Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Jens Rønnest Stærkjær
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ungdomsliv
Emne: Ungdomsliv
Materiale:
- Carlsen og Brøndum, Vores Samfund, Columbus, 2024.
Kapitel 2, side 73-110
- Udvalgte videoer og arbejdsspørgsmål fra bogens hjemmeside. (https://forlagetcolumbus.dk/voressamfund)
KL-formand: Christiansborg og befolkningen må snart forstå, at vi ikke kan bevare niveauet af velfærd
https://politiken.dk/indland/art9259781/Christiansborg-og-befolkningen-m%C3%A5-snart-forst%C3%A5-at-vi-ikke-kan-bevare-niveauet-af-velf%C3%A6rd
Eksempler på kernebegreber:
Identitet (Jeg, personlig, social, kollektiv)
Identitetssannelse
Sociale grupper
Socialisering (Primær, sekundær, dobbelt og tertiær)
Normer (formelle og uformelle)
Sanktioner (Positive og negative)
Sociale roller og rollekonflikter
Goffman (Frontstage og Backstage)
Livsstil - herunder minervamodellen
Det traditionelle samfund
Det moderne samfund
Det senmoderne samfund
Individualisering
Giddens (Adskillelse af tid og sted, udlejring af sociale relationer, aftraditionalisering, øget refleksivitet og ontologiske usikkerhed.)
Hartmut Rosa (Acceleration af den sociale forandring, teknologiske acceraletion, acceleration af livstempoet - og konsekvenserne heraf, Resonans)
Kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati og magt
Emne: Demokrati og magt
Materiale:
- Carlsen og Brøndum, Vores Samfund, Columbus, 2024.
Kapitel 3, side 113-168.
- Udvalgt materiale fra bogens hjemmeside.
(https://forlagetcolumbus.dk/voressamfund)
Socialdemokratiets højresving er omstridt. Men måske er det et demokratisk fremskridt
https://www.information.dk/moti/2021/05/socialdemokratiets-hoejresving-omstridt-maaske-demokratisk-fremskridt
Eksempler på kernebegreber:
Direkte demokrati
Repræsentativt demokrati
Liberalt demokrati (frie og lige valg, retsstatsprincipper, frihedsrettigheder)
Konkurrence vs deltagelsesdemokrati
Medborgerskab
Autokrati
Værdi- og fordelignspolitik
Rød blok og blå blok
Partityper (Klassepartier, catch-all, markedsparti)
Den parlamentariske styringskæde
Kernevælger og Marginalvælger
Downs' model (Vælgeradfærd og partiadfærd)
Issuevoting
Nærheds- og retningsprincippet
Kaare Strøm
Molins model
Magtens tredeling
Medier (Dagsorden, Issue-ejerskab, medialisering, offensiv/defensivt spin, priming, framing)
Sociale medier
Direkte magt og indirekte magt
Demokratiets udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og klima
Emne: Økonomi og klima
Materiale:
- Carlsen og Brøndum, Vores Samfund, Columbus, 2024.
Kapitel 4, side 171-220.
- Udvalgt materiale fra bogens hjemmeside.
(https://forlagetcolumbus.dk/voressamfund)
Artikler:
Debat: LANDBRUG: Danmark bliver aldrig et foregangsland ved at
kvæle landbruget i drakoniske CO2-afgifter
Politiken. 23.02.2024
Debat: Råderummet i dansk økonomi er stort nok til den grønne
omstilling
Information.
5.01.2024
Økonomisk vækst og udledning
Figur fra Danmarks Statistik: ”Økonomisk vækst og udledning af drivhusgas”. 13.4.2024
Eksempler på kernebegreber
Mikro- og makroøkonomi
Marked og markedsmekanisme
Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
Det økonomiske kredsløb
Import og Eksport
De økonomiske mål (Vækst i BNP, lav arbejdsløshed, lav og stabil inflation, balance/overskud på betalingsbalancen, balance på statens budget, bæredygtig økonomi)
Målkonflikter
Økonomisk konjunkturer (høj/lav)
Finanspolitik
Pengepolitik
Strukturpolitik (opkvalificering, stramning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183416275",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183416275",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183416275"
}