Holdet 1e ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Kasper Graarup, Line Rytter Mørkholt
Hold 2025 ap/e (1e ap)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP Almendel - Sprog på spil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP Almendel - Sprog på spil

Sprog på spil - AP-almendelen
Latindelen nederst.

Formål:
Vi har i forløbet etableret en fælles basis for det videre sproglige arbejde i dansk og fremmedsprog i gymnasiet. Forløbet har to elementer: sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. Vi har arbejdet med ordklasser, sætningsanalyse, sætningstyper, semantik (denotation, konnotation og semantisk skema), stilistik, sproglig korrekthed, kommunikation (det retoriske pentagram), pragmatik (sproghandlinger) og forskelle mellem talesprog og skriftsprog. Som en del af læringsprocessen har eleverne arbejdet med kreative skriveøvelser. De har således gjort sproglige iagttagelser i såvel andres som egne tekster.

Når forløbet er slut, skal eleverne bl.a. kunne:
- Skelne mellem forskellige ordklasser og deres karakteristika
- Analysere sætninger (bestemme de forskellige sætningsled)
- Skelne mellem hovedsætning og ledsætninger (herunder hypotakse og paratakse)
- Beskrive en kommunikationssituation vha. det retoriske pentagram
- Skelne mellem de forskellige typer af sproghandlinger
- Kende begreberne denotation, konnotation og semantisk skema
- Kende forskel på talesprog og skriftsprog

Materiale:
Vi har brugt iBogen ”Sprog på spil” af Albert Lange, Mette Hermann og Mathilde Sinding, Gyldendal.   
I denne har vi arbejdet med følgende:
• Kapitel 1: Hvorfor lære sprog? (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 3: Latinske betegnelser for ordklasser (inklusive alle underkapitler om ordklasser) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 4: Sætningstyper og sætningsled (inclusive alle underkapitler om sætningsled) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.1: Kommunikationssituationen (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.2: Sproghandlinger (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.4: Talesprog og skriftsprog (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 8: Semantik (cirka 10 % af det samlede pensum)

I alt: cirka 60 sider

Derudover har vi løst diverse opgaver i ovenstående kapitler.

Latindelen:

Kernen er de 3 skemaer, som I får udleveret til prøven:

• Forholdet mellem sætningsled og kasus
• Substantivernes endelser i de forskellige kasus
• Verbernes personendelser + infinitiv

Vi har læst relativt lette begyndertekster (Orpheus in Orco) på latin og vi har i den sammenhæng arbejdet dels med ovenstående og dels med hvilke sætningsled, der findes, og med hvordan disse (bl.a. ved hjælp af kasus og personendelser) identificeres og oversættes.

Vi har konstateret, at hvor betydningen på dansk primært afgøres af ordenes rækkefølge, da er det på latin ordenes endelser, der er afgørende.

Vi har også arbejdet med transparente ord, og vi har arbejdet med den sproghistorie, der begrunder transparensen. Vi har arbejdet med romanske sprog (sprog fra Rom): Fransk, italiensk, portugisisk, rumænsk og spansk, og vi har konstateret, at alle såkaldte indoeuropæiske sprog har en for os genkendelig struktur.

Vi har i øvrigt i et enkelt modul arbejdet med det græske alfabet, og med elementer af græsk og af latin i fremmedord.
Vi har talt om brudstykker af græsk og romersk mytologi og religionshistorie, og vi har set på udvalgte dele af den omfattende europæiske kunst, der har gengivet græsk og romersk kultur og forestillingerne om samme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer