Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1d ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Kasper Graarup, Nina Ella Frølund
Hold
2025 ap/d (
1d ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP - almendelen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP - almendelen
Formål:
Vi har i forløbet etableret en fælles basis for det videre sproglige arbejde i dansk og fremmedsprog i gymnasiet. Forløbet har to elementer: sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. Vi har arbejdet med ordklasser, sætningsanalyse, sætningstyper, semantik (denotation, konnotation og semantisk skema), stilistik, sproglig korrekthed, kommunikation (det retoriske pentagram), pragmatik (sproghandlinger) og forskelle mellem talesprog og skriftsprog. Som en del af læringsprocessen har eleverne arbejdet med kreative skriveøvelser. De har således gjort sproglige iagttagelser i såvel andres som egne tekster.
Når forløbet er slut, skal eleverne bl.a. kunne:
- Skelne mellem forskellige ordklasser og deres karakteristika
- Analysere sætninger (bestemme de forskellige sætningsled)
- Skelne mellem hovedsætning og ledsætninger (herunder hypotakse og paratakse)
- Beskrive en kommunikationssituation vha. det retoriske pentagram
- Skelne mellem de forskellige typer af sproghandlinger
- Kende begreberne denotation, konnotation og semantisk skema
- Kende forskel på talesprog og skriftsprog
Materiale:
Vi har brugt iBogen ”Sprog på spil” af Albert Lange, Mette Hermann og Mathilde Sinding, Gyldendal.
I denne har vi arbejdet med følgende:
• Kapitel 1: Hvorfor lære sprog? (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 3: Latinske betegnelser for ordklasser (inklusive alle underkapitler om ordklasser) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 4: Sætningstyper og sætningsled (inclusive alle underkapitler om sætningsled) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.1: Kommunikationssituationen (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.2: Sproghandlinger (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.4: Talesprog og skriftsprog (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 8: Semantik (cirka 10 % af det samlede pensum)
I alt: cirka 60 sider
Derudover har vi løst diverse opgaver i ovenstående kapitler.
Indhold
Kernestof:
Opgaver - lektion 1.docx
Vi skal aktivere en ny i-bog, og I skal derfor kunne bruge uni-login eller MitID i dag.
Opgave 1-4 fra i mandags (om substantiver).
Opgaver - lektion 2.docx
QUIZLET: Ordklasser
I skal øve jer i de latinske betegnelser for ordklasser ved hjælp af linket. Brug10-15 minutter.
Opgaver - lektion 3.docx
QUIZLET: Latinske betegnelser 2
Brug 10-15 minutter på linket. I skal øve jer i latinske betegnelser for ord, der er vigtige i forbindelse med ordklassen udsagnsord/verber.
Prøv om I kan transskribere de græske gudenavne fra græske bogstaver til latinske (danske) bogstaver
Opgaver - lektion 4.docx
3.4 Substantiver | Sprog på spil
I skal læse afsnit 3.4 om substantiver i iBogen. Se linket. Imens I læser, skal I skrive de tre ting ned, der er vigtige at huske om substantiver.
Vi gennemgår "Familie deorum, kap. 1".
Husk mapper :-)
OPGAVE 4
Omskriv med adjektiver, HCA.docx
OPGAVE 1
OPGAVE 5 + 6, Adverbier
I skal læse om adjektiver (tillægsord) og adverbier (biord) i iBogen "Sprog på spil" (se link). Besvar derefter følgende spørgsmål skriftligt: 1) Hvad er et adjektiv? Giv eksempler. 2) Hvad er et adverbium? Giv eksempler. 3) Hvad er forskellen på adj
3.7 Adjektiver og adverbier
Opgaver - lektion 6.docx
Læs om ordklassen pronominer (stedord) i iBogen ”Sprog på spil”. Se link. I skal mundtligt kunne forklare, hvad personlige, possessive og relative pronomener er.
3.9 Pronomener | Sprog på spil
Vi bruger en del af timen på den aflevering I også arbejdede med mandag.
Test dig selv, sætningsanalyse.docx
OPGAVE 3
Opgaver sætningsanalyse - lektion 7.docx
Ikke-reglen.docx
1) Læs om syntaktisk analyse. Se link - afsnit 4.1. 2)Læs også om sætningstyper. Se det andet link - afsnit 4.2.
4.1 Syntaktisk analyse | Sprog på spil
4.2 Sætningstyper | Sprog på spil
Sætningsanalyse, teori og opgaver.docx
QUIZLET: Latinske betegnelser - sætningsanalyse
Øv jer på de latinske betegnelser for sætningsanalyse i Quizlet. Se linket (og vælg øvelsen "sætningsled da/la")
Brug det retoriske pentagram.docx
Pas på skolepatruljen
Opgaver - lektion 9.docx
Læs om det retoriske pentagram. Du skal bagefter kunne forklare det for en andet. Se linket.
6.1 Kommunikationssituationen | Sprog på spil
OPGAVE 5
Omskriv til skriftsprog.docx
Stolt, talesprog.docx
Læs om talesprog og skriftsprog. Se link. Udfyld undervejs den vedhæftede opgave (sandt eller falsk).
6.4 Talesprog og skriftsprog | Sprog på spil
Sandt eller falsk, talesprog og skriftsprog.docx
Vi taler lidt mere om øvelsen i ugedage fra torsdag (dies jovis) og så læser vi videre i Familia Deorum.
Opgave 2
8.3 Semantiske felter | Sprog på spil
Opgave 3 - Sematiske felter
Opgave 1
I skal læse om denotation og konnotation i bogen. Se link. Når I har læst, skal I kunne forklare følgende fire ord: denotation og konnotation, synonym og antonym.
8.1 Denotation og konnotation | Sprog på spil
Skriv tre ting ned, som du gerne vil blive bedre til i AP (almendelen). Brug 15 minutter på at læse om det i bogen. Hvis der ikke er så meget at læse, kan du øve dig ved at lave nogle af de opgaver, der retter sig selv.
Vi bruger lidt af timen på afleveringen.
Brug 15 minutter på at læse op til AP-prøven. Hav fokus på det, I har sværest ved. Kig på de noter, I skrev, efter prøven sidste gang.
Vi arbejder med "tal" (øvelsen fra sidst) og fortsætter med at træne til prøven.
Sammensatte ord og fremmedord med løsninger.docx
Repetition, valgmuligheder.docx
Opgaver om sætningsled.docx
Ordklasser, subtantiver og artikler.docx
Ordklasser, præpositoner og konjunktoner.docx
Skema-ordklasser.docx
Skema-sætningsled.docx
Genlæs afsnittet om sætningsanalyse (se link)
Sætningsanalyse | Sprog på spil
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538250", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538250", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538250" }