Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Dorte Bukholdt Andersen
|
|
Hold
|
2025 DA/d (1d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ungdomsliv - grundforløb
Overgang fra grundskole til gymnasiet. Tematisk grundforløb om ungdomsliv med særligt fokus på litterær analyse. Teksterne og teori er samlet i et grundforløbskompendium.
Eleverne har desuden set filmen "Smuk" + læst et selvvalgt værk, som kobler til temaet om ungdomsliv.
TEORI FRA "HÅNDBOG TIL DANSK":
Fortæller og synsvinkel
Personkarakteristik
Ciceros pentagram
Sproghandlinger
TEKSTER:
Sanne Søndergaard: "Negle" (2020)
Mette Norrie: "Paris" (2019)
Henrik Jessen: "Det skrå kast" (2019)
Palle Reimann: uddrag fra romanen "Ned på fuld tid" (2022)
Filmen "Smuk" fra 2022
SELVVALGTE VÆRKER:
Erik: Dønslund "Jagten"
Asta Marie: Schrøder "Bedst før"
Amina: Bregnhat "De tog vores hus"
Benedicte: Lundme "Had mig, elsk mig"
Birk: Sareen "Iqbal Farrooq på Bornholm"
Magnus: Lauridsen "Drengen der skulle være en anden"
Otto: Ringtved "Dit iv i mine hænder"
Mathilde: Rødtnes "Havet kalder"
Sigrid: Rasmussen "Til døden os skiller"
Marie: Wung-Sung "Det år sjæle slår smut"
Vanessa: Bryld "Liv og Alexander"
Shanee: Jensen "Roser og violer"
Dagmar: Lundme ""Alting, begyndelsen et sted"
Jolina: Ottilie "Det bedste år i dit liv"
Fanny: Finderup "Smertensbarn"
Lea: Haynes "Der er 31 dage i december"
Frida: Krag "Som det var før"
Cecilie: Jensen "Dig og mig ved daggry"
Victoria: Engell "Det øjeblik du tvivler"
Ida: Jensen "Dit liv i mine hænder"
Elisabeth: Ditlevsen "Barndommens gade"
Sigrid: Rasmussen "Til døden os skiller
Mathilde: Rødthus "Havet kalder"
Emma: Ditlevsen "Fredag, lørdag, søndag"
Lina: Bregnhøi "De tog vores hus"
San: Engel og Jensen "Giv mig tiden igen"
Sonja: Jensen "Dit liv i mine hænder"
Maiken: Birkshøj "Som ringe i vandet"
Conrad: Mortensen "Små onde svin"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du skal læse om den første skriftlige opgave (portrætinterview) og et interview. Det vil sige, at du skal læse side 48-51 i teksthæftet til dansk.
-
Du må gerne have iPods/Ørebøffer med.
-
to lektier:
-
læs teksten "Negle" i teksthæftet (side 17-22)
-
Medbring dit sundhedskort/det gule sygesikringskort (måske som en app). Tjek om din bruger til biblioteket virker (under 18 år, så skal forældre på banen)
-
du skal have fundet en bog, som du vil læse. Bogen medbringes idag. Det er vigtigt, at du har den med. (ordblinde skal have den fysiske bog + fundet bogen på nota)
-
Du skal finde oplysninger om den forfatter, som har skrevet din selvvalgte bog (skrevet andet, udmærkelser/priser, alder, typisk indhold i forfatternes bøger...?) Medbring din selvvalgte bog.
-
Du skal have læst halvdelen af teksten "Paris" i teksthæftet til dansk, dvs. side 22-28 linje 5. Mens du læse, skal du på første side bestemme, hvilken fortæller, der er tale om. Husk at pege på 3 steder spredt på siden, hvor du kan se det. Det er di
-
Du skal læse resten af novelle "Paris" (du finder den i teksthæftet). Du KAN skrive din noter fra mandag ind i dokumentet nedenfor (dokumentet er nemmere at gemme)Norri Paris OPGAVER 2025 del 1 .docx
-
"Smuk"
-
Du bør skrive dine noter om Paris ind, så du har dem til senere.Husk at medbringe teksthæftet til dansk.
-
husk teksthæftet
-
medbring teksthæftet og din bog
-
Vi snakker om den skriftlig opgave. Medbring din roman og teksthæftet. Du skal have læst hele "Den skrå kast" og besvaret opgave 1-5 (dokument/papir fra sidst)
-
Der gives tid til at arbejde med den skriftlige opgave (45 min) og til at læse den sidste tekst i teksthæftet. Det kan være en rigtig god ide at have sin video næsten færdig. Medbring teksthæfte og din bog.
-
Teksten "Ned på fuld tid" skal være læst. Du finder den i teksthæftet (sidste tekst). Dobbelttjek iøvrigt om du er en "you-tube-haj". Medbring dit teksthæfte
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728539849",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728539849",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728539849"
}