Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Marie Lund
|
|
Hold
|
2025 DA/f (1f DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1Grundforløbet i dansk
Overgang fra grundskole til gymnasiet. Tematisk grundforløb om ungdomsliv med særligt fokus på litterær analyse. Teksterne og teori er samlet i et grundforløbskompendium.
Eleverne har desuden set filmen "Smuk" + læst en selvvalgt roman, som kobler til temaet om ungdomsliv, dvs. at to værker er afviklet her (film + roman)
TEORI FRA "HÅNDBOG TIL DANSK":
Fortæller og synsvinkel
Personkarakteristik
TEKSTER:
Sanne Søndergaard: "Negle" (2020)
Mette Norrie: "Paris" (2019)
Henrik Jessen: "Det skrå kast" (2019)
Filmen "Smuk" fra 2022 (VÆRK: debat om krænkelse og ungdomsliv, filmiske virkemidler, debat om ansvar, temaer)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tænk over og nedskriv fem ting, du gerne vil vide om dine nye klassekammerater
-
Lav en personbeskrivelse af din makker - vi arbejder videre med portrætartikel
-
Medbring skriftlig udkast til din portrætartikel
-
Husk af aflevere... Læs om personkarakteristik, side 8-9 i kompendiet. Lav en personkarakteristik af hovedpersonen i novellen "Negle"
-
Læs om fortæller og synsvinkel, side 4-7 i kompendiet. Læsefokus: Markere og huske begreber
-
Vi lukker "Negle" og starter på ny novelle - husk kompendiet
-
Vi mødes ved udgangen ved cykelskuret og går sammen.
-
Vedrørende biblioteksbesøg.docx
-
Opret bruger | Hjørring Bibliotekerne
-
Læs resten af novellen "Paris", side 28-32 og besvar spørgsmålene fra sidste time/mandag (skriv ned)
-
Lav tidslinjen over "Paris" færdig og skriv tre sprøgsmål til novellen, som du gerne vil have svar på.
-
Vi laver lidt læsekursus og lidt dansk
-
Medbring jeres roman og kompendiet
-
Hvis I ikke blev færdige i timen, skal I læse side 13-15 i kompendiet (om sproghandlinger) – læsefokus: forstå de 5 forskellige typer af sproghandlinger plus indirektesproghandlinger
-
Husk kompendiet og repeter sproghandlingerne, hvis I ikke har styr på dem.
-
Kompendium til Smuk.docx
-
"Smuk"
-
Vi arbejder med at færdiggøre aflevering og oplæg - medbring roman, bookbento (billede) og jeres noter eller andet, som I skal bruge...
-
Vær klar til at holde jeres oplæg om romanen!
-
Læs Henrik Jessen: "Det skrå kast" i kompendiet side 33-42
-
Læs uddrag af "Ned på fuld tid", side 43-46, læsefokus: tid, sted, personer.
-
2025f Da1g Opsamling GF.docx
-
Færdiggør arbejdsopgaver fra sidst - jeg forventer, at I ALLE har lavet lektien... !
-
hej albert - tekst til rettelser.docx
-
Forside - sproget.dk
-
komma.edutasia.com
-
Vi arbejder med grammatik og sprog.
-
Sidste dansktime med Marie ....
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728541181",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728541181",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728541181"
}