Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Finn Brostrup Johansen
|
|
Hold
|
2025 DA/s (1s DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ungdomsliv
Et tematisk orienteret introduktionsforløb til dansk, hvor der både arbejdes med et litterært tema, der arbejdes med grundlæggende analysemetoder, der arbejdes med tegnsætning og med læsekompetencer. Endvidere har eleverne læst et selvvalgt værk om ungdomsliv.
Analysemetoder:
Fortæller og synsvinkel
Personkarakteristik
Ciceros pentagram
Sproghandlinger..
Ungdomsliv et litterært tema:
Sanne Søndergaard: ’’Negle”, 2020
Mette Norrie....’’Paris”, 2019
Henrik Jessen:”Det skrå kast”, 2019
Palle Reimann: af ”Ned på fuld tid”, 2022
Punktumøvelser og kommaøvelser med afsæt i Dansk Sprognævns øvelser
Læsekursus med fokus på læsehastighed, læseformål og læsestrategier.
Afleveringer
Skriv et portrætinterview..
’’Viktor Axelsens familie lever efter et særligt princip...”
Lav en Bookbento om dit selvvalgte værk om ungdomsliv.
Omfang ca. 130 normalsider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi gennemgår jeres personkarakteristik af personerne i "Negle". I skal ikke lave yderligere arbejde med teksten hjemme.
-
Få oprettet en bruger/et lånerkort til Hjørring bibliotek.
-
Skriv et brev med nogle gode råd til hovedpersonen i "Negle" - hvordan kan hun forbedre den livssituation, hun er i? (Brug ca. 20 minutter som lektietid).
-
Intro-l_ªsekursus - 1. gang.pptx
-
Intro-l_ªsekursus - 2. gang.pptx
-
Medbring jeres roman om ungdomsliv.
-
kompendium 2024 (1).pdf
-
Medbring jeres roman og jeres fartkort.
-
Læs "Personkarakteristik", s. 8 i dansk-kompendiet.
-
Resten af lektionen laver I portrætinterview med hinanden.
-
Hvordan udvikler og ender plottet i følgende historie sig (I får titlen og første afsnit)?:
-
"Smuk"
-
Få slået alle navne på musikartister op! Har de nogle fællestræk i forhold til de egenskaber, vores jeg-fortæller ønsker sig?
-
"Paris": - Få slået alle navne på musikartister op! Har de nogle fællestræk i forhold til de egenskaber, vores jeg-fortæller ønsker sig?
-
Ingen lektier. I timen arbejder vi med sproghandlinger (husk at medbringe kompendiet).
-
Kommunikationsanalyse Håndbog til dansk.docx
-
Det skrå kast. Læs frem til side 35, spalte 2, linje 21. Lav personkarakteristik af Tage og Danny.
-
Henrik Jessen: "Det skrå kast", 2019.
-
Sproghjælp - Dansk Sprognævn
-
Få skrevet jeres dialog mellem Emil C´s og Asbjørns mor færdig. I får 5 min. til at øve den, og så er der præsentation for klassen.
-
Ingen lektier
-
Det kan være svært at få sat punktummer nok i en tekst det er nok fordi mange i folkeskolen mest har koncentreret sig om at sætte kommaer hvis man vil blive god til at sætte punktummer skal .docx
-
Lav 5-6 bindestregssammenskrivninger (som f.eks. "røv-til-sæde-kompetence".
-
I arbejder videre med de "analysespor", vi har fundet i "Ned på fuld tid". I har ca. en halv time til arbejdet, og derefter inviterer jeg jer til tavlen for at fortælle, hvad I har fundet ud af.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Portrætartikel
|
22-09-2025
|
|
Bookbento
|
06-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71912089480",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71912089480",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71912089480"
}