Holdet 1i En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Katrine Hegelund Krogh Andersen
Hold 2025 En/i (1i En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Stories We Tell Each Other: Character and Conflict
Titel 2 SPROG og GRAMMATIK i grundforløbet.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Stories We Tell Each Other: Character and Conflict

KERNESTOF:
Paul Auster/Marc Mitchel: “The New Girl” (Texting)
Raymond Carver: “One More Thing” (When Less Is More)
Joyce Jane Philips: “Solo Dance” (When Less Is More)
Lucy Cross: “The Sin Bin or Lucy’s Heart” (Contexts)
Bryan Washington: ”When the Rain Stops” (TIME, 2021)

SUPPLERENDE STOF:
”Tools for texting – working with fiction” fra Systimes antologien “Texting – 1st Year Fiction”.

Short film?

Sally Potter (dir.), "GINGER & ROSA" Great Britain, Denmark, Canada, Croatia 2012, 90 min.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analysis and interpretation 08-10-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SPROG og GRAMMATIK i grundforløbet.

Sidetal fra GETTING STARTED, Mette Hermann og Poul Tornøe

VERBER:
pp. 8-17 (teori og opgaver om verber, verbets tider og kongruens + øvelser)

ORDSTILLING:
pp. 33-37 (teori og opgaver om ordstilling + øvelser)

SUBSTANTIVER:
pp. 51-55 (teori og opgaver om substantiver + øvelser)

SÆTNINGSOPBYGNING:
pp. 128-130 (teori og opgaver om sætninger + øvelser)

Run-on sentences…
Se https://www.youtube.com/watch?v=veZX6uI84SU

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde