Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Christian J. Mortensen
|
|
Hold
|
2025 sa/f (1f sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i samfundsfag
Formål:
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed
samt årsager til ulighed med særligt fokus på ulighed mellem og inden for kønnene. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle
velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret. Eleverne skal til sidst selv komme med konkrete forslag til at løse velfærdsstatens udfordringer med særligt fokus på, om løsningerne skaber mere eller mindre ulighed.
I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, dokumentarer, podcast og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler.
De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere
løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på
et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Brøndum & Marie B Carlsen: Vores Samfund, Columbus; sider: 9-44, 48-57, 60-70
-
Vores samfund. Brøndum, Peter og Carlsen, Marie. s. 9-14. Columbus 2024..pdf
-
Ulighed og fattigdom_kvan_kval_lektion2.pdf
-
Blok på bistand ( 1 ) Dr-dokumentar (2014)
-
Hvilken klasse er min familie i?
-
Ingen lektier, men HUSK bogen og jeres noter/mappe/papir.
-
Genstart | Klassen forfølger dig | Lyt som podcast | DR LYD
-
Medbring airpods, høretelefoner eller lign. + medbring bogen og jeres papirnoter/hæfter.
-
Prompt til ideologi-quiz
-
Prompt til refleksion og forbedring af tale
-
Politikerne sætter ord på (VIDEO) - Forlaget Columbus
-
Læs op begreber og teorier fra forløbet, medbring bog og noter fra samfundsfag.
-
Medbring noter, bøger med mm. fra enten AP eller NV. I får muligvis tid til at forberede jer lidt på eksamen.
-
Medbring hvad I har fra AP og/eller NV, som I skal bruge til at forberede jer på prøverne i næste uge.
-
Kandidattest 2025 - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
-
Kandidatfesten | Hjørring Kommune: Spidskandidatdebat | Lyt som podcast | DR LYD
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728626473",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728626473",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728626473"
}