Holdet 1pq bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Bettina Lind Jensen
Hold 2025 bk/pq (1pq bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb# Introforløb
Titel 2 Forløb# Stilleben
Titel 3 Forløb# Skulptur
Titel 4 Forløb#  Nål og tråd
Titel 5 Forløb Eksamensprojekt UPS!
Titel 6 Forløb# Landskab i kunsten og kunsten i landskabet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb# Introforløb

Intro til faget billedkunst
Teori
    Farver
    Komposition
    Rum
    Figuration og abstraktion( nonfiguration)
    Lys
Især indenfor genrerne: billed på flade, skulptur og installation, men også lidt arkitektur
cirka 44 sider


Praktiske opgaver
    Farveøvelser med nabofarver, komplementærfarver og farveperspektiv
    Billedserie med fotografier af forskellige kompositioner - også med Det gyldne snit
    Tegninger  med overlapning og lys/skygge:
    Perspektivtegning på gangen
    Abstrakt papskulptur ( individuel opgave)
    Lys - farveblyant 1-3 udgaver med forskelligt lys - fokus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 2 Forløb# Stilleben

Tekster:
Jonas Wolther: Temaer i kunsten (s. 83 - 90)
Andersen og Porse: TAP, side 251-252  
Interview med Rose Eken https://www.alt.dk/bolig/rose-ekens-kunst-bliver-ofte-misforstaaet

Værker:
Vanitasbilleder fra barokken: bl.a. Willem Kalf og Pieter Claesz
Moderne stilleben: Picasso og Roy Lichtenstein
Samtidskunst: Rose Eken

ca 15 sider

Praktiske øvelser:
Samtid:
stilleben i ler lavet i grupper ved bordene - brændt, malet og fotograferet.

Foto af stilleben: Opstilling med traditionelle vanitassymboler  - en gammeldags og en moderne udgave
fokus på lyset
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb# Skulptur

Vi repeterer først abstrakt og figurativt fra hæftet til det første forløb. dernæst med med forskellige gengivelser af mennesket i kunsten og visuelle fænomener
Med nedslag i bl.a. antikken, renæssancen, ekspressionisme, ekspressive  og  postmoderne værker forsøger vi at sætte samtidskunsten skildringer i relation til de historiske værker.

Vi træner skulpturanalyse - både formal- og betydningsanalyse
Selvvalgte skulpturer af enten  Marc Quinn eller Christian Lemmerz analyseres i grupper ( egne PP med billeder)


ca 25 sider

Praktiske opgaver:

skitser af menneskekroppe ud fra gliedermenn med fokus på menneskets proportioner, åbne/lukkede, statiske og dynamiske opstillinger.

poseringsøvelser - foto som  arkaisk, klassisk og hellenistisk

To skulpturer af menneskekrop:  Med udgangspunkt i et værk af en idealiseret naturalistisk eller realistisk krop fra antikken eller renæssancen skal du udarbejde to parafraser i forskellige materialer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Forløb# Nål og tråd

Vi arbejder  med  udstillingen "Nål og Tråd" på Vendsyssel Kunstmuseum, ( tidligere Brandts og Sorø museum) men  med hovedfokus på installationskunst og samtidskunstens brug af tekstil og håndarbejdsteknikker.

Vi ser på forskellige samtidskunstneres brug af tekstil fx Chiharu Shiota, Gudrun Hasle, Bank og Rau, Birke Gorm, Adam Christensen, Olivia Rode Hvass, Hannah Toticki og Anders Bonnesen

Teori:
   ”Kan en installation hænge på et søm?” fra Museet for samtidskunst
     Sammenskrivning med præsentation af udvalgte kunstnere ud fra udstillingskataloget til Nål og Tråd

    Kort mundtlig introduktion til Anne Kirketerp: Craft-psykologi

Praktisk arbejde:
     Readymade foto
     Et fælles værk med tekstil ( tøj, stof og garn)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb Eksamensprojekt UPS!

Eksamensprojekt bk c: UPS!

Eksamensprojektet er et selvstændigt, individuelt projekt, hvor man arbejder ud fra et fælles
emne. Læreren optræder som vejleder i projektperioden.

Opgaven består af teori og praksis. Der skal produceres et værk, som efterfølgende analyseres og
præsenteres til eksamen i billedkunst.

Eksamensprojektet tager afsæt i temaet UPS!, som I kan læse om i dette kompendium.
Kompendiet indeholder både teori og masser af eksempler på UPS! som tema i eller del af kunsten.

Projektet skal indeholde følgende:

Den praktiske del: I skal lave et selvstændigt værk under temaet UPS!
Den teoretiske del: I skal analysere og fortolke jeres værk med udgangspunkt i temaet
UPS!. Inddrag gerne teori XXXXXX  Perspektiver til en kunstner eller en periode
i kunsten, som I er blevet inspireret af. I skal til eksamen fortælle om jeres forarbejde,
jeres inspiration og værkets genre. Hertil skal I forberede et oplæg. I skal også aflevere en opgave omkring jeres proces og tanker om værket.

Værket skal kunne udføres i projektperioden, og det vil sige, at I har ca. 6-7 moduler til at udtænke
og skabe værket, samt analysere og fortolke det.

Tekstmateriale: udvalgte dele af power point fra årets Kørner-konkurrence



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb# Landskab i kunsten og kunsten i landskabet

Landskabsmalerier
Guldalder/Nationalromantik
Impressionistiske
Ekspressionistiske
Samtidslandskaber. ( Poul Anker Bech, Allan Otte  brugt som eksempler)

Landart
Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2 side 59-61, 63-65 Definitioner og Goldworthy.
Rune Bosse:

Stedsspecifik arkitektur  
Utzon:  Can Lis, sommerhus Mallorca
Frank Loyd Wright: Falling Water
BIG måne og havbyggeri

eventuelt Visuelle fænomener: Reklamer/Memes  - ud fra kendte landskabsmalerier.

ca  24 sider


Praktisk
farve/lysøvelse: impressionistisk lys og farvebrug
Collage med stedsspecifik bygning - lærer fremvisning af mulig brug af AI til ideer
eventuelt Lav et lille land art værk a la Goldworthy



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning