Holdet 2022 EN/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Julie Overgaard Mark
Hold 2022 EN/m (1m EN, 2m EN, 3m EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Disney
Titel 2 Evil - værklæsning Lord of the Flies
Titel 3 American Values - The American dream- EKSAMEN
Titel 4 India (EKSAMEN)
Titel 5 Multicultural Britain (EKSAMEN)
Titel 6 Crime in fiction
Titel 7 Narrative style - kort forløb
Titel 8 Gothic romance (EKSAMEN)
Titel 9 Minimalism - Hemingway & Carter (EKSAMEN)
Titel 10 Love ( Shakespeare) (EKSAMEN)
Titel 11 Adgang skriftlig og mundtlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Disney

Forløbet har haft en ganske kort intro til Disney, herunder Walt Disney. Herefter har fokus ligget på Disney, hvordan de skaber fortællinger, fokus på stereotypes, herunder betydning af disse samt Disney som propaganda.
I arbejdet med Disney som propaganda har eleverne arbejdet med filmtekniske virkemidler, med fokus på farvesymbolik, lyd og billedskæring.

Materiale:

Walt Disney, Part 1: Chapter 1 (Short information film, 3.5ns)
link: https://www.pbs.org/wgbh/americanexperience/features/walt-disney-part-1-chapter-

Adí Aviram: A Brief history of Disney, 2022 (Article) 6,6

How to analyze fairy tales (Reading and analysing fairy tales – uddrag af ”Once Upon a Time” af Jeremy Watts) 3,5 ns

Tangled (Film)

Rapunzel (Fairy tale, 3 ns)

Disneyfication and Disneyization (Blog/article, 2ns)
Link: http://disneyology.blogspot.com/2010/03/disneyfication-and-disneyization.html

The disney formula 2,5 ns
Link: https://www.quora.com/What-is-the-Disney-formula-for-making-a-movie

Disney princesses (blog) 2,5 ns
Link: http://disneyanalysis.weebly.com/female-stereotypes.html  

Lucia Peters: How disney stereotypes hurt men.  (blog/article)
Link: https://www.bustle.com/articles/69212-laci-greens-how-disney-stereotypes-hurt-men-video-shows-that-everyone-suffers-when-we-stereotype-by

Wait a second, are all Disney villains gay? (article) 3 ns
Link: https://thetempest.co/2020/06/04/entertainment/disney-villains-gay-queer-coding/

Donal Duck - Der fuhrer's face (animated short)

Strange world (film).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Evil - værklæsning Lord of the Flies

Eleverne har i dette forløb læst bogen Lord of the Flies af William Golding (1954). Værklæsningen har været kædet sammen med temaet Evil fra Wider context.
Eleverne har derfor trænet deres analytiske evner samt læsestrategier, læsefokus og studieteknik og dels at træne evnen til at overskue og fagligt behandle en længere tekst samt arbejde med faglig fordybelse.

Yderligere har eleverne fået tildelt bestemte karakterer fra bogen som de har lavet dybdegående karakteristikker af, disse er blevet præsenteret mundtligt.

Tekster:
Lord of the Flies by William Golding, 1954 (novel)

Bad ord mad by SEAN SPENCE, 2004 (article)

Killing child at zoo by Bret Easton Ellis, 1991 (excerpt from American Psycho)

Zimbardo experiment

Chapter 1 by Jeff Lindsay, 2004 ( Excerpt from Darkly Dreaming Dexter)

Introduction to 4 types of evil by Lars Svendsen

Why not everyone is a torturer by Stephen Reicher and Alex Haslam,2004 (Article)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 American Values - The American dream- EKSAMEN

American values - The American Dream in contemporary American society

Forløbet har haft fokus på American Values og herunder The American Dream. Forløbet har været inddelt i 3 områder:

- The origin of the American Dream – a historical perspective
- Joker as an expression of contemporary America
- The American Dream in contemporary American society – myth or reality?

Kernestof:


Traditional American Values and Beliefs s. 28-34 fra bog American Ways - an Introduction to American Culture..pdf. 5 ns

The Frontier Heritage by Edward N. Kearny (1984) (factual) 4 ns

Spoil the child by Howard Fast, 1938 (short story) 7 ns

Joker by Todd Phillips 2019 (film) 40 ns

Facebookpost/review by Michael Moore from 5/10 2019 2,5 ns

Article: Michael Moore Calls ‘Joker’ a Masterpiece: ‘The Greater Danger to Society May Be If You Don’t See This Movie’.  2,5 ns

The Hill We Climb by Amanda Gorman (2021) (poem) 1,5 ns
Is it easier to obtain the American Dream in Europe? By Katie Sanders (2013) (Article from  PunditFact) 4ns

What is the American Dream, The library of Congress. 0,5 ns

4th of July speech by Arnold Schwarzenegger 2020. 1,5 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 India (EKSAMEN)

Forløbet: Følgende forløb har hovedsageligt taget udgangspunkt i bogen Narrating India af Katrine Brøndsted.

Fokus har været kort på Indiens historik i forbindelse med uafhængighed af England og fremadrettet. Der har været forsøgt at sætte fokus på forskellige aspekter i det indiske samfund med henblik på at forstå hvor landet kommer fra samt hvor det står i dag ift. Forskellige problematikker. Under forløbet er Lingua Franca som begreb også blevet bragt i spil.

Yderligere har klassen haft besøg af Misbah fra Indien og haft mulighed for at spørge ind til landets nuværende situation.

Kernestof:
India Independence partition and general understanding of the country:

•Fagtekst: p. 16-19 Indian Independence and Partition (fra Narrating India)

•Partition The Day India Burned (Full) by Ricardo Pollack (2007) (documentary)

•Speech: “A Tryst with Destiny” (1947) by Jawaharlal Nehru

•Non-fiction (fakta) What is India's caste system? BBC article from (2019)

•Non-fiction: intro til landets geografi: Geography Now! India Link: https://www.youtube.com/watch?v=vEy6tcU6eLU&t=17s

•Non-fiction: (factual) How the Caste System Is Stopping India’s Take-off. Link: https://www.youtube.com/watch?v=xkLuKG_LLbU

Sekundær:
•Being Indian – ”Delhi on Chai” link: https://www.youtube.com/watch?v=Am_hnXPb9SQ


Pigmentocracy:
•India's unfair obsession with lighter skin by Monisha Rajesh for the Guardian (2013) (article)

•Under emnet pigmentocracy har vi snakket om reklameanalyse og analyseret reklamer for mærket fair&lovely.

•Youtube clip: Why the market for skin whitening is growing by Vox (2018) (Factual video) Link: https://www.youtube.com/watch?v=Cjzvvgmg1NU

•Youtube clip: Why India's Fair Skin Business Is Booming (2020) by VICE News. Link: https://www.youtube.com/watch?v=BlOHSbf9XGI

•Fair and lovely reklame (2011): https://www.youtube.com/watch?v=LDlj8CnxWrw

•Amul-The Taste of India by AmulTV (2015) (commercial) Link: https://www.youtube.com/watch?v=xNWWBEXXtLE

•Glow & Lovely (formerly known as Fair & Lovely) Multi Vitamin Cream - 3 in 1 (Hindi 5 + 25 sec) (2022) (commercial) Link: https://www.youtube.com/watch?v=sLSlt7Fx8mU


The role of women in India
-A Stench of Kerosene (1965) by Amrita Pritam (short story)

-Daugthers of Destiny by Vanessa Roth (2017) (documentary series)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Multicultural Britain (EKSAMEN)

Forløbet har haft fokus på multicultural Britain og de kulturmøder der sker mellem de forskellige befolkningsgrupper.

Især hvordan 2.generations briter takler mødet mellem det britiske samfund og dennes kultur versus kulturen og værdier fra deres forældres.

Tekster:

De sidste hvide i East End (doc, 2017)

Red Sari by Amanthi Harris (short story, 2008)

Listen, Mr. Oxford Don by John Agard (poem, 1985)

The Duty to Integrate: Shared British Values by Tony Blair (Speech, december 8, 2006)

Every race, colour, nation and religion on earth by Leo Benedictus (2005) (article from the Guardian)

Bend it like Beckham by Gurinder Chadha (2002) (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Crime in fiction

Forløbet har startet med en introduktion gennem fiktion og ikke-fictions tekster ift. seriemordere.
Forløbet er sluttet af med crime in fiction i forskellige genre indenfor fiction.

Kernestof:

Kapitlerne 'Introduction'  og 'Serial Murder - myths' by Serial Murder by the FBI (no date) (article)

Exploring the mind of a killer | TED Talk by Jim Fallon (2009) (Ted Talk)


Nick Cave & The Bad Seeds ft. Kylie Minogue - Where The Wild Roses Grow (1996) (both song and music video) Link til video: https://www.youtube.com/watch?v=lDpnjE1LUvE

The Tell-tale heart by Edgar Allan Poe (1843) (short story)

Forkortet version af The man who loved flowers af Stephen King (1977) (short story)

Unsolved Mysteries' Mystery on the Rooftop. Episode 1, season 1 by Marcus A. Clarke (2020) (episode of a series)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Narrative style - kort forløb

Narrative style

Kort forløb hvor der har været specifikt fokus på narrator og point of view

Tekster:

I spy
Boarding house
Jellyfish
Film: Gone girl
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Gothic romance (EKSAMEN)

I forløbet Gothic (romance) har klassen læst værket Frankenstein af Mary Shelley. Forud for værklæsningen er klassen blevet introduceret til genren (med fokus på strømningen i England) og uddrag af forskellige kendte værker indenfor genren.

Genre:

The Gothic Universe. From Mary Shelley to Joyce Carol Oates. 2019 iBog fra Systime. af Marianne Mortensen og Rolf Erbst.
- Kapitlet: The romantice Age + schematic outline of the genre
-  Kapitlet Horror Fiction and the Gothic + schematic outline of the genre

Romantic age: hvad kom før: https://www.youtube.com/watch?v=-Q08c76z1Zc

Youtube til gothic genre: https://www.youtube.com/watch?v=gNohDegnaOQ&t=382s

What is Gothic Literature? | A Brief Introduction to the Genre by English with Watson link: https://www.youtube.com/watch?v=1wCmZoljqqU


Kort intro til psykoanalyse: s. 113-116, afsnittet Freudian mini dictionary (from bogen Psycho J.Riber Christensen 1987)med fokus på at anvende det i læsning af Dracula uddrag:


- Uddrag fra Dracula B. Stroker 1897 (excerpt from the novel)
- Tell tale heart Edgar Allan Poe 1843 (short story)
- Excerpt The Picture of Dorian Grey. Fields of vision p. F 48-52 (excerpt from the novel)
- Dorian Gray 2009. Oliver Parker (film)
- Frankenstein af Mary Shelley (1818) (Novel)

omfang: 250 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Minimalism - Hemingway & Carter (EKSAMEN)

Forløbet Minimalism har taget udgangspunkt i de to amerikanske forfattere Ernest Hemingway og Raymond Carver. Eleverne er først blevet introduceret til overordnet genretræk og herefter læst værker af begge forfattere.

Genre:
- Excerpt from Mining for Meaning: A study of Minimalism by Jeremy Robert Bailey 2010. p.16-18

- Uddrag fra The English Handbook. Kapitlet 'Minimalistic Fiction'.

Tekster:

Hemingway:
Mr. and Mrs Elliot 1925
Hills like white elephants 1927
Cat in the rain 1925

Carver
Popular Mechanics 1981
The Idea 1981  

Samlet omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Love ( Shakespeare) (EKSAMEN)

Forløbet Love er startet med en introduktion af forskellige aspekter af kærlighed før forløbet er afsluttes med intro til sonnets og uddrag af Shakespeares Romeo og Juliet.


Loveletters from Beethoven af Ursula Doyle (red.) 2008  (sekundær literatur)


Love on the spectrum (Episode 1, season 1 2022) af Karina Holden og Cian O'Clery (series)

Happy endings af Margaret Atwoods 1983 (short story)

Love after love af Derek Walcott 1986 (poem)

Romeo Is a Dirtbag. So Why Is Romeo and Juliet Our Favorite Love Story?" by Lois Leveen (2015) (article/blog)

Sonnet 18 af William Shakespeare 1609

Uddrag af Romeo og Julie 1597

- Act I, Scene 5
- The Balcony Scene, Act II, Scene 1

Romeo + Juliet af Baz Luhrmann 1996 (film)

Samlet antal: 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Adgang skriftlig og mundtlig eksamen

Holdet har adgang til følgende til eksamen:

www.Ordbogen.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Engram.dk (https://www.minlaering.dk/)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer