Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Sarah Sophie Isaksen
|
Hold
|
2024 bk/2 (1g bk/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ud i naturen
Formålet med forløbet er at undersøge menneskets forhold til og skildring af naturen i kunst og arkitektur. Gennem hele forløbet vil menneskets forhold til naturen være et centralt fokus (kultur vs. natur).
Vi skal for første gang arbejde med arkitektur, så vi skal også undersøge, hvordan (og hvorfor) vi arbejder med arkitektur i billedkunst.
Indhold:
- Vi arbejder med landskabsmaleriet og tage udgangspunkt i guldalderlandskabet og det ekspressive landskab.
- Vi vil også arbejde med landart, da denne genre ikke agerer som en skildring af naturen, men bliver til en del af naturen. Her har vi specielt fokus på landart som en stedsspecifik kunstgenre, og "sites" og "non-sites" bliver centrale begreber. Således arbejder vi altså også med dokumentationen af landart, da denne kunstgenre ofte arbejder aktivt med det flygtige udtryk og de nedbrydelige materialer. Vi ser på forskellige land art værker, men arbejder mere indgående med "Spiral Jetty" (1970) af Robert Smith og Nils Udos "Root-sculpture fra 1995.
- På det arkitektoniske område arbejder vi specielt med den stedsspecifikke arkitektur, som også forsøger at blive en del af naturen gennem sit æstetiske udtryk. Vi ser bl.a. på "Akropolis" fra Athen og kommer også kort ind på de gamle Egyptiske pyramider. Derefter arbejder vi med forskellige moderne stedsspecifikke bygninger og analyserer Huset på Mallorca (Utzon). Eleverne holder i grupper oplæg om følgende bygninger: Parthenon, Moesgaaard museum, Operahuset i Sidney af Utzon, Casa Batlló af Gaudi, Whaterfall af Frank Lloyd Wright samt Geisel biblioteket af William Pereira.
Tekster:
- Landskabsmaleriet (Frit efter: http://www.smk.dk/besoeg-museet/udstillinger/tidligere-udstillinger/2010/nature-strikes-back/4-landskabet/)
- Modernistiske landskaber (Frit efter: http://www.aros.dk/media/283188/modernisme_uv.pdf)
- Land art (fra https://faktalink.dk/titelliste/land)
- Den stedsspecifikke arkitektur (Fra: http://www.dac.dk/da/dac-learning/netundervisning/arksite-plus/teori/faenomenologi/)
Praktiske opgaver:
- Parafrase: mal et ekspressiv landskab med udgangspunkt i et guldalderlandskab.
- Lav et stedsspecifikt land art-værk placeret ved et udendørsområde enten på skolen eller i byrummet.
- Design en stedsspecifik bygning til et landskabsmaleri (Collage)
Sidetal: ca. 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mennesket i kunsten
I dette forløb introduceres eleverne for forskellige perioders skildringer af mennesket. Undervejs sammenlignes historiske værker med nutidige værker. Hensigten med forløbet er således at sætte samtidskunstens menneskeskildringer i relation til ældre kunst og diskutere de forskellige perioders menneskesyn og skønhedsidealer, samt hvordan en idealiserende tradition problematiseres og nytænkes i samtidskunsten.
Indhold:
Antikken:
Arkarisk, klassisk hellenistisk skulptur.
Vi sammenligner "Victorious Athlete", 430 f.Kr., med Duan Hansons "Jogger", 1983.
Tekster:
- "Antikken" fra tilbygningen til Thorvaldsens museum
- "Arkaisk, klassisk, hellenistisk skulptur", fra http://old.thisted-gymnasium.dk/klassiker/Graeskromerskskulptur.htm
Renæssancen:
Vi sammenligner Michelangelos "David", 1500, med Hans Peter Feldmanns parafrase over "David", 2010.
Tekster:
- "Renæssancen", fra https://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/renaessancen
Ekspressionisme:
Vi sammenligner Giacomettos "Gående mand", 1960, med Jørgen Haugen Sørendens "Brødrende Sorg og skyld", 2008.
Tekster:
- "Ekspressionisme", fra http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/begreber/ekspressionisme Og https://faktalink.dk/titelliste/eksp
Samtidskunsten:
fokus på idebaseret, kritisk kunst samt den realistiske krop. Fokus på Marc Quinn, Duan Hanson og Elmgreen og Dragset.
- "Samtidskunstens rødder og nutid", fra http://www.dr.dk/skole/Billedkunst/Den+kunstneriske+proces/Hvad_er_samtidskunst.htm
- "Samtidens dialog med antikken", fra Kunstens Stemmer, 2021 Systime A/S (3 sider)
Praktiske opgaver:
- Tableau vivant over antikke skulpturer.
- En parafrase over David, fokus på at gøre det til samtidskunst (collage)
- Ekspressive portrætter (maleri)
- Lerskulptur: et menneske i bevægelse
Samlet antal sider: ca. 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt - Drømme
Som eksamensprojekt arbejder vi med "Drømme" som emne. Eleverne udarbejder således selvstændige værker, hvor de på forskellig vis arbejder med drømme. De har materialefrihed, men et benspænd som lyder, at de skal finde inspiration i en kunstner eller en stilperiode. De kan også inddrage relevant teori om drømme fra TAP.
Vi starter forløbet med at se en masse forskellige eksempler på kunst, hvor drømme og fantasi spiller en stor rolle: Goyas drømmemotiver, Henry Fuseli, Surrealismen, herunder Joan Miro, Frida Kahlo og Salvador Dali. Fra samtidskunsten ser vi på Louise Bourgeois's edderkopper, Kathrine Ærtebjerg, Julie Nord, Astrid Kruse, Martin Eder og Pipilotto Rist.
Herefter arbejder vi teoretisk med Freuds drømmeteori, beskrevet i TAP. Ordet "drømme" kan dog fortolkes som andet end de drømme vi har om natten; det kan være dagdrømme og drømme for fremtiden. I så fald kan man ikke bruge Freuds drømmeteori direkte.
Tekster:
- Teori om drømme fra "TAP - Teori til analyse og praksis i billedkunst", af Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse, Praxis, 2021, s. 101-103.
- "Drømme i kunsten – værker til inspiration" (udarbejdet af SSI, frit efter Jonas Wolters "Kunst i teori og praksis", Tidernes forlag, 2022).
Eleverne arbejder i denne periode med en logbog i OneNote, hvor de løbende nedskriver deres overvejelser og refleksioner om deres værk og proces (en slags portfoliemappe til eksamensprojektet). De må derfor gerne have adgang til denne logbog til eksamen.
Sidetal: ca. 25 sider (inklusiv powerpoint)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294305948",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294305948",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294305948"
}