Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lise Colding Hauervig
Hold
2022 DA/x (
1x DA
,
2x DA
,
3x DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kortfilm (MEDIER)
Titel 2
Folkeviser (LITTERATUR)
Titel 3
Teaterforestilling. Hjem kære hjem
Titel 4
DHO/tema: krig (LITTERATUR) VÆRK 1/roman
Titel 5
Oplysningstiden/1700-tallet. VÆRK 2/drama (LITT.)
Titel 6
Romantikken og romantisme 1800-1870 (LITTERATUR)
Titel 7
Taler, retorik, argumentationsanalyse (SPROG)
Titel 8
Bæredygtig studierejse. Værk 3/Digtsamling (LITT.)
Titel 9
Avisartiklen (MEDIER)
Titel 10
Kriminalreportagen. (MEDIER)
Titel 11
Det moderne gennembrud. PERIODELÆSNING(LITTERATUR)
Titel 12
Det folkelige gennembrud (LITTERATUR)
Titel 13
Dokumentargenren. Værk 4. (MEDIER)
Titel 14
Folke- og kunsteventyr (SPROG)
Titel 15
Mellemkrigstiden (LITTERATUR)
Titel 16
Teaterforestilling. Værk 5/teater
Titel 17
Kanonforfatt Blixen, Martin A. Hansen, SeebergLITT
Titel 18
Minimalisme og fænomenologi (LITTERATUR)
Titel 19
Værk 6/eksperimenterende litteratur (LITTERATUR)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kortfilm (MEDIER)
Kortfilm (MEDIER)
Kortfilm læst som litteratur MEDIER
Baggrundsmateriale:
Richard Raskin: De syv parametre i kortfilm (fra
dr.dk/kortfilm
)
Kompendium. At læse litteratur med filmanalyseværktøjer (lærerproduceret materiale)
Fokus på klippetyper (scene, sekvens, episode, krydsklip) og zoom/panorama
KORTFILM
Susanne Bier (instruktør): Fingerplanen (2005)
Ole Bornedal (instruktør): Naboerne (2005)
Svend Colding (instruktør): Det stærkeste barn (2018)
Svend Colding (instruktør): +1 (2014)
Tekst:
Stig Dagerman: At döda et barn (SVENSK) (1948)
I analysen af teksten lagde vi vægt på at undersøge "klippetyper" og "zoom/panorama" som i film - desuden fokus på foregribelse i teksten.
Filmatisering af novellen:
Alexander Skarsgård "Att döda ett Barn" (2003)
https://www.youtube.com/watch?v=B75F1vo5864
Ekstra kortfilm:
Felix Colgrave: "Double King" (animationsfilm) (2017)
https://www.youtube.com/watch?v=w_MSFkZHNi4&t=306s
Indhold
Kernestof:
Kære 1.x Jeg glæder mig meget til at hilse på jer! Vi har jo kun et halvt danskmodul i dag, men vi går alligevel så småt i gang med vores første forløb: Kortfilm. Jeg vil bede jer have en blyant med og også gerne et viskelæder - glemmer I det, så har
Ingen lektier! Vi fortsætter forløbet om kortfilm og jeg medbringer materiale.
NB: HUSK BLYANT OG VISKELÆDER (jeg har ekstra med)! Fælles modul for 1.x og 3.rs med studerende fra Aalborg Universitet om stavning og grammatik! /LIC
Kortfilm-kompendium. Efterår 2022.pdf
Vi mødes i B44
1.x Gruppearbejde om kortfilm
Plan for modulet:
Ingen lektier!
Som lektie skal du gense de to kortfilm (der er link i vedhæftede dokument til filmene) og vælge, hvilken af filmene, som du vil skrive en danskaflevering om.
Skriftlig aflevering om kortfilm.docx
Disposition. Indledning. Afslutning. Skriftlig dansk (5).docx
PROCEDURE VED VIDEORETTELSE. 1.X Åbn opgaven om kortfilm og gennemlæs kravene (I Lectio under Opgaver)
1.x Stig Dagerman “At slå et barn ihjel”
VIGTIGT: DE SIDSTE SKAL HUSKE TILMELDINGSSEDLEN TIL INTROAFTENEN - ALLE SKAL AFLEVERE SEDLEN OG I DAG ER SIDSTE CHANCE!
Alexander Skarsgård - Att döda ett Barn (To kill a Child) short movie
DOUBLE KING
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Folkeviser (LITTERATUR)
FORLØB OM FOLKEVISER
LITTERATURHISTORIE
- læst som dokument fra iBogen "Litteraturens Veje":
MIDDELALDEREN
FOLKEVISERNE
TRYLLEVISER
UDLEVEREDE DOKUMENTER:
Forlovelsessituation
Forskellige tolkninger af dæmonens rolle i en tryllevise
LÆSTE TEKSTER
Torbens datter (pdf)
Germand Gladensvend (pdf)
Indhold
Kernestof:
MIDDELALDEREN.docx
1. halvdel af modulet: Ungeprofilundersøgelse. Jeg introducerer jer til, hvad det er og derefter får I tid i modulet til at besvare undersøgelsen. Der er ingen lektie til denne del af modulet.2. halvdel af modulet: Vi indleder et forløb om folkeviser
FOLKEVISERNE.docx Arbejdsspørgmål til kapitlerne Middelalderen og Folkeviserne.docx
Virtuel undervisning - vi ses i Teams!
FOLKEVISERNE.docx
Arbejdsspørgmål til kapitlerne Middelalderen og Folkeviserne.docx
Som lektie repeteres de vigtigste pointer fra mandagsmodulet, hav især svar på, hvornår folkeviserne blev skrevet, hvad de blev brugt til, hvad formelsprog og syrebadsteknik er og omkvædets rolle.
Tekst. Torbens datter.pdf
Arbejdsspørgsmål til folkevisen Torbens datter.docx
Velkommen tilbage fra vinterferien, håber I nød den!
TRYLLEVISER.docx
Forlovelsessituationen.pdf
Forskellige tolkninger af dæmoner i trylleviser.pdf
Lektien skal også bruges til næste aflevering. Vi gennemgår afleveringen i fællesskab og læser også det meste af teksten "Germand Gladensvend" sammen.
Hjem kære hjem – Himmerlands Teater
Tekst. Germand Gladensvend inkl. noter.pdf
Dy Plambeck: Mikael, Gyldendal; sider: 1-266
I DAG FÅR I DELS GRUNDIG INFORMATION OM DHO OG DELS INFO OM STANDPUNKTSKARAKTER I SKRIFTLIG DANSK!
1.x “Mikael” af Dy Plambeck side 10-91
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Teaterforestilling. Hjem kære hjem
Teaterforestillingen "Hjem kære hjem" på Himmerlands Teater.
Hjem kære hjem er skrevet af dramatiker Andreas Garfield.
Andreas Garfield, født 1976, uddannet fra Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater i 2007. Samme år fik han Reumerts Talentpris for krigsdramaet Hjem kære hjem.
ANMELDELSE
https://iscene.dk/2023/02/03/hjem-kaere-hjem-staerk-fortaelling-i-hojtrabende-iscenesaettelse/
Indhold
Kernestof:
Hjem kære hjem – Himmerlands Teater
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO/tema: krig (LITTERATUR) VÆRK 1/roman
DHO med temaet krig. Tværfagligt forløb i historie og dansk med fokus på skriftlighed.
Dy Plambeck: Mikael (2014) (roman/værk 1)
Forløb i skriftlighed. Disposition, mind map, brainstorming etc.
PERSPEKTIVERINGSMATERIALE:
Teaterforestilling "Hjem kære hjem". Himmerlands Teater feb. 2023.
https://himmerlandsteater.dk/program/hjem-kaere-hjem/
Spillefilm: Krigen. Instruktør Tobias Lindholm (2015)
Dokumentar: Basejumper (2014). Instruktør Nikolaj Viborg. Om krigsveteranen Dennis Ohlsen (kun set de første 20 minutter).
https://www.dr.dk/drtv/se/basejumper_64704
Dokumentar. Min superhund: Et firbenet håb. Psykiatrisk servicehund til fx PTSD-ramte.
Dr.dk
2021. Episode 1 (kun cirka 15 minutter)
https://www.dr.dk/drtv/se/min-superhund_-et-firbenet-haab_240899
Indhold
Kernestof:
Dy Plambeck: Mikael, Gyldendal; sider: 95-266
s. 95-178 i romanen Mikael. Arbejdsspørgsmål.docx
Vi arbejder med sidste tredjedel af romanen (lektien) og romanen som helhed.
s. 179-266 i romanen Mikael (slutningen). Arbejdsspørgsmål.docx
Vi skal bl.a. se på konsekvenserne af PTSD og se nogle filmklip om det.
Ingen lektier!
VIGTIGT: MEDBRING ROMANEN "MIKAEL"
INGEN LEKTIER!
Ingen lektier! Vi forbereder os i fællesskab til mundtlig prøve i DHO. Medbring den udprintede videnskabelige basismodel (1. delaflevering i DHO).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Oplysningstiden/1700-tallet. VÆRK 2/drama (LITT.)
RATIONALISME/OPLYSNINGSTIDEN/1700-tallet
LITTERATURHISTORIE
Worddokumenter fra Litteraturens Veje:
Oplysning og følsomhed
Rationalismen (kun det første afsnit, ca. 10 linjer)
Ludvig Holberg
Holbergs komedier
Den grovkornede karnevalisme
TEORI
Om genren drama. Side 84-86, Ole Schultz Larsen ”Håndbog til dansk” 2. udgave 2015, Systime
TEKST:
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget. (VÆRK 2, drama, værklæsning før 1800) (KANONFORFATTER)
Uddrag af Ludvig Holberg "Jean de France" (tekst til analyserende artikel)
Indhold
Kernestof:
HUSK AT DER ER EN LEKTIE!
Dansk-A-stx-august-2017.pdf
Rationalismen. Fra iBogen Litteraturens Veje.docx
Oplysning og følsomhed. Fra iBogen Litteraturens Veje.docx
2.x Status ift. læreplan i dansk A. August 2023.docx
Arbejdsspørgmål til dokumenterne_Rationalismen _Oplysning og følsomhed.docx
Ludvig Holberg. Fra iBogen Litteraturens Veje.docx
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Dansk lærer foreningens forlag; sider: 73, 84-86
VIGTIGT: MEDBRING FALKENSTJERNE 1 (SØLVFARVET), SOM ER DEN ANTOLOGI, SOM I FIK UDLEVERET ONSDAG!
intrige — sproget.dk
Arbejdsspørgsmål til afsnittet Drama i Håndbog til dansk s. 73 og 84-86.docx
VIGTIGT: MEDBRING FALKENSTJERNE 1 (SØLVFARVET)
Falkenstjerne 1, grå eller blå/hvid, Gjellerup&Gad; sider: 1-100, 169-202
Læs som lektie novellen "Springer" og opgaveformuleringen til næste danskaflevering, lav gerne en disposition, hvor du skriver de pointer, som du vil have med i afleveringen samt de steder i teksten, som du vil henvise til.
VIGTIGT: MEDBRING FALKENSTJERNE 1, SÅ VI KAN LÆSE VIDERE OM "JEPPE PÅ BJERGET"!
Den analyserende artikel
HUSK BOGEN!
2.x "Jeppe på Bjerget" af Ludvig Holberg
Holbergs komedier. Fra iBogen Litteraturens Veje.docx
dårskab — sproget.dk
Den grovkornede karnevalisme. Fra iBogen Litteraturens Veje.docx
I dag har vi fokus på skriftlighed, så det vil være en fordel at sætte sig ind i tekst og opgave til næste danskaflevering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantikken og romantisme 1800-1870 (LITTERATUR)
FORLØB OM ROMANTIKKEN
LITTERATURHISTORIE (Worddokumenter fra Litteraturens Veje):
"Romantikken"
"Romantikkens filosofi"
"Universalromantik"
"Nyplatonisme"
"Nationalromantikken"
"Biedermeier" - leksikonafsnittet
"H. C. Andersen "
Eventyr. Folkeeventyr og kunsteventyr
"Romantisme"
"Dobbeltgængermotivet"
TEKSTER OG PERSPEKTIVERINGER:
UNIVERSALROMANTIK
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (KANONFORFATTER)
Perspektivering til ”Guldhornene”:
Kortfilmen ”Ernst og lyset” instruktører Anders Thomas Jensen og Tomas Villum Jensen (1996)
NYPLATONISME
Schack von Staffeldt: Indvielsen
Perspektivering til "Indvielsen" højtlæsning af uddrag af "Rampen" af Jesper Stein, Politikens Forlag, s. 66-73
NATIONALROMANTIK
Tekst: Adam Öehlenschläger: Der er et yndigt land (KANONFORFATTER)
Tekst: N.F.S. Grundtvig: Et jævnt og muntert virksomt liv på jord (KANONFORFATTER)
BIEDERMEIER
Tekst: H. C. Andersen: Hist hvor vejen slår en bugt (KANONFORFATTER)
ROMANTISME
Tekst: Emil Aarestrup "Angst"
LIDT AF DET HELE
"Skyggen" af H.C. Andersen
"Klokken" af H.C. Andersen (anvendt til skriftlig aflevering af analyserende artikel) (KANONFORFATTER)
Præludium/Sig nærmer tiden af Steen Steensen Blicher (KANONFORFATTER)
Indhold
Kernestof:
TANKESKRÆMSEL - Highlights
FØR, UNDER OG EFTER FORESTILLINGEN FØRER JEG FRAVÆR! Jeg ser frem til at opleve teater med jer! Forestillingen varer omkring 50 minutter. Vh. Lise
ROMANTIKKEN fra e-bogen Litteraturens Veje.docx
ROMANTIKKENS FILOSOFI fra e-bogen Litteraturens Veje.docx
UNIVERSALROMANTIKKEN fra e-bogen Litteraturens Veje.docx
Arbejdsspørgsmål til worddokumenter om Romantikken, Romantikkens filosofi og Universalromantikkern.docx
Husk bogen 'Falkenstjerne 1' (som vi også læste 'Jeppe på bjerget' i).
allegori — sproget.dk
Falkenstjerne 1, grå eller blå/hvid, Gjellerup&Gad; sider: 255-257, 284
HUSK BOGEN! Til dem, der var fraværende fredag: Genlæs dine svar på arbejdsspørgsmålene i det virtuelle modul torsdag og læs "Guldhornene" til og med strofe 6, husk der er noter bagest
Arb.spø. Guldhornene og worddokument om Universalromantik etc..docx
Guldhornene
NYPLATONISME fra iBog Litteraturens Veje.docx
HUSK (IGEN) BOGEN FALKENSTJERNE 1 - VIGTIGT!!
HUSK BOGEN!
NATIONALROMANTIKKEN fra e-bogen Literaturens Veje.docx
Jeg vil kort sige noget om standpunktskaraktererne i skr/mdt dansk, som I jo kan se efter modulet
SOM NY LEKTIE LÆSES TEKSTEN TIL NÆSTE AFLEVERING OG DER VIL BLIVE MULIGHED FOR AT STILLE SPØRGSMÅL TIL TEKST OG OPGAVE I DETTE MODUL
MIND MIG OM...at vi skal opsummere "Indvielsen" af Schack von Staffeldt på en alternativ måde, nemlig ved at jeg læser op fra en ny roman om en gymnasieelev, der skal skrive en danskaflevering om digtet :-)
MEDBRING BOGEN "HÅNDBOG TIL DANSK"!
hojskolesangbogen.dk
H. C. ANDERSEN.docx
EVENTYR. Leksikonafsnit Litteraturens Veje iBog.docx
Biedermeier. Fra leksikonafsnittet i Litteraturens Veje.docx
Et jævnt og muntert, virksomt liv på jord
ROMANTISMEN. Fra iBogen Litteraturens Veje.docx
DOBBELTGÆNGERMOTIVET. Fra iBogen Litteraturens Veje.docx
Emil Aarestrup
Skyggen skrevet af H. C. Andersen
Lises noter til Litt. Veje s. 162-166 om romantisme.docx
Falkenstjerne 2 gul PB eller blå/hvid HB, Gjellerup&Gad; sider: 48-57
VIGTIGT: Jeg sagde sidst, at vi laver en individuel, skriftlig opsamling på forløbet om Romantikken og romantismen, men det gør vi først i næste uge.
Skyggen af H. C. Andersen inkl. noter. 1847. Kopi fra Falkenstjerne 2.pdf
ARBEJDSSPØRGSMÅL. Skyggen af H.C. Andersen og diverse afsnit fra Litteraturens Veje - opsamling.docx
Rejseregler. Europa. Mariagerfjord Gymnasium.pdf
Togtider 2.x Prag 18.-22. marts 2024.docx
Gallery | Hotel Residence Bologna Prague
Få læst på på Romantikken-perioden og -ismerne (inklusive Romantismen), for i dag skal I lave en individuel, skriftlig opsamling uden noter om forløbet.
HUSK AT MEDBRINGE REJSEREGLERNE UNDERSKREVET AF BÅDE DIG OG EN FORÆLDER/VÆRGE!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Taler, retorik, argumentationsanalyse (SPROG)
Forløb om taler, retorik, argumentationsanalyse (SPROG)
Baggrundsmateriale i Håndbog til dansk:
Taler + retorisk analyse af taler (analyseskema)
Diskursanalyse
Transaktionsanalyse
Retorik-afsnittet
Tre talegenrer
Ciceros pentagram
Baggrundsmateriale om retorik og argumentationsanalyse (pdf):
Kommunikationsmodel
Påstand-belæg-hjemmel + styrkemarkør, gendrivelse, rygdækning,
Argumentationstyper
Redundans
Appelformer
Tekster:
Jonas Eikas takketale ved uddelingen af Nordisk Råds litteraturpris (danskaflevering)
Indhold
Kernestof:
Se mail - der er sat en ny frist for afleveringen, så når vi ses 7.55 har alle afleveret og alle har tjekket, at de har besvaret alle dele af opgaven og har fulgt de råd, som fulgte med 1. og 2. aflevering af en analyserende artikel i år.
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Dansk lærer foreningens forlag; sider: 150-152, 168-174, 191-193
Transaktionsanalyse. Fra Håndbog til dansk (3).docx
Ideer til programpunkter til Prag 18
HUSK BOGEN "HÅNDBOG TIL DANSK" SOM LEKTIEN STÅR I
DISKURSANALYSE. Kapitel fra Håndbog til dansk. iBog.docx
Arbejdsnoter til lektie om diskursanalyse.docx
diskurs — sproget.dk
Argumentationsanalyse og kommunikation.pdf
HUSK DIT PAS! Eller husk at tjekke navn og udløbsdato (navet i passet skal stå som navnet i Lectio og udløbsdatoen skal være mindst et halvt år efter vi er i Prag 18.-22. marts 2024. Tjek også gerne, om I har et blå sundhedskort og om det er udløbet,
2.x Prag.
NY. 2.x Ideer til programpunkter til Prag
De foreløbige togtider 2.x.docx
Skema som støtte til at lave en disposition til den debatterende artikel om hvad en takketale kan bruges til.docx
VIRTUEL UNDERVISNING- VI MØDES I TEAMS!
Som lektie skal du have læst teksten (en tale) og opgaven til næste aflevering grundigt. Genlæs gerne relevante lektier igen, fx om transaktionsanalyse eller diskursanalyse.
SØRG FOR AT HAVE BOGEN "HÅNDBOG TIL DANSK" KLAR TIL DETTE MODUL!
Den debatterende artikel
Den debatterende artikels opbygning
I har gjort forarbejdet med dispositionen som lektie hjemme og i modulet kigger jeg jeres dispositioner igennem, så vi kan få rettet op på de værste misforståelser. Modulet bruger vi på at arbejde med afleveringen, dvs. at få skrevet dispositionens p
Stemmen i den debatterende artikel
Video: Hvordan skriver man en god debatterende artikel?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Bæredygtig studierejse. Værk 3/Digtsamling (LITT.)
Bæredygtig studierejse og værklæsning af digtsamling
BAGGRUND
Fra "Håndbog til dansk":
Sproglige billeder
Analyseskema til lyrik
Billedanalyse
Oversigt til billeder
Analysevejledning til billedanalyse
Fra "Digtbogen" af Susan Mose m.fl.:
Skema med definition af metafor, sammenligning og metonymi
TEKST
"Tilbage til unaturen" af Rasmus Nikolajsen (2016)
STUDIEREJSE
I samarbejde med matematik og med fokus på bæredygtighed og menneskets forhold til naturen. Rejsen foregik i tog og der var en løbende opgave om at tage billeder af byens håndtering af fx klimaudfordringer som når floden Moldau løber over sine bredder, eller at sporvognene kører på strøm. I programmet indgik cykeltur og besøg i kollektive køkkenhaver. Desuden besøgte vi kunstmuseet DOx, hvor vi deltog i en workshop. I løbet af besøget skulle hver elev udvælge et billede, der berørte dem positivt eller negativt og billedet blev efterfølgende analyseret i undervisningen.
PERSPEKTIVERING: DANSK NATUR/NATIONALROMANTIK I MODERNE KONTEKST
Kampagne fra Dansk andel "Det er tid til at ændre billedet på dansk idyl, hvis vi gerne vil bevare den":
https://andel.dk/danskidyl/#first
Indhold
Kernestof:
ebogCFU | Portal
2.x s. 1-10 Tilbage til unaturen. Arbejdsspørgsmål.docx
Sproglige billeder. Kapitel fra iBog Håndbog til dansk.pdf
Tekst. Kloden drejer stille rundt. Kim Larsen
Kim Larsen & Kjukken - Kloden drejer stille rundt (Officiel Live-video)
Arbejdsspørgsmål s. 11-20 Tilbage til unaturen af Rasmus Nikolajsen.docx
Metafor, sammenligning, metonymi. Fra s. 58-59 i Digtbogen. Susan Mose og Ole Ravn. Gads Forlag. 203.pdf
2.x s. 21-33 Tilbage til unaturen. Arbejdsspørgsmål.docx
Billedanalyse. Kapitel fra Håndbog i dansk iBog. Systime.pdf
VIGTIGT: Sørg for at medbringe det billede, som du tog i Prag på kunstmuseet DOX. Alle skal nemlig bruge deres udvalgte billede til træning af billedanalyse!
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Dansk lærer foreningens forlag; sider: 240-253
MEDBRING BOGEN HÅNDBOG TIL DANSK!
Jeg vil foreslå, at I kommer så langt som muligt med danskafleveringen inden modulet og så kan jeg besvare eventuelle spørgsmål i modulet. I er naturligvis også mere end velkomne til at skrive til mig med jeres spørgsmål.
MEDBRING BOGEN "HÅNDBOG TIL DANSK"!
Nyhedstrekanten.docx
De fem nyhedskriterier.docx
Danskidyl
På baggrund af jeres evalueringer (og tak for dem :-)) har jeg besluttet at bruge mere undervisningstid på billedanalyse. Derfor en velkendt lektie! Vi bruger lektien i modulet, så sørg for at læse siderne igen, evt. blot skimme dem, og også finde di
Arbejdsspørgsmål til lektie om billedanalyse.docx
Analysevejledning til BILLEDANALYSE. Fra Håndbog til dansk e-bog.docx
OVERSIGT TIL BILLEDER. Fra Håndbog til dansk e-bog.docx
I dag er det 'Earth Day' - og det bliver markeret over hele kloden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Avisartiklen (MEDIER)
AVISARTIKLEN
BAGGRUNDSMATERIALE/TEORI
Nyhedstrekanten
De fem nyhedskriterier
TEORI LÆST I HÅNDBOG TIL NUDANSK (PDF)
Hele kapitlet om avisjournalistik
LÆST MATERIALE
Diverse digitale og fysiske aviser i et bredt udvalg
Indhold
Kernestof:
Nyhedstrekanten.docx
De fem nyhedskriterier.docx
Danskidyl
Avisjournalistik. Kapitel i Håndbog til dansk. iBog. Systime.pdf
Hvis I har en eller flere papir-aviser derhjemme, så vil det være rigtig dejligt, hvis I tager dem med til danskmodulet i morgen. Efter modulet får I dem med igen. Medbring hele avisen, dvs. alle sektioner/dele.
Arbejdsspørgmål s.1-7 pdf Avisjournalistik.docx
2.x Gruppearbejde om en avis. “Avisjournalistik” s. 1-7 (pdf)
Kompendium (pdf) avisjournalistik; sider: 3, 7-13, 24-33
Arbejdsspørgmål s. 3, 7-8, 9-11 pdf Avisjournalistik.docx
2.x Avisartiklen s. 11-13, 24-33. Afsnittene med flg. overskrifter: Kilder, Vinkling, Avisens genrer, Det journalistiske sprog, Fake news, clickbait og satire.
Fokus på skriftlig dansk og årsprøve i skriftlig dansk
Den analyserende artikel
Den debatterende artikel
SOM LEKTIE SKAL DU GENLÆSE/GENHØRE RETTELSERNE TIL AFLEVERINGERNE I 2.G, DET ER DEN ALLERBEDSTE FORBEREDELSE TIL DEN SKRIFTLIGE ÅRSPRØVE!
Kan du blive dansk statsborger? Tag indfødsretsprøven her
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kriminalreportagen. (MEDIER)
KRIMINALREPORTAGEN
Læst i "Avisreportagen – fra Cavling til Sabroe”, Dansklærerforeningens forlag, 2002, red. Lisbet Borker og Povl Erik Brøndgaard.
ELEVER: Nedenstående sider svarer til det udleverede kompendium "Kriminalreportagen". Udleveret fysisk og som pdf.
s. 79-80 Kriminalreportagen (karakteristika)
s. 82-87 "Jens Nielsens henrettelse" af Henrik Cavling, Politiken 9/11 1892
s. 104-108 "Lundin tilstår drab på familie" af Rikke Egelund, Politiken 26/10 2000
s. 141-145 Arbejdet med teksterne
s. 137 Information om Henrik Cavling og Rikke Egelund
Indhold
Kernestof:
Kompendium KRIMINALREPORTAGE. Teori og tekster.pdf
dansk a stx august 2017.pdf
KRIMINALREPORTAGE. Kompendium; sider: 1-19
LEKTIE VEDR. SKRIFTLIG DANSK: JEG HAR NU UPLOADET TO ZIP-FILER UNDER "Filer" I VORES TEAMS-GRUPPE. SOM LEKTIE SKAL ALLE UDPAKKE DE TO ZIP-FILER OG UNDERSØGE, OM DE KAN ÅBNE ALT MATERIALE TIL DEN DEBATTERENDE ARTIKEL I BEGGE SÆT (OPGAVE 4), DVS. BÅDE
DAGENS PLAN:
3.x Jens Nielsens henrettelse Kriminalreportagekompendium s. 4-9.docx
3.x Lundin tilstår drab på familie. Kriminlareportagekompendium s. 10-14.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det moderne gennembrud. PERIODELÆSNING(LITTERATUR)
DET MODERNE GENNEMBRUD
Periodelæsning
LITTERATURHISTORIE OG TEORI
Litteraturhistorie fra "Litteraturens Veje" læst som worddokumenter:
Det moderne gennembrud
En litterær revolution
Sædelighedsfejden
Kvinderne og det moderne gennembrud
Sammenbrudslitteratur (kun læst om Amalie Skram)
Om naturalisme i Litteraturens Veje (Leksikon og ordforklaringer) - er også samlet i ét worddokument.
Pdf om naturalisme med karikaturtegning (fra Runer til Graffitti)
TEKSTER
Georg Brandes: ”Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur” (Falkenstjerne 2)
Amalie Skram uddrag af "Forraadt" (NORSK) (pdf)
August Strindberg: Lurad (SVENSK) (pdf)
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (KANONFORFATTER) (pdf)
Herman Bang: Foran alteret (pdf) (KANONFORFATTER)
VIDEOER
Det moderne gennembrud - fokus på det overordnede. Søren Vrist Christensen.
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
Det moderne gennembrud og fokus på skrivestilen naturalisme.
https://www.youtube.com/watch?v=n7Z4Iqvr2pg
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud. Fra biedermeieridyl til industrisamfund. Fra ibog Litteraturens Veje.docx
En litterær revolution. Fra iBog Litteraturens Veje.docx
Falkenstjerne 2 gul PB eller blå/hvid HB, Gjellerup&Gad; sider: 106-109
VIGTIGT: TIL I DAG BEDES I ALLE UNDERSØGE, OM I KAN HAVE EN BIL TIL KLIMAHANDLEDAGEN FREDAG D. 20. SEPTEMBER (I 2. OG 3. MODUL). Vi skal lidt videre i planlægningen og skal rent praktisk have fordelt jer i biler/grupper, der skal hjælpe med sortering
Arbejdsspørgsmål. Det moderne gennembrud. En litterær revolution og Fra biedermeieridyl til industrisamfund.docx
Sædelighedsfejden. Fra Litteraturens Veje iBog.docx
Kvinderne og det moderne gennembrud. Fra Litteraturens Veje iBog.docx
Sammenbrudslitteratur. Fra Litteraturens Veje iBog.docx
posthum — sproget.dk
emancipation — sproget.dk
Voldsomt vejr i Centraleuropa: Oversvømmelser og indbyggere uden strøm flere steder i Tjekkiet
Flere ord får foretaget grammatisk kønsskifte – nu er det hamsterens tur
Scn. Teksten Forraadt af Amalie Skram.pdf
Spørgsmål til Forraadt af Amalie Skram.docx
Fortælleteknik. Fra iBog Litteraturens Veje. Leksikonafsnit..docx
Scan. Teksten Lurad af August Strindberg inkl. spørgsmål (1).pdf
Komposition. Fra iBog Litteraturens Veje. Leksikonafsnit..docx
Novelle. Fra iBog Litteraturens Veje. Leksikonafsnit..docx
Om naturalisme i Litteraturens Veje iBog. Ordforklaring og leksikon.docx
Scan. Naturalisme fra Runer til grafitti.pdf
Ud fra jeres lektielæsning får vi styr på, hvad naturalisme er. Derefter læser vi i fællesskab en svensk tekst sammen, som jeg medbringer.
Arbejdsspørgsmål til Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan. Inkl. fokus på naturalisme, genre, komposition, fortælleforhold, moderne gennembruds temaer..docx
Naadsensbrød. Henrik Pontoppidan. Fra iBog Danske forfattere. Systime. Redaktør Anne Bøndergaard.docx
SOM LEKTIE SKAL OPGAVE 4 (OPGAVE OG TEKSTER/FILM) I BEGGE OPGAVESÆT TIL NÆSTE DANSKAFLEVERING LÆSES IGENNEM. DET VIL VÆRE SMART, HVIS I FØR DETTE MODUL HAR BESLUTTET, HVILKEN OPGAVE, I VIL SKRIVE. Der er kun 11 af jer i modulet, så en del af modulet
Det moderne gennembrud - dansk litteratur
Foran alteret. Herman Bang. Fra iBog Danske forfattere. Systime. Redaktør Anne Bøndergaard.docx
Medbring papir-versionen af 'Foran alteret' af Herman Bang. Vi skal arbejde med teksten i modulet.
Vi afslutter i dag forløbet om Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud og naturalisme (VIDEO)
Medbring papir-versionen af 'Foran alteret' af Herman Bang. Vi gennemgår spørgsmål 5-9 i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det folkelige gennembrud (LITTERATUR)
DET FOLKELIGE GENNEMBRUD
Dokumenter fra Litteraturens Veje iBog:
Det folkelige gennembrud
Den lange vej hjem
TEKSTER:
Jeppe Aakjær "Tyendesang" (pdf)
Martin Andersen Nexø: "Pelle Erobreren" (uddrag) (pdf) (KANONFORFATTER)
VIDEO
Det folkelige gennembrud. Søren Vrist Christensen.
https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&t=43s
Indhold
Kernestof:
Den lange vej hjem. Om Det folkelige Gennembrud. Fra iBogen Litteraturens Veje.docx
Det folkelige gennembrud. Fra iBogen Litteraturens Veje.docx
Dokument 1.docx
Tyendesang af Jeppe Aakjær.docx
Borgere skal hærdes inden oversvømmelser: Det bliver et større og større problem
40 procent af Kerteminde kan ende under vand: 'Det gør mig ked af det og utilpas'
Dorte tog til oversvømmelses-møde: 'Vi oplevede nogen, der virkelig tog os alvorligt'
VIGTIGT: MEDBRING FALKENSTJERNE 2 (forsiden er grøn og guld)
Falkenstjerne 2 gul PB eller blå/hvid HB, Gjellerup&Gad; sider: 318-323
Spørgsmål til Pelle Erobreren uddrag af 3. bog. Falkenstjerne 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Dokumentargenren. Værk 4. (MEDIER)
Dokumentargenren (MEDIER)
BAGGRUNDSMATERIALE
Fra Håndbog til dansk kapitlet om dokumentargenren inklusive information om autenticitetsmarkører samt faktakoder og fiktionskoder.
VÆRK/DOKUMENTAR
"Jeg er stammer", TV2-dokumentar fra 2019, redaktør Jesper Elming og Mikkel Tyrrestrup. Fra CFU
FÆLLESDOKUMENT
https://mfgym201512-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/lic_mf-gym_dk/Documents/3.x%20Grupper%20til%20dokumentar-forl%C3%B8b%20og%20valg%20af%20dokumentarer.docx?d=w425ea245b79641e7855f43020231ea3e&csf=1&web=1&e=3BHpZp
Indhold
Kernestof:
dansk a stx august 2017.pdf
Dokumentarfilm inkl. fakta- og fiktionskoder samt autencitetsmarkører. Fra iBog Håndbog til dansk.docx
Gruppearbejde. Dokumentarfilm inkl. fakta- og fiktionskoder samt autencitetsmarkører..docx
Som lektie kunne det være en god ide, at hver gruppemedlem hjemme ser de to eller tre udvalgte dokumentarer.
Sørg for at have set de to eller tre dokumentarer, som I i gruppen har aftalt at arbejde med i dokumentarforløbet.
3.x Grupper til dokumentar-forløb og valg af dokumentarer.docx
De sidste grupper holder oplæg om deres valgte dokumentarer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Folke- og kunsteventyr (SPROG)
Folkeeventyr og kunsteventyr/HCA (SPROG)
I forløbet var der hovedfokus på at finde sproglige ligheder og forskelle mellem de to typer eventyr.
TIL ELEVER: ALT MATERIALE ER I EVENTYR-KOMPENDIET.
Fra Litteraturens Veje I-bog, Leksikonafsnittet om genren eventyr om både folkeeventyr og kunsteventyr
Fra Jesper Tveten, "Hvad sproget gør...", Dansklærerforeningen s. 151-155ø om at analysere eventyr sprogligt. (pdf)
Tekster (fra kompendiet)
Fra "Hvad sproget gør...":
Folkeeventyret "Den trekantede hat"
H. C. Andersen: "Fyrtøiet" (KANONFORFATTER)
Folkeeventyret Lille-Lars og Store-Lars
H. C. Andersen: Store Claus og lille Claus (KANONFORFATTER)
H.C. Andersen: Grantræet (KANONFORFATTER)
FÆLLESDOKUMENTER
Procentsatser ordklasser i Den trekantede hat og Fyrtøjet:
https://mfgym201512-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/lic_mf-gym_dk/EeMhADNRG-ZCvSleto1VWGQBx9w35jccZXJRYyOjlOAnjQ?e=E9bMfy
Procentsatser for eventyrene ”Store-Lars og Lille-Lars” og "Lille Claus og Store Claus":
https://mfgym201512-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/lic_mf-gym_dk/Documents/3.x%20Procentsatser%20af%20ordklasser%20i%20eventyrene%20Store-Lars%20og%20Lille-Lars%20og%20Store%20Claus%20og%20Lille%20Claus.docx?d=w3e3deb8e60a1478da259bc6406ecaf81&csf=1&web=1&e=1SUJGX
Indhold
Kernestof:
EVENTYR-KOMPENDIUM. FOLKEEVENTYR OG KUNSTEVENTYR. TEORI OG TEKSTER. SPROGLIG TILGANG..pdf
Vi indleder et nyt forløb med en sproglig tilgang til folkeeventyr og kunsteventyr - hvordan er de sprogligt forskellige og hvorfor?
Arbejdsspøgsmål s. 1-7 Eventyr-kompendium.docx
Opgave til asynkront danskmodul 10. dec. 2024.docx
Som aftalt får I noget af modulet til klasseaktiviteter, fx vedr. spisning til galla etc.
Arbejdsspørgsmål Den trekantede Hat og Fyrtøiet.docx
3.x Procentsatser af ordklasser i eventyrene “Den trekantede hat.docx
Alle skal have læst begge eventyr til i dag, dvs. både "Den trekantede hat" og "Fyrtøjet", dvs. s. 10-20 (= gamle lektier).
Ny lektie: Læs s. 21-23 "Store-Lars og Lille-Lars".
Vi sørger for at få helt styr på forskellene mellem folkeeventyr og kunsteventyr i modulet og desuden undersøger vi videre på de sproglige forskelle mellem de to eventyr - vi har 8 eksperter frasidste modul - og finder ud af årsagen både ligheder og
Hvis vi når det, vil jeg gerne som juleafslutning læse et (julet) eventyr :-)
Godt nytår! Til dette modul skal man som lektie gøre nedenstående punkter:
VIGTIGT: Medbring bogen "Håndbog til nudansk"!
Arbejdspørgsmål til Store-Lars og Lille-Lars OG Lille Claus og Store Claus.docx
3.x Procentsatser af ordklasser i eventyrene Store-Lars og Lille-Lars og Store Claus og Lille Claus.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Mellemkrigstiden (LITTERATUR)
MELLEMKRIGSTIDEN
LITTERATURHISTORIE iBog Litteraturens Veje:
Mellemkrigstiden
Ekspressionisme - En subjektiv kunst
30'erne: Krise og arbejdsløshed
TEKSTER:
Johannes V. Jensen: Interferens (KANONFORFATTER)
Otto Gelsted: Reklameskibet
Perspektivering til Reklameskibet:
Klaus Rifbjerg: af Postludium (1960) (KANONFORFATTER)
Tom Kristensen: Angst (pdf) (KANONFORFATTER)
Hans Kirk: En plads i verden (pdf)
FILM-MATERIALE:
Danske digtere 1918-1930. Fra CFU (15 minutter)
Indhold
Kernestof:
Mellemkrigstiden. Fra Litteraturens Veje iBog.docx
Reklameskibet af Otto Gelsted. 1923 inkl. noter. Fra Felkenstjerne 3.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitlet Mellemkrigstiden og Reklameskibet af Otto Gelsted.docx
Ekspressionisme - en subjektiv kunst. Fra iBogen Litteraturens Veje.docx
Tekst. Angst. 1930. Tom Kristensen.docx
Arbejdsspørgsmål. Angst af Tom Kristensen og kapitlet Ekspressionisme en subjektiv kunst fra Litteraturens Veje.docx
30erne. Krise og arbejdsløshed. Fra iBog Litteraturens Veje.docx
VIGTIGT: SØRG FOR AT VIDE PRÆCIS, HVOR MANGE I HVER ISÆR TAGER MED TIL SPISNING TIL SKOLEFESTEN!
Scan. Postludium af Klaus Rifbjerg.pdf
Navne til galla.docx
Tekst. En plads i verden. 1931. Hans Kirk.pdf
Husk at undersøge det præcise antal personer, du tager med til Skolefesten!
Arbejdsspørgsmål. Hans Kirk en plads i verden.docx
Individuel skriftlig opsamling på forløbet om Mellemkrigstiden uden brug af noter/computer
Vi ser sammen filmen "Danske digtere 1918-1930" om de forfattere, som vi har læst tekster af i forløbet om Mellemkrigstiden. Vi ser sammen filmen "Danske digtere 1918-1930" om de forfattere, som vi har læst tekster af i forløbet om Mellemkrigstiden.
Havørne forbereder familieforøgelse | TV MIDTVEST
Havørn
Velkommen til DOF"s ØrneTV 2025 | Dansk Ornitologisk Forening
Jeppe på bjerget
Elever i teatret
Godt at vide inden dit besøg på Aarhus Teater: Om lidt skal du besøge Aarhus Teater. Derfor får du her lidt information om:"Jeppe på bjerget" tirsdag 4. februar kl. 19:30 på Aarhus Teater - Store Scene:
VIGTIG INFO TEATERFORESTILLING JEPPE PÅ BJERGET UGE 6.docx
LÆS S. 49-52 I BOGEN "SÅDAN SKRIVER DU SRP" OM PROBLEMFORMULERING.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Teaterforestilling. Værk 5/teater
Teaterforestilling. Værk 5/teater
Forestillingen "Jeppe på bjerget" af Ludvig Holberg, instrueret af Christian Lollike.
Link:
https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/jeppe-pa-bjerget/
TeaterAnmelderiet
Klasen deltog i TeaterAnmelderiet. TeaterAnmelderiet er et samarbejde mellem Aarhus Teater Læring (ATL), DMJX (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og skoler på østjyske ungdomsuddannelser. I TeaterAnmelderiet skal elever på ungdomsuddannelsen dyste i ‘kunsten at anmelde’ på flere platforme. Projektet henvender sig til danskundervisere og elever på ungdomsuddannelserne.
Link:
https://www.aarhusteater.dk/brug-teatret/atl/teateranmelderiet/
Indhold
Kernestof:
Jeppe på bjerget
Elever i teatret
Godt at vide inden dit besøg på Aarhus Teater: Om lidt skal du besøge Aarhus Teater. Derfor får du her lidt information om:"Jeppe på bjerget" tirsdag 4. februar kl. 19:30 på Aarhus Teater - Store Scene:
VIGTIG INFO TEATERFORESTILLING JEPPE PÅ BJERGET UGE 6.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Kanonforfatt Blixen, Martin A. Hansen, SeebergLITT
KANONFORFATTERE
Baggrundsmateriale fra Litteraturens Veje om
Modernisme
Eksistentialisme
Fremmedgørelse
Absurdisme
Karen Blixen: Ringen (KANONFORFATTER)
Martin A. Hansen: Høstgildet (KANONFORFATTER)
Peter Seeberg: Patienten (KANONFORFATTER)
Indhold
Kernestof:
Novellen Ringen af Karen Blixen.pdf
Minlæring
Afsnit
8 elever fraværende pga. skriftlig prøveeksamen (Mat A) (Balle, Isabella, Sara, Cecilie, Zhasmin, Roham, Lærke, Saman)
Høstgildet med noter. Martin A. Hansen.pdf
Eksistentialisme MED LISES OVERSTREGNINGER. Fra leksikonafsnittet i Litteraturen Veje.docx
Plan for modulet:
Som lektie skal man vælge en opgave i opgavesættet for jeres SIDSTE danskaflevering. Den ligger som vanligt i Teams under Filer. Som minimum skal materialet for opgaven læses grundigt igennem og helst skal I være i gang meden disposition før modulet.
VIGTIG LEKTIE OM TALEPAPIR (SOM VI SKAL BRUGE HALVDELEN AF MODULET PÅ): LÆS S. 111-117 I BOGEN "SÅDAN SKRIVER DU SRP" - OG HUSK AT MEDBRINGE BOGEN!
Absurditet. Eksistentialisme. Fremmedgørelse. Eksistentialisme. Naturalisme. Modernisme. Fra danskeforfattere.systime.docx
TALEPAPIR TIL SRO og SRP efter bogen Sådan skriver du SRP.docx
Støjberg støtter chikaneret slagter: 'De veganere er bimlende skøre' | BT Samfund - www.bt.dk
Patienten af Peter Seeberg. 1962.docx
Husk at sætte x i dokumentet! Document.docx
Arbejdsspørgsmål. Patienten af Peter Seeberg.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Minimalisme og fænomenologi (LITTERATUR)
MINIMALISME
BAGGRUND fra Litteraturens veje
Minimalisme
Fænomenologi
TEKST
Stavgang af Helle Helle
Indhold
Kernestof:
MINIMALISME MED UNDERSTREGNINGER.docx
Fænomenologi MED UNDERSTREGNINGER. Fra Ordforklaring og Leksikonafsnittene i iBogen Litteraturens Veje.docx
Scan. Teksten Stavgang af Helle Helle.pdf
Transaktionsanalyse. Fra Håndbog til dansk.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Værk 6/eksperimenterende litteratur (LITTERATUR)
Læst værk:
Bag bakkerne, kysten. En klagesang. Peter-Clement Woetmann. 2017. Forlaget Kronstork
Om værket:
"Bag bakkerne, kysten" er et langdigt, også kaldet en klagesang, af Peter-Clement Woetmann. Det kan klassificeres som lyrik og specifikt som en del af eksperimenterende litteratur. Det er inspireret af flygtningekrisen og beskriver sanseligt, hvad det vil sige at være bådflygtning.
Indhold
Kernestof:
Mind mig meget gerne om, at vi skal have evalueret SRP-forløbet i dette modul.
Vi samler op på novellen "Patienten" som I arbejdede med selv i onsdags. Genlæs som lektie novellen og jeres noter dertil.
MIND MIG GERNE OM....at de tre fraværende mandag også får evalueret SRP-forløbet i spørgeskemaet i Lectio (medmindre de har gjort det hjemmefra)!
LIVE Indien har angrebet mål i Kashmir og Pakistan
Bag bakkerne, kysten. En klagesang. Peter-Clement Woetmann. 2017. Forlaget Kronstork
dansk a stx august 2017.pdf
Vi afrunder tre års Dansk A-undervisning ved grundigt at gennemgå undervisningsbeskrivelsen og have fokus på, hvordan en skriftlig og eventuelt mundtlig eksamen foregår.
250129 vejledning dansk a stx 2024.pdf
Gode råd til 3.x om skriftlig dansk.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50863181608", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50863181608", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50863181608" }