Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Annika Voss Rasmussen, Christian Nørgaard Bentzen, Henrik Rudfeld, Karina Borgbjerg Rohde
Hold
2022 DA/e (
1e DA
,
2e DA
,
3e DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
#1: Litterære genrer og litterær analyse (værk 1)
Titel 2
#2 Dokumentaren ( Genre, fakta og fiktion)
Titel 3
#3 DHO optakt + Skriftlighedsforløb (værk 2)
Titel 4
#4 Folkevisen
Titel 5
#5 Oplysningstiden og humor (værk 3)
Titel 6
#6 Stjernestøv (mini-forløb)
Titel 7
#7 Kan det sælges? Om reklamer og kampagner.
Titel 8
#8 Romantik og Romantisme i Danmark (værk 4)
Titel 9
#9 Romantikken vol. 2
Titel 10
#10 Mini-forløb om Det moderne gennembrud
Titel 11
#11 Eksistentialisme (værk 5)
Titel 12
#12 Klimalitteratur (værk 6)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
#1: Litterære genrer og litterær analyse (værk 1)
Eleverne har fået en intro til digtet og novellen som genre.
Det overordnet mål har været at give indblik i måden, hvorpå man analyserer tekster på det gymnasiale niveau.
Derudover har der været en introduktion til det at skrive opgave i dansk, hvor fokus har været på den gode indledning.
Forløbets litteratur:
Håndbog i dansk;
afsnit 4.3 om sproglige figurer
Oversigt over den indre komposition i episke tekster
Sprog;
Læreplan, dansk, STX
Folkeskolens fagbeskrivelse, dansk
Lyrik;
Per Højholt; uddrag af Tumlingen
Holger Drachmann: Engelske socialister
Video om systemdigtning og Inger Christensens ’det’;
https://www.youtube.com/watch?v=FK3zC1L35SY
Prosa;
Henrik Pontoppidan: Et muldskud
Anders Bodelsen: Drivhuset
Steen Steensen Blicher: Hosekræmmeren (værk)
Dansksiderne: At skrive en god indledning;
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3505
Naja Marie Aidt: Hun græder ikke
normalsider ca. 60.
Indhold
Kernestof:
Medbring håndbog til dansk.
Pontoppidan, Et muldskud.docx
Beskriv:
HUSK: Medbring bog til lystlæsning.
Læs Jesper Wung-Sungs " Catwalk" samt afsnittet
Jesper Wung-Sung - 'Catwalk' (ny-revideret kvalitet).pdf
Catwalk spørgsmål.docx
Lektie i Håndbog til dansk.
Aidt, N. Hun græder ikke.pdf
Hun græder ikke spørgsmål Komposition .docx
Læs følgende tekst
A.W. Schack von Staffeldt: »Indvielsen« fra Digte (1804) (kalliope.org)
Find eksempler på sproglige billeder i de to tekstuddrag.docx
Lav opgaverne om sproglige billeder færdig.
Læs Følgende tekst: Per Højholt, uddrag af Tumlingen.docx
Spørgsmål til tumlingen:
Læs hjemme: side 71 - 73
HUSK: at medbringe bog til lystlæsning.
Gruppe 1:
Tekst til gruppearbejde:
Gruppearbejde fra sidste modul skal være besvaret.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Indledningsøvelse.
18-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
#2 Dokumentaren ( Genre, fakta og fiktion)
Dokumentaren
Eleverne skal:
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
Primært materiale:
* Prinsesserne fra Blokken, sæson 1, episode 1, dr.tv, 2016
* Drabet på kælkebakken, sæson 1, 2021, dr.tv (Norsk dokumentarserie)
* Kato "Hey Shorty", 2015, Youtube
Sekundært materiale:
Ind i dansk, (https://indidansk.dk/)
Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-2016
Skriv dig frem, Rebecca Natsha Albinus og Sarah Nehammer. Dansklærerforeningen, 2020
Indhold
Kernestof:
Husk Høretelefoner.
Gense Prinsesser fra Blokken: Sæson 1 – 1. episode | DRTV
Husk: Høretelefoner eller lign.
Filmprodukt skal være færdiglavet og klar til fremvisning på klassen.
Musikvideo analyse.pdf
Musikvideos opgave.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
#3 DHO optakt + Skriftlighedsforløb (værk 2)
Krigen i Afghanistan
Formålet med forløbet er at klæde eleverne godt på til at skrive DHO. I deres DHO er der fokus på, hvordan Afghanistankrigen bliver fremstillet, og hvilken indflydelse denne fremstilling har på vores opfattelse af krigen.
Derudover er der fagligt fokus på dokumentargenren, filmiske virkemidler og faglig formidling i samspil med historiefaget.
Materiale:
Armadillo, film af Janus Metz Petersen, 2010, set på dr.tv (værk - fælles for alle)
Min krig, dansk dokumentar fra 2014, set på dr.tv - en serie i 4 dele, hvor eleverne trækker én del af serien, som de skal arbejde med i DHO´en.
Indhold
Kernestof:
ØVELSER ( Ikke lektie) :
Vi påbegynder arbejdet med skriftlighed frem mod DHO.
DHO 2023 Opgaveformuleringer.docx
Medbring kompendiet " Skriftlig fremstilling i 1g"
Opgave: 1
Ingen lektie. ( Vi ser Armadillo)
Der arbejdes i følgende grupper:
Redegør for årsagerne til Danmarks deltagelse i Afghanistankrigen og de politiske begrundelser herfor. Inddrag her minimum to af de vedlagte kilder
Medbring håndbog til dansk + Høretelefoner/Airpods eller lign.
I bedes individuelt besvare nedestående opgave.
1) Alexander, Anne, Cecilie HH, Josefine 2) Oliver, Johan, Mille, Cecilie C
Opgave 1:
Medbring høretelefoner/AirPods eller lign.
Vi mødes på teams kl. 11.50.
redegørelse.docx
Hvordan kommer jeg i gang med en redegørelse?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afl. af udfyldt vid. basismodel
19-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
#4 Folkevisen
Folkeviser
Formålet med forløbet er at læse oldnordisk litteratur med fokus på folkevisen.
Eleverne lærer at
*dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og
samfund
*analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
*dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med
perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
*demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie,
herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Primært materiale:
* Torbens datter
* Hr. Bøsmer i elverhjem
Sekundært materiale:
*
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
(teori om folkevisen)
*
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5243
(teori om folkeviser)
* Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-2016
Indhold
Kernestof:
Oversigt over sproglige billeder
Se følgende video: Folkeviser - dansk litteratur - YouTube
(Torbens datter Dagens lektie)
BetegnelseDefinitionEksempelMetaforBeskriver et fænomen ved pege på visse lighedstræk med et andet fænomen.Sorgens tunge læsPersonifikationAbstrakte begreber (kærlighed, frihed, sorg m.m.) tilskrives menneskelige evner eller egenskaber.Sorrig og glæd
Spørgsmål til folkevisen skal være færdiglavet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
#5 Oplysningstiden og humor (værk 3)
Oplysningstiden
Formål: Oplysningstiden med fokus på: Hvilken betydning har oplysningstiden for os i dag?
Faglige mål:
Vi arbejder med sprogiagttagelse og skriftlig formidling.
Eleverne skal tilegne sig og demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Vi analyserer, fortolker og perspektiverer fiktive og ikke-fiktive tekster.
Kernestof:
Kant: Hvad er oplysning?
Brorson: Åh Jesu, min brudgom, livsagligste ven
Holberg: Jeppe paa Bjerget (uddrag)
Holberg: Erasmus Montanus (værk)
Film: En kongelig affære
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2014
Supplerende stof:
Artikel om Kant:
https://www.religion.dk/etik/kant-er-stadig-relevant
Menneskerettighedserklæringen på internettet
Brug litteraturhistorien, Mimi Sørensen og Mads Rangvid, Systime, 2017, (ibog)
Håndbog til dansk, Ole Schulzt Larsen, Systime, 2015-2016
ca 300 sider
Indhold
Kernestof:
1.modul dansk 2.e.docx
Begrebsark.docx
Husk en blyant og hovedtelefoner, så I kan høre musik.
Debat: Et demokrati kræver myndige mennesker. Det skal journalistikken hjælpe med
Verdenserklæringen om menneskerettigheder.pdf
Læs følgende artikel om Kants relevans i dag.
Brorson Oh Jesus min brudgom.pdf
Anne Sofie har en bog med.
Læs afsnittet om "Skrivestil og sprog" i følgende link: Skrivestil og sprog til billedet af Antoine Watteau. Tag noter til rokoko og klassicisme.
Tag Håndbog til dansk med.
Håndbog til dansk kap.4.3 Sproglige figurer.docx
Brorson "Oh Jesu, min brudgom livsagligste ven"
Adrian har en bog med.
Alle husker "Håndbog til dansk".
Analysemodel til Holbergs komedier.docx
uddrag Jeppe paa Bjerget.docx
Adrian har en bog med til os :)
Afsnit
Læsestrategi.docx
Husk Håndbog til dansk.
Husk bogen Erasmus Montanus og Håndbog til dansk. Genlæs (skim) eventuel 1.akt, hvis du har glemt, hvad den handler om.
Johan har en bog med til os :)
Arbejdsspørgsmål Erasmus Montanus sproghandlinger.docx
Iniyan husker "Den usynlige Ivan Iseanko" :)
Alle læser akt 2 scene 4 og 5 til i dag. Husk at tage bogen med til modulet. Tag også Håndbog til dansk med.
Husk Håndbog til dansk og Erasmus Montanus (og jeres computer, men den har I vel altid med).
Erasmus Montanus
Arbejdsspøsgmål Erasmus Montanus humor akt 4.docx
Husk Erasmus Montanus! :)
Husk Erasmus Montanus. Alle skal have læst 4.akt færdig til i dag.
Holberg er stadig holdbar
Husk Erasmus Montanus - for sidste gang! :)
Vi ser "En kongelig affære" (cfu), så hav gerne lidt snolder med (hvis du kan snolde om morgen...) :)
Vi ser filmen færdig (vi nåede til 56 minutter) og runder af på forløbet om Oplysningstiden og Erasmus Montanus.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
#6 Stjernestøv (mini-forløb)
Stjernestøv
Formålet med dette mini-forløb er at skrive kreativt og prøve at finde skriveglæden frem igen.
Materialet er podcasten "Lavet af stjernestøv" på DR Lyd, som eleverne skal remediere til skreven litteratur, hvor der ikke var andre retningslinjer end, at det ikke måtte være et referat af podcasten, men fiktion, eleverne selv finder på.
Derudover skal forløbet tydeliggøre samspillet mellem naturvidenskab og humaniora.
Produktet er 1-3 sider fiktion skrevet af hver elev, som skal trykkes til en samling, som hver elev kan få med hjem.
Indhold
Kernestof:
P1 forklarer | Lavet af stjernestøv | DR LYD
Stjernestøv-modul :) Hvis vejret er godt, vil jeg gerne i skoven med jer, imens I lytter til en podcast. Hvide bukser og sneakers er nok ikke en god idé i morgen. :) Husk også hovedtelefoner og selvfølgelig telefonen. Download gerne appen DR lyd (den
Vi skriver vores stjernestøv-fortælling færdig og afleverer den.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
#7 Kan det sælges? Om reklamer og kampagner.
Kan det sælges? Om reklamer og kampagner.
Formålet med forløbet er at undersøge, hvorfor og hvordan reklamer og kampagner virker?
Vi skal beskæftige os med:
* diskursanalyse
* kommunikationsanalyse
* analyse af billeder
* reklamer og reklamefilm
* kampagner
Eleverne skal analysere en selvvalgt reklame og fremlægge den mundtligt.
Materiale:
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, 4.udgave, Systime 2015-2017
s. 168-182
s.249-259
s. 263-271
Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen, Del din viden, 1.udgave, Dansklærerforeningens Forlag, 2020
s. 146-149
Følgende film er anvendt: (linksene sidst åbnet den 02/5-2025)
https://www.liberalalliance.dk/hvad-er-liberalisme/
https://www.youtube.com/watch?v=4je3WVCWrO4
https://www.youtube.com/watch?v=YbvUY7frk7Q
https://www.youtube.com/watch?v=BKZJO9zxWFo
https://www.youtube.com/watch?v=D55o1OfJHvA
Eleverne har ligeledes skrevet en analyserende artikel om Trygfondens kampagnefilm "Hjelm har alle dage været en god idé". Link til filmen her:
https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc&t=11s
(sidst besøgt den 2/5-2025)
ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
virtuel undervisning 13.december 2023.docx Læs vedhæftede dokument. I skal kun logge på teams, hvis I har brug for hjælp. :)
Vi starter med en opsamling af det virtuelle modul i onsdags, så hvis I ikke har læst kapitlet om "Diskursanalyse" i Håndbog til dansk, er det lektier til i dag. Husk også at tage bogen med til modulet.
Diskursanalyse | Videnskabsteoretisk metode til brug på studiet
Husk Håndbog til dansk og en blyant :)
Begrebsark.docx
HUSK HÅNDBOG TIL DANSK.
Lisa Lach-Nielsen
Læs i Håndbog til dansk: I kapitel 4.12 skal du læse afsnittet om "Sproghandlinger" s. 179-182 minus opgaverne. Tag noter til de fem typer sproghandlinger og skriv en kort definition af de indirekte sproghandlinger. Brug gerne begrebsarket fra sidste
Tag bogen med til modulet.
Husk Håndbog til dansk!
Læs i Håndbog til dansk afsnit 5.6 om Reklamer på side 263-271 minus opgaverne. (I 2.udgave af bogen er det side 254-262) Tag noter ud fra de begreber, der er trykt med fed. Noterne må ikke overstige to normalsider. Du behøver f.eks. ikke forklare Ma
om kampagner fra Del din viden.pdf
Help a Small Dane
Læs vedhæftede dokument til i dag. Fokusér på de ord, der er trykt i kursiv. Du skal ikke lave øvelserne. om kampagner fra Del din viden.pdf Tag Håndbog til dansk med til timen.
Vi laver vores egen kampagnefilm.
Kampagnefilmene skal laves færdige i dag. :)
Vi bruger 30 minutter på at lave filmene færdige og forberede det faglige oplæg til filmene. (Vi kigger sammen under "opgaver") Så holder vi filmfestival.
virtuelt modul 15.april 2024.docx Her er dagens opgaver.
Filmiske virkemidler og filmens dramaturgi.docx
Arbejdsspøsgmål Erasmus Montanus humor akt 4.docx
Læg dine noter op i elevfeedback inden midnat. :) (ellers er der desværre fravær for modulet)
I dag skal I skrive analysedelen af "Hjelm har alle dage været en god idé". I skal skrive i hånden i jeres hæfter (dem har jeg) og I må ikke bruge computeren. Jeres noter skal altså være printet ud eller skrevet i hånden. Husk at tage nogle behagelig
Husk Håndbog til dansk.
eksempler på gode indledninger Hjelm har alle dage været en god idé.docx
Husk jeres noter til afleveringen 🙂
Skriv 10-15 sætninger som forarbejde til din indledning til den analyserende artikel om "Hjelm har alle dage været en god idé". Det skal være en kladde, ikke en færdig indledning. Du KAN kredse om følgende emner:
I skal skrive afslutningen på jeres analyserende artikel færdig. Hvis I har taget jeres hæfte med hjem, så husk at tage det med til modulet.
Tag også Håndbog til dansk med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
#8 Romantik og Romantisme i Danmark (værk 4)
Romantik og Romantisme i Danmark
Hovedfokus: Hvilken rolle spiller naturen i romantikken, og hvordan kommer dette til udtryk igennem sproget? Hvordan har naturens rolle ændret sig siden romantikken, og hvad betyder naturen for os i dag?
Faglige mål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
Materiale:
Kernestof:
Oehlenschläger: Guldhornene
Staffeldt: Indvielsen
Grundtvig: Moders navn er en himmelsk lyd (Modersmaalet)
Blicher: Sildig opvaagnen (værklæsning)
H.C. Andersen: Skyggen
Emil Aarestrup ”Paa Sneen”
Kierkegaard: af Forførerens Dagbog (moderne omskrivning af Merete Pryds Helle)
Supplerende:
Litteraturhistorien på langs og på tværs af Barbara Kjær-Hansen, Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2014-2016
Med tiden af Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen, Gyldendal, 2012
Brug litteraturhistorien, ibog, Systime, 2018
Marie Key: Se nu herhen
Filmatisering af "Forførerens dagbog":
https://vimeo.com/150373550
H.C. Andersen "Klokken" (i forbindelse med en analyserende artikel)
ca. 250 sider
Indhold
Kernestof:
Romantik og romantisme - fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
Begrebsark romantikken og romantismen.docx
De sidste elever skal aflevere deres hæfter med de færdige stile.
Opsamling af forløbet om kampagner, og opstart på romantikforløbet.
The.Matrix-1999 (welcome to the real world)
Arbejdsark Indvielsen.docx
Staffeldts Indvielsen.pdf
Hvis du ikke nåede at blive færdig med de to første sider i kompendiet, skal du læse dem til i dag. Husk at skrive de vigtige begreber ind i begrebsarket.
Husk Håndbog til dansk og måske farveblyanter. I skal tegne.
Guldhornene.pdf
Platon_Hulelignelsen.jpg
Spørgsmål 2 litteratur - Guldhornene.docx
Husk Håndbog til dansk. De 15, der "pjækkede" sidste danskmodul, skal selv læse op på Staffeldt og hans digt. Se præsentationen i sidste modul. Vi fortsætter med nationalromantikken.
Oehlenschläger.docx
Læs vedhæftede to sider om Adam Oehlenschläger. Notér de vigtigste begreber i dit begrebsark. Vi skal arbejde med digtet "Guldhornene" i modulet. Husk Håndbog til dansk.
Spørgsmål 2 - litteratur - Guldhornene.pdf
Husk Håndbog til dansk. Vi analyserer "Guldhornene" i modulet og siger tak for i år :)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
#9 Romantikken vol. 2
Indhold
Kernestof:
HCAndersenForløbforeleverne.pdf
PLAN I TIMEN:
kunstforlivet.dk
"Klokken" er læst INDEN timen :)
PLAN I TIMEN - 1) Læsning strukturalismen, 2) Gruppearbejde - både "Klokken" + "Kejserens nye klæder" sættes i forhold til aktant- og kontraktmodellen, 3) Gennemgang i plenum af begge fortællinger - 3 grupper kommer med forslag til en gennemgang på t
Kejserens nye klæder læses til dags dato
I timen arbejdes med allegori og symboler samt andre stilistiske og sproglige virkemidler
PLAN I TIMEN
Eventyret er læst til dags dato :) Skriv stikord til handlingen i siden
www.youtube.com
Romantisme - Indidansk
SkyggenafH.C.Andersen.pdf
Læs "Skyggen" af H.C. Andersen til dags dato - fortællingen/Eventyret er lidt kringlet - derfor koncentrer Jer om handlingsforløbet og lyt eventuelt til den på youtube/oplæsning (se link her på timen)
PLAN I TIMEN - Walk and Talk om slutningen - Gennemgang af eventyrtræk + snak om det kun er et eventyr - kobling til romantismen
BESVAR FØLGENDE - TO-TRE SIDER TRE TIMER:
den blicherske novelle - oversigt.pdf
Kære alle! Jeg glæder mig meget til at se jer igen. Jeg kan se, at I har læst "Skyggen", som er én af mine favoritter! Derfor skal I genlæse eller genlytte teksten til i dag. Vi skal arbejde kreativt og personligt med den. I skal kunne dykke ned i de
Sildig opvaagnen.pdf
Gruppearbejde Sildig opvågnen .docx
Læs i "Litteraturhistorie på langs og på tværs" i kapitlet "Romantikken" afsnittet om "Biedermeier og poetisk realisme" med fokus på poetisk realisme og St.St. Blicher.
Læs videre i "Sildig opvaagnen" fra linje 182 til 262 (kun tre sider). Skriv ned, hvad der sker, især til maskeballet.
Grupper Sildig opvaagnen (1).docx
Gruppearbejde Sildig opvågnen (1).docx
Læs resten af "Sildig opvaagnen" derhjemme. Du skal læse fra linje 433 til slut. Det er fem sider. Tag noter til din gruppes fokuspunkter. Brug maks en time på denne lektie.
Alle grupper skal fremlægge deres arbejde med "Sildig opvaagnen" i dag.
Den debatterende artikel.docx
Hvordan man skriver en debatterende artikel.
opgave Den offentlige debatkultur.docx
øvelse den offentlige debat.docx
Her er planen for det virtuelle modul i dag. I arbejder selv uden at logge på Teams.
Modulet i dag skal handle om afleveringen. Tag derfor jeres noter fra det virtuelle modul med, hvor I har læst om den debatterende artikel. :) Husk også hovedtelefoner, så I kan fordybe jer i jeres opgave.
Skrivemodul til den debatterende artikel :)
Moders navn er en himmelsk lyd.pdf
Genlæs "Guldhornene" og dine noter til "Guldhornene". I får en forelæsning (facitliste) om og til digtet. Læs også vedhæftede dokument om Oehlenschläger. Derudover skal vi arbejde med Grundtvig. Husk at tage Litteraturhistorien på langs og på tværs m
Guldhornene.pdf
Oehlenschläger.docx
Litteraturhistorien – på langs og på tværs | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Twilight (2008) - World’s Most Dangerous Predator Scene | Movieclips
Revner af Simon Kvamm.docx
Paa Sneen Emil Aarestrup.docx
Marie Key Se nu herhen.docx
Om Emil Aarestrup.docx Læs vedhæftede dokument og tag noter, især om aarestrupstrofen.
Læs også afsnittet om "Romantisme" Romantisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs Læs hele afsnittet undtaget afsnittet om Søren Kierkegaard. Ham gemmer vi til næste gang.
Husk Håndbog til dansk - VIGTIGT
Forførerens dagbog.pdf
Kiekegaard_genfortalt.pdf
Husk Håndbog til dansk.
FRIVILLIG LÆSNING: noter til forførerens dagbog.docx
Næste fokus: Søren Kierkegaard. Læs om ham her: Romantisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs og tag noter til de tre livsstadier og spidsborgeren.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
#10 Mini-forløb om Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
Klassen havde om Det moderne gennembrud i 1.g i forbindelse med deres DHO.
Derfor genopfrisker vi i lyntempo følgende forfattere:
Indhold
Kernestof:
Kære 3.e
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Drachmann Engelske Socialister.pdf
Den sidste balkjole.pdf
Pontoppidan Ane-Mette.pdf
Lønningsdag - Martin A. Nexø.pdf
Læs de sidste tre afsnit i kapitel 6 om Det moderne gennembrud. Log ind på linket og læs: Det moderne gennembruds genrer, Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke, Overgang til det 20.århundrede. Notér de vigtigste begreber i begrebsarket
Det moderne gennembruds genrer | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
J.P.Jacobsen To Verdener.pdf
Minlæring
Skrivemodul til den analyserende artikel om "To verdener". Alle skal have læst vedhæftede tekst og orientere sig i linket.
Minlæring - den analyserende artikel
Evaluering af Det moderne gennembrud.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
#11 Eksistentialisme (værk 5)
Primær litteratur:
Erik Knudsen "En strålende skyskraber" og "Credo"
Martin A. Hansen "Roden"
Karen Blixen "Babettes Gæstebud" (uddrag)
Peter Seeberg "Hullet"
Klaus Rifbjerg "Terminologi"
Værklæsning og verdenslitteratur i oversættelse: Franz Kafka: "Forvandlingen" (Sørens Jessens grafiske roman fra 2017 samt forfatterens og bogens hjemmeside:
https://www.soerenjessen.com/forvandlingen.html
)
Supplerende litteratur:
* De eneste to "Skrig det til træerne"
*
https://www.information.dk/debat/1998/01/sisyfos-lykkelig-mand
* I Nordsjælland har unge mænd gravet kæmpe hul på stranden:
https://www.berlingske.dk/samfund/i-nordsjaelland-har-unge-maend-
gravet-et-kaempe-hul-paa-stranden
Omfang: 170 sider
Indhold
Kernestof:
Virtuelt modul 3-01-25.docx
Berlins fald 1.maj 1945.pdf
Se vedhæftede dokumenter for modulets indhold. :)
Dansksiderne: Billedsprog
eksistentialisme.pptx
Erik Knudsen - Credo.pdf
Erik Knudsen - En strålende skyskraber.pdf
Husk dine noter fra det virtuelle modul og Håndbog til dansk.
Martin A Hansen portræt.docx
Alle skal have deres digtanalyser (Credo og En strålende skyskraber) klar til i dag.
Martin A Hansen RODEN.docx
Arbejdsspørgsmål RODEN.docx
Absurdisme definition.docx
Alle skal have svarene til tekstspørgsmålene fra sidste modul klar til i dag. De er vedhæftet her: Arbejdsspørgsmål RODEN.docx
Franz Kafka
Grupper Forvandlingen.docx
Kafkas Forvandling.docx
Læs første del af Forvandlingen til og med side 36. Tag bogen med i dag.
Læs Forvandlingen færdig til i dag. Tag Forvandlingen og Håndbog til dansk med til modulet. Dagens modul bruges på gruppearbejde og forberedelse til fremlæggelse. Alle grupper skal fremlægge næste gang.
virtuelt modul 20.01.25.docx
Babettes Gæstebud uddrag.pdf
Fremlæggelser om "Forvandlingen".
Seeberg Hullet.pdf
Forbered et par sætninger/overvejelser, hvor du fortæller om, hvad du vil huske teksterne "Roden" og "Babettes Gæstebud" for. Dine overvejelser skal læses højt i gruppearbejde.
Læs "Hullet" af Peter Seeberg. Lav en oversigt over navnene og hvad de mon betyder.
Skrivemodul til næste aflevering. (Forbered ark til den reflekterende artikel)
Hvis I når at se beskeden, så tag "Forvandlingen" med. Den skal sendes tilbage til CFU på tirsdag, så jeg vil gerne have dem tilbage.
Skrig det til træerne.docx
De Eneste To - Skrig Det Til Træerne
Læs vedhæftede artikel og skriv et par tanker ned til den. Du skal selvfølgelig have Peter Seebergs "Hullet" i baghovedet.
I Nordsjælland har unge mænd gravet et kæmpe hul på stranden. Amerikansk ungdomstrend er kommet til Danmark
Skrivemodul til den næste aflevering om eksistentialisme.
Minlæring Hvis I går ind på linket og scroller lidt ned til "eksamen", finder I de tre skrivegenrer. Det ville være rigtig godt at læse (skimme) afsnittet om den opgave, du har valgt, hjemmefra, så du er bedst mulig klædt på til at skrive aflevering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
#12 Klimalitteratur (værk 6)
Klimalitteratur med særlig fokus på lyrik
Forløbet beskæftiger sig med den danske klimalitteratur ved at stille fire hovedspørgsmål:
1. Hvordan ændrer vores ideer om forholdet mellem menneske, natur og klima sig i lyset af klimakrisen?
2. På hvilken måde balancerer mennesket mellem magt og afmagt?
3. Hvilke genremæssige forskelle er der i klimalitteratur?
4. Hvordan kan man eksperimentere sig frem til et sprogligt udtryk, der kan beskrive klimakrisen?
Altså: Vi dykker ned i litteraturen for at blive klogere på os selv og vores omverden. (næste for klichéfyldt)
Faglige mål:
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metode
Primært materiale:
Klimalitteratur af Thor Gustafsson, Systime, 2020
(kapitel1: Karl Ove Knausgård: "Fienden er fölelsen av makteslöshet", 2017
Uddrag af Greta Thunbergs "How dare you"-tale
Kapitel 2: Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" og "Min sorte kælders", begge fra 2014
Kapitel 3: Conservation International "Nature ist speaking: Julia Roberts is Mother Nature"
Kapitel 7: romanuddrag, Charlotte Weitze: "Den afskyelige" fra 2016, Theis Ørntoft "Solar" fra 2018, Dennis Gade Kofoed "Nancy fra 2015)
Kapitel 11: Epilog om dannelse
Værklæsning: Rasmus Nikolajsen: "Tilbage til unaturen", Samleren, 2026
Sekundært materiale:
Nik og Jay "Dråber af lys", 2019
Yahya Hassan "Knæl for monsunen", 2019
Silja E.K. Henderson, uddrag af "1,7 Tipping Point": "P"
Jørgen Steen Nielsen: "Sommeren, der må ændre alt", 9. august 2023,
Information.dk
Zetlands Helikopter fra den 26.juli 2023
ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
Dråber af lys af Nik og Jay.docx
Knæl for monsunen Yahya Hassan 2.pdf
Læs kapitel 1 i i-bogen ”Klimalitteratur” på systime. Se også videoen fra DR, som er i kapitlet. Du skal ikke lave øvelserne. Dem laver vi sammen i modulet.
Tag Håndbog til dansk med.
Hvis du ikke har "låst" bogen op endnu, er her e-nøglen dertil: 61697233-986ff-824
Husk Håndbog til dansk. Lektier: Læs kapitel 2 i "Klimalitteratur", men lav ikke opgaverne.
Genlæs de to digte fra sidste gang: Theis Ørntoft "Det er forvirrede tider" og "I min sorte kælders". I skal selv skrive digte i dag - derfor er det vigtigt, at I har læst dem igen. I kan finde dem i i-bogen "Klimalitteratur" kapitel 2 (systime).
Da vores sidste modul gik lidt op i hat og briller, vil jeg bede jer om at lave et billede i en AI om Ørntofts digt "I min sorte kælders" (Klimabogen på Systime, kapitel 2), samt selv at skrive et digt om jeres personlige tilgang til verden set med "
Skrivemodul: Læs opgaveformuleringen og teksterne til den næste aflevering (debatterende artikel om klima).
Tilbage til unaturen.jpeg
Tilbage til unaturen - værklæsning.docx
Alle arbejder med deres digte i digtsamlingen. Den sidste halvdel af modulet er der fremlæggelser i matrixgrupper.
Husk Håndbog til dansk.
Vi starter med digtfremlæggelser i matrixgrupper, så øv jer i jeres fremlæggelse, så den bliver flydende og sikker. I skal starte med en præsentation af digtet, så en disposition over, hvad I vil tale om, så selve analysen - og til sidst en lille ops
Ved det grønne bord - vi ser videoen.
FLOW - Official US Trailer
Gå til klimalitteraturbogen på systime, find kapitel 4 og find her afsnittet om Silja E.K. Henderson. Læs de fire korte tekster og lav opgaverne 1-5 (ikke 6) til i dag.
Grupper romanuddrag.docx
Læs kapitel 6 i Klimalitteraturbogen på systime og tag noter til de vigtigste begreber.
Alle skal læse deres romanuddrag. Se i vedhæftede dokument, hvad du skal læse. Du finder uddraget i klimalitteraturbogen på systime i kapitel 7 :)
Opsamling på klimalitteraturen. (Om dannelse.)
Sidste danskmodul!
Gode råd til skriftlig eksamen.docx
Repetition Litteraturhistorie 3.e 2025.docx
Sidste danskmodul - nogensinde :(
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50863179281", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50863179281", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50863179281" }