Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Annika Voss Rasmussen, Christian Nørgaard Bentzen, Henrik Rudfeld, Karina Borgbjerg Rohde
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1: Litterære genrer og litterær analyse (værk 1)
Titel 2 #2 Dokumentaren ( Genre, fakta og fiktion)
Titel 3 #3 DHO optakt + Skriftlighedsforløb (værk 2)
Titel 4 #4 Folkevisen
Titel 5 #5 Oplysningstiden og humor (værk 3)
Titel 6 #6 Stjernestøv (mini-forløb)
Titel 7 #7 Kan det sælges? Om reklamer og kampagner.
Titel 8 #8 Romantik og Romantisme i Danmark (værk 4)
Titel 9 #9 Romantikken vol. 2
Titel 10 #10 Mini-forløb om Det moderne gennembrud
Titel 11 #11 Eksistentialisme (værk 5)
Titel 12 #12 Klimalitteratur (værk 6)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1: Litterære genrer og litterær analyse (værk 1)

Eleverne har fået en intro til digtet og novellen som genre.

Det overordnet mål har været at give indblik i måden, hvorpå man analyserer tekster på det gymnasiale niveau.
Derudover har der været en introduktion til det at skrive opgave i dansk, hvor fokus har været på den gode indledning.  

Forløbets litteratur:
Håndbog i dansk;
afsnit 4.3 om sproglige figurer
Oversigt over den indre komposition i episke tekster
Sprog;
Læreplan, dansk, STX
Folkeskolens fagbeskrivelse, dansk
Lyrik;
Per Højholt; uddrag af Tumlingen
Holger Drachmann: Engelske socialister
Video om systemdigtning og Inger Christensens ’det’; https://www.youtube.com/watch?v=FK3zC1L35SY  
Prosa;
Henrik Pontoppidan: Et muldskud
Anders Bodelsen: Drivhuset
Steen Steensen Blicher: Hosekræmmeren (værk)
Dansksiderne: At skrive en god indledning; https://dansksiderne.dk/index.php?id=3505
Naja Marie Aidt: Hun græder ikke

normalsider ca. 60.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indledningsøvelse. 18-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Dokumentaren ( Genre, fakta og fiktion)

Dokumentaren

Eleverne skal:
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Primært materiale:
* Prinsesserne fra Blokken, sæson 1, episode 1, dr.tv, 2016
* Drabet på kælkebakken, sæson 1, 2021, dr.tv (Norsk dokumentarserie)
* Kato "Hey Shorty", 2015, Youtube

Sekundært materiale:
Ind i dansk, (https://indidansk.dk/)
Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-2016
Skriv dig frem, Rebecca Natsha Albinus og Sarah Nehammer. Dansklærerforeningen, 2020

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 DHO optakt + Skriftlighedsforløb (værk 2)

Krigen i Afghanistan

Formålet med forløbet er at klæde eleverne godt på til at skrive DHO. I deres DHO er der fokus på, hvordan Afghanistankrigen bliver fremstillet, og hvilken indflydelse denne fremstilling har på vores opfattelse af krigen.

Derudover er der fagligt fokus på dokumentargenren, filmiske virkemidler og faglig formidling i samspil med historiefaget.

Materiale:
Armadillo, film af Janus Metz Petersen, 2010, set på dr.tv (værk - fælles for alle)
Min krig, dansk dokumentar fra 2014, set på dr.tv - en serie i 4 dele, hvor eleverne trækker én del af serien, som de skal arbejde med i DHO´en.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl. af udfyldt vid. basismodel 19-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 Folkevisen

Folkeviser

Formålet med forløbet er at læse oldnordisk litteratur med fokus på folkevisen.

Eleverne lærer at
*dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og
  samfund
*analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
*dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med
  perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
*demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie,
  herunder samspillet mellem tekst,
  kultur og samfund

Primært materiale:
* Torbens datter
* Hr. Bøsmer i elverhjem

Sekundært materiale:
* https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8 (teori om folkevisen)
* https://dansksiderne.dk/index.php?id=5243 (teori om folkeviser)
* Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 Oplysningstiden og humor (værk 3)

Oplysningstiden

Formål: Oplysningstiden med fokus på: Hvilken betydning har oplysningstiden for os i dag?

Faglige mål:
Vi arbejder med sprogiagttagelse og skriftlig formidling.
Eleverne skal tilegne sig og demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Vi analyserer, fortolker og perspektiverer fiktive og ikke-fiktive tekster.


Kernestof:
Kant: Hvad er oplysning?
Brorson: Åh Jesu, min brudgom, livsagligste ven
Holberg: Jeppe paa Bjerget (uddrag)
Holberg: Erasmus Montanus (værk)
Film: En kongelig affære
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2014

Supplerende stof:
Artikel om Kant: https://www.religion.dk/etik/kant-er-stadig-relevant

Menneskerettighedserklæringen på internettet

Brug litteraturhistorien, Mimi Sørensen og Mads Rangvid, Systime, 2017, (ibog)

Håndbog til dansk, Ole Schulzt Larsen, Systime, 2015-2016

ca 300 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #6 Stjernestøv (mini-forløb)

Stjernestøv

Formålet med dette mini-forløb er at skrive kreativt og prøve at finde skriveglæden frem igen.
Materialet er podcasten "Lavet af stjernestøv" på DR Lyd, som eleverne skal remediere til skreven litteratur, hvor der ikke var andre retningslinjer end, at det ikke måtte være et referat af podcasten, men fiktion, eleverne selv finder på.
Derudover skal forløbet tydeliggøre samspillet mellem naturvidenskab og humaniora.
Produktet er 1-3 sider fiktion skrevet af hver elev, som skal trykkes til en samling, som hver elev kan få med hjem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 #7 Kan det sælges? Om reklamer og kampagner.

Kan det sælges? Om reklamer og kampagner.

Formålet med forløbet er at undersøge, hvorfor og hvordan reklamer og kampagner virker?

Vi skal beskæftige os med:
* diskursanalyse
* kommunikationsanalyse
* analyse af billeder
* reklamer og reklamefilm
* kampagner

Eleverne skal analysere en selvvalgt reklame og fremlægge den mundtligt.

Materiale:
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, 4.udgave, Systime 2015-2017
s. 168-182
s.249-259
s. 263-271

Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen, Del din viden, 1.udgave, Dansklærerforeningens Forlag, 2020
s. 146-149



Følgende film er anvendt: (linksene sidst åbnet den 02/5-2025)

https://www.liberalalliance.dk/hvad-er-liberalisme/
https://www.youtube.com/watch?v=4je3WVCWrO4
https://www.youtube.com/watch?v=YbvUY7frk7Q
https://www.youtube.com/watch?v=BKZJO9zxWFo
https://www.youtube.com/watch?v=D55o1OfJHvA

Eleverne har ligeledes skrevet en analyserende artikel om Trygfondens kampagnefilm "Hjelm har alle dage været en god idé". Link til filmen her:
https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc&t=11s (sidst besøgt den 2/5-2025)

ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 #8 Romantik og Romantisme i Danmark (værk 4)

Romantik og Romantisme i Danmark

Hovedfokus: Hvilken rolle spiller naturen i romantikken, og hvordan kommer dette til udtryk igennem sproget? Hvordan har naturens rolle ændret sig siden romantikken, og hvad betyder naturen for os i dag?

Faglige mål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Materiale:
Kernestof:
Oehlenschläger: Guldhornene
Staffeldt: Indvielsen
Grundtvig: Moders navn er en himmelsk lyd (Modersmaalet)
Blicher: Sildig opvaagnen (værklæsning)
H.C. Andersen: Skyggen
Emil Aarestrup ”Paa Sneen”
Kierkegaard: af Forførerens Dagbog (moderne omskrivning af Merete Pryds Helle)

Supplerende:
Litteraturhistorien på langs og på tværs af Barbara Kjær-Hansen, Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2014-2016
Med tiden af Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen, Gyldendal, 2012
Brug litteraturhistorien, ibog, Systime, 2018
Marie Key: Se nu herhen
Filmatisering af "Forførerens dagbog": https://vimeo.com/150373550
H.C. Andersen "Klokken" (i forbindelse med en analyserende artikel)


ca. 250 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 #9 Romantikken vol. 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 #11 Eksistentialisme (værk 5)

Primær litteratur:
Erik Knudsen "En strålende skyskraber" og "Credo"
Martin A. Hansen "Roden"
Karen Blixen "Babettes Gæstebud" (uddrag)
Peter Seeberg "Hullet"
Klaus Rifbjerg "Terminologi"

Værklæsning og verdenslitteratur i oversættelse: Franz Kafka: "Forvandlingen" (Sørens Jessens grafiske roman fra 2017 samt forfatterens og bogens hjemmeside: https://www.soerenjessen.com/forvandlingen.html)

Supplerende litteratur:
* De eneste to "Skrig det til træerne"
* https://www.information.dk/debat/1998/01/sisyfos-lykkelig-mand
* I Nordsjælland har unge mænd gravet kæmpe hul på stranden:
  https://www.berlingske.dk/samfund/i-nordsjaelland-har-unge-maend-
  gravet-et-kaempe-hul-paa-stranden


Omfang: 170 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 #12 Klimalitteratur (værk 6)

Klimalitteratur med særlig fokus på lyrik

Forløbet beskæftiger sig med den danske klimalitteratur ved at stille fire hovedspørgsmål:
1. Hvordan ændrer vores ideer om forholdet mellem menneske, natur og klima sig i lyset af klimakrisen?
2. På hvilken måde balancerer mennesket mellem magt og afmagt?
3. Hvilke genremæssige forskelle er der i klimalitteratur?  
4. Hvordan kan man eksperimentere sig frem til et sprogligt udtryk, der kan beskrive klimakrisen?
Altså: Vi dykker ned i litteraturen for at blive klogere på os selv og vores omverden. (næste for klichéfyldt)

Faglige mål:
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metode



Primært materiale:
Klimalitteratur af Thor Gustafsson, Systime, 2020

(kapitel1: Karl Ove Knausgård: "Fienden er fölelsen av makteslöshet", 2017
Uddrag af Greta Thunbergs "How dare you"-tale

Kapitel 2: Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" og "Min sorte kælders", begge fra 2014

Kapitel 3: Conservation International "Nature ist speaking: Julia Roberts is Mother Nature"

Kapitel 7: romanuddrag, Charlotte Weitze: "Den afskyelige" fra 2016, Theis Ørntoft "Solar" fra 2018, Dennis Gade Kofoed "Nancy fra 2015)

Kapitel 11: Epilog om dannelse

Værklæsning: Rasmus Nikolajsen: "Tilbage til unaturen", Samleren, 2026

Sekundært materiale:

Nik og Jay "Dråber af lys", 2019
Yahya Hassan "Knæl for monsunen", 2019
Silja E.K. Henderson, uddrag af "1,7 Tipping Point": "P"
Jørgen Steen Nielsen: "Sommeren, der må ændre alt", 9. august 2023, Information.dk
Zetlands Helikopter fra den 26.juli 2023  


ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer