Holdet 1s dr (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Marie Lund
Hold 2025 dr/s (1s dr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Intro - fagets begreber
Titel 2 Forløb#2 Naturalismens teater  og psykologisk spil
Titel 3 Forløb#3 Episk teater

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Intro - fagets begreber

Introduktionsforløbet introducerer faget og dets grundelementer, der er fokus på at forstå og bruge fagets begreber i praksis. Der arbejdes med og introduceres til følgende elementer:

Rum, herunder de tre scenetyper, scenens opbygning
Figur, herunder karakterskuespilleren og den teatrale skuespiller
Forløb, herunder de tre forløbsmodeller og konflikt
Status, herunder høj og lav status

Følgende materialer er inddraget:

Sørensen, Karen: "Dramatik. En grundbog" pp. 11-23 +  33-36 + 54-57 + 62 + 99-102 + 106-110, Systime 2009


(Elevnote: Alle de tekster, som ikke er i grundbogen, findes i kompendiet F1: Introforløb/"Velkommen til dramatik")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Naturalismens teater og psykologisk spil

Der arbejdes med det naturalistiske teater som periode og den psykologiske, realistiske spillestil med afsæt i Stanislavskij. Forløbet afsluttes med små iscenesættelser af uddrag af Henriks Ibsens "Et dukkehjem".

Fokusområder:

Rum:
Fokus på scenografi (realistisk scenografi) og scenetype (kukkassescene med den 4. væg). Eleverne har desuden arbejdet med den indledende stedsregi til "Et Dukkehjem" og tegnet scenografien med fokus på den detaljerede stedsregi.

Forløb:
Fokus på berettermodellen -> den klassiske, lineære dramaturgi. Vi har desuden talt om de tre enheder og retrospektiv teknik, tekst og undertekst

Figur:
Fokus på figurarbejdet i naturalismens teater, med Stanislavskijs indre og ydre teknik som omdrejningspunkt i forhold til indlevelse og den realistiske spillestil. I den forbindelse har vi også talt om forskellen på at spille en karakter og en type.

Publikums reaktion
Fokus på, hvad det er publikum skal opleve, når de ser en naturalistisk forestilling: Mimesis og Katharsis.


Tekster og materialer:

Karen Sørensen: "DRAMATIK - en grundbog", Systime, 2008, følgende afsnit og sider:

"Skuespilleren og understeksten"+ "Skuespilleren og replikken" side  27-30
"Skuespilleren og spillestilen" side 33
"3.2: realistisk opsætning - indlevelsens spillestil" side 68-71
"Dramaets komposition" side 99-101
"Naturalismen 1870'erne" side 118-119
Henrik Ibsen: uddrag af ”Et dukkehjem” (dele fra første akt)


(Elevnote: Tekster og materialer findes i grundbog og kompendium: F2 Naturalismens teater - og den psykologiske spillestil)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Episk teater

Der arbejdes med episk teater. Det episke teater ses i forløbet som en modsætning til naturalismen og bruges som optakt til det reflekterende samtidsteater (hvor træk fra teaterets dramatiske form og teatrets episke form blandes).

Fokus er Bertolt Brecht og arbejde med uddrag af "Den kaukasiske kridtcirkel" (1944)
Eleverne iscenesatte i små grupper sidste del, hvor drengen står mellem "de to mødre" i kridtcirklen.
Iscenesættelserne blev vist for holdet.

Fokusområder:

Rum:
Fokus på stiliseret scenografi, talt scenografi, verfremdung, brud med den 4. væg

Forløb:
Fokus på montagen og brud med de tre enheder

Figur:
Fokus på figurarbejdet og det at skabe distance til rollen. I den forbindelse har vi også talt om forskellen på at spille en karakter og en type, og vi har inddraget verfremdung.

Publikums reaktion
Fokus på, hvad det er publikum skal opleve, når de ser en episk forestilling: Det samfundskritiske element, tage stilling, vide de er i teatret, ikke hænge hjernen med hatten i garderoben.

Fokus har været på modsætningen mellem det naturalistiske teater og det episke teater. Eleverne har lavet forskellige øvelser i relation til ovenstående.

Der er arbejdet med følgende tekster og materialer:

Karen Sørensen: "Dramatik - en grundbog" systeme, 2008, side 33-36, 54-56 + 74-76

Andre materialer, som findes i kompendium (F3 Det episke teater)

Karen Sørensen: "DRAMATIK - en grundbog", Systime, ibogsversionen 2024, uddrag af afsnittet: "6.6 Det episke teater – Bertolt Brecht, 1930’erne og frem"

Diverse billeder og små klip fra forskellige opsætninger af "Den kaukasiske kridtcirkel":

Se små klip fra ”Den kaukasiske kridtcirkel”:

Ikke-naturalistiske scenebilleder + gestus
https://www.youtube.com/watch?v=0tw5w6Jdwtc

Fortælleren og skiftet ind og ud af roller (de første ca. 5-10 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=GiQG9ONjmx4

Scenografien (fra ca. 5. til 8. minut)
https://www.youtube.com/watch?v=D__mxlnnJmE&t=461s

Helt moderne iscenesættelse
Trailer teater republiq: https://www.youtube.com/watch?v=uDTEQC73cwQ

HUSK SIDER FRA NY BOG!!!!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer