Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christian Laursen Christiansen, Karen Bente Holmgaard
Hold 2018 EN/abc (1abc EN, 2abc EN, 3abc EN)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Heroes and Celebrities
Titel B Black Lives in the U.S.
Titel C Dystopia and Science Fiction
Titel D Crime and Punishment
Titel E South Africa
Titel F Lingua Franca
Titel G The New York Trilogy
Titel H American Values American Dreams
Titel I Ernest Hemingway
Titel J Hemingway, E2020
Titel K Spectators
Titel L Imperialisme & Brexit
Titel M Literature History
Titel N Shakespeare in Love

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Heroes and Celebrities

Formålet med forløbet er at undersøge, hvad der gør folk berømte, og hvorfor almindelige mennesker er så interesserede i kendisser. Desuden diskuteres forskellen på en kendis og en helt gennem et projektarbejde, der går ud på at gøre mindre velkendte mennesker, der har gjort en stor forskel, mere kendte for det, de har gjort.

Kernestof (10 ns)
- Williams Magunga: "He Would Tweet His Death", fra brittlepaper.com
- Andy Warhol: "Fame", fra Angles
- Jonathan Kandell & Andy Webster: "Stan Lee is Dead at 95", fra The New York Times
- Chris Rogers: "Taylor Swift Wants 'A Bunch Of Kids' With Calvin Harris", fra HollywoodLife.com

Supplerende stof:
- Sangene "Candle in the Wind" (Elton John), "Lifestyles of the Rich and Famous" (Good Charlotte), "Money for Nothing" (Dire Straits), "Billionaire" (Travie McCoy), "Started From the Bottom" (Drake) og "Paparazzi" (Lady Gaga)
- Egen research om personerne Mari Copeny, Harry Leslie Smith, Marsha P. Johnson, Mary W. Jackson, Rick Riscorla, og LaDonna Brave Bull Allard
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Black Lives in the U.S.

Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for de udfordringer, der har plaget sorte i USA fra slaveriets ophævelse til i dag. Særlige nedslag: Segregeringen, borgerrettighedsbevægelsen, og black lives matter-bevægelsen.

Kernestof:
- Alem Tedeneke: "The Black Lives Matter movement explained", fra World Economic Forum (article)
- Daniel Victor: "Why 'All Lives Matter' Is Such a Perilous Phrase", fra The New York Times (article)
- Martin Luther King, Jr.: "Letter from Birmingham Jail" (speech, excerpt)

Kernestof fra Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen: Black Voices: ss. 60-63, 81-83, 125-129
- Separate But Equal, introduction (non-fiction)
- Billie Holiday: "Strange Fruit" (song)
- Malcolm X: "The Ballot or the Bullet" (speech, excerpt)

Kernestoffets omfang: 9,2 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#2 Rhetoric: Birmingham Jail 31-01-2019
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Dystopia and Science Fiction

Forløbet udforsker dystopisk science fiction som genre. Klassen præsenteres for forskellige genre-karakteristika for både dystopisk fiktion og science fiction, og analyserer fiktionstekster med udgangspunkt i dem.
Der perspektiveres til teksternes samtid og diskuteres, hvad der gør en given tekst til en science fiction-tekst.
Desuden drages paralleller til nutidige problematikker, der relaterer sig til emner som overvågning og kontrol.

Kernestof (21,6 ns):
- Kurt Vonnegut, Jr. - "2BR02B"
- George Orwell - "Nineteen Eighty-Four" (uddrag)
- "The Handmaid's Tale - S1.E1: Offred", instr. af Reed Morano
- Matthew Carney - "Leave no dark corner", ABC News, 18 September 2018

Supplerende stof:
- "The Handmaid's Tale - S1.E3: Late", instr. af Reed Morano
- Zeynep Tufekci - "We're building a dystopia just to make people click on ads", TED.com, September 2017
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#3 2BR02B 10-03-2019
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Crime and Punishment

Forløbet har til formål at introducere eleverne til problematikker inden for det amerikanske retsvæsen. Nøgleord i forløbet har været capital punishment, mass incarceration, juvenile court, punishment, rehabilitation, og prevention.
Metodisk har forløbet fokuseret på analyse af forskellige genrer inden for non-fiktion, herunder nyhedsartikler, baggrundsartikler, og klummer. I denne forbindelse har der også været et stort fokus på mundtlighed, diskussion, og argumentation.

Kernestof (14,6 ns):

Matt Terzi: "Do We Want Prisons to Punish, or to Rehabilitate", Reverb Press 2015
David B. Muhlhausen: "How the Death Penalty Saves Lives", The Heritage Foundation, 30 September 2014
Mallory Gafas & Tina Burnside: "Cyntoia Brown is granted clemency after serving 15 years in prison for killing man who bought her for sex", CNN, 8 January 2019
Emily Bazelon: "If Prisons Don't Work, What Will?", New York Times, 5 April 2019
Pippa Gough: "The Journey to the Brothers' Farm", 2013

Supplerende stof:

Kayla Greenwood: "Dear governor, please don't execute the man who murdered my father", letter to the governor of Arkansas, published by The Guardian, 27 April 2017
"White Bear", dir. Carl Tibbetts, Black Mirror S.2, E.2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E South Africa

Med udgangspunkt i anotoligien "From Dompas to Democracy" får eleverne indblik i Sydafrikas nyere historie og samfundsforhold.
Tekster:
The State of the Rainbow Nation, Jeff Cangialosi
Humphrey Tyler's eye-witness report, 1960
The Child, who was shot dead, Ingrid Jonker, 1963
Soweto turns violent, 1976
Klip fra filmen Cry Freedom

Invictus; the poem and the film
Mandela: inteviews and speeches

TRC: In my Country (film)

Short stories:
One of the Three, Peter Abrahams
The Park, James Mathews
The Silver Bell, David Evans

Poems:

Poetry: Poverty; Frances Faller
do i offer bouquets of reconciliation, James Matthews
I, the Unemployed; Nise Malange
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
omlagt skriftlighed 19-08-2019
Task 1 11-09-2019
Task 2 22-09-2019
Task 3 27-10-2019
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Lingua Franca

Forståelse af og diskussion af engelsk som lingua franca
Projektorienteret research og arbejde med emnet

Projektorienteret arbejde:
Take your starting point in the Forbes article “The Problem With The English Language In India”. Put together a presentation in which you discuss what implicit issues English as a lingua franca can have. Please use references from reliable sources.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H American Values American Dreams

Before the excahnge trip we learn about American values and dreams:
Texts:
The USA and Me
The World’s love-hate relationship with the USA
Identity; American Dreaming The New York Times
The Frontier Heritage Edward N Kearny, 1984
A More Perfect Union Barack Obama, 2008
The American Promise Barack Obama, 2008
The Declaration of Independence
Yes, We Can Barack Obama, 2008
Call me Arnold Arnold Schwarzenegger
A Nation’s Strength Ralph W. Emerson, 1847
I Hear America Singing Walt Whitman, 1867
How the World Perceives the New American Dream Martha Bayles, 2015
Is the American Dream really dead? Carol Graham, 2017
Why I believe the American dream is still alive David Sokol, 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I Ernest Hemingway

The aim of this course is to provide the students with an overview of Ernest Hemingway’s writing and a how he is a representative of modernist literature. The students will read short stories and read excerpts from some of his most famous novels. The students will exercise their analytical skills as well as oral proficiency with the focus of understanding how a simple writing style can serve as the tip of an iceberg.
The students will read and study "The Sun Also Rises" by E. Hemingway

Mr and Mrs Eliott
The End of Something
Excerpt from A Farewell to Arms


Documentary: https://www.youtube.com/watch?v=sPvBXsiA9Zs
Film: Papa Hemingway
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel L Imperialisme & Brexit

Flerfagligt forløb med historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel M Literature History

Med udgangspunkt i "A short history of literature in English - a handbook" af Jørgen Døssing Jepsen & Gitte Vest Barkholt, Systime, 2010, arbejder eleverne i grupper for at få indsgt over overblik over fem perioder fra renaissancen til post-modernismen.
Produktkravet er en præsentation og en tilhørende skriftlig quiz, som udarbejdes af hver gruppe og gennemgås bagefter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel N Shakespeare in Love

Hovedfokus vil være at eleverne studerer 1. og 5. akt af Shakespeares Romeo & Juliet og sonetter af samme forfatter; forløbet er udvidet med "Love" som fra Wider Contexts:

C. Marlowe: The Passionate Shepherd to His Love
A. Marvell: To His Coy Mistress.
Shakespeare sonnets:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer