Holdet 1e nv2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Emil Birkmose Sørensen, Lars Ringsted Kristiansen
Hold 2025 nv2/e (1e nv2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand

Kemi:

Eleverne for igennem arbejdet med måling af pH kendskab til syrers og basers reaktion med vand, samt hvilke pH værdier sådanne opløsninger kan antage, samt fortyndings indflydelse på pH værdien.

I gennemarbejdet med forsøget Sukkerindholdet i sodavand får eleverne kendskab til brug af pyknometre, samt hvorledes man tegner en standard kurve og aflæser på denne.

Syre og basereaktioner
Fraspaltning og optagelse af hydroner
Dannelse af oxonium ved reaktion med vand.
Stærke og svage syrer.
pH-begrebet og PH-måling.
pH-meter og pH-indikatorer
Fortynding af opløsninger

Sukkerstoffer, kulhydrater (Carbohydrater) saccharider.
Mono-, di- og polysaccharider
Standardkurve
Densitet
Sukkerindhold i sodavand.

Fejlkilder og brug af laboratorieudstyr

Øvelser (kemi):
- pH-måling og fortyndinger (Rapport)
- Sukkerindhold i sodavand ((Rapport))Kemi:

BIOLOGI

Materialer:
- Makrofaunaindeks og ark med eksempler på smådyr i søen
- Teoridokument om konserveringsmetoder og mikroorganismers vækstbetingelser

Indhold:
- Tur til Thirup Park for at undersøge makrofaunaen i vand. Dertil har de lavet en poster, som er blevet fremlagt i grupper

- Til at få en forståelse for makrofaunaen, er eleverne blevet introduceret til makrofaunaindekset, og hvordan Solen som energikilde skaber forudsætningerne for liv i vandløbet/søen.

- Opgaver om konservering af fødevarer

- Forsøg om konservering af toastbrød (mikroorganismers vækstbetingelser)

Jounaler og rapporter

- De har udarbejdet og afleveret en rapport om konservering af fødevarer (toastbrød).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer