Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Bettina Lind Jensen
|
|
Hold
|
2025 bk/j (1j bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb# Introforløb
Intro til faget billedkunst
Teori
Farver
Komposition
Rum
Lys
Figuration og abstraktion( nonfiguration)
Især indenfor genrerne: billed på flade, skulptur og installation, men også lidt arkitektur
cirka 40 sider
Praktiske opgaver
Farveøvelser med nabofarver, komplementærfarver og farveperspektiv
PP i grupper med fotografier af forskellige kompositioner - også med Det gyldne snit
Tegninger med overlapning og lys/skygge:
Perspektivtegning på gangen
Fokus med lys - Julie Nord -farveblyant
Abstrakt papskulptur ( individuel opgave)
Tegning ud fra foto fra figurativ til abstrakt
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Plan: Intro til faget, udlevere hæfter til grundforløbet. Kort optakt til farvelære, praktisk øvelse med farveblyanter.
-
Plan:Vi repeterer farvecirkel. Ser på skulptur og farver. Maler landskab med farveperspektiv og evt. omvendt farveperspektiv.
-
Læs side 2-8 i det udleverede hæfte. Understreg fagbegreber i teksten. Skim side 2-4. men hav især fokus på side 4-8
-
bk grundforløb 25.pdf hæftet som pdf til eventuel oplæsning
-
Plan: Vi repeterer farvebegreberne kort - gennemgår den sidste side. Maler landskab farveperspektiv og omvendt farveperspektiv. Færdiggør øvelsen med farveblyanter. Evt. noter til farvelære.
-
Farveøvelser noter.docx
-
Repeter farvebegreberne side 2-7 Genlæs side 8. Medbring opladet computer.
-
Plan: Vi gennemgår den første teori om Komposition. Derefter praktisk øvelse til komposition: Tegn et par landskaber med forskellige kompositioner.
-
Læs side 9-12 om Komposition
-
Plan: Kort gennemgang af teorien om former og balance. Intro til fotoøvelsen med komposition. Lave fotoserie og pp i grupper.
-
Læs side 12-16 om Komposition (TIL Det gyldne snit)
-
Plan: Korte oplæg for hinanden ved bordene om jeres kompositionsfoto.
-
Kompositionsnoter.docx
-
Læs side 16-18 om Det gyldne snit. Besvar til timen: Hvad er det gyldne snit? Hvordan finder man det gyldne snit? Hvad kan man bruge det gyldne snit til i malerier? Vi laver øvelsen side 18 i timen.
-
Plan: Gennemgå teorien. Tegne tegning med overlapning og skravering - efter en kort intro til skravering. Evt. øve perspektiv på kopi af rum.
-
Læs side 19-23 om rum i billleder. Understreg fagbegreberne.
-
Plan: vi repeterer måderne at skabe rum i et billede, intro til tegneøvelse med perspektiv. Tegne perspektivtegning på gangene i den gamle del af skolen.
-
Repeter side 19-23 om rum I billleder - især begreberne til linearperspektiv. Find så mange rumskabende virkninger som muligt, på billederne side 23
-
Plan: Vi gennemgår teorien og begreberne til skulptur og rum. Rundtur med 4 skulpturer, hvor vi bruger begreberne. Færdiggøre perspektivtegning på gangen. Evt. fantasiby med 2.punktsperspektiv.
-
Skulpturer ved skolen.docx
-
Læs side 23-28 om Skulptur og rum
-
Plan: Repetere rum og skulpturbegreber fra sidst. Gennemgå siderne om Installationer. Færdiggøre øvelser og noter til rum.
-
Noter til RUM.docx
-
Læs side 36-38 om Installationer
-
Plan: Gennemgå lysbegreberne. Lave øvelserne - kort gennemgang. Lave øvelsen med lysfokus side 35
-
Læs side 29-31. Husk at aflevere noter til rum.
-
Plan: Vi repeterer fagbegreberne til lys. Arbejde videre med øvelsen Fokus med lys
-
Gruppeopgave med lys.docx
-
Læs side 32-35
-
Plan: Vi gennemgår teorien. Intro til praktisk opgave: lav en non-figurativ papskulptur
-
Læs side 39-43 om abstrakt, figurativt og non-figurativt
-
Plan: Vi repeterer begreberne: figurativ, abstrakt og non-figurativ. Færdiggør pap-skulptur og analyser den.Aflever noter med billeder.
-
Tag og medbring et foto. Det kan være et portræt, en genstand, et landskab eller en scene fra hverdagen. Medbring også hæftet og opladet computer.
-
Repeter fagbegreber fra grundforløbshæftet
-
Plan: Prøve i billedkunst.
-
Plan: De sidste får testen. Vi samler op og færdiggør manglende praktiske opgaver og noter.
-
Medbring jeres hæfte og eventuelle praktiske opgaver, som I er kommet til at tage med hjem.
-
Opgave figurativ til abstrakt.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728524583",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728524583",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728524583"
}