Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Karen Lindegaard
|
|
Hold
|
2025 DA/o (1o DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Dansk i grundforløbet: Ungdomsliv
Der læses tekster (fiktion) med temaet ungdomsliv samt danskfaglig teori. Der er hovedvægt på litterær analyse:
Teori:
Fortæller og synsvinkel
Personkarakteristik
Ciceros pentagram
Sproghandlinger
Tekster:
’’Negle” af Sanne Søndergaard
’’Paris” af Mette Norrie
”Det skrå kast” af Henrik Jessen
”Ned på fuld tid” af Palle Reimann (romanuddrag)
Smuk - film af Tilde Harkamp (2022)
Portrætartikel om Viktor Axelsen: Nikola Riis og Amalie Bernitt: "Viktor Axelsens familie lever efter et særligt princip: Det er helt fundamentalt" (Vores børn, 3/8 - 2023)
Eleverne har skrevet en portrætartikel om hinanden samt indtalt en analyse af et selvvalgt værk med temaet ungdomsliv. Følgende værker er læst:
Anne: Roser og Violer af Gry Kappel Jensen
Astrid Fuglsang: Tag gaden tilbage af Sarah Engell og Sanne Munk Jensen
Astrid Westergaard: Den dag vi døde af Anja Hitz
Carline:At lytte til mørket af Cecilie Birkshøj
Cecilie: Five Feet Apart af Rachael Lippincott
Ella: Dit liv i mine hænder af Sanne Munk Jensen
Frederik: De nøgne træer af Tage Skou-Hansen
Freja: Pigen der rørte ved skæbnen af Nikoline Ammitzbøll
Gustav: Oh, Romeo af Merete Pryds Helle
Ida: Det forsømte forår af Hans Scherfig
Isabell: 4 veninder – Et varsel om blod af Kjetil Johnsen
Johanne: Liv og Alexander af Tine Bryld
Julie: Drengene af Jonas Kleinschmidt
Kranti: Au Pair af Kim Fupz Aakeson og Sanne Munk Jensen
Laura: Mellem festerne af Heidi Fjelstrup
Madeleine: Hypotesen om kærlighed af Ali Hazelwood
Marie Mylund: Som ringe i vandet af Cecilie Birkshøj
Marie Holm: Giv mig tiden igen af Sarah Engell
Marius: Kapgang af Morten Kirkskov
Maya: Ægte brøker af Jesper Wung Sung
Mille: Besvimer man under vand, drukner man af Julie Clausen
Roberta: Forbrydelse og straf af Fjodor Dostojevskij
Tilde: Skoven af Sarah Engell:
Vilhelm: En af os lyver af Karen McManus
Zille: Flokdyr af Dorte Holm
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs hjemme i det vedhæftede Grundforløbskompendium interviewet med Viktor Axelsen, side 50-51 - du kan også læse det i linket. Du får hæftet udleveret på klassen. Når du har læst interviewet, tænk over hvad den vigtigste pointe i artiklen er.
-
I skal arbejde med jeres portrætinterview i denne time (interviewe hinanden og gå i gang med at skrive portrætartiklen). Husk at medbringe jeres spørgsmål og dansk-hæftet (Ungdomsliv).
-
Skriv jeres portrætartikel færdig hjemme (1 side - 1,5 linjeafstand), så I har et færdigt udkast til artiklen. Medbring det på klassen (meget gerne udskrevet), så I kan bytte artiklen med jeres interview-makker og rette hinandens artikel eller komme
-
Valg af studieretningsdage
-
Læs i kompendiet "Ungdomsliv" om Fortæller og synsvinkel side 4-7. Streg vigtige ting under i teksten, mens I læser.
-
I kan låne en bog med temaet ungdomsliv - I må også gerne medbringe en bog selv med dette tema.
-
Læs i kompendiet "Ungdomsliv" om personkarakteristik, p. 8-9. Husk at strege under, mens I læser. Vælg en bog (roman) til i dag om ungdomsliv og medbring den til timen, så I kan læse i den.
-
Besøg på biblioteket i Metropol - vi skal være der kl. 12.
-
Læs hjemme første side af novellen "Negle" side 17 i Ungdomsliv-kompendiet, og besvar flg spørgsmål:
-
Læs novellen "Negle" (i Ungdomsliv-kompendiet) færdig til i dag. Streg vigtige sætninger og ord under, mens I læser, og skriv stikord ned i jeres hæfte til en karakteristik af hovedpersonen og hendes situation. Medbring kompendiet, hæftet og jeres bo
-
Læsekursus. 3
-
"Smuk"
-
Vi arbejder med filmen Smuk. Medbring jeres bog og lilla hæfte, hvis der også bliver tid til at læse. Husk også dansk-kompendiet.
-
Vi gør opgaverne til filmen Smuk færdig - medbring jeres noter fra gruppearbejdet. Læs hjemme i Ungdomsliv-kompendiet om Ciceros pentagram side 10-12 - dette bruges til at analysere taler. Vi skal bruge det til at analysere Fridas tale på klassen. Me
-
Vi gennemgår sproghandlinger - kig det lige igennem igen i Ungdomsliv-kompendiet, side 13-15 - i forhold til Fridas tale. Medbring kompendiet og jeres hæfte. Husk at læse lidt derhjemme i romanen.
-
Læs novellen "Paris" i danskkompendiet, side 22-25 (linje 22). Hvilken fortællertype og synsvinkel er der i teksten? Find tre eksempler, der viser dette. Har novellen medsyn eller bagudsyn?
-
Arbejdsspørgsmål Paris (del 1).docx
-
Læs novellen "Paris" til side 30 linje 3 (første spalte). Husk at strege under, mens I læser - find to citater for 'jeg'et' og to for Caroline, der underbygger karakteristikken af dem.
-
Husk at medbringe jeres roman og lilla hæfte. I får tid til at arbejde med jeres roman.
-
Læs i Ungdomsliv-kompendiet novellen "Det skrå kast", side 33-37, linje 18 (første spalte). Streg under, mens I læser, Find citater, der viser fortællerforhold og underbygger personkarakteristik af Danny og Tage.
-
Læs novellen "Det skrå kast" færdig. Find eksempler i teksten (understreg!), der bidrager til karakteristikken af Tage og Danny. Hvorfor hjælper Tage Danny med at udregne det spring, Danny planlægger?
-
Samme lektie som til fredag
-
Medbring jeres kompendium og hæfte. Vi skal arbejde med de to kreative opgaver til "Det skrå kast" (på klassen) og med tegnsætning/komma.
-
Læs "Ned på fuld tid", side 43-46 i kompendiet. Hvilken fortællertype og synsvinkel er der i teksten? Husk at strege under, mens I læser.
-
Vi arbejder med grammatik - tegnsætning. Medbring jeres roman, hvis I stadig har den.
-
Vær klar til at kunne fremlægge jeres bog i grupper (BookBento, resumé og analyse af bogen)
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#2
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728541853",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728541853",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728541853"
}