Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Bettina Lind Jensen
|
|
Hold
|
2025 bk/pq (1pq bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb# Introforløb
Intro til faget billedkunst
Teori
Farver
Komposition
Rum
Figuration og abstraktion( nonfiguration)
Lys
Især indenfor genrerne: billed på flade, skulptur og installation, men også lidt arkitektur
cirka 44 sider
Praktiske opgaver
Farveøvelser med nabofarver, komplementærfarver og farveperspektiv
Billedserie med fotografier af forskellige kompositioner - også med Det gyldne snit
Tegninger med overlapning og lys/skygge:
Perspektivtegning på gangen
Abstrakt papskulptur ( individuel opgave)
Lys - farveblyant 1-3 udgaver med forskelligt lys - fokus
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
|
Titel
2
|
Forløb# Stilleben
Tekster:
Jonas Wolther: Temaer i kunsten (s. 83 - 90)
Andersen og Porse: TAP, side 251-252
Interview med Rose Eken https://www.alt.dk/bolig/rose-ekens-kunst-bliver-ofte-misforstaaet
Værker:
Vanitasbilleder fra barokken: bl.a. Willem Kalf og Pieter Claesz
Moderne stilleben: Picasso og Roy Lichtenstein
Samtidskunst: Rose Eken
ca 15 sider
Praktiske øvelser:
Samtid:
stilleben i ler lavet i grupper ved bordene - brændt, malet og fotograferet.
Foto af stilleben: Opstilling med traditionelle vanitassymboler - en gammeldags og en moderne udgave
fokus på lyset
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb# Skulptur
Vi repeterer først abstrakt og figurativt fra hæftet til det første forløb. dernæst med med forskellige gengivelser af mennesket i kunsten og visuelle fænomener
Med nedslag i bl.a. antikken, renæssancen, ekspressionisme, ekspressive og postmoderne værker forsøger vi at sætte samtidskunsten skildringer i relation til de historiske værker.
Vi træner skulpturanalyse - både formal- og betydningsanalyse
Selvvalgte skulpturer af enten Marc Quinn eller Christian Lemmerz analyseres i grupper ( egne PP med billeder)
ca 25 sider
Praktiske opgaver:
skitser af menneskekroppe ud fra gliedermenn med fokus på menneskets proportioner, åbne/lukkede, statiske og dynamiske opstillinger.
poseringsøvelser - foto som arkaisk, klassisk og hellenistisk
To skulpturer af menneskekrop: Med udgangspunkt i et værk af en idealiseret naturalistisk eller realistisk krop fra antikken eller renæssancen skal du udarbejde to parafraser i forskellige materialer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Plan: I får et nyt hæfte om Skulptur. Jeg fortæller om forløbet, sammenlignende opgave side 2. Kort opsamling. Tegne menneskekroppe efter gliedermenn - på tid
-
skulptur 25.pdf
-
Lav noter til de praktiske opgaver, som I lavede i timen mandag.
-
Plan: Opgaver til dagens lektie. Fotoøvelsen i grupper. Opstart praktiske opgave: 2 skulpturer i forskellige materialer.
-
opg Antikken og Renæssance.docx
-
Læs om Antikken og Renæssancen side 3-6 og side 10. Medbring skulpturhæftet.
-
Plan: Arbejde med de to menneskeskulpturer i forskellige materialer. Opgaven side 20 i hæftet
-
Medbring Skulpturhæftet. Hvis du var fraværende torsdag, så find og medbring billede, titel, og hvis muligt kunstnernavn af naturalistisk skulptur af et menneske fra enten Antikken ( 10000 f Kr-400 e Kr) eller Renæssancen ( 1350-1500tallet)
-
Plan: Sammenligne Davidsfigurer. Tale om ekspressive skulpturer. Arbejde videre med de to skulpturer i forskellige materialer.
-
Sammenligning af David og ekspressionisme.docx
-
Læs side 11-14 i Skulpturhæftet. Bl.a. ekspressive fremstillinger
-
Plan: Tale om de ekspressive skulpturer fra sidst opg 10-13 side 14. Opgaver til lektien, samt svare på spørgsmålene side 19. Det sidste praktiske arbejde med skulpturer.
-
Opgaver side 15- 19 skulpturhæftet 25.docx
-
Læs side 15-18 i Skulpturhæftet. Om kunstnerne Quinn, Lemmerz, samt postmodernisme.
-
Plan: Fælles gennemgang af skulpturerne side 25-26. samt lave noter til egne skulpturer
-
opg samtidsskulpturer.docx
-
Plan: Fælles analyse af barok stilleben. Male lerstilleben a la Rose Eken. Fotografere og udstille. Skrive noter.
-
Betydningsanalyse Af Bailly og Eken stilleben.docx
-
MEDBRING STILLEBENHÆFTET! Kig på de opgaver, som I har besvaret til stillebenforløbet - svar på opgaverne hvis du ikke var der, da vi gjorde det på holdet.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
4
|
Forløb# Nål og tråd
Vi arbejder med udstillingen "Nål og Tråd" på Vendsyssel Kunstmuseum, ( tidligere Brandts og Sorø museum) men med hovedfokus på installationskunst og samtidskunstens brug af tekstil og håndarbejdsteknikker.
Vi ser på forskellige samtidskunstneres brug af tekstil fx Chiharu Shiota, Gudrun Hasle, Bank og Rau, Birke Gorm, Adam Christensen, Olivia Rode Hvass, Hannah Toticki og Anders Bonnesen
Teori:
”Kan en installation hænge på et søm?” fra Museet for samtidskunst
Sammenskrivning med præsentation af udvalgte kunstnere ud fra udstillingskataloget til Nål og Tråd
Kort mundtlig introduktion til Anne Kirketerp: Craft-psykologi
Praktisk arbejde:
Readymade foto
Et fælles værk med tekstil ( tøj, stof og garn)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Forløb Eksamensprojekt UPS!
Eksamensprojekt bk c: UPS!
Eksamensprojektet er et selvstændigt, individuelt projekt, hvor man arbejder ud fra et fælles
emne. Læreren optræder som vejleder i projektperioden.
Opgaven består af teori og praksis. Der skal produceres et værk, som efterfølgende analyseres og
præsenteres til eksamen i billedkunst.
Eksamensprojektet tager afsæt i temaet UPS!, som I kan læse om i dette kompendium.
Kompendiet indeholder både teori og masser af eksempler på UPS! som tema i eller del af kunsten.
Projektet skal indeholde følgende:
Den praktiske del: I skal lave et selvstændigt værk under temaet UPS!
Den teoretiske del: I skal analysere og fortolke jeres værk med udgangspunkt i temaet
UPS!. Inddrag gerne teori XXXXXX Perspektiver til en kunstner eller en periode
i kunsten, som I er blevet inspireret af. I skal til eksamen fortælle om jeres forarbejde,
jeres inspiration og værkets genre. Hertil skal I forberede et oplæg. I skal også aflevere en opgave omkring jeres proces og tanker om værket.
Værket skal kunne udføres i projektperioden, og det vil sige, at I har ca. 6-7 moduler til at udtænke
og skabe værket, samt analysere og fortolke det.
Tekstmateriale: udvalgte dele af power point fra årets Kørner-konkurrence
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Forløb# Landskab i kunsten og kunsten i landskabet
Landskabsmalerier
Guldalder/Nationalromantik
Impressionistiske
Ekspressionistiske
Samtidslandskaber. ( Poul Anker Bech, Allan Otte brugt som eksempler)
Landart
Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2 side 59-61, 63-65 Definitioner og Goldworthy.
Rune Bosse:
Stedsspecifik arkitektur
Utzon: Can Lis, sommerhus Mallorca
Frank Loyd Wright: Falling Water
BIG måne og havbyggeri
eventuelt Visuelle fænomener: Reklamer/Memes - ud fra kendte landskabsmalerier.
ca 24 sider
Praktisk
farve/lysøvelse: impressionistisk lys og farvebrug
Collage med stedsspecifik bygning - lærer fremvisning af mulig brug af AI til ideer
eventuelt Lav et lille land art værk a la Goldworthy
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70726898290",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70726898290",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70726898290"
}