Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Anne Laursen, Martin Tristan Haages Andersen
|
|
Hold
|
2025 ap/n (1n ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
God sproget! Sjov med Sprog med Anne og Martin
Almendel
Formål:
Vi har i forløbet etableret en fælles basis for det videre sproglige arbejde i dansk og fremmedsprog i gymnasiet. Forløbet har to elementer: sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. Vi har arbejdet med ordklasser, sætningsanalyse, sætningstyper, semantik (denotation, konnotation og semantisk skema), stilistik, sproglig korrekthed, kommunikation (det retoriske pentagram), pragmatik (sproghandlinger) og forskelle mellem talesprog og skriftsprog. Som en del af læringsprocessen har eleverne arbejdet med kreative skriveøvelser. De har således gjort sproglige iagttagelser i såvel andres som egne tekster.
Når forløbet er slut, skal eleverne bl.a. kunne:
- Skelne mellem forskellige ordklasser og deres karakteristika
- Analysere sætninger (bestemme de forskellige sætningsled)
- Skelne mellem hovedsætning og ledsætninger (herunder hypotakse og paratakse)
- Beskrive en kommunikationssituation vha. det retoriske pentagram
- Skelne mellem de forskellige typer af sproghandlinger
- Kende begreberne denotation, konnotation og semantisk skema
- Kende forskel på talesprog og skriftsprog
Materiale:
Vi har brugt iBogen ”Sprog på spil” af Albert Lange, Mette Hermann og Mathilde Sinding, Gyldendal.
I denne har vi arbejdet med følgende:
• Kapitel 1: Hvorfor lære sprog? (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 3: Latinske betegnelser for ordklasser (inklusive alle underkapitler om ordklasser) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 4: Sætningstyper og sætningsled (inclusive alle underkapitler om sætningsled) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.1: Kommunikationssituationen (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.2: Sproghandlinger (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.4: Talesprog og skriftsprog (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 8: Semantik (cirka 10 % af det samlede pensum)
I alt: cirka 60 sider
Derudover har vi løst diverse opgaver i ovenstående kapitler.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Salvete:) Velkommen til første time i AP-latin. Jeg glæder mig til at møde jer
-
Ingen lektier. Vi gennemgår opgaverne til modul 1, som I arbejdede med i timen tirsdag.
-
Enøgle
-
Ingen lektier. Husk kompendiet og skemaet over substantivernes bøjning
-
Latinske betegnelser, Verber og verbernes tider.
-
Opgaver
-
Genlæs lektien fra sidst
-
Lav opgave 1-3 i modul 2, hvis I ikke nåede det i timen mandag i sidste uge2. modul.docx
-
Ingen lektier, men husk kompendiet.
-
Ingen lektier - men husk kompendiet - og afleveringen, hvis I ikke allerede har afleveret den.
-
Substantiver
-
Substantiver opgaver
-
ingen lektie - men husk kompendiet. Husk også jeres aflevering!
-
Adjektiver og adverbier
-
Opgave
-
Ingen lektie - men husk kompendiet.
-
1. Roma urbs est (Rom er en by)
-
Pronominer, præpositioner og konjunktioner
-
Opgaver - lektion 6.docx
-
Opgaver | Sprog på spil
-
Syntaks og sætningstyper
-
Konjunktioner
-
Syntaktisk analyse: sætningsanalyse: subjektsprædikat, direkte og indirekte objekt, adverbialled
-
Sætningsanalyse, teori og opgaver.docx
-
Dagens lektie: Det retoriske pentagram
-
Tale- og skriftssprog
-
Ingen lektier. Husk kompendiet.
-
Ingen lektier, men husk jeres kompendium+ aflevering nummer 2
-
1n .docx
-
Denotation og konnotation
-
Vi mødes i lokale 43. Ingen lektier, men husk kompendiet + skemaet.
-
AP latin- repetition løsning.docx
-
Prøveeksamen
-
Læs det vedhæftede dokument om sproghistorie
-
Lektie
-
1. Læs det vedhæftede dokument som træning til tesen i timen. 2. Husk jeres aflevering (hvis I ikke allerede har afleveret) + kompendium.
-
AP- opsamling.docx
-
Sidste time:) I får test + aflevering tilbage. Repetition af kasusbrug + infinitiv.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Opgave 1 AP-latin
|
10-09-2025
|
|
Ordklasser og verbernes tider
|
15-09-2025
|
|
Opgave 2 - AP-latin
|
09-10-2025
|
|
Sætningsanalyse
|
24-10-2025
|
|
Opgave 3 AP-latin
|
29-10-2025
|
|
Test i timen
|
30-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728539268",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728539268",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728539268"
}