Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Kasper Graarup, Line Rytter Mørkholt
|
|
Hold
|
2025 ap/e (1e ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP Almendel - Sprog på spil
Sprog på spil - AP-almendelen
Latindelen nederst.
Formål:
Vi har i forløbet etableret en fælles basis for det videre sproglige arbejde i dansk og fremmedsprog i gymnasiet. Forløbet har to elementer: sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. Vi har arbejdet med ordklasser, sætningsanalyse, sætningstyper, semantik (denotation, konnotation og semantisk skema), stilistik, sproglig korrekthed, kommunikation (det retoriske pentagram), pragmatik (sproghandlinger) og forskelle mellem talesprog og skriftsprog. Som en del af læringsprocessen har eleverne arbejdet med kreative skriveøvelser. De har således gjort sproglige iagttagelser i såvel andres som egne tekster.
Når forløbet er slut, skal eleverne bl.a. kunne:
- Skelne mellem forskellige ordklasser og deres karakteristika
- Analysere sætninger (bestemme de forskellige sætningsled)
- Skelne mellem hovedsætning og ledsætninger (herunder hypotakse og paratakse)
- Beskrive en kommunikationssituation vha. det retoriske pentagram
- Skelne mellem de forskellige typer af sproghandlinger
- Kende begreberne denotation, konnotation og semantisk skema
- Kende forskel på talesprog og skriftsprog
Materiale:
Vi har brugt iBogen ”Sprog på spil” af Albert Lange, Mette Hermann og Mathilde Sinding, Gyldendal.
I denne har vi arbejdet med følgende:
• Kapitel 1: Hvorfor lære sprog? (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 3: Latinske betegnelser for ordklasser (inklusive alle underkapitler om ordklasser) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 4: Sætningstyper og sætningsled (inclusive alle underkapitler om sætningsled) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.1: Kommunikationssituationen (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.2: Sproghandlinger (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.4: Talesprog og skriftsprog (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 8: Semantik (cirka 10 % af det samlede pensum)
I alt: cirka 60 sider
Derudover har vi løst diverse opgaver i ovenstående kapitler.
Latindelen:
Kernen er de 3 skemaer, som I får udleveret til prøven:
• Forholdet mellem sætningsled og kasus
• Substantivernes endelser i de forskellige kasus
• Verbernes personendelser + infinitiv
Vi har læst relativt lette begyndertekster (Orpheus in Orco) på latin og vi har i den sammenhæng arbejdet dels med ovenstående og dels med hvilke sætningsled, der findes, og med hvordan disse (bl.a. ved hjælp af kasus og personendelser) identificeres og oversættes.
Vi har konstateret, at hvor betydningen på dansk primært afgøres af ordenes rækkefølge, da er det på latin ordenes endelser, der er afgørende.
Vi har også arbejdet med transparente ord, og vi har arbejdet med den sproghistorie, der begrunder transparensen. Vi har arbejdet med romanske sprog (sprog fra Rom): Fransk, italiensk, portugisisk, rumænsk og spansk, og vi har konstateret, at alle såkaldte indoeuropæiske sprog har en for os genkendelig struktur.
Vi har i øvrigt i et enkelt modul arbejdet med det græske alfabet, og med elementer af græsk og af latin i fremmedord.
Vi har talt om brudstykker af græsk og romersk mytologi og religionshistorie, og vi har set på udvalgte dele af den omfattende europæiske kunst, der har gengivet græsk og romersk kultur og forestillingerne om samme.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgaver - lektion 1.docx
-
Opgave 1-4 fra i mandags (om substantiver).
-
Prøv om I kan transskribere de græske gudenavne fra græske bogstaver til latinske (danske) bogstaver (en del af jer er begyndt på opgaven / er færdige).
-
Øv dig på de latinske betegnelser for ordklasser ved hjælp af linket:
-
Opgaver - lektion 2.docx
-
Øv jer på latinske betegnelser for ord, der er vigtige i forbindelse med ordklassen udsagnsord/verber. Se link:
-
Opgaver - lektion 3.docx
-
Vi arbejder videre med "Familia deorum, kap. 1".
-
Husk mapper :-)
-
Vi fortsætter arbejdet med "Familia Deorum, kap. 2" og begynder måske på kap. 3 :-)"
-
Opgaver til timen (ikke lektier :-))
-
I skal til i dag læse om substantiver i vores iBog "Sprog på spil" (se linket)
-
Links til brug i timen (ikke lektier ;-))
-
Læs om adjektiver (tillægsord) og adverbier (biord) i iBogen ”Sprog på spil”.
-
Vi taler om kap. 3, og arbejder med afleveringer.
-
Oversæt "Familia Deorum 3" så godt i kan :-)
-
Opgaver - lektion 6 pronominer.docx
-
1) Færdiggør opgaven, hvor du skal omskrive HC Andersen-teksten med adjektiver
-
Vi gennemgår aflevering 1, laver evt. det sidste af aflevering 2 og læser "Familia Deorum".
-
Opgaver til timen (ikke lektie ;-))
-
Skriv indledningen til et eventyr om prinsen, som redder prinsessen. Start med ”Der var engang en prins, som…
-
Læs om de sidste 2 ordklasser præpositioner og konjunktioner i i-bogen "Sprog på spil":
-
Vi arbejder i dagens modul med sproghistorie og ugedagenes navne.
-
Længe siden :-) Husk jeres mapper :-)
-
Links til timen:
-
Læs om syntaktisk analyse. Se link. Læs også om sætningstyper. Se det andet link.
-
https://dashboard.blooket.com/set/66d56a63ac03cce45fae852d
-
I skal øve jer på de latinske betegnelser for sætningsanalyse i Quizlet. Se link.
-
Til timen:
-
1) Læs om det retoriske pentagram. Du skal bagefter kunne forklare det for en anden.
-
Sammensatte ord.docx
-
1) Husk at medbringe den færdiglavede aflevering på papir i starten af denne time
-
Du skal læse om denotation og konnotation i bogen. Se link. Når du har læst, skal du kunne forklare følgende fire ord: denotation og konnotation, synonym og antonym.
-
Skriv tre ting ned, som du gerne vil blive bedre til i AP. Brug 15 minutter på at læse om det i bogen. Hvis der ikke er så meget at læse, kan du øve dig ved at lave nogle af de opgaver, der retter sig selv.
-
Sammensatte ord og fremmedord med løsninger.docx
-
gennemgang af aflevering + fortsat arbejde med fremmedord / transparente ord.
-
Vi taler om "Vulgate" og "Tal", og fortsætter med at træne til prøven.
-
Brug 15 minutter på at læse op til AP-prøven. Hav fokus på det, du har sværest ved. Kig på de noter, du skrev, efter prøven sidste gang.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538369",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538369",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538369"
}