Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/sz - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Elisabeth Marthine Madsen
Hold
2022 DA/sz (
1sz DA
,
2sz DA
,
3sz DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til novelle- og lyriklæsning inkl. værk
Titel 2
DHO: 1960´erne og 70´erne (og retorik)
Titel 3
1980´erne i lyrik og prosa inkl. værk
Titel 4
Oplysningstiden inkl. værk
Titel 5
Romantikken og romantismen inkl. værk
Titel 6
Dokumentarfilm - Testamentet (værk)
Titel 7
Det moderne gennembrud
Titel 8
Kommunikation, samtaleanalyse og sproglig analyse
Titel 9
Nyeste tid inkl. værklæsning
Titel 10
Fra Martin Andersen Nexø til 60´er-modernismen
Titel 11
Folkeviser og folkeeventyr inkl. medieproduktion
Titel 12
Tv-dokumentar
Titel 13
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til novelle- og lyriklæsning inkl. værk
Intro til novelle- og lyriklæsning inkl. værk
Intro til tekstanalyse – 1.sz 2022-2023
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (Dansklærerforeningens Forlag og Systime, 2015)
Litterære genrer s. 71-74 øverst
Novelle s. 79
Kortprosa s. 80
Novellekompendiet
”En stol for lidt” af Helle Helle s. 1
”Som man kender hinanden” af Naja Marie Aidt s. 2-3
Læs om minimalisme og tomme pladser s. 22-24
Læs om fortæller s. 25-31
( s. 25-31 i kompendiet svarer til side 54-60 i Håndbog til dansk – se nedenfor)
”Det har ikke spor med sex at gøre” af Mads Brenøe s. 4-6
”En skilsmissehistorie” af Katrine Marie Guldager s. 7-9
Læs om upålidelige fortællere s. 36-39
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (Dansklærerforeningens Forlag og Systime, 2015)
Fortæller s. 54-60
Læs om fremstillingsformer s. 61-65
Tid, miljø, personer og forholdet mellem personer s. 42-45
Novellekompendiet
”De tre veninder” af Jesper Wung Sung s. 10-12
Læs om billedsprog og semantiske skemaer s. 40-43
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (Dansklærerforeningens Forlag og Systime, 2015)
Novellekompendiet
Uddrag af ”Babettes gæstebud” (med enkelte ordforklaringer sidst) s. 13-16
”Mit forfærdelige ansigt” af Pia Juul s. 17-20
Læs om komposition, sammenhæng og plotting s. 44-47
Læs om motiv, tema og perspektivering s. 53-61
Værklæsning: ”Bavian” novellesamling af Naja Marie Aidt
Lyrikkompendiet (intro til lyrik)
Læs om de litterære genrer og om lyrikgenren s. 1-4
Læs om rim og rytme samt om sproglige billeder og figurer s. 7-12
”Barndommens gade” af Tove Ditlevsen s. 13
”Naar rugen skal ind” af Jeppe Aakjær s. 14
To digte af Michael Strunge: ”Den hæslige by”. ”Natmaskinen”.
Kreativ skriveøvelse (lyrikopgave).
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk. Vi starter med et novelleforløb. I skal læse side 71-74 (frem til eventyr) i kapitel 3 i Håndbog til dansk om genrer. I modulet skal I desuden læse side 79 og 80 i Håndbog til dansk samt det vedhæftede dokument. I får nogle små o
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Dansk lærer foreningens forlag; sider: 71-74
Novellen mellem roman og kortprosa.pdf
Novellekompendium 1.g 2022.pdf
Korte tekster.opgaver (2).docx
Alt er tilladt.Anders.Bodelsen.pdf
Læs novellen "En stol for lidt" af Helle helle s. 1 i novellekompendiet. Læs desuden s. 22-24 om minimalisme i kompendiet. Først i modulet laver vi et par opgaver om genre.
En stol for lidt af Helle Helle.opgaver (1).doc
Læs novellen "Som man kender hinanden" af Naja Marie Aidt i novellekompendiet (som nu ligger i en mappe med navnet "Intro til novelle- og lyriklæsning" under holdets dokumenter). Vi starter med nogle små opgaver om korte tekster.
Korte tekster.opgaver.docx
Som man kender hinanden.opgaver.docx
Vi starter med at samle op på de sidste opgaver til "Som man kender hinanden". Læs novellen "Det har ikke spor med sex at gøre" af Mads Brenøe side 4-6 i novellekompendiet (ligger i mappen over forløbet i Lectio). Læs desuden side 25-31 om fortæller
Det har ikke spor med sex at gøre.Mads Brenøe. opgaver.docx
Vi samler op på opgaverne til novellen fra sidste modul. I får desuden nogle opgaver om fortæller-typer.
Skriveøvelse om fortælleren.docx
Læs novellen "De tre veninder" s. 10-12 i novellekompendiet hjemmefra. Læs desuden s. 61-65 om fremstillingsformer i Håndbog til dansk. Vi samler op på skriveøvelsen om fortæller i starten af modulet.
Læs novellen "De tre veninder" s. 10-12 i novellekompendiet hjemmefra. Læs desuden s. 61-65 om fremstillingsformer i Håndbog til dansk. Vi samler op på skriveøvelsen om fortæller i starten af modulet. Herefter får I tid til at læse side 40-43 om bill
De tre veninder.opgaver.docx
Indledningen til De tre veninder.opgave.docx
I skal arbejde videre med "De tre veninder".
Læs "En skilsmissehistorie" af Katrine Marie Guldager s. 7-9 i novellekompendiet.
En skilsmissehistorie.opgaver.docx
Læs uddraget af Babettes gæstebud s. 13-15 i novellekompendiet (som ligger i mappen Intro til novelle- og lyriklæsning).
Grupper 1. sz den 2. januar.docx
Babettes Gæstebud.opgaver.docx
Dansk stil nr.1 Novelleanalyse.pdf
I skal læse de to stiletekster igennem hjemmefra og tænke over, hvilken af de to, I gerne vil skrive en analyse af.
Analyserende artikel - mere om indledninger.docx
Læs novellen "Mit forfærdelige ansigt" af Pia Juul side 17-20 og læs om komposition og plotting side 44-47 i novellekompendiet.
Pia Juul Mit forfærdelige ansigt arbejdsopgave.docx
Grupper 1. sz den 19. januar.docx
Vi skal hente novellesamlingen Bavian, når jeg har ført jer ind i Lectio. Vi arbejder videre med novellen "Mit forfærdelige ansigt". Læs desuden om motiv, tema og perspektivering side 53-61 i Novellekompendiet.
I får tid i dette modul til at læse i bogen "Bavian". Husk derfor at tage bogen med! Vi taler om opgaven, som I skal lave i forbindelse med bogen i starten af modulet. Efter ferien tager vi et kort lyrikforløb.
Intro til lyrik.ny incl. oversigter 2023.pdf
Læs side 1-4 hjemmefra i det vedhæftede lyrikkompendium. I får tid i modulet til at læse lidt videre (s. 7-12).
Lyrik – intro og begreber opgaver.docx
Læs side 8-14 i Lyrikkompendiet (i dokumenter i novelle- og lyrik-mappen)
Barndommens gade og Naar rugen skal ind.opg.docx
Grupper 1. sz 1. marts.docx
Lav opgaverne til "Barndommens gade" færdig hjemme. I får en halv time til at arbejde med "Naar rugen skal ind". Herefter arbejder vi med digtene med temaet angst.
Læs de tre digte "Angst" af Emil Aarestrup, "Angst" af Tom Kristensen og "Ångest" af Pär Lagerkvist. Vi ser et afsnit af Digtere, divaer og dogmebrødre om 1960´erne som optakt til DHO. De der ikke fik Litteraturens veje sidst skal hente den i bogkæld
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
DHO: 1960´erne og 70´erne (og retorik)
Dansk litteraturhistorie om 1960´erne og 1970´erne
Tv-udsendelse: Digtere divaer og dogmebrødre – afsnittet om 1960´erne og afsnittet om 1970´erne
Litteraturens veje af J. Fibiger og G. Lütken (C. E. C. Gad), 2. udg., 2008
1970´erne: Fra Woodstock til Vietnam
The summer of love s. 363-366
Kvindebevægelse: Fra rødstrømper til netstrømper s. 375-378
Et erotisk dannelsesforløb: Suzanne Brøgger s. 382-384
Litteraturhistorien på langs og på tværs af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (Systime, 2014)
60´er-modernismen s. 161-166
Bekendelseslitteratur s. 168-169
Retorik: Argumentation og appelformer
At tale af Annelise Buhl Staunstrup (2008)
Om argumentation og argumentationens fire faser s. 10-12
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (Systime, 2015)
Argumenttyper s. 162-167
Kort og godt – om at argumentere for en holdning af Ellen Holmboe (Dansklærerforeningen)
Appelformer s. 3-10
Debatartikel: Mit liv med rygerlunger af Peter Borre, Jyllands-Posten d. 12. maj 2016.
Indhold
Kernestof:
60´er modernismen.Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
Bekendelseslitteratur fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
Læs de to vedhæftede dokumenter om 60´er modernismen og bekendelseslitteratur. Vi ser et afsnit af Digtere, divaer og dogmebrødre om 1960´erne som optakt til DHO. Vi ser (noget af eller hele) afsnittet af Digtere, divaer og dogmebrødre om 1970´erne.
Læs de to vedhæftede dokumenter om 60´er modernismen og bekendelseslitteratur. Jeg fortæller lidt mere om dansk i DHO. Vi taler også om afleveringen af den udfyldte videnskabelige basismodel. Se vedhæftede dokument, som vi gennemgår.
1.sz Skabelon til DHO-aflevering om Den videnskabelige basismodel.docx
Vi ser afsnittet af Digtere, divaer og dogmebrødre om 1970´erne.
1970´erne - udvalgte afsnit fra Litteraturens veje.docx
Læs side 1-6 af dokumentet "1970´erne - udvalgte afsnit fra Litteraturens veje"
DHO 1.sz dansk litteraturhistorie.docx
Analyse.debatartikler.Håndbog til dansk.pdf
Analyse.lyrik.doc
Analyse.Prosa.doc
L.æs det vedhæftede dokument om 1970´erne
1970´erne- Fra Woodstock til Vietnam - opgaver til side 1-6.docx
Mundtlig fremstilling.kompendium.pdf
Argumentation.skemaer.faser.tekst.pdf
1970´erne- Fra Woodstock til Vietnam - opgaver til side 7-13.docx
Vi tager et lille forløb om argumentation og analyse af debatartikler. Læs side 7-10 i vedhæftede dokument hjemmefra. I kommer også til at læse mere i modulet.
Mundtlig fremstilling.kompendium NY .pdf
I begynder at arbejde med årets sidste skriftlige aflevering, som bliver at skrive et digt.
Læs side 11-16 om argumenttyper i mundtlighedskompendiet. Der bliver måske tid til at læse om appelformer også.
Litteraturliste.doc
Læs side 17-24 i mundtlighedskompendiet om appelformer.
Debat.Mit liv med rygerlunger.docx
Mit liv med rygerlunger – opgaver.2023.docx
Livet i badeværelset.Klaus Rifbjerg.pdf
Jeg forklarer kort om talepapir til DHO (og så får I tid til det i et andet modul). Læs digtet "Livet i badeværelset" af Klaus Rifbjerg.
Livet i badeværelset – opgaver.docx
DHO.Forberedelse til mundtlig prøve.Talepapir.docx
Patienten af Peter Seeberg.pdf
Patienten spørgsmål.docx
Læs "Patienten" af Peter Seeberg.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
1980´erne i lyrik og prosa inkl. værk
1980´erne i lyrik og prosa
Afsnittet ”Tendenser i 80´ernes litteratur – JEGET spejl og kamæleon” fra antologien For længe siden lige før 1980-1990
”Litteraturens veje” (2. udg.) s. 391-396
”Litteraturens veje” (2. udg.) s. 398-406 om Michael Strunge, Bo Green Jensen og Søren Ulrik Thomsen.
Tv-udsendelsen "Digtere, divaer og dogmebrødre" om 1980´erne.
Lyrik:
Digtet ”Sønner af den tavse tid” af Bo Green Jensen
Digtene ”Natmaskinen” og ”Livets hastighed” af Michael Strunge
Digtet ”Levende” af Søren Ulrik Thomsen
Filmen ”Levende” om Søren Ulrik Thomsen af Jørgen Leth
Prosa:
Novellen ”Pigegården” af Knud Sørensen
Novellen ”Tyrken” af Niels Hav
Værk: ”Dansen gennem sommeren” af Bo Green Jensen
Indhold
Kernestof:
Vi starter med et forløb om 1980´erne i lyrik og prosa. Vi ser et afsnit af Digtere, divaer og dogmebrødre om 1980´erne. Læs vedhæftede dokument hjemmefra.
Tendenser i 80´ernes litteratur.JEGET.pdf
Tendenser i 80ernes litteratur JEGET.gruppenoter 2.sz.docx
Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje, Gad; sider: 391-396, 403-406
Læs side 391-396 i Litteraturens veje om 1980´erne. Tag bogen med (eller tag billeder af side 391-401), for i modulet læser I side 396-401.
Grupper 2sz den 23.9.2023.docx
Gruppenoter om 1980´erne 2sz DA.docx
80´erne i lyrik og prosa.Ny.pdf
Læs om Michael Strunge s. 396-401 i Litteraturens veje og læs digtene "Livets hastighed" og "Natmaskinen" af Michael Strunge i vedhæftede kompendium. I skal analysere samt tegne til digtet i modulet.
Natmaskinen af Michael Strunge opgaver.docx
Michael Strunge - noter til Litteraturens veje.pdf
Læ side 403-406 spalte 1 øverst i Litteraturens veje om Søren Ulrik Thomsen. Vi ser filmen "Jeg er levende" om Søren Ulrik Thomsen færdig. I modulet analyserer vi desuden et eller to digte af Søren Ulrik Thomsen.
Søren Ulrik Thomsen.docx
Vi starter modulet med lidt grammatik, som vi skal træne i forhold til det skriftlige. Læs novellen Pigegården af Knud Sørensen.
Knud Sørensen, Pigegården.pdf
Pigegården Knud Sørensen.doc
Grupper 2.sz 6.9.docx
Læs stileopgaven. I får tid i modulet til at starte på opgaven.
Tyrken, Niels Hav.pdf
Læs novellen "Tyrken" af Niels Hav.
Tyrken spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Oplysningstiden inkl. værk
Oplysningstiden
”Litteraturens veje”, 2. udg. af J. Fibiger og G. Lütken, (Gad, 2008) s. 108-123
Leksikonopslag om dramagenren s. 485-486
Værk: Dramaet "Jeppe på bjerget", desuden set filmen “Jeppe på bjerget”.
Indhold
Kernestof:
Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje, Gad; sider: 108-120
Læs side 108-117 spalte 1 øverst i Litteraturens veje om oplysningstiden. I må godt springe billedteksterne over.
Oplysningstiden gruppenoter til LV side 108-117.docx
Jeppe på bjerget.pdf
Læs side 117-120 i Litteraturens veje om Ludvig Holberg. Læs desuden 1. akt (s. 85-90) i dokumentet med dramaet "Jeppe på bjerget". Vi ser videre i filmen.
Oplysningstiden Litteraturens veje 116-123 noter.Holberg.docx
Læs II. og III. akt s. 90-100 i Jeppe på Bjerget hjemmefra. Vi ser filmen færdig, og I får tid til at læse resten af dramaet.
Jeppe på bjerget - 1. akt. opgaver.docx
Jeppe på bjerget II - opgaver.docx
Læs akt IV og V i Jeppe på Bjerget. Læs desuden om dramagenren i leksikonafsnittet af Litteraturens veje side 485-486 (eller i vedhæftede dokument).
Jeppe på bjerget,dramagenren og filmen.docx
Dramagenren.pdf
I får introduktion til stilegenren Den debatterende artikel, og vi færdiggør arbejdet med Jeppe på Bjerget (ca. en halv time og ca. en time til stilen). Læs stileteksterne igennem hjemmefra.
Debatterende artikel.Mediernes brug af billeder med døde. 2.sz stil 2.pdf
Jeppe på Bjerget - svar på opgaver 2sz.docx
Læs dokumenterne om den debatterende artikel i mappen Dansk stil og undermappen Den debatterende artikel. Læs også stileteksterne. I første halvdel af modulet gør vi opgaverne til Jeppe på bjerget færdig. Herefter stil.
Vi gør Jeppe på bjerget færdig i fællesskab i første halvdel af modulet. Herefter må I arbejde med at gøre jeres stil færdig. Jeg har rykket den til den 12/11. Jeg har oprettet en mappe med dokumenter om den debatterende artikel, men I har nu også ad
Indledning til den debatterende artikel.eksempler.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Romantikken og romantismen inkl. værk
Romantikken
”Litteraturens veje” (2. udg.) s. 137-144.
Oversigt over romantikkens faser og retninger udleveret
Set afsnit 1 af tv-udsendelsen "1800-tallet på vrangen" (Guld, hor og romantik 1800-1814) DR2, 2007
Universalromantikken:
”Guldhornene” af Adam Oehlenschläger
Nyplatonisme:
Digtene ”Indvielse” og ”Kunstnerlængsel” af Schack Staffeldt
”Litteraturens veje” (2. udg.) s.144-146 (om nyplatonisme)
Nationalromantik:
”De levendes land” af N.F.S. Grundtvig
Perspektivering til “Keed af Verden, kær ad himmelen” af Kingo
”Litteraturens veje” (2. udg.) s.146-15
Set afsnit 2 af tv-udsendelsen "1800-tallet på vrangen" (Gud, konge og politistat, 1814-1830) DR2, 2007
Biedermeier
”Litteraturens veje” (2. udg.) s. 152-155
Billedanalyser og gruppefremlæggelser af følgende guldalderbilleder:
Constantin Hansen: "Parti af Forum Romanum med Concordia-Templet og Septimius Severus' Triumphbue, set fra Foden af Capitol" Constantin Hansen, 1846
Familien Waagepetersen, 1830
”Bøgeskov i maj” af P.C. Skovgaard i 1855
Bøgeskov i maj Kunstner: Peter Christian Skovgaard. Årstal 1858
Slaget ved Lyndanisse, C. A. Lorentzen, 1809
C.W. Eckersberg. Mendel Levin Nathansons ældste døtre, Bella og Hanna, 1820, Statens Museum for Kunst.
Poetisk realisme:
”Litteraturens veje” (2. udg.) s.155-161
Novellerne ”Hosekræmmeren” og ”Sildig opvågnen” af Steen Steensen Blicher (værk)
Romantisme:
”Litteraturens veje” (2. udg.) s.162-166 om romantismen
Romantisme hos Emil Aarestrup:
”Litteraturens veje” (2. udg.) s.166-168 om Emil Aarestrup
Digtene "Angst", ”En middag”, ”Gunløde”, “Paa sneen” og ”Til en veninde” af Emil Aarestrup
”Litteraturens veje” (2. udg.) s.177-186. om H. C. Andersen.
Eventyr af H. C. Andersen:
”Klokken” af H.C. Andersen
”Grantræet” af H.C. Andersen
Analysemetoder gennemgået på H. C. Andersens eventyr "Thepotten":
”Litteraturens veje” (2. udg.) s. 21-31
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb: romantikken. Vi ser en udsendelse fra 1800-tallet på vrangen (1) og læser i Litteraturens veje side 137-144.
Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje, Gad; sider: 137-144, 146-168, 177-183
Romanatikken - opgaver til Litteraturens veje side 137-144.docx
Adam Oehlenschläger _Guldhornene_ 1802.pdf
Læs "Guldhornene" af Adam Oehlenschläger. I Litteraturens veje kan I finde hjælp til forståelsen af, hvad digtet handler om.
Guldhornene opgaver.doc
Romantikkens faser.pdf
2sz DA grupper 20.11..docx
Noter til universalromantikken og nyplatonismen.docx
Læs om nyplatonismen i Litteraturens veje side 144-146. Vi ser et afsnit mere (nr. 2) af "1800-tallet på vrangen".
Romantikken del I.pdf
Læs digtene Indvielsen og Kunstnerlængsel i det vedhæftede dokument.
Staffeldt, kunstnerlængsel.doc
Læs om nationalromantikken og de levendes land (Grundtvig). I modulet skal vi også arbejde med billedanalyser.
Billedanalyse i dansk.docx
Guldaldermalere.docx
Nationalromantikken noter 2023.docx
De levendes Land og Keed af Verden.pdf
Læs De levendes Land af Grundtvig og Keed af Verden af Kingo. I starten af modulet får I ti minutter til at øve fremlæggelsen af billedanalyserne fra sidst, og derefter fremlægger I. Jeg kommer ti minutter inde i modulet, idet jeg sammen med en anden
Læs om Biedermeier s. 152-155. Vi ser desuden "1800-tallet på vrangen 3" Vi tager også et par grammatikøvelser (nutids-r og ligge/lægge). Vi færdiggør analysen af "Keed af Verden". Stile tilbage.
Sproglig korrekthed. Katalog over øvelser til gymnasiet.pdf
Læs om poetisk realisme. Vi ser "1800-tallet på vrangen 3". Jeg tager en kort karaktersnak med hver enkelt af jer i første halvdel af modulet.
Læs side 351-358 af novellen Hosekræmmeren (i kompendiet Romantikken del II) hjemmefra. I får tid i modulet til at læse de sidste fem sider. Bemærk: Der er gloser hæftet ved bag novellen. Karaktersnak.
Romantikken del II.pdf
Hosekræmmeren opg.2023.doc
Poetisk realisme - noter til Litteraturens veje.docx
Grupper 2sz den 19.12.23.docx
Læs novellen Hosekræmmeren færdig. Vi arbejder med analyse af Hosekræmmeren.
Læs side 364-372 to tredjedele ned ad siden af novellen "Sildig opvaagnen" af Steen Steensen Blicher.
Sildig opvågnen - personoversigt og tidslinje.docx
Sildig opvågnen spørgsmål.docx
Læs stileteksterne hjemmefra (de ligger på opgaven). Først i modulet runder vi temaer og tolkning af "Sildig opvågnen" af og perspektiverer til perioden og Blicher. Derefter siger jeg lidt om den debatterende artikel, og I kan arbejde med stilen.
Læs om romantismen og Emil Aarestrup side 162-168 i Litteraturens veje. Der kan også blive tid til at arbejde med stilen.
Romantismen - noter til Litteraturens veje side 162.docx
Romantismen og Aarestrup i hovedtræk.docx
Emil Aarestrup digte.pdf
Læs digtene "En middag" og "Angst" (inkl. den korte tekst som følger efter digtet) af Emil Aarestrup.
Analyse.lyrik.doc
Emil Aarestrup.digte.pdf
Aarestrup - Til en veninde opg.docx
Grupper 2.sz grupper 31.1.2024.docx
Læs om H.C. Andersen side 177-183 i Litteraturens veje. I modulet får I tid til at læse videre i afsnittet om Andersen.
HC Andersen eventyr.pdf
Gruppenoter til H.C. Andersen Litteraturens veje s.177-186.docx
Læs eventyret "Klokken" af H.C. Andersen i vedhæftede dokument. Lige en rykker for stil fra de sidste fire: Stilen skal skrives i dette modul, hvis I ikke når at aflevere inden. Så må den blive, som den kan blive.
Klokken af HC Andersen.opg.2023.docx
Eventyrtræk.doc
Tegninger til Klokken af H.C. Andersen.2sz.pdf
Læs eventyret Grantræet.
Grantræet af HC Andersen opg.docx
I får modulet til at arbejde med den nye stil. Læs teksterne igennem hjemmefra og vælg opgave, før modulet. Opgaveteksten ligger inde på opgaven. I får desuden den sidste stil tilbage.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dokumentarfilm - Testamentet (værk)
Dokumentarfilm
Værk: Dokumentarfilmen "Testamentet" 2011 af Christian Sønderby Jepsen
Analyse af filmen.
Afsnit om dokumentarfilm fra "Levende billeder - grundbog i mediefag" 2007 af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou (Systime): s. 88-91
Læst følgende afsnit fra Systimes bog Den iscenesatte virkelighed af Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe:
Dokumentar (introafsnittet)
Dokumentarens grundtyper.
At analysere levende billeder. Virkemidler i levende billeder. Træning i næranalyse.
Udtryk – filmiske virkemidler – det enkelte billede (med alle underafsnit).
Indhold
Kernestof:
Dokumentarkompendium til dansk.pdf
Dokumentarfilm.Levende billeder.pdf
Læs side 11-19 (eller de håndskrevne sidetal 1-9) i dokumentet "Dokumentarkompendium til dansk" (nb: der er mange billeder og kun lidt tekst!). Vi taler kort om det og begynder herefter at se dokumentarfilmen "Testamentet".
Vi ser dokumentarfilmen Testamentet færdig og begynder at arbejde med at analysere den. Stile tilbage.
Testamentet.spørgsmål til gruppearbejde 2024.docx
Grupper 2.sz Testamentet.docx
Fortsat arbejde med filmen Testamentet
Testamentet.aktantmodeller.docx
Testamentet.dramaturgi.bølgemodel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
”Litteraturhistorien på langs og på tværs” af Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen (Systime, 2014, 2. udg.)
Det moderne gennembrud. Det moderne gennembruds samfund.
Livssyn og syn på litteraturen. Georg Brandes. Naturalisme s. 116-119 ø.
Tv-udsendelsen ”1800-tallet på vrangen” nr. 6
”Bondeidyl” af Henrik Pontoppidan
”Litteraturhistorien på langs og på tværs” af Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen (Systime, 2014, 2. udg.)
Skrivestil og sprog. Realisme som skrivestil. Naturalisme som skrivestil S. 120-121 m.
Det moderne gennembruds genrer. Det moderne gennembruds temaer:
Køn, klasse, kirke. Køn kærlighed og seksualitet. J.P. Jacobsen s. 124-125
Tv-udsendelsen ”1800-tallet på vrangen” nr. 7
Uddrag af ”Fru Marie Grubbe” af J.P. Jacobsen (fra ”Falkenstjerne” 2)
Dokument om realisme og naturalisme.
”Litteraturhistorien på langs og på tværs” af Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen (Systime, 2014, 2. udg.)
Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik. Replikker og scener.
Den impressionistiske fortæller. s. 121-124 m.
Herman Bang s. 126
Herman Bangs ”stille eksistenser” s. 128 n.-129
"Den sidste balkjole" af Herman Bang
”Foran Alteret” af Herman Bang
Litteraturens veje af J. Fibiger og G. Lütken (C. E. C. Gad), 2. udg., 2008
Sammenbrudslitteratur s. 223-224
”Litteraturhistorien på langs og på tværs” af Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen (Systime, 2014, 2. udg.)
Amalie Skram s. 127
”Karens jul” af Amalie Skram
Teaterstykket "Vildanden" af Henrik Ibsen på Aalborg teater
Analyse af billeder fra realismen og impressionismen:
Jens Birkholm ”Til bords”, 1904
Erik Henningsen ”En såret arbejder”, 1895
H.A. Brendekilde ”Udslidt”, 1889
H.A. Brendekilde ”En landevej”, 1893
Claude Monet ”Impression soleil levant”/”Solopgang”, 1872
Pierre Auguste Renoir ”Sejlernes frokost”, 1881
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud. Litteraturhistorien på langs og på tværs (1).pdf
Læs side 116-119 i kapitlet om det moderne gennembrud (de første fire sider i vedhæftede fil) fra Litteraturhistorien på langs og på tværs. Vi ser desuden en tv-udsendelse om det moderne gennembrud (1800.tallet på vrangen nr. 6).
Vi ser 1800-tallet på vrangen 7 færdig. Læs side 120 i dokumentet fra Litteraturhistorien på langs og på tværs om skrivestil og realismen. Der bliver lidt tid til at begynde at læse novellen Bondeidyl af Henrik Pontoppidan.
Bondeidyl af H. Pontoppidan.pdf
Bondeidyl.spørgsmål.doc
Læs frem til og med s. 68 spalte 1 af novellen Bondeidyl af Henrik Pontoppidan hjemmefra. I får tid i modulet til at læse resten.
Jeg har lagt et link ind på opgaven til stil 5. I skal åbne linket og se videoen til opgave 1 samt læse teksterne til opgave 2,3 og 4 hjemmefra. Opgave 5 er en genre, vi starter på ved første stil næste skoleår, så den skal I ikke forberede. Vi runde
Det moderne gennembrud. Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
Læs side 121 om naturalisme som skrivestil og side 125 om køn, kærlig hed og seksualitet og om J. P. Jacobsen. I får tid i resten af modulet til at arbejde med stilen.
Fru Marie Grubbe.uddrag.pdf
Læs det vedhæftede uddrag af romanen Fru Marie Grubbe af J.P. Jacobsen. Der er uddrag fra forskellige kapitler i bogen.
Grupper 2.sz den 24.4.2024.docx
Fru Marie Grubbe opgaver.NY.doc
Læs om impressionismen s. 121-124 i vedhæftede dokument.
Senere desuden læst side 126 samt side 128-129 i dokumentet.
Foran alteret. Herman Bang.pdf
Læs novellen "Foran alteret" af Herman Bang.
Foran Alteret spørgsmål.docx
Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje, Gad; sider: 223-224
Læs side 223-224 i Litteraturens veje om sammenbrudslitteratur. Læs desuden om Amalie Skram s. 127 i dokumentet fra Litteraturhistorien på langs og på tværs. Stile tilbage og der bliver tid til at arbejde med genafleveringen.
Karens jul.Amalie Skram.pdf
Læs novellen Karens jul af Amalie Skram. Jeg giver nogle gode råd om den skriftlige prøveeksamen.
Karens jul af Amalie Skram.opgaver (5).docx
Stile tilbage. Vi analyserer billeder fra realismen og impressionismen.
Impressionistiske malere (2).docx
Danske realisme-malere.docx
Billedanalyse i dansk.docx
Analyse af billeder fra realismen og impressionismen 2.sz.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kommunikation, samtaleanalyse og sproglig analyse
Kommunikation, samtaleanalyse og sproglig analyse af tekster
”Håndbog til dansk” af Ole Schultz Larsen (Systime, 2016)
Kommunikation: Kommunikationsmodel, samtaleanalyse 176-188
Facework. Transaktioner. Undertekst 188-195
Ordenes betydninger 102-111
Sætningsopbygning 127-133
Ordklasser: verber 134-135
Stil og tone 147-149
Analyseoversigter:
Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster 272-273
Kommunikationsanalyse af samtaler 274-275
”Faglige forbindelser i dansk” af S. Bennike m.fl. (Dansklærerforeningens Forlag, 2005)
Sammenhæng i tekst 47-50 (kopi, pdf)
Forskellige tilhørende øvelser fra tekstantologien til bogen ”Faglige forbindelser i dansk”: Bl.a. "Fløjtekedel" af Benny Andersen, ”Morgen” af Klaus Rifbjerg, uddrag af "Mogens" af J.P. Jacobsen og "Viktor bygger en bro" af Jan Lööf.
Indhold
Kernestof:
I får jeres årsprøvestile tilbage, og vi taler om, hvad I skal arbejde med fremadrettet. Jeg introducerer til stilegenren reflekterende artikel, og I skal i gang med at skrive en stil i denne genre.
Den reflekterende artikel.opbygning.docx
Den reflekterende artikel.fra teori til praksis.docx
DEN REFLEKTERENDE ARTIKEL - fra teori...uddybet.docx
Den reflekterende artikel. Hvad skal man kunne.docx
Stil 1 3.sz reflekterende artikel.pdf
Læs stileopgaven grundigt igennem igen, I begynder at skrive i modulet. Læs også artiklen om Pippi Langstrømpe.
Pippi Langstrømpe må ikke sige _negerkonge_ i ikonisk tv-serie.pdf
Stil 1 3.sz dansk.NY.pdf
Det moderne gennembrud. Litteraturhistorien på langs og på tværs (1).pdf
Læs side 126 og side 128-129 i dokumentet fra Litteraturhistorien på langs og på tværs om Herman Bang og De stille eksistenser (hos Herman Bang). Læs desuden novellen "Den sidste balkjole" af Herman Bang. Måske bliver der en halv time til stilen. Næs
Herman Bang. Den sidste balkjole.pdf
Den sidste balkjole.Opgaver.docx
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Dansk lærer foreningens forlag; sider: 102-111, 127-135, 147-149, 176-195
Læs side 176-182 i Håndbog til dansk om kommunikation og sproghandlinger. Vi skal tale om muligheder for teatertur.
Sproghandlinger oversigt.docx
Læs om samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet og facework side 183-191 i Håndbog til dansk.
Kommunikation.Samarbejds- og høflighedsprincipper,opg.docx
Læs om transaktioner og undertekst s. 191-195. Hvis der bliver tid, begynder vi på ordenes betydning. Medbring bogen.
I modulet læst om ordenes betydning side 102-105 i Håndbog til dansk.
Læs side 105-111 i Håndbog til dansk (fortsat om ordenes betydninger). Vi taler om teaterturen og spisning.
Ordenes betydning - Håndbog til dansk s. 102-111 opgaver.docx
Læs om stil og tone side 147-149. Medbring bogen. I skal læse noget mere i modulet.
Sprog.sammenhæng i tekst.pdf
I modulet læst side 127-135 om sætningsopbygning, aktiv og passiv, sætningskløvning samt ordklasser (verber).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Nyeste tid inkl. værklæsning
Nyeste tid inkl. Værklæsning
”De seneste fem års litteratur” i-bog af Katrine Haaning m.fl., 2020 (Systime)
Autofiktion (teori)
Litterære tekster:
Camilla Christensen: Novellen ”Substantiver” fra novellesamlingen Mere ved jeg ikke, 2014
Thomas Korsgaard: Af Hvis der skulle komme et menneske forbi 2017
Leonora Christina Skov: Af Den der lever stille 2018
Lone Hørslev: Digtene ”Alt er data” og ”Mere data” fra digtsamlingen Dagene er data, 2018
Erling Jepsen: Uddrag af ”Kunsten at græde i kor” fra bogen Livsværk – Det selvbiografiske i ny dansk litteratur af Claus Christensen og Peter Jensen (Dansklærerforeningen, 2008)
Interview med Erling Jepsen af Marie Louise Kjølbye: ”Hemmeligheder er sønderjysk tortur” fra bogen Livsværk – Det selvbiografiske i ny dansk litteratur
Desuden set filmen ”Kunsten at græde i kor”.
Værk: Digtsamling. Nogle fra klassen valgte at læse YAHYA HASSAN af Yahya Hassan(Gyldendal, 2013), nogle læste Det nemme og det ensomme af Asta Olivia Nordenhof (Gyldendal, 2014) og nogle læste Alting blinker af Naja Marie Aidt (Gyldendal, 2009) og nogle elever har læst Nye balancer af Caspar Eric (Gyldendal, 2023)
Indhold
Kernestof:
Sprog.sammenhæng i tekst.pdf
Læs det vedhæftede dokument om sammenhæng i tekst. Vi laver øvelser i modulet. Læs desuden resumeet af Vildanden fra forfatterweb (vedhæftet). Vi taler om spisning den 24. Vi har fået bord i Azzurra i Nordkraft, men det er en god ide at sende bestill
Vildanden _ forfatterweb.resume.pdf
Sproganalyse og sammenhæng i tekst.øvelser.pdf
I får 10 minutter i starten af modulet til at gøre analysen af Viktor bygger en bro færdig. Vi gør madbestillingslisten færdig. I får stile tilbage og skal begynde på den nye. Læs teksterne i den vedhæftede stileopgave hjemmefra, og tag gerne stillin
Dansk stil nr. 2 3.sz 2024.pdf
Vi afrunder kommunikations- og sproganalyseforløbet med lidt flere øvelser, og der bliver lidt tid til at skrive på stilen.
Sproganalyse.eksempler.pdf
Vildanden Tillæg til undervisningsmateriale.pdf
Autofiktion.2024.docx
Læs vedhæftede dokument om autofiktion hjemmefra (opgaverne laves i starten af modulet). I modulet skal I desuden læse novellen "Substantiver" af Camilla Christensen. Vi taler lidt om teaterstykket, som vi skal ind at se.
CAMILLA CHRISTENSEN.Substantiver novelle.docx
Autofiktion - opgaver.docx
Camilla Christensen. Substantiver - opgaver.docx
Vi mødes på restaurant Azzurra i Nordkraft, Kjellerups Torv 3 i Aalborg kl. 17.15. Teaterstykket "Vildanden" af Henrik Ibsen på Aalborg Teater i Jernbanegade 11 starter 19.30, så vi går fra restauranten ca. kl.19. Stykket slutter ca. kl. 21.50
Kort over Aalborg C (Aalborg Teater og Nordkraft afkrydset).pdf
Vildanden.undervisningsmateriale.pdf
Vi arbejder med forestillingen/teateropførelsen af Vildanden ud fra side 8-9 i vedhæftede dokument. I får desuden tid til stilen.
Grupper 3sz den 26.9.docx
LONE HØRSLEV Dagene er data.docx
Læs digtene "Alt er data" og "Mere data" fra digtsamlingen "Dagene er data" af Lone Hørslev.
Værklæsning.selvvalgt digtsamling.docx
Dagene er data af Lone Hørslev.opgaver2023.docx
Vi skal tale om selvvalgt digtsamling. Genlæs digtene "Alt er data" og "Mere data". Se listen med forslag til selvvalgt værklæsning. Læs desuden digtene "Jeg skriver min døde far frem", "Det er morgen", "Skrevet med kridt" og "Kære far" fra digtsamli
De seneste fem års litt.Bjørn Rasmussen.MING.docx
De seneste fem års litt.Arbejdsspørgsmål til MING.docx
THOMAS KORSGAARD Af Hvis der skulle komme et menneske forbi (2).pdf
Uddrag af Hvis der skulle komme et menneske forbi - opgaver (1).docx
Læs uddraget af romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi" af Thomas Korsgaard i det vedhæftede dokument. Husk at låne en digtsamling.
Erling Jepsen Kunsten at græde i kor.pdf
Læs vedhæftede uddrag af "Kunsten at græde i kor" af Erling Jepsen
Kunsten at græde i kor.uddrag og opgaver.pdf
Læs vedhæftede interview med Erling Jepsen. Vi ser filmen færdig og arbejder med den og interviewet og tekstuddraget.
Erling Jepsen.Interview.sønderjyske hemmeligheder.pdf
LEONORA CHRISTINA SKOV Af _Den, der lever stille_.docx
Vi samler op på Kunsten at græde i kor og interviewet med Erling Jepsen i vedhæftede dokument, som I læser hjemmefra (de der ikke var der sidst har fået adgang til at se filmen færdig på CFU fra 30/10 til og med 1/11). Der bliver tid i modulet til at
Den der lever stille.Opgaver (1).docx
Der bliver tid først i modulet til at lave opgaverne til "Den, der lever stille af Leonora Christine Skov" færdig, og efter vi har samlet op, kan I læse stilesættet til næste stil igennem.
I må arbejde med den nye stil i dette modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Fra Martin Andersen Nexø til 60´er-modernismen
Fra Martin Andersen Nexø til 60´er-modernismen
Det folkelige gennembrud
”Litteraturens veje”, 2.udg. af J. Fibiger og G. Lütken, (Gad, 2008) s.244-252
Martin Andersen Nexø: Af: Pelle Erobreren (Nyromantik og socialrealisme, Systime 1990, s. 35-43)
Set filmen Pelle Erobreren af Bille August
Litteraturens veje af J. Fibiger og G. Lütken (C. E. C. Gad), 2. udg., 2008 s. 252-256
Johannes V. Jensen: “Paa Memphis Station”
Ekspressionisme (mellemkrigstid)
”Litteraturens veje” 2. Udg. af J. Fibiger og G. Lütken, (Gad, 2008), s. 274-281
Digtet ”Det blomstrende slagsmål” af Tom Kristensen:
Illustreret Det blomstrende slagsmål gennem tegninger
Karen Blixen (mellemkrigstid)
”Litteraturens veje”, 2. udg. af J. Fibiger og G. Lütken, (Gad, 2008) s. 301-306
Karen Blixen: Af Den afrikanske farm fra Falkenstjerne 3 (Gjellerup & Gad, 2. Udg. 1995) s. 126-132
Efterkrigstid
”Litteraturens veje”, 2. udg. af J. Fibiger og G. Lütken, (Gad, 2008) s. 326-329 sp.1 midt.
Desuden leksikonafsnit fra ”Litteraturens veje” om eksistentialisme.
Uddrag af Løgneren af Martin A. Hansen
Set filmen Løgneren
Modernisme og verdenslitteratur
”Litteraturens veje” 2. Udg. af J. Fibiger og G. Lütken, 2.udg.(Gad, 2008), s.333-338, 342-352
Peter Seeberg: Patienten
Uddrag af ”Den fremmede” af Albert Camus (”Falkenstjerne verdenslitteratur, C.E.C. Gad, 2001) s. 431-434.
Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” fra antologien (”Fra rationering til masseforbrug” (Systime, 2003) s. 183-185
Indhold
Kernestof:
Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje, Gad; sider: 244-248, 250-256, 274-281, 301-306, 333-335, 342-352
Vi mødes på Teams. Vi starter på et forløb om kanonforfattere: Punktnedslag fra Johannes V. Jensen til 60´er-modernismen. Læs side 252-256 i Litteraturens veje om Johannes v. Jensen. Vi samler op på opgaver kl. 10.35
Johannes V. Jensen opgaver til LV side 252-256 (1).docx
Paa Memphis Station.pdf
Læs digtet "Paa Memphis Station" af Johannes V. Jensen. Slå ord og begreber som I ikke kender op. Læs desuden om det folkelige gennembrud, Jeppe Aakjær og Martin Andersen Nexø side 244-248 og 250-252 i Litteraturens veje. Værklæsninger tilbage. I mod
På Memphis Station.pdf
Paa Memphis Station - arbejdsspørgsmål.docx
Det folkelige gennembrud - opgaver.docx
Genlæs side 244-248 og 250-252 om det folkelige gennembrud, Jeppe Aakjær og Martin Andersen Nexø. I modulet arbejder vi med siderne (se opgaverne ovenfor) og vi ser tv-udsendelsen fra sidst færdig.
Vi begynder at se filmen Pelle Erobreren
Pelle Erobreren.Uddrag af Barndom.pdf
Pelle Erobreren - barndom opgaver.docx
Vi mødes på Teams ved modulets start. Vi mødes igen 10.50 og samler op på opgaverne.
Vi ser Pelle Erobreren færdig og taler om tekst og film.
Læs om ekspressionismen side 274-281 i Litteraturens veje. I modulet læser vi digtet "Det blomstrende slagsmål" af Tom Kristensen. I får stile tilbage og en ny stil for.
Det blomstrende slagsm.pdf
DET BLOMSTRENDE SLAGSMÅL opgaver.doc
Mellemkrigstiden - Ekspressionismen og Tom Kristensen Opgaver til LV side 274-281.2023.docx
Tegninger til Det blomstrende slagsmål.3sz.pdf
I første halvdel af modulet ser vi et afsnit af "Digtere, divaer og dogmebrødre" om perioden 1918-1930 (man må også starte på den nye stil, hvis man vil det). Herefter julehygge. Jeg har vedhæftet jeres tegninger til "Det blomstrende slagsmål" her og
Læs side 301-306 om Karen Blixen i Litteraturens veje.
Vi ser udsendelse nr. 4 af Digtere, divaer og dogmebrødre i første halvdel af modulet. Her er der noget om Karen Blixen. I anden halvdel af modulet arbejder vi med Litteraturens veje.
Karen Blixen - opgaver til Litteraturens veje side 301-306.docx
Læs hjemmefra side 301-306 i Litteraturens veje om Karen Blixen. Vi ser udsendelse nr. 4 af Digtere, divaer og dogmebrødre i første halvdel af modulet. Her er der noget om Karen Blixen. I anden halvdel af modulet arbejder vi med Litteraturens veje.
Læs s. 126-130 øverst i vedhæftede uddrag af Den afrikanske farm af Karen Blixen hjemmefra. I får tid i modulet til at læse s.130-132.
Den afrikanske Farm uddrag.pdf
Den afrikanske farm - spørgsmål til uddrag af romanen.docx
Prosaisten Martin A. Hansen.Litteraturens veje.docx
Læs om Martin A. Hansen i Litteraturens veje (s. 326-329 eller i filen som er vedhæftet her)
Martin A. Hansen opgaver til Litteraturens veje side 326-329 (1).docx
Løgneren.uddrag.pdf
Læs de første tre sider af vedhæftede uddrag af Løgneren af Martin A. Hansen hjemmefra. I må læse de sidste tre i modulet. Vi ser videre i filmen.
Løgneren af Martin A Hansen.opgaver.docx
Eksistentialisme noter.docx
Læs de sidste tre sider af uddraget af Løgneren. Læs desuden det vedhæftede dokument om eksistentialisme (en side).
Læs om modernisme i Litteraturens veje side 333-335 (frem til afsnittet "Mod storpolitisk forår") hjemmefra. I modulet får I tid til at læse side 335-338. I skal desuden læse om Peter Seeberg i modulet (side 342-345). Vi arbejder med at lave gruppeno
1960´erne Modernisme.Litteraturens veje (ibog).docx
Gruppenoter til 1960´er-modernismen i Litteraturens veje.3.sz.docx
Læs om Peter Seeberg i Litteraturens veje side 342-345. Vi gennemgår det fælles (og I får noter). I modulet læser i novellen "Patienten" af Peter Seeberg, og vi arbejder med analyse af den
Patienten af Peter Seeberg.pdf
Patienten opgaver.docx
Modernisme.noter til L.V. side 333-338 og 342-352 (1).pdf
Klaus Rifbjerg.Litteraturens veje.docx
Virtuelt asynkront modul. Læs side 346-352 spalte 1 om Klaus Rifbjerg i Litteraturens veje (I har noter fra sidst til siderne). Læs desuden digtet "Livet i badeværelset" af Klaus Rifbjerg og besvar opgaverne (individuelt eller i grupper - helst i gru
Livet i badeværelset.Klaus Rifbjerg.pdf
Livet i badeværelset - opgaver.docx
Læs vedhæftede uddrag af Den fremmede af Albert Camus sidst i vedhæftede kompendium. Vi starter med at samle op på analysen (opgaverne) om digtet "Livet i badeværelset".
FORLØB.Fra Johannes V Jensen til 60´er-modernismen.pdf
Opgaver til uddrag af Den fremmede af Albert Camus.docx
I modulet har vi set "Digtere, divaer og dogmebrødre" nr. 5 om 1960´erne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Folkeviser og folkeeventyr inkl. medieproduktion
Folkeviser
Litteraturens veje af J. Fibiger og G. Lütken (C. E. C. Gad), 2. udg., 2004 side 58-66
Folkeviser (værk):
”Ebbe Skammelsøn” (riddervise)
”Germand Gladensvend” (tryllevise)
Medieproduktion:
I grupper lavet en kort film over en scene fra Ebbe Skammelsøn
Folkeeventyr:
Litteraturens veje af J. Fibiger og G. Lütken (C. E. C. Gad), 2. udg., 2008, Side 66-71
Folkeeventyrene ”Prins Hvidbjørn” og ”Kong Lindorm”.
Indhold
Kernestof:
Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje, Gad; sider: 46-48, 58-71
Læs om folkeeventyr side 66-71 i Litteraturens veje. I modulet samler vi desuden op på lektion fra sidste modul, hvor næsten halvdelen af klassen ikke var der: Læs vedhæftede uddrag af Den fremmede af Albert Camus sidst i vedhæftede kompendium. Vi st
FORLØB.Fra Johannes V Jensen til 60´er-modernismen.pdf
Opgaver til uddrag af Den fremmede af Albert Camus.docx
Folkeeventyr - spørgsmål til Litteraturens veje.docx
Folkeeventyr Litt.s´veje.pdf
Folkeeventyr.Prins Hvidbjørn.Kong Lindorm.pdf
Læs de to folkeeventyr hjemmefra. I får jeres prøveeksamensstile tilbage. Ny stileopgave oprettes (sidste foruden genaflevering efter den er rettet)
Folkeeventyr opgaver.docx
Læs om middelalderen side 46-48 samt om folkeviser s. 58-60 spalte 1 midt og læs om ridderviser s. 64-66 spalte 2 midt. I modulet læser vi riddervisen Ebbe Skammelsøn.
Læs side 46-48, 58-60 samt 64-66 i Litteraturens veje.
Ebbe skammelsøn.pdf
Ebbe skammelsøn.Ordforklaring.docx
Folkeviser og middelalderen.oversigt.pdf
Middelalderen.LV side 46-48.docx
Folkeviser - opgaver til LV s. 58-60 og 64-66.docx
Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality 2961680310-98d28-930 - eNøglen kan aktiveres af 29 brugere
Lave film over Ebbe Skammelsøn. Vi taler lige kort om visen først. I skal lige aktivere koden til Systime-ibogen (se modulet torsdag)
Folkevise. Germand Gladensvend.pdf
Læs folkevisen Germand Gladensvend. Læs desuden om trylleviser side 60-64
Folkeviser - form og indhold.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Tv-dokumentar
Tv-dokumentar
Læst følgende afsnit fra Systimes i-bog Den iscenesatte virkelighed af Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe:
Dokumentar (introafsnittet)
Dokumentarens grundtyper.
At analysere levende billeder. Virkemidler i levende billeder.
Udtryk – filmiske virkemidler – det enkelte billede (med alle underafsnit).
Dybdeborende dokumentar.
Klip: Finanskrisen forfra. Opgaver om at identificere fakta- og fiktionskoder.
Observerende dokumentar.
Klip: Martha og guldsaksen.
Reality.
Reality-serien.
Reality-magasinet.
Reality-showet. Se klip fra Robinson-ekspeditionen.
Analyse af klip fra Lars Engels: (af) “Historier fra en politistation”, afsnit 2: Pigen med minkpelsen. DR, 2001 (observerende tv-dokumentar).
Stig Andersen: (af) “Skatteakrobaterne”, DR 2002 (dybdeborende tv-dokumentar).
Lars Høj: (af) “Hjerteblod”, afsnit 2 TV2, 2002 (reality-serie).
Krimi-zonen – Bankrøveri I Ålsgårde, DR 10.10.2002 (reality-magasin)
Indhold
Kernestof:
Læs folkevisen Germand Gladensvend. Læs desuden om trylleviser side 60-64. I får jeres rettede stile tilbage og skal så genaflevere hurtigt (jeg opretter en opgave).
Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje, Gad; sider: 60-64
Vi ser jeres film om Ebbe Skammelsøn. Derefter arbejder vi med trylleviser og visen Germand Gladensvend.
Folkeviser - form og indhold.docx
Germand Gladensvend.pdf
Germand Gladensvend.ordforklaringer.pdf
Arbejdsopgave Germand Gladensvend.docx
Vi samler op på opgaverne til Germand Gladensvend. Vi begynder desuden på et kort forløb om tv-dokumentar. Læs følgende afsnit i Systimes i-bog Den iscenesatte virkelighed af Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe:Dokumentar (introafsnittet)Dokument
Læs afsnittene "Er det fup eller fakta at tale om fakta og fiktion?" og underafsnittene samt "At analysere levende billeder" og underafsnittene. Vi ser klip fra de forskellige genrer.
Er det fup eller fakta at tale om fakta og fiktion? | Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality
At analysere levende billeder | Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality
Den iscenesatte virkelighed.Fakta g fiktion.docx
fakta- og fiktionskoder.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Repetition
Indhold
Kernestof:
Jeg fortæller om eksamen og viser et eksempel på, hvordan et spørgsmål kan se ud. Vi gennemgår undervisningsbeskrivelsen og repeterer kort om de enkelte emner.
Fortsat repetition - og især hygge
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50863180391", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50863180391", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50863180391" }