Holdet 2022 DA/my - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Sarah Mortensen Søe
Hold 2022 DA/my (1my DA, 2my DA, 3my DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 opstart analyse
Titel 2 krig, forløb om krigstekster
Titel 3 Fakta og fiktionskoder, dokumentarer
Titel 4 Ordkraft Morten Nielsen/krig
Titel 5 DHO-forløb førskrivefasen
Titel 6 DHO forløb skrivefasen redegørelse
Titel 7 Workshop Teater, Opgang 2
Titel 8 DHO forløb skrivefasen analyse
Titel 9 DHO skrivefase og efterbehandling
Titel 10 Formel debat
Titel 11 pressefoto og debatterende artikel
Titel 12 Tankeskræmsel en forestilling
Titel 13 grammatik og debatterende artikel
Titel 14 nyheder
Titel 15 selvvalgt roman, værk, nyeste tid
Titel 16 Skolekomedien teaterstykke Værk
Titel 17 selvvalgt roman del 2
Titel 18 studietur og journalisme/soMe
Titel 19 Romantik og det moderne gennembrud
Titel 20 Realisme - modernisme, værklæsning
Titel 21 Lyrik og  digtsamling, Værklæsning
Titel 22 reflekterende artikel
Titel 23 Folkeviser og folkeeventyr
Titel 24 Reklamer og kampagnefilm
Titel 25 sociale medier
Titel 26 Oplysningstid, værk: Jeppe på Bjerget
Titel 27 Nyeste tid, 2000-2024
Titel 28 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 opstart analyse

1: Vi leder efter 'spor' i teksten i Pia Juuls, "Flinker Fyr", 2005, 1/2 efter spor begrundet i teksten, der peger på at det var hovedpersonen, der gjorde det, 1/2 der peger på, at det var ægtemanden, der er den skyldige. Vi fører rettergang med beviser.

2: Fokus på fysisk og socialt miljø (samt tema og billedsprog).
Teori via lærer ppx

primærlitteratur:
indledningen til Naja Maria Aidt, novelle, "Bulbjerg", 2006,
Indledningen til Peter Høeg, roman, "Frøken Smillas fornemmelse for sne" 1992
Kortfilmen: "Drengen Hvis Verden Gik Under" Tobias Rud, 2014 https://vimeo.com/82510956
Pia Juuls, "Flinker Fyr", 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 krig, forløb om krigstekster

med historisk spredning

1:Forforståelse: krig og soldater
- Produktion af en collage over de værker (film, romaner,
computerspil, tegneserier eller malerier) som I tænker på, når I hører ordet "krig" samt diskussion af, hvilken betydning værkerne har haft og har for
jeres opfattelse af krig.

2: Vi læser kort(!) om Herman Bang, Tine, krigen i 1864, og det moderne gennembrud.
Vi læser uddraget af 2. kapitel i Herman Bangs "Tine" (roman) fra 1889.
Vi bruger "Analysemodellen til krig", udvalgte replikker som udtryk for holdninger, vejret og beskrivelser som udtryk for fortællerholdning.
Vi perspektiverer til maleriet: "Episode af ottende brigades modangreb ved Dybbøl 18. April 1864", Vilhelm Rosenstand, 1894

3: Juleplenum

4: Analyse af Den Gule Sløjfe "Støt vore soldater" fra Familienetværket
                        samt af Halfdan Rasmussen "Definitioner"(1963-64)digt om soldater.

5: oplæg med faglige begrundelser for 'Den bedste julesang'

6: Vi arbejder med "Analysemodellen til krig" fra bogen "Krig - et danskfagligt forløb og bruger den på:
afsnit 5, de første 15 minutter, af serien "1864" af Ole Bornedal (dokudrama), 2014
Hvad er dens holdning til danskerne/tyskerne og hvordan kan vi se det i de filmiske virkemidler?
Herefter søger vi efter holdninger til serien. Hvad går kritikken på?

7: vi læser kort (!) om Ole Wivel og efterkrigstiden
Ole Wivel: "Vrede unge mænd", digt, 1958
Vi bruger "Analysemodellen til krig", ser på os og dem i digtet, sprog, komposition, tema og fortolkning.

8:  Vi ser fiktionsfilmen, "Krigen", der bygger på faktiske begivenheder under Afghanistankrigen af Tobias Lindholm, 2015
   
9: Vi arbejder med Gustav Munch Petersen "Det underste land" og surrealismen.
   
10: Vi analyserer dokumentarfilmen, Flugt, 2021 af Jonas Poher Rasmussen, ud fra "analysemodellen til krig"

11: Vi arbejder med Morten Nielsens digte fra 2. verdenskrig. "Skæbne" (1945) og "Det hellige mod" (1943). Hvor vi skriver Skæbne om fra et digt til en novelle (remediering) og laver personkarakteristik.
     
Teori: Louise Klinke Øhrstrøm, "Krig - et danskfagligt forløb", Lindhart og Ringhof, 2016

Primærlitteratur:
Herman Bangs "Tine" (roman) fra 1889,  uddrag af 2. kapitel
Den Gule Sløjfe "Støt vore soldater" fra Familienetværket
Halfdan Rasmussen "Definitioner"(digt) 1963-64
Ole Wivel: "Vrede unge mænd", (digt), 1958
Morten Nielsens "Skæbne", 1945, og "Det hellige mod" ,1943, (digte)
Ole Bornedal "1864", (dokudrama),  afsnit 5, de første 15 minutter (2014)
Tobias Lindholm "Krigen", (fiktionsfilm der bygger på faktiske begivenheder under Afghanistankrigen af), 2015
Jonas Poher Rasmussen, (dokumentar) Flugt, 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fakta og fiktionskoder, dokumentarer

Om forskellen på fakta og fiktion og faktakoder og fiktionskoder samt brug af filmiske virkemidler, hovedperson og konflikt.

1 Om Fakta – fiktion, fakta og fiktionskoder fra Håndbog til dansk.  

Vi ser en kort dokumentar og analyserer de filmiske virkemidler.

Fiktionskortfilm med brug af fiktionskoder og lidt fakta-naturoptagelser, der nu dog benyttes som billedsprog og derfor bliver fiktion. At læse med 'fordobling' i fiktion.

2: Vi gør det samme på kortdokumentaren "

Derefter om dokumentarfilmstyper

3: Teori: lærer pp primært fra Håndbog til dansk om dokumentaren som genre, fakta- og fiktionskoder, autenticitetsmarkører og de forskellige typer dokumentarer.
Afsnit fra TVTVTV om iscenesat virkelighed, fra absolut virkelighed til total iscenesættelse via cfu
samt definitioner på iscenesættelse.

Vi ser forskellige klip fra dokumentarer og finder ud af hvilken dokumentargenre, de er.
Primærlitteratur

Uddrag:
"Ordet fanger" Dansk dokumentarfilm fra 2012 (dybdeborende dokumentar)
"TESTAMENTET" trailer (observerende dokumentar).
"Dark Suns" | Trailer (den dybdeborende med den poetiske)
"Bowling for Columbine" Official Trailer #1 - Michael Moore Movie (2002)
(Den deltagende dokumentar)
Ambassadøren | Zentropa (performative dokumentar)
Joshua Oppenheimers The Act of killing (2012) The Act of Killing - Official Trailer (HD) (den refleksive)
66 Scenes from America  (poetisk)
BLEKINGEGADEBANDEN (2009) - Trailer HD (dramatiserede)

Christopher Caldwell & Zeek Earl's "In the Pines" 2011 (fiktionskortfilm)

Vi laver en analyse af de første 8 minutter af
Forklædt som skoledreng, Britisk dokumentar fra 2022. (My Old School)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ordkraft Morten Nielsen/krig

Fællesarrangement  med Ordkraft og Claus Nivå Instagrampoesi remedieret ud fra Morten Nielsen-digtene i udvalg fra både "Krigere uden Vaaben" (1943) og  "Efterladte digte" (1945).

1:  en kort introduktion til digteren Morten Nielsen – hans liv og hans værk og tidlige død. Hvad står Morten Nielsen for menneskeligt og rent lyrisk i dag? af Claus Nivå.
Derefter er der en performance med udvalgte numre og oplæsninger af digte fra både digtsamlingen ”Krigere uden Vaaben” (1943) og fra koncerten ”Hjertet er tungt af lykke”. Man kan da opleve vekselvirkningen fra originaldigtet til den musikalske fortolkning ved solister og musikere.

2: Skrive-workshop, lav dit eget Morten Nielsen-digt som Instapoesi med
introduktion til Instapoesi som æstetisk og lyrisk strategi, genretræk Claus Nivå.  

Teori:
Christian Freund som symptomatisk InstaPoetry-skribent:  https://www.instagram.com/poetensdagbog/?hl=da
"Instagrampoesi er »en æstetisk revolution i kunstnerisk tankegang« af Sally Frydenlund, Information, 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO-forløb førskrivefasen

Optaktsforløb i dansk og historie
Fokus på førskrivefasen.

4 forskellige dokumentarer om krigen i Afghanistan til 4 forskellige problemformuleringer.

• Skrivefaserne
• Førskrivning
• Mindmap, notetagning, hurtigskrivning.

samt introduktion af den videnskabelige basismodel (https://www.youtube.com/watch?v=gKbaE8a7Z44)
Fokus på basal faglig metode, konkret anvendelse. Fagenes metoder (grundlæggende). Konkret.

4 moduler med analyse af dokumentarerne i grupperne ud fra filmiske virkemidler og kort fremlæggelse for de andre grupper om jeres dokumentarfilm.

1 modul med danskfaglig metode

Litteratur (Værklæsning, selvvalgt dokumentar)

Armadillo, dokumentar, Janus Metz, 2010 Armadillo
De sårede, dokumentar, Louise Kjeldsen, 2007 De sårede
Den hemmelige krig, Christoffer Guldbrandsen, 2006
Mit Afghanistan – Livet i den forbudte zone, Nagieb Khaja, 2012,

Uddrag af Carsten Jensens, Den første sten, 2015, roman ”Krig” side 73-77
Simone Aaberg Kærns portræt af Anders Fogh Rasmussen, 2010, maleri ”Krig” side 68-69
Lars Husum, Jeg er en hær, 2010 uddrag, roman ”Krig” side 62-65

Efter 20 års krig: Hvem kontrollerer nu Afghanistan? P3 https://www.youtube.com/watch?v=QjB1E8u28a4



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 DHO forløb skrivefasen redegørelse

Skrivehandlinger i en DHO, med fokus på det redegørende.
Herunder elevfeedback (via eduflow) og træning af større skriftlige opgave
Eleverne skal skrive på deres redegørelse, hvor de inddrager en eller flere selvvalgte kilder fra ressourcerummet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Workshop Teater, Opgang 2

Forestilling: musical/dyrefabel "Hvor Stjernerne blinker" med temaer som flytgningeproblematikker, sociale medier og fremmedgørelse.
Workshop med deres dramapædagog med fokus på fællesskabsorienterede lege og forholden sig til forestillingen.

replikøvelser med replikker fra stykket, der siges, mens man møder andre. Improvisation ud fra to replikker, der gentages og gentages i en situation med forskellig undertekst. Tematiske forventninger til stykket ud fra plakaten med tilhørende billedgørelse. Efter stykket var der fokus på refleksioner over stykket både mundtlig og på postkort samt tematiske billeder med tilhørende musik.

Mål: At forholde sig (analysere og fortolke) ved selv at arbejde med materialet også. Kropslig medskabende forståelse.
       kreativt samarbejde.

Opgang 2,  "Hvor Stjernerne blinker", 2023, (musical/dyrefabel)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 DHO forløb skrivefasen analyse

Hvordan skriver man analyserende.
Herunder: Kildekritik og modelopgaver med tydelige eksempler på brug af citater (gode og mindre gode inkorporeringer af citater).
1 modul med peer-to-peer feedback på analysen samt genaflevering.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Formel debat

Formel Debat.  Hvad det er, at tale overbevisende (uden øh og gentagelser), at høre, modsvare og komme med egne pointer, salgslegen med tilhørende refleksion: hvilke retoriske virkemidler blev brugt til at overbevise mig? Din egen PEE samt snappy intro og outro.
Lærer ppx

3: Formel debat. Udfoldet PEEs og øvelser med snappy intro og outro.
Lærer ppx

4: Vi laver rigtig formel debat på et emne

5: vi diskuterer et par emne fra Sarah og monopolet. Podcast fra DR 2023

6: Vi forbereder en formel debat og diskuterer egne dilemmaer

7: Vi laver formel debat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 pressefoto og debatterende artikel

1  Pressefotografiet
Vi ser hjemmesiden for "World Press Photo of the Year" gennem og vælger 1 ud, der repræsenterer et 'Afgørende øjeblik'. Diskuter om det overskrider grænsen for, hvad man kan tillade sig at tage billeder af..

Teori: om nyhedskriterier og vinkling (Håndbog til Dansk)
"Pressefotografiet og det afgørende øjeblik" og "Etik i fotojournalistik" "Nyhedsanalyse af avis og pressefotografi" i Krydsfelt - Systime

2: arbejde med debatterende artikel om pressefotografiets rolle.  

Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, hvordan pressefotografens bedst lever op til sit ansvar, og om man altid skal tage og udgive et pressefoto. Tekster: Jacob Ehrbahns "Farlig rejse",  Ritzau "Det skal det gode pressefoto kunne" Jakob Engel-Schmidts "tale ved Årets Pressefoto"

Supplerende artikler fra Politiken: "Skammens imperium" af Bjørn Parmann, maj 2008, "47 billeder af vanviddet på Middelhavet:" Kjeld Hybel, 2017, "Højsæson for druknedød i Middelhavet: " Kjeld Hybel, 2017,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tankeskræmsel en forestilling

Vi ser Stilartkompagniets forestiling "Tankeskræmsel" 2023 (absurd romantisk komedie).
En teaterforestilling der arbejder med unges rodløse og hektiske tilgang til
kærlighedsforhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 nyheder

1: Debatterende artikel om de etablerede mediers ansvar for den offentlige debat. Vi arbejder med idefasen og begyndende skrivefase for den debatterende artikel.
tekster: Jacob Birkler: "Medierne vil have holdninger, men gør os dumme undervejs" Politiken den 31. maj 2020
Carsten René Jørgensen: "De kontroversielle stemmer fylder så meget i medierne, at det skader vores samfund" Information den 4. august 2020
samt Ulrik Hagerup, Konstruktive nyheder, klip

2 Nyhedstrekanten, relationelle og redaktionelle medier.
   Public Service. Teori om public service fra: Den iscenesatte virkelighed, nettet. Vi ser TV!TV!TV! ( afsnit 39 ) om public service
Derefter sammenligner vi Tv2 og DRs programmer  i dag. Hvilken er mest fyldt af public service?  


3: Nyhedskriterier Avisk plus eksklusivitet og konstruktivt.
    breaking news!  TV!TV!TV! ( 50 )
    vinkling og nyhedskriterier på nyheder fra i dag (selvvalgte)

4
Faktakoder og fiktionskoder i nyhedsartikler
Vi ser først en faktavidieo om Titanics forlis Historien om Titanic: Hvorfor Sank Det? Illustreret Videnskab.
Derefter et uddrag af fiktionsfilmen Titanic, hvor det synker.
1/2 omskriver nyheden om Titanics forlis ved hjælp af faktakoder og nyhedstrekanten 1/2 skriver nyheden ved hjælp af tricks fra fiktionens verden - altså prøv at tilbageholde viden og skabe spænding. Se på små uddrag fra fortællende journalistik.
Diskuter grundene til at gøre en nyhedshistorie spændende, og hvor grænsen går.

5: Vi analyserer H.C. Andersens "Grantræet" 1844 (kunsteventyr) ud fra 1: remediering tegn/mal, dramatiser, en litteraturhistorisk læsning, (
nyktritisk tilgang,  Strukturalistisk læsning: Freytags pyramide,  sammenlign med filmatiseringen af historien, medie  eller perspektivering til "Nissen hos spekhøkeren" 1852 fra grundforløbet.  

6: Nyhedsanalyse komparativ analyse af
'Hvem er du, hvis krigen kommer?' Svenskerne opfordres til at forberede sig på krig" DR udland og "Sverige forbereder sig på krig: - Slås til sidste mand" fra Ekstra Bladet.
Ud fra  "Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik" i Håndbog til Dansk.

7: grammatiske øvelser på Min læring, samt korrektur på debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 selvvalgt roman, værk, nyeste tid

Selvvalgt roman/novellesamling indenfor de seneste 5 år læses, analysere og sættes i litterær kontekst i 'læse'grupper.
Herunder fokuseres der på løbende udveksling med forventninger og indfrielser og udvekslinger, samt genren.
til sidst analyseres der, der perspektiveres til modernes tid og der fremlægges på klassen.


Teori: Litteraturens Genveje, Det senmoderne (1990-2020) Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen, Systime, 2021, uddrag, kun oversigten.

Romaner:

Nikita Emilie Hemdrup Torp: "Kostskolen" af Karin Wik, 17. februar 2022.

Oscar, Benedicte, Baraka: "Jomfruerne" af Alex Michaelides (2021)

Karishaan, Rodi, Oliver og Chanad: "Hacker" af Mette Finderup, 2017

Laura, Michaela, "Forkert nummer" af Natalie Decker, 2018


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Skolekomedien teaterstykke Værk

Forestilling på Århus Teater med workshop på Århus Teater - efterfølgende forestillingsanalyse. Lolikes Skolekomedie, 2023

Workshoppen arbejder med temaerne og skaber forforståelse.
Analysen går på at analysere drama som genre, forestillingsanalyse samt at fremrage de essentielle temaer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 selvvalgt roman del 2

Selvvalgt roman/novellesamling indenfor de seneste 5 år læses, analysere og sættes i litterær kontekst i 'læse'grupper.
Herunder fokuseres der på løbende udveksling med forventninger og indfrielser og udvekslinger, samt genren.
til sidst analyseres der, der perspektiveres til modernes tid og der fremlægges på klassen.


Teori: Litteraturens Genveje, Kapitel 7: Det senmoderne (1990-2020) Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen, Systime, 2021, kun oversigten

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 studietur og journalisme/soMe

På studieturen i Lissabon arbejder med daglig formidling.

De fleste vælger Vloggen som genre, hvor der opdateres hver dag. 1.dag skal bygges op efter nyhedstrekanten, anden dag skal have reportagetræk og tredje dag skal have feature træk, fjerde dag skal inkorporere en anmeldelse. Videoerne redigeres efter hjemkomst.

Et par enkelte valgte at skrive journalistisk: Nyhedsartikel, reportage, feature, anmeldelse.

5.modul: vi sammenligner de forskellige vlogs ud fra ciceros pentagram og det indtryk man får af Lissabon og afsenderen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Romantik og det moderne gennembrud

romantik og det moderne gennembrud  

Romantik:
Schack Von Staffeldt, Digte, ”Indvielsen”, 1804 (ikke kanon)
Adam Oehlenschläger, "Det er et yndigt land" 1817 og "Guldhornene" 1802 (kanon)
Steen St. Blicher, "Hosekræmmeren", 1829 (kanon)
Emil Aarestrup, "På Sneen", 1838 (ikke kanon)
H. C. Andersen, "Grantræet", 1844, "Skyggen", 1847 (kanon)

Teori:
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?
Videointroduktion til romantikken i Litteraturhistorien på langs og på tværs
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Romantikken, Beidermeier, poetisk realisme og romantisme og dannelsestanken.

Det moderne gennembrud

Herman Bang: "Den sidste balkjole" 1887 (kanon)
Henrik Ibsen, Et dukkehjem, 1879,  i DRs Den store premiere, samt i uddrag. (ikke-kanon)

Teori:     
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad
skete der lige der, 2015
Undertekst. fortæller
Om Impressionismen og naturalisme og udviklingsroman  i Litteraturhistorien på langs og på tværs.


1/3 af klassen er til årsprøve i mundtlig dansk og er oppe i tekster fra det moderne gennembrud. Teksterne er:  
Henrik Pontoppidan: ”Knokkelmanden” (uddrag) fra novellesamlingen Fra hytterne fra 1887
Pontoppidan, "Naadsensbrød", 1885
Amalie Skram: ”Constance Ring” (uddrag) fra 1885
Herman Bang ”Foran alteret” (uddrag) fra 1880
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Realisme - modernisme, værklæsning

Sproglig analyse også

1: .Kritisk realisme og Pontoppidan.

2: Det Moderne gennembrud.

3 og 4: realisme og modernisme.
    Litteraturhistorien på langs og på tværs, realisme og modernisme.
    Brug Litteraturhistorien, Systime.
    lærer ppx
    Citat fra Det perfekte menneske. Instrueret af: Jørgen Leth, 1967.
    Citat fra Bænken. Instrueret af: Per Fly, 2000.
    Citat fra De fem benspænd. Instrueret af: Jørgen Leth og Lars von
     Trier,  2003.
   
    Halvdelen tegner et realistisk billede, halvdelen tegner et
     modernistisk billede.

5 socialrealisme
    Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (1906-10) på film fra 1987 og i tekstudvalg.

6 Ekspressionisme
Litteraturhistorien på langs og på tværs, ekspressionisme.
"FORAARET KOMMER TIL CAFEEN” (Rudolf Broby-Johansen – 1922)
”Det Blomstrende Slagsmaal” (Tom Kristensen – 1920)


7 : efterkrigsmodernisme og heretica
     Litteraturhistorien på langs og på tværs
     ”Roden” (Martin A. Hansen – 1955)

8:  eksistentialisme og 60'er modernisme
     Peter Seeberg, Patienten, 1962

9 : efterkrigsmodernisme og heretica plus forskelige metodiske læsninger af Karen Blixen; Ringen, 1958

Kanonforfattere i spil:
Pontoppidan, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg

Tove Ditlevsen: Værklæsning 4 moduler
Toves værelse, Martin Pieter Zandvliet, 2023
Gift, 1971
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 reflekterende artikel

Vi arbejder i timerne med Den reflekterende artikel som genre og laver skriveøvelser der kan bruges i afleveringen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Folkeviser og folkeeventyr

Vi læser artiklen "Askepot var en luder" i Information om voldsomheden i folkeeventyr: https://www.information.dk/kultur/2013/01/askepot-luder
og hører Sorten Mulds "Kirsten" (1997) på Youtube.

Herefter læser vi grundlæggende teori og folkevisen fra Dansksiderne: Folkevise oversigt.

1 gruppe laver en sammenlignende analyse af
Sorten Muld - Bonden og Elverpigen (1997) og originalen Hr Bøsmer i Elverhjem (? folkevise mundtlig)
og ser efter forskelle på de to og tiden de er skrevet i samt folkevisetræk.

1 gruppe laver en sammenlignende analyse af
Ebbe Skammelsøn som tegneserie med den originale "Ebbe Skammelsøn" (nedskrevet 1500) og Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?
og ser efter forskelle på de to og tiden de er skrevet i samt folkevisetræk.

2: Folkeeventyr
Den lille Rødhætte, folkeeventyr, nedskrevet Robert Guisti, 1983 læses med freudiansk læsning md inddragelse af https://www.youtube.com/watch?v=u4uLZAvdCU0
naked gun sexmontage.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Reklamer og kampagnefilm

Retorisk analyse og kommunikationsanalyse og billedanalyse

1: peer feedback på reflekterende artikel
2: Laswells kommunikationsmodel og behov reklamer opfylder, Håndbog til dansk.
Vi ser dokumentaren: Røgsløret fra Tobaksindustrien, 2023, tv2 via Mit.cfu og ser på Hvilke behov prøver tobaksindustirien at sælge deres produkter på og hvilken type reklame der er tale om
3: Vi ser: TV!TV!TV! ( 47 ) om tv-reklamer, og arbejder med denotation og konnotation samt AIDA modellen (Håndbog til dansk) og https://www.youtube.com/watch?v=MrBKo0NeO_s
Flka Grundfag. I en jbs reklame og en Love’s Baby Soft reklame
4: Vi arbejder med Flora Amora reklamer i forhold til AIda og reklametyper, og vi laver en mere dybdegående reklameanalyse af Lancôme-reklamen Instinct.
5: Vi ser på en Light Blue reklame ud fra Minervamodellen https://www.youtube.com/watch?v=0UwMgPLkWMA
og en upassende reklame fra Jobzonen. Derudover arbejder vi med en analyse af en Smirnoff og Pepsi reklame, arbejder med Storytelling som begreb https://www.youtube.com/watch?v=yQlo2gDwTgU
og laver et lille storyboard på en reklame.
6: Vi laver et videoessay - som en analyse af en selvvalgt reklamefilm, der er gået viralt.
https://vidico.com/news/viral-marketing-videos/
7: Vi laver en analyse af reklamefilmen for blomster på mors dag Interflora - Det store mor-eksperiment https://www.youtube.com/watch?v=ytge8PAy8qY. Herunder inddrager vi grundlæggende humorteori (Fra Ind i dansk).
8: Kampagner. Vi arbejder med. Sepstrups model til kampagneplanlægning. Derefter laver vi medieanalyse af Filips far, 2014 https://www.youtube.com/watch?v=vosH4sRJgQA og inddrager effekten på modtageren i en vurdering: https://sikkertrafik.dk/om-radet-for-sikker-trafik/kampagner/tidligere-kampagner/nederen-foraeldre-2014-2020/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA34S7BhAtEiwACZzv4b00UgVqxhUXKk7rr-mu3fhhQb4FDtUmesCVgcwY9nVQNdSK_ki26BoCYykQAvD_BwE
9: repetition ved hjælp af selvlavede Kahoots og Jeopardy.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 sociale medier

1:  Repetition fra sidste forløb om reklamer.
det 'nye filmsproget på sociale medier med tekst, filtre, linser, emojis og flydende genrer. Vi genopfrisker frontstage, backstage, iscenesættelse, samt fakta- og fiktionskoder. nyt: virkelighedsplanet.
Vi analyserer  vloggen ’How to be a girl’ af  Eva Gutowski/MyLifeAsEva ud fra fakta- fiktionskoder i de filmiske virkemidler, "skjult" reklame og virkelighedsplanet.

Teori: Filmcentralen "Film og sociale medier" samt Håndbog til dansk: fakta- og fiktionskoder.

2: Feedback på essays.
Vi arbejder med virale videoer, surprise og suspence
Vi ser ’Start Wars Kid’ fra 2002, "Volvo Trucks – The Epic Split feat. Van Damme (Live Test)", 2014, ’Charlie Schmidt’s Keyboard Cat’, 2012, GoPro: Backflip Over 72ft Canyon – Kelly McGarry Red Bull Rampage 2013,  Nick Siolinder og Ian Deibart ’How Animals Eat Their Food’, 2009.
Teori: Filmcentralen "Film og sociale medier"
samt Avoiding Deus Ex Machina - How to Create a Satisfying Payoff, youtubevideo: https://www.youtube.com/watch?v=Ikm1BWtdTAg

Herefter finder en del af klassen selv virale reklamer og laver analyse på dem ud fra  i Laswells kommunikationsmodel, Aida modellen, Maslows behovspyramide og reklametype (teori: Håndbog til dansk).

Resten får respons på essay.

3: virtuelt Skriftsproget på de sociale medier med medialekttræk (økonomi, kompensation ekspressivitet) ud fra forskellige øvelser
Teori: Sprog i sociale medier, Tine Thode Hougaard, 2018, kort uddrag.

4: Instagram
    vi analyserer REALDONALDTRUMP: THANKS KANYE! #MAGA  instagramopslag
Ud fra filmiske virkemidler, kommunikation og deling samt virkelighedsplanet.
Teori: Filmcentralen "Film og sociale medier"
Halvdelen af klassen får bare fremlæggelsen.

5: SRP 1/2 modul
Digitalt kendte profiler.
    Vi finder en selv i grupper og analyserer profilens opslag ud fra frontstage, Roman Jacobsen 6 sprogfunktioner,

6: virtuelt Interaktion på sociale medier.
Høflighedsprincippet og samarbejdsprincippet.
Indholdskommunikation og relationskommunikation, interaktion, turtagning, synkronitet, gambit og digital minimumsrespons,
Øvelser på sms-korrespondance ud fra teorien.
Teori: Sprog i sociale medier, Tine Thode Hougaard, 2018 og Håndbog til dansk via Lærer ppx

7: virtuelt: Argumentation på de sociale medier. Toulmins udvidede model, Christian Kocks argumentationsvurdering, fejltyper og argumentationskneb, argumenttyper.
anvendt på facebook debattråde.
Argumentations og kommunikationsanalyse på en linked in diskussion over meetoo. Teori: Håndbog til dansk via Lærer pp.

8: Arbejde med det skriftlige

9:  Sociale medier analyse: mediealekttræk, anden sproglig analyse og selvfremstilling/brand.
Teori: Håndbog til dansk og Sprog i sociale medier, Tine Thode Hougaard, 2018
Snapchat

10: Snapchat via Filmcentralen. Vi arbejder med gysergenren og snapchat. Vi laver selv en Snap gyser og ser 'VHS' afsnit 3 på Snapchat: 'This Parking Lot Horror Story Will Freak. You. Out.' teori om gys fra filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genreanalyse-af-gyserfilm
Vi ser desuden på medielekt-træk i snapgyseren.

11: Drs Doggystyle, kort uddrag på Filmcentralen film og sociale medier med fokus på blandingsgenren (sociale medier i en serie).
"Hvad er nyere medier" kort uddrag fra Levende Billeder, Systime i bog samt
Conversation Prism 5.0: https://briansolis.com/2017/07/conversation-prism-5-0-the-2017-social-media-universe-in-one-infographic/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Oplysningstid, værk: Jeppe på Bjerget

Ludvig Holberg: Værk

Vi ser "Jeppe på Bjerget" i Århus Teater den 7/3 2025, Christian Lollike og laver forestillingsanalyse.

Forinden arbejder vi med oplysningstid og ser Jeppe på Bjerget bearbejdet i forhold til oprindeligt manus af DR, Den store Premiere, Hvem griner vi af? ( 4 ), 2021.
Vi læser ultra kort uddrag af original manus fra Akt 5 scene 6 'moralen'.

Om oplysningstid:
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
5 ting du skal vide om: Ludvig Holberg, Videnskab.dk
https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
"Oplysningstiden", Rita Merza, https://www.youtube.com/watch?v=IHlCCP7hH6I
samt lærer PP.

Derudover skimmer vi Undervisningsmaterialet fra Århus Teater til stykket.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Nyeste tid, 2000-2024

Fiktionseksperimenter og samfundsengagement – litteraturen 2000-2024, Litteraturportalen, Mischa Slot Carlsen

Vi arbejder med temaerne: Kønsroller, klimakrise, klasse og over grænsen i forskellige udpluk i romaner, noveller og digte.

Vi arbejder ikke med autofiktion, exofiktion eller krig, da de allerede er berørt i andre sammenhænge.  

Vi arbejder med analyse, remediering, umiddelbar reaktion og fremlæggelser for hinanden.

Køn: kort uddrag af Olga Ravns roman "Voksbarnet", 2023
         Kort uddrag af Olga Ravn: "Mit arbejde", 2020
         Kort uddrag af Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", 2022

Klimakrise: digte
Nanna Storr-Hansen: Bøgetid (2022, uddrag) "FØRSTE KREDS", "DRONNING", "VED VINDUET", "9/9" og "FULD SOL".
Bodil Bech: Brombær (1934)
Theis Ørntoft: "Sort frekvens" (2014), uddrag

Klasse:
Jonas T. Bengtsson: Submarino (2007, romanuddrag) 
Peder Frederik Jensen: T-Nøglen " fra Banedanmark (2014, novelle) uddrag
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017, romanuddrag)
Jonas Eika: "Alvin"  fra Efter solen (2018, novelle) uddrag
Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (2019, romanuddrag)

Over grænsen:
Babak Vakilis podcast "Generationen" (2021) prolog og afsnit 1, DR.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28 Repetition og eksamenstræning

1. Prøveeksamen med tilhørende video fra Ved det grønne bord: Litteratur
Det moderne gennembrud - demokrati og industrialisering (AT2). Materiale Martin Andersen Nexø: "Sevilla" (1903).

2. Prøveeksamen med tilhørende video fra Ved det grønne bord: Medier
”De sårede” (4 min.), Louise Jappe og Louise Kjeldsen, produceret 2010,
   Jan Grarup: ”Hvor jernkorsene gror” (tekstuddrag på 4 sider), udgivet 2019.  

3. Prøveeksamen med tilhørende video fra Ved det grønne bord: Sprog
    Respekt der, leder i Politiken den 18/11 2004
   Ryst din røv so - er det sproglig berigelse - Anette Dina Sørensen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer