Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Elisabeth Marthine Madsen
Hold 2020 me/2g3g me1 (2g3g me1)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Filmiske virkemidler og dramturgi
Titel B Kortfilm
Titel C Kunst i livet I: Kortfilm eller jeg-dokumentarfilm
Titel D Dogmefilm og filmen Festen
Titel E Medieproduktion 1: Et møde (mellem mennesker)
Titel F Målgrupper, medieplatforme og medieproduktion 2
Titel G Filmgenrer
Titel H Tv-dokumentar
Titel I Analysemetoder og anslaget til Kill-Bill
Titel J Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Filmiske virkemidler og dramturgi

Dvd om filmbegreber – en visuel guide
CLOSE-UP af Jette Meldgaard Harboe og Henrik Poulsen (Gyldendal, 1.udg.1.opl. 2020)
Filmiske virkemidler: s. 22-32
Filmens opbygning. Det enkelte billede. Framing. Linjer. Establishing shot. POV. Kamerabevægelser. Lys
Set klip fra: ”Kongekabale” (farve), ”Amelie fra Montmartre” (farve),  ”Festen” (kamerabevægelser), ”Pulp Fiction” (kamerabevægelser) og ”Tour de France” (kamerabevægelser).

Mediefag.dk af Claus Nymann Christensen, Michael Boas Pedersen og Ole Østergaard (Systime, 1. Udg., 3. Opl., 2008)
Klipning, Lyd og musik s. 76-81
Filmanalyse, filmens indhold s. 60-65
Filmens dramaturgi, berettermodellen,

Diverse analyseeksempler, bl.a. fra: ”Psycho” (montageklipning), ”Åndeløs” (jump-cut), ”Jaws”(billedbeskæring), ”Jaws” (ledemotiv), ”Børnene fra Brønderslev” (voice-over), ”Saving Private Ryan” (kontrapunktisk lyd),
”Terkel i knibe” af Anders Matthesen, 2004 (bl.a. mht. genre)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Kortfilm

Kopier fra www.dr.dk/kortfilm (om kortfilm, novellefilm, de 7 parametre, fortællerroller og fortælleformer).
Kortfilm:
”Lauges kat” (12 min, 2003) af Christina Rosendahl (fra SUPER 16 – BEST OF, nr. 5, ekko)
”Dennis”  18 min., 2007)af Mads Matthiesen (fra SUPER 16 – BEST OF, nr. 5, ekko)
”Cafe Hector” af Lotte Svendsen (1996)
”Valgaften” af Anders Thomas Jensen (1998)
”Boy meets girl” (15 min, 2007) af  Søren Frellesen (fra NEW DANISH SCREEN)
”Skyggen af tvivl” af Esben Tønnesen (2006)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Kunst i livet I: Kortfilm eller jeg-dokumentarfilm

Eleverne vælger sig enten ind på at lave kortfilm hos Stefan Peligrini eller arbejde med dokumentar hos Line og Stine fra "Limbo - når sabbatår er fucked´". Projektet består af en hel dag (gang I) og to halve (gang II og III). Det er ikke med i fagets pensum, da det har været et skoleprojekt for alle de kreative fag, hvor eleverne har arbejdet med kunstnere inden for det kreative fag, de har fulgt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Dogmefilm og filmen Festen

Læst følgende om Dogme 95 og filmen ”Festen” (1998) af Thomas Vinterberg:
”Festen: Alle familier har en hemmelighed” af Thomas Vinterberg (Forlaget Per Kofod), 1998, side 29-41 (uddrag af drejebogen).
Endvidere følgende afsnit fra bogen: ”Dogme 95-manifestet”, ”Kyskhedsløftet”, og afsnittet ”Det store kvantespring” af Bo Green Jensen (Et portræt af Thomas Vinterberg) og et kort interview med Thomas Vinterberg. Og endelig Thomas Vinterbergs ”Tilståelse” (af de få punkter, hvor han har brudt kyskhedsløftet i filmen ”Festen”).
Nogle sider fra www.faktalink.dk om Dogme 95.
Aktantmodellen
Berettermodellen

Grundig analyse af filmen ”Festen” og besvarelse af opgaver om Dogme 95 og filmen ”Festen”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Målgrupper, medieplatforme og medieproduktion 2

Målgrupper, medieplatforme og medieproduktion 2: Kort produktion om skolen beregnet til at blive lagt på de sociale medier
CLOSE-UP af Jette Meldgaard Harboe og Henrik Poulsen (Gyldendal, 1.udg.1.opl. 2020)
Medieplatforme og målgrupper s. 76-79

Film, fortælling og forførelse 2 af Trine Breum, (Frydenlund, 2. Udg., 2. Opl., 2004)
Indlevelse og identifikation s. 137-146

Den dramaturgiske værktøjskasse af Per Helmer Hansen (Frydenlund, 2006)
Fremdriftskomponenter s. 59-64
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Filmgenrer

Levende billeder – grundbog i mediefag af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou (red.), (Systime, 1. Udg., 1.opl., 2007)
Komedie s.  72-73
Analyse af klip fra ”Italiensk for begyndere” af Susanne Bier (2000)

Horrorfilm s.  73-75
Analyse af klip fra ”Psycho” af Alfred Hitchcock (1960)

Melodrama s.  79-81
Analyse af klip fra ”Far from heaven” af  Todd Haynes (2002)

Western s.  81-83
Analyse af klip fra ”The Searchers” af John Wayne (1956)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H Tv-dokumentar

Tv-dokumentar
Læst følgende afsnit fra Systimes i-bog Den iscenesatte virkelighed af Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe:
Dokumentar (introafsnittet)
Dokumentarens grundtyper.
At analysere levende billeder. Virkemidler i levende billeder. Træning i næranalyse.
Udtryk – filmiske virkemidler – det enkelte billede (med alle underafsnit).

Dybdeborende dokumentar.
Klip: Finanskrisen forfra. Opgaver om at identificere fakta- og fiktionskoder.
Klip: Jagten på sandheden. Opgaver: Se på Udtryk/virkemidler samt dramaturgi/opbygning.

Observerende dokumentar.
Klip: Martha og guldsaksen. Opgaver.

Reality.
Reality-serien. Opgaver til et afsnit af De unge mødre.
Reality-magasinet.
Reality-showet. Se klip fra Robinson-ekspeditionen. Opgaver om reality.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel J Eksamensproduktion

Som optakt til medieproduktionen læst følgende teoriafsnit:

Filmsprog af Per Helmer Hansen (Frydenlund, 2011)
Klipning/redigering s. 33-35
Den dramaturgiske værktøjskasse af Per Helmer Hansen (Frydenlund, 2006)
Fremdriftskomponenter s. 59-64

Det nye mediefag – Et inspirationsmateriale af Mette Wolfhagen Linnebjerg og Michael Højer (red.)
”Faglige fletninger – kontekstualisering i mediefag ”af  Dorte Schmidt Granilds. 32-34

”Basal ophavsret og medieetik – med særligt fokus på elevproduktioner” af Mimi Olsen og Josephine Bock s. 79-86


Medieproduktion i grupper a 3-4 personer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer