Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1j ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Mette Rudan Kirkegaard, Sofie Melbye Boelt
Hold
2025 ap/j (
1j ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP - Almendelen
Titel 2
Ap-latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP - Almendelen
Formål:
Vi har i forløbet etableret en fælles basis for det videre sproglige arbejde i dansk og fremmedsprog i gymnasiet. Forløbet har to elementer: sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. Vi har arbejdet med ordklasser, sætningsanalyse, sætningstyper, semantik (denotation, konnotation og semantisk skema), stilistik, sproglig korrekthed, kommunikation (det retoriske pentagram), pragmatik (sproghandlinger) og forskelle mellem talesprog og skriftsprog. Som en del af læringsprocessen har eleverne arbejdet med kreative skriveøvelser. De har således gjort sproglige iagttagelser i såvel andres som egne tekster.
Når forløbet er slut, skal eleverne bl.a. kunne:
- Skelne mellem forskellige ordklasser og deres karakteristika
- Analysere sætninger (bestemme de forskellige sætningsled)
- Skelne mellem hovedsætning og ledsætninger (herunder hypotakse og paratakse)
- Beskrive en kommunikationssituation vha. det retoriske pentagram
- Skelne mellem de forskellige typer af sproghandlinger
- Kende begreberne denotation, konnotation og semantisk skema
- Kende forskel på talesprog og skriftsprog
Materiale:
Vi har brugt iBogen ”Sprog på spil” af Albert Lange, Mette Hermann og Mathilde Sinding, Gyldendal.
I denne har vi arbejdet med følgende:
• Kapitel 1: Hvorfor lære sprog? (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 3: Latinske betegnelser for ordklasser (inklusive alle underkapitler om ordklasser) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 4: Sætningstyper og sætningsled (inklusive alle underkapitler om sætningsled) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.1: Kommunikationssituationen (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.2: Sproghandlinger (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.4: Talesprog og skriftsprog (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 8: Semantik (cirka 10 % af det samlede pensum)
I alt: cirka 60 sider
Derudover har vi løst diverse opgaver i ovenstående kapitler.
Indhold
Kernestof:
I dag skal I aktivere en iBog til AP. I skal derfor bruge jeres uni-login eller MitID.
Du skal øve dig på de latinske betegnelser for ordklasser ved hjælp af bogen
Hej. Jeg hedder Sofie, og jeg er jeres ap-latinlærer. Vi ses.
I skal øve jer på latinske betegnelser for ord, der er vigtige i forbindelse med ordklassen udsagnsord/verber. Se link. https://quizlet.com/dk/932389236/verber-pa-latin-flash-cards/?i=qmplg&x=1qqt
I skal til i dag læse om substantiver i vores iBog. Se linket. Imens I læser, skal I skrive tre ting, der vigtige at huske om substantiver.
1. Bøj følgende substantiver i både singularis og pluralis i alle kasus: lupa (ulvinde) F1, servus (slave) M2, theatrum (tempel) N2, pastor (hyrde) M3. Find hjælp i skemaet på side 47 i bogen Carpe Diem.
Læs om adjektiver (tillægsord) og adverbier (biord) i iBogen ”Sprog på spil”. Se link. Når du har læst, skal du besvare følgende spørgsmål skriftligt:
Læs om ordklassen pronominer (stedord) i iBogen ”Sprog på spil”. Se link. Du skal bagefter mundtligt kunne forklare, hvad personlige, possessive og relative pronomener er.
Se denne video (13 minutter) som en opsamling på nogle af de ting, som vi har gennemgået i latin indtil videre. Husk at notere, hvis der er noget, du er usikker på/gerne vil have, at vi snakker om i klassen. Grib chancen, og spørg nu endelig, hvis du
Læs om syntaktisk analyse. Se link. Læs også om sætningstyper. Se det andet link.
I skal øve jer på de latinske betegnelser for sætningsanalyse i Quizlet. Se link.
Læs om det retoriske pentagram. Du skal bagefter kunne forklare det for en anden. I skal løse opgave 1-5 på arket med sætningsanalyse (I fik det udleveret i tirsdags). Se linket. https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=163
Skriv tre eksempler på sproghandlinger, som du har brugt i dag - hvilke af de fire typer af sproghandlinger har du brugt? Læs om talesprog og skriftsprog. Se link https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=166 Udfyld undervejs den vedhæftede sandt eller fa
Ikke lektie - skal laves i timen: https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=241#c980
Skriv tre eksempler på sproghandlinger, som du har brugt i dag - hvilke af de fire typer af sproghandlinger har du brugt? Læs om talesprog og skriftsprog. Se link https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=166 Udfyld undervejs den vedhæftede sandt eller fa
Du skal læse om denotation og konnotation i bogen. Se link. Når du har læst, skal du kunne forklare følgende fire ord: denotation og konnotation, synonym og antonym.
Skriv tre ting ned, som du gerne vil blive bedre til i AP. Brug 15 minutter på at læse om det i bogen. Hvis der ikke er så meget at læse, kan du øve dig ved at lave nogle af de opgaver, der retter sig selv.
1.Forbered dig på testen. Ting du blandt andet skal øve dig på:
Brug 15 minutter på at læse op til AP-prøven. Ha' fokus på det, du har sværest ved. Kig på de noter, du skrev, efter prøven sidste gang og Genlæs afsnittet om sætningsanalyse, som du finder på linket
Sidste latintime.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
Sociale
IT
Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ap-latin
Vi har haft fokus på den basale latinske grammatik og sprogforståelse.
Indhold
Kernestof:
I dag skal I aktivere en iBog til AP. I skal derfor bruge jeres uni-login eller MitID.
Du skal øve dig på de latinske betegnelser for ordklasser ved hjælp af bogen
Hej. Jeg hedder Sofie, og jeg er jeres ap-latinlærer. Vi ses.
I skal øve jer på latinske betegnelser for ord, der er vigtige i forbindelse med ordklassen udsagnsord/verber. Se link. https://quizlet.com/dk/932389236/verber-pa-latin-flash-cards/?i=qmplg&x=1qqt
I skal til i dag læse om substantiver i vores iBog. Se linket. Imens I læser, skal I skrive tre ting, der vigtige at huske om substantiver.
1. Bøj følgende substantiver i både singularis og pluralis i alle kasus: lupa (ulvinde) F1, servus (slave) M2, theatrum (tempel) N2, pastor (hyrde) M3. Find hjælp i skemaet på side 47 i bogen Carpe Diem.
Læs om adjektiver (tillægsord) og adverbier (biord) i iBogen ”Sprog på spil”. Se link. Når du har læst, skal du besvare følgende spørgsmål skriftligt:
Læs om ordklassen pronominer (stedord) i iBogen ”Sprog på spil”. Se link. Du skal bagefter mundtligt kunne forklare, hvad personlige, possessive og relative pronomener er.
Se denne video (13 minutter) som en opsamling på nogle af de ting, som vi har gennemgået i latin indtil videre. Husk at notere, hvis der er noget, du er usikker på/gerne vil have, at vi snakker om i klassen. Grib chancen, og spørg nu endelig, hvis du
Læs om syntaktisk analyse. Se link. Læs også om sætningstyper. Se det andet link.
I skal øve jer på de latinske betegnelser for sætningsanalyse i Quizlet. Se link.
Læs om det retoriske pentagram. Du skal bagefter kunne forklare det for en anden. I skal løse opgave 1-5 på arket med sætningsanalyse (I fik det udleveret i tirsdags). Se linket. https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=163
Skriv tre eksempler på sproghandlinger, som du har brugt i dag - hvilke af de fire typer af sproghandlinger har du brugt? Læs om talesprog og skriftsprog. Se link https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=166 Udfyld undervejs den vedhæftede sandt eller fa
Ikke lektie - skal laves i timen: https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=241#c980
Skriv tre eksempler på sproghandlinger, som du har brugt i dag - hvilke af de fire typer af sproghandlinger har du brugt? Læs om talesprog og skriftsprog. Se link https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=166 Udfyld undervejs den vedhæftede sandt eller fa
Du skal læse om denotation og konnotation i bogen. Se link. Når du har læst, skal du kunne forklare følgende fire ord: denotation og konnotation, synonym og antonym.
Skriv tre ting ned, som du gerne vil blive bedre til i AP. Brug 15 minutter på at læse om det i bogen. Hvis der ikke er så meget at læse, kan du øve dig ved at lave nogle af de opgaver, der retter sig selv.
1.Forbered dig på testen. Ting du blandt andet skal øve dig på:
Brug 15 minutter på at læse op til AP-prøven. Ha' fokus på det, du har sværest ved. Kig på de noter, du skrev, efter prøven sidste gang og Genlæs afsnittet om sætningsanalyse, som du finder på linket
Sidste latintime.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538994", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538994", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728538994" }