Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Anne Laursen, Martin Tristan Haages Andersen
|
|
Hold
|
2025 ap/o (1o ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
God sproget! Sjov med Sprog med Anne og Martin
Almendel
Formål:
Vi har i forløbet etableret en fælles basis for det videre sproglige arbejde i dansk og fremmedsprog i gymnasiet. Forløbet har to elementer: sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. Vi har arbejdet med ordklasser, sætningsanalyse, sætningstyper, semantik (denotation, konnotation og semantisk skema), stilistik, sproglig korrekthed, kommunikation (det retoriske pentagram), pragmatik (sproghandlinger) og forskelle mellem talesprog og skriftsprog. Som en del af læringsprocessen har eleverne arbejdet med kreative skriveøvelser. De har således gjort sproglige iagttagelser i såvel andres som egne tekster.
Når forløbet er slut, skal eleverne bl.a. kunne:
- Skelne mellem forskellige ordklasser og deres karakteristika
- Analysere sætninger (bestemme de forskellige sætningsled)
- Skelne mellem hovedsætning og ledsætninger (herunder hypotakse og paratakse)
- Beskrive en kommunikationssituation vha. det retoriske pentagram
- Skelne mellem de forskellige typer af sproghandlinger
- Kende begreberne denotation, konnotation og semantisk skema
- Kende forskel på talesprog og skriftsprog
Materiale:
Vi har brugt iBogen ”Sprog på spil” af Albert Lange, Mette Hermann og Mathilde Sinding, Gyldendal.
I denne har vi arbejdet med følgende:
• Kapitel 1: Hvorfor lære sprog? (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 3: Latinske betegnelser for ordklasser (inklusive alle underkapitler om ordklasser) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 4: Sætningstyper og sætningsled (inclusive alle underkapitler om sætningsled) (cirka 30 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.1: Kommunikationssituationen (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.2: Sproghandlinger (cirka 5 % af det samlede pensum)
• Kapitel 6.4: Talesprog og skriftsprog (cirka 10 % af det samlede pensum)
• Kapitel 8: Semantik (cirka 10 % af det samlede pensum)
I alt: cirka 60 sider
Derudover har vi løst diverse opgaver i ovenstående kapitler.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Salvete:) Velkommen til første time i AP-latin. Jeg glæder mig til at møde jer
-
Enøgle
-
Lav opgaverne om substantiver i 1. modul i kompendiet, hvis I ikke nåede det i timen i sidste uge. 1.modul.docx
-
Lav opgave 1,2 +3 i modul 2 i kompendiet, hvis du ikke nåede det i timen tirsdag
-
Latinske betegnelser, Verber og verbernes tider.
-
Nu skal I lave følgende opgaver:
-
Verber (på latin)
-
Opgaver
-
Substantiver
-
Artikler
-
Ingen lektier, men husk kompendiet.
-
VIDEOCLUB - Amour plastique (clip officiel)
-
Microsoft Forms
-
Ingen lektie - husk kompendiet og afleveringen.
-
Adjektiver og adverbier
-
Lav først denne opgave i timen
-
Pronominer, præpositioner og konjunktioner
-
Skærmbillede 2025-09-15 kl. 11.58.06.png
-
Matrix
-
Pyramus and Thisbe - A Love Story - Greek Mythology - See U in History
-
Ingen lektier -men husk kompendiet. I får afleveringer tilbage
-
1. Roma urbs est (Rom er en by)
-
Syntaks og sætningstyper
-
Dagens plan
-
Syntaktisk analyse: sætningsanalyse: subjektsprædikat, direkte og indirekte objekt, adverbialled
-
Sætningsanalyse, teori og opgaver.docx
-
Dagens lektie: Det retoriske pentagram
-
Ingen lektie - men husk jeres kompendium
-
Find 8 eksempler på præpositioner + styrelse i den vedhæftede tekst.
-
Tale- og skriftssprog
-
Denotation og konnotation
-
Dagens opgaver
-
Ingen lektier, men husk kompendiet + aflevering nummer 2, hvis I ikke allerede har afleveret
-
1o.docx
-
9.modul.docx
-
Læs det vedhæftede dokument om sproghistorie. Husk de to dokumenter fra timen mandag
-
Prøveeksamen
-
Repetition
-
Læs det vedhæftede dokument som forberedelse til timen. I får en test, de
-
Ingen lektier - husk kompendiet
-
Genlæs afsnittet om sætningsanalyse
-
Studieplanen i Lectio
-
Opgaver om sætningsled.docx Skema-sætningsled.docxSkema-ordklasser.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Opgave 1 AP-latin
|
10-09-2025
|
|
Ordklasser og verbernes tider
|
12-09-2025
|
|
Opgave 2 AP-latin
|
08-10-2025
|
|
Test i timen
|
27-10-2025
|
|
Opgave 3 AP-latin
|
28-10-2025
|
|
Sætningsanalyse
|
31-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728539328",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728539328",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728539328"
}