Holdet 2024 dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Marie Lund
Hold 2024 dr (1g dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#3 Episk teater
Titel 2 Forløb#4: CDA og impro
Titel 3 Forløb#5: Det moderne teater
Titel 4 Forløb#6: Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#3 Episk teater

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#4: CDA og impro

Eleverne arbejder teoretisk og praktisk med commedia dell'arte, forløbet afsluttes med små forestillinger, som eleverne improviserer frem i grupper. Fokus ligger på arbejdet med figurernes bevægelsesmønstre og opbygning af lazzi..

Centrale elementer i forløbet:
Scenario
Lazzi
Figurerne


Der er arbejdet med følgende tekster/materialer:

Sørensen, Karen: "2.5 Commedia dell'arte" pp.38-39 i Dramatik—en teaterhistorie, Systime, 2015

"The world of commedia dell' arte" - lille video fra The National Theatre på: https://www.youtube.com/watch?v=h_0TAXWt8hY

Mr. Bean: The dentist: https://www.youtube.com/watch?v=lW6R9kSGV2Q


(Elevnote: Teksten findes i  kompendiet F4: Commedia dell'arte)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#5: Det moderne teater

I forløbet arbejdes med det moderne teater, hvor vi særligt har snakket om reflekterende samtidsteater, nyskreven dramatik og de-vising.

Fokusområder:

Rum:
Fokus på den mere abstrakte / symbolske scenografi.

Forløb:
Fokus på den klassiske, lineære dramaturgi, montagen og lidt den cirkulære dramaturgi og i den forbindelse fokus på, at forskellige forløbsstrukturer kan blandes og optræde i samme forestilling.

Figur:
Fokus på figurarbejdet og det både at arbejde med en realistisk spillestil og at skabe distance til rollen. Altså både realisme og stilisering i spillet.

Publikums reaktion
Fokus på, hvad det er publikum skal opleve, når de ser en moderne forestilling -> reflekterende samtidsteater: Det samfundskritiske element, tage stilling uden at få det korrekte svar.

Fokus har været på blandingsformen som dominerende i det reflekterende samtidsteater, så vi har arbejdet med både realisme og stilisering i øvelserne. Vi har desuden talt om de centrale temaer i det reflekterende samtidsteater.

En kort introduktion til devisning og koreograferede bevægelsesmønstre dannede afsæt for elevernes eget arbejde med at lave små forstillinger på baggrund af temaet flugt.


Følgende materialer er inddraget:

Sørensen Karen: DRAMATIK EN GRUNDBOG, Systime; sider: 68-69, 74-75

Sørensen Karen: DRAMATIK EN GRUNDBOG, Systime, ibogsversionen, 2024 -  udvalgte uddrag af kapitel 6.8 Det moderne teater: "Tiden og teateret",  "Skuespilleren og spillestilen", "Teksten og dramaturgien" (findes i kompendium F5)

Kopi om og arbejdsark med "De-vising"

Building Choreography, National theatre:
https://www.youtube.com/watch?v=mKd9ERhV5SI

Trailer for Mungo Park: Uledsaget:
https://www.youtube.com/watch?v=effequix0L4

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer