Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1i ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Maria Louise Hamborg, Sofie Melbye Boelt
Hold
2025 ap/i (
1i ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ap-latin
Titel 2
AP - almendelen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ap-latin
Vi har haft fokus på den basale latinske grammatik og sprogforståelse.
Indhold
Kernestof:
I dag skal I aktivere en iBog til AP. I skal derfor enten kunne huske jeres uni-login eller bruge jeres MitID.
Opret konto
Opgaver - lektion 1.docx
Hej. Jeg hedder Sofie, og jeg er jeres ap-latinlærer. Vi ses.
3.2 Verber | Sprog på spil
Opgaver | Sprog på spil
Opgaver - lektion 2.docx
Du skal øve dig på de latinske betegnelser for ordklasser ved hjælp af linket.
Ordklasser
Opgaver - lektion 3.docx
I skal øve jer på latinske betegnelser for ord, der er vigtige i forbindelse med ordklassen udsagnsord/verber. Se link.
Verber på latin
Opgaver - lektion 4.docx
I skal til i dag læse om substantiver i vores iBog. Se linket. Imens I læser, skal I skrive tre ting, der er vigtige at huske om substantiver.
3.4 Substantiver | Sprog på spil
Omskriv med adjektiver, HCA.docx
Opgave 4
Opgave 1
Adverbier, opgave 5 og 6.docx
Læs om adjektiver (tillægsord) og adverbier (biord) i iBogen ”Sprog på spil”. Se link. Når du har læst, skal du besvare følgende spørgsmål skriftligt:
3.7 Adjektiver og adverbier | Sprog på spil
Opgaver - lektion 6.docx
Læs om ordklassen pronominer (stedord) i iBogen ”Sprog på spil”. Det er kapitel 3.9. Se link. Du skal bagefter mundtligt kunne forklare, hvad personlige, possessive og relative pronomener er.
3.9 Pronomener | Sprog på spil
Opgaver - lektion 7.docx
Test dig selv, sætningsanalyse.docx
Ikke-reglen.docx
Læs om syntaktisk analyse og sætningstyper vha. de to forskellige links til bogen.
4.1 Syntaktisk analyse | Sprog på spil
4.2 Sætningstyper | Sprog på spil
Sætningsanalyse, teori og opgaver.docx
I skal øve jer på de latinske betegnelser for sætningsanalyse i Quizlet. Se link.
Sætningsanalyse
Brug det retoriske pentagram.docx
Opgaver - lektion 9.docx
Læs om det retoriske pentagram. Du skal bagefter kunne forklare det for en anden. Se linket. I skal også lave opgaven, som I fik udleveret på papir sidst (sætningsanalyse 1)
6.1 Kommunikationssituationen | Sprog på spil
Sætningsanalyse 1.docx
Se denne video (13 minutter) som en opsamling på nogle af de ting, som vi har gennemgået i latin indtil videre. Husk at notere, hvis der er noget, du er usikker på/gerne vil have, at vi snakker om i klassen. Grib chancen, og spørg nu endelig, hvis du
Stolt, talesprog.docx
Omskriv til skriftsprog.docx
Læs om talesprog og skriftsprog. Se link. Udfyld undervejs den vedhæftede sandt eller falsk-opgave. Husk også jeres aflevering, som skal afleveres på papir (I har fået den undleveret. Hvis den er blevet væk, kan I finde den under opgaven her i Lectio
6.4 Talesprog og skriftsprog | Sprog på spil
Sandt eller falsk, talesprog og skriftsprog.docx
Sætning 1-4 på side 11 i bogen/ side 3 i kompendiet skal være klar til gennemgang (oversættelse og analyse).
https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=243#c1015
Du skal læse om denotation, konnotation, synonym og antonym i bogen. Se link. Når du har læst, skal du kunne forklare de fire ord.
8.1 Denotation og konnotation | Sprog på spil
Test dig selv - sætningsanalyse.docx
Skriv tre ting ned, som du gerne vil blive bedre til i AP. Brug 15 minutter på at læse om det i bogen. Hvis der ikke er så meget at læse, kan du øve dig ved at lave nogle af de opgaver, der retter sig selv.
Forbered dig på testen. Ting du blandt andet skal øve dig på:
Brug 15 minutter på at læse op til AP-prøven. Hav fokus på det, du har sværest ved. Kig på de noter, du skrev, efter prøven sidste gang (før ferien).
Opgave 1 på side 16 og opgaven om ordsprog på side 41 skal være klar til gennemgang. I arbejdede med opgaverne i sidste latintime.
Sidste latintime.
Opgaver om sætningsled.docx
Ordklasser, præpositoner og konjunktoner.docx
Ordklasser, subtantiver og artikler.docx
Repetition, valgmuligheder.docx
Skema-ordklasser.docx
Skema-sætningsled.docx
Genlæs afsnittet om sætningsanalyse (se link). I skal ikke kigge på dokumenterne. De skal først bruges i timen.
Sætningsanalyse | Sprog på spil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP - almendelen
AP - almendelen
Formål:
Vi har i forløbet etableret en fælles basis for det videre sproglige arbejde i dansk og fremmedsprog i gymnasiet. Forløbet har to elementer: sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. Vi har arbejdet med ordklasser, sætningsanalyse, sætningstyper, semantik (denotation, konnotation og semantisk skema), stilistik, sproglig korrekthed, kommunikation (det retoriske pentagram), pragmatik (sproghandlinger) og forskelle mellem talesprog og skriftsprog. Som en del af læringsprocessen har eleverne arbejdet med kreative skriveøvelser. De har således gjort sproglige iagttagelser i såvel andres som egne tekster.
Når forløbet er slut, skal eleverne bl.a. kunne:
- Skelne mellem forskellige ordklasser og deres karakteristika
- Analysere sætninger (bestemme de forskellige sætningsled)
- Skelne mellem hovedsætning og ledsætninger (herunder hypotakse og paratakse)
- Beskrive en kommunikationssituation vha. det retoriske pentagram
- Skelne mellem de forskellige typer af sproghandlinger
- Kende begreberne denotation, konnotation og semantisk skema
- Kende forskel på talesprog og skriftsprog
Materiale:
Vi har brugt iBogen ”Sprog på spil” af Albert Lange, Mette Hermann og Mathilde Sinding, Gyldendal.
I denne har vi arbejdet med følgende:
• Kapitel 1: Hvorfor lære sprog? (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 3: Latinske betegnelser for ordklasser (inklusive alle underkapitler om ordklasser) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 4: Sætningstyper og sætningsled (inklusive alle underkapitler om sætningsled) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.1: Kommunikationssituationen (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.2: Sproghandlinger (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.4: Talesprog og skriftsprog (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 8: Semantik (cirka 10 % af det samlede pensum)
I alt: cirka 60 sider
Derudover har vi løst diverse opgaver i ovenstående kapitler.
Indhold
Kernestof:
I dag skal I aktivere en iBog til AP. I skal derfor enten kunne huske jeres uni-login eller bruge jeres MitID.
Opret konto
Opgaver - lektion 1.docx
Hej. Jeg hedder Sofie, og jeg er jeres ap-latinlærer. Vi ses.
3.2 Verber | Sprog på spil
Opgaver | Sprog på spil
Opgaver - lektion 2.docx
Du skal øve dig på de latinske betegnelser for ordklasser ved hjælp af linket.
Ordklasser
Opgaver - lektion 3.docx
I skal øve jer på latinske betegnelser for ord, der er vigtige i forbindelse med ordklassen udsagnsord/verber. Se link.
Verber på latin
Opgaver - lektion 4.docx
I skal til i dag læse om substantiver i vores iBog. Se linket. Imens I læser, skal I skrive tre ting, der er vigtige at huske om substantiver.
3.4 Substantiver | Sprog på spil
Omskriv med adjektiver, HCA.docx
Opgave 4
Opgave 1
Adverbier, opgave 5 og 6.docx
Læs om adjektiver (tillægsord) og adverbier (biord) i iBogen ”Sprog på spil”. Se link. Når du har læst, skal du besvare følgende spørgsmål skriftligt:
3.7 Adjektiver og adverbier | Sprog på spil
Opgaver - lektion 6.docx
Læs om ordklassen pronominer (stedord) i iBogen ”Sprog på spil”. Det er kapitel 3.9. Se link. Du skal bagefter mundtligt kunne forklare, hvad personlige, possessive og relative pronomener er.
3.9 Pronomener | Sprog på spil
Opgaver - lektion 7.docx
Test dig selv, sætningsanalyse.docx
Ikke-reglen.docx
Læs om syntaktisk analyse og sætningstyper vha. de to forskellige links til bogen.
4.1 Syntaktisk analyse | Sprog på spil
4.2 Sætningstyper | Sprog på spil
Sætningsanalyse, teori og opgaver.docx
I skal øve jer på de latinske betegnelser for sætningsanalyse i Quizlet. Se link.
Sætningsanalyse
Brug det retoriske pentagram.docx
Opgaver - lektion 9.docx
Læs om det retoriske pentagram. Du skal bagefter kunne forklare det for en anden. Se linket. I skal også lave opgaven, som I fik udleveret på papir sidst (sætningsanalyse 1)
6.1 Kommunikationssituationen | Sprog på spil
Sætningsanalyse 1.docx
Se denne video (13 minutter) som en opsamling på nogle af de ting, som vi har gennemgået i latin indtil videre. Husk at notere, hvis der er noget, du er usikker på/gerne vil have, at vi snakker om i klassen. Grib chancen, og spørg nu endelig, hvis du
Stolt, talesprog.docx
Omskriv til skriftsprog.docx
Læs om talesprog og skriftsprog. Se link. Udfyld undervejs den vedhæftede sandt eller falsk-opgave. Husk også jeres aflevering, som skal afleveres på papir (I har fået den undleveret. Hvis den er blevet væk, kan I finde den under opgaven her i Lectio
6.4 Talesprog og skriftsprog | Sprog på spil
Sandt eller falsk, talesprog og skriftsprog.docx
Sætning 1-4 på side 11 i bogen/ side 3 i kompendiet skal være klar til gennemgang (oversættelse og analyse).
https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=243#c1015
Du skal læse om denotation, konnotation, synonym og antonym i bogen. Se link. Når du har læst, skal du kunne forklare de fire ord.
8.1 Denotation og konnotation | Sprog på spil
Test dig selv - sætningsanalyse.docx
Skriv tre ting ned, som du gerne vil blive bedre til i AP. Brug 15 minutter på at læse om det i bogen. Hvis der ikke er så meget at læse, kan du øve dig ved at lave nogle af de opgaver, der retter sig selv.
Forbered dig på testen. Ting du blandt andet skal øve dig på:
Brug 15 minutter på at læse op til AP-prøven. Hav fokus på det, du har sværest ved. Kig på de noter, du skrev, efter prøven sidste gang (før ferien).
Opgave 1 på side 16 og opgaven om ordsprog på side 41 skal være klar til gennemgang. I arbejdede med opgaverne i sidste latintime.
Sidste latintime.
Opgaver om sætningsled.docx
Ordklasser, præpositoner og konjunktoner.docx
Ordklasser, subtantiver og artikler.docx
Repetition, valgmuligheder.docx
Skema-ordklasser.docx
Skema-sætningsled.docx
Genlæs afsnittet om sætningsanalyse (se link). I skal ikke kigge på dokumenterne. De skal først bruges i timen.
Sætningsanalyse | Sprog på spil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538927", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538927", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538927" }