Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Emil Birkmose Sørensen, Lars Ringsted Kristiansen
|
|
Hold
|
2025 nv2/e (1e nv2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Vand
Kemi:
Eleverne for igennem arbejdet med måling af pH kendskab til syrers og basers reaktion med vand, samt hvilke pH værdier sådanne opløsninger kan antage, samt fortyndings indflydelse på pH værdien.
I gennemarbejdet med forsøget Sukkerindholdet i sodavand får eleverne kendskab til brug af pyknometre, samt hvorledes man tegner en standard kurve og aflæser på denne.
Syre og basereaktioner
Fraspaltning og optagelse af hydroner
Dannelse af oxonium ved reaktion med vand.
Stærke og svage syrer.
pH-begrebet og PH-måling.
pH-meter og pH-indikatorer
Fortynding af opløsninger
Sukkerstoffer, kulhydrater (Carbohydrater) saccharider.
Mono-, di- og polysaccharider
Standardkurve
Densitet
Sukkerindhold i sodavand.
Fejlkilder og brug af laboratorieudstyr
Øvelser (kemi):
- pH-måling og fortyndinger (Rapport)
- Sukkerindhold i sodavand ((Rapport))Kemi:
BIOLOGI
Materialer:
- Makrofaunaindeks og ark med eksempler på smådyr i søen
- Teoridokument om konserveringsmetoder og mikroorganismers vækstbetingelser
Indhold:
- Tur til Thirup Park for at undersøge makrofaunaen i vand. Dertil har de lavet en poster, som er blevet fremlagt i grupper
- Til at få en forståelse for makrofaunaen, er eleverne blevet introduceret til makrofaunaindekset, og hvordan Solen som energikilde skaber forudsætningerne for liv i vandløbet/søen.
- Opgaver om konservering af fødevarer
- Forsøg om konservering af toastbrød (mikroorganismers vækstbetingelser)
Jounaler og rapporter
- De har udarbejdet og afleveret en rapport om konservering af fødevarer (toastbrød).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728635255",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728635255",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70728635255"
}