Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Daniel Geneser Woo Shing Hai, Kristian Hjort Normann Pedersen
|
|
Hold
|
2025 nv1/o (1o nv1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV1 Livet under lyset
Formål:
Forløbet sætter i bogstavelig forstand fokus på livet under lyset med afsæt i teoretiske og praktiske perspektiver på lys set fra et fysisk og biologisk perspektiv. Fokus er rettet mod udnyttelse af lys til plantevækst under forskellige forhold samt hvordan lys kan være skadeligt.
Efter forløbet forventes eleven at:
• Redegøre for en grundlæggende bølgebeskrivelse af lys – udbredelsesfart, frekvens, bølgelængde og bølgeligningen. Herunder begreberne længde- og tværbølge.
• Have kendskab til det elektromagnetiske spektrum og typer af elektromagnetiske stråling.
• Have kendskab til begreberne effekt og intensitet, og opnået viden om sammenhænge mellem lysintensitet og afstand samt vinkel.
• Forklare grundlæggende sammenhænge mellem plantevækst, fotosyntese og respiration.
• Have kendskab til forskellige plantepigmenters lysabsorption.
• Kunne bestemme vandkvaliteten i en sø ud fra et makrofaunaindeks, iltmåling og BI5-måling.
• Identificere variable, formulere og teste hypoteser
• Opnå grundlæggende viden om variable, værdier og sammenhænge samt redegøre for det kontrollerede forsøg.
• Udføre eksperimentelt arbejde i laboratoriet og i felten.
Indhold:
Felttur til Thirup park med fokus på undersøgelse af sø og vandkvalitet.
Eksperimentelt arbejde:
• Undersøgelse af solens intensitet som funktion af vinkel og eller afstand. Herunder grafisk afbildning i Excel (Journalforsøg).
• Undersøgelse af spektre for solen, lyskilder til vækstforsøg (demoforsøg).
• Undersøgelse af blokering af Uv-stråling med solcreme.
• Undersøgelse af vækst under kunstige lyskilder (karse eller vandpest).
Metode:
Undervisningen er overvejende tilrettelagt med variation mellem følgende arbejdsformer – læreroplæg, par- og gruppearbejde og eksperimentelt arbejde i laboratoriet i felten.
Materialer:
• Øvelsesvejledninger, arbejdsark, PowerPoint oplæg og tavlenoter. Desuden:
• Uddrag Orbit C side 26-29
• Note: Hvad er lys?
• Aktiv Fysik C, kapitel 2.5: Solbadning - Et haglvejr mod huden, side 105-107.
• Lys og liv, undersøgelse af hvor ren en sø er 2 sider
• Fotosyntese og respiration 4 sider
• Karseforsøg eller planter i lys ved forskellig afstand.
Evaluering:
Løbende formativ evaluering samt skriftlig/ mundtligt feedback på skriftlige produkter.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Fotosyntese og respiration
|
03-09-2025
|
|
Solens intensitet
|
04-09-2025
|
|
UV og solcreme
|
18-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728635090",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728635090",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728635090"
}