres og
præsenteres til eksamen i billedkunst.

Eksamensprojektet tager afsæt i temaet Drømme, som I kan læse om i dette kompendium.
Kompendiet indeholder både teori og masser af eksempler på drømme som tema i kunsten.

Projektet skal indeholde følgende:

Den praktiske del: I skal lave et selvstændigt værk under temaet Drømme.
Den teoretiske del: I skal analysere og fortolke jeres værk med udgangspunkt i temaet
Drømme. Inddrag gerne teori om drømme. Perspektiver til en kunstner eller en periode
i kunsten, som I er blevet inspireret af. I skal til eksamen fortælle om jeres forarbejde,
jeres inspiration og værkets genre. Hertil skal I forberede et oplæg. I skal også aflevere en opgave omkring jeres proces og tanker om værket.

Værket skal kunne udføres i projektperioden, og det vil sige, at I har ca. 6-7 moduler til at udtænke
og skabe værket, samt analysere og fortolke det.



Tekstmateriale
”Drømme” - kapitel fra TAP, Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, Praxis 2021
”Drøm og virkelighed i kunsten” Ideer og tekstuddrag fra Jonas Wolter Kunst i teori og praksis. 2022
Samt materialer fra nettet.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer