Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Louise Damholt Thomsen
|
Hold
|
2022 EN/abcd (1abcd EN, 2abcd EN, 3abcd EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Evil
Formål:
Forløbet har til formål at udfordre elevernes syn på ondskab og definition af denne. I denne sammenhæng har der været fokus på diskussion for at øge elevernes ordforråd.
Eleverne er i starten af forløbet blevet introduceret til fire typer af ondskab beskrevet af den norske filosof Lars Svendsen (supplerende stof). Dette for at have en fælles terminologi til efterfølgende diskussioner og forståelse. En tilføjelse til elevernes terminologi er også sket gennem artikel Bad or Mad, hvor eleverne skulle inddrage disse begreber i deres forståelse af evil.
Faglige mål:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Tekster:
1. Spence, Sean: ”Mad or Bad” (2004) i New Scientist, i Wider Contexts, 2012, Gyldendal
2. Ellis, Bret Easton: “Killing Child at Zoo” i American Psycho (1991), i Wider Contexts, 2012, Gyldendal
3. Richard Matheson: "Born of man and woman" (1950) i Wider Contexts, 2012, Gyldendal
4. Fincher, David: “Se7en” (1995) (film)
Sekundær:
1. The four types of evil by Lars Svendsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
American Values (værklæsning) (eksamen)
Formål: At introducere eleverne til Amerikanske værdier og anvende disse ift. værklæsning.
Med udgangspunkt og introduktion i amerikanske værdier skal eleverne i literary circles udvælge en amerikansk bog som de vil læse og analysere. Yderligere suppleres elevernes læsning med andet materiale ift. at kunne forstå og analysere de amerikanske værdier i tekster af og om USA.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Tekster:
Traditional American Values and Beliefs s. 28-34 fra bog American Ways - an Introduction to American Culture
What is the American Dream? - Library of Congress
Edwidge Danticat: Aline's Journey (2003)
John Steinbeck: Of Mice and Men (1937)
Curtis Hanson: 8 Mile (2002)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Disney
I dette forløb arbejdes der med udgangspunkt i Disnification. Eleverne arbejder med tre hovedværk i form af Snow White, Pocahontas og Encanto. Forløbets fokus er dels hvordan Disney sætter sit præg på allerede eksisterende fortællinger, samt virkelige begivenheder. Derudover bruges filmen Aladdin i to versioner til at tage et blik på hvordan Disneys kvindelige karakter har ændret sig gennem årene.
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Tekster:
1. Jacob and Wilhelm Grimm: "Little Snow-White" (1812)
2. The Walt Disney Company: Snow White (1937)
3. Becker, Christina: Who Molds Who? An Examination of the Disney Influence (2017)
4. Article: "The True story of Pocahontas as NOT told by Disney" (2019) (https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/true-story-pocahontas-not-told-disney-002285)
5. The Walt Disney Company: "Pocahontas" (1995)
6. Chris Bodenner: Does Disney's Pocahontas Do More Harm Than Good? Your Thoughts (2015) The Atlantic
7. Jason Boyd: Pocahontas Is Still the Most Problematic Disney Princess Movie (2023) cbr.com
8. The Walt Disney Company: Encanto (2021)
9. José Maria Luna: Disney’s Encanto isn’t just about representation — it’s an act of defiance (2021) polygon.com
10. Juliana Garabedian: "Animating Gender Roles: How Disney is Redefining the Modern Princess" (2014)
11. The Walt Disney Company: Aladdin (1992)
12. Guy Ritchie: Aladdin (2019)
Supplerende materiale:
Jeremy Watts: Once Upon a Time (2004) chapter 2 and 3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dystopia (eksamen)
Et forløb med fokus på den dystopiske genre, hvor dens karakteristika og typer af kontrol har været i centrum, og hvor forskellige dystopiske fortællinger er blevet arbejdet med - det gennemgående spørgsmål har været 'hvad er det denne dystopiske verden prøver at advare os imod?'.
Faglige mål:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
-udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Tekster:.
- Article: The Topics Dystopian films won't touch (2014): https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2014/11/the-topics-dystopian-films-wont-touch/382509/
- Orwell, George: 1984, chapter 1+20 (1948) (Fields of Vision, Volume 2, p.62-71)
- Bradbury, Ray: "The Veldt" (1950)
- McTeigue, James: V for Vendetta (2005)
- Vonnegut, Kurt: 2BR02B
- Zoe Kleinman & Chris Vallance: "AI 'godfather' Geoffrey Hinton warns of dangers as he quits Google" (2023) BBC News
Supplerende materiale:
- 'Dystopias: Definition and Characteristics' by ReadWriteThink.org
- The Story of Guy Fawkes: https://www.youtube.com/watch?v=74GKQoYPL6E&t=165s
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
V for Vendetta
|
19-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Black America (eksamen)
Dette forløb fokuserer det at være sort amerikaner. Forløbet starter med en historisk gennemgang af den Amerikanske Borgerkrig, samt en historisk gennemgang af The Civil Rights Movement. Forløbet har kigget på de konsekvenser denne forhistorie har på nutidens opfattelse af sorte amerikanere i USA.
Forløbet har især haft til formål at træne non-fiction analyse, samt træne den mundtlige præstation igennem fremlæggelser.
Kernestof:
Ava DuVernay: "13th" (2016) documentary
Martin Luther King Jr.: "I have a Dream" (1963) Youtube-klip
Martin Luther King Jr.: "Sermon, July 4th, 1965" (1965) Text
Shirley Jackson: "After you, My Dear Alphonse!" (1943) short story
Barack Obama: "Reclaiming the American Dream" (07.11.07) speech
Sapphire: "Push" (1996) uddrag + "Precious" (2009) opening scene
James Gartner: "Glory Road" (2006) movie
Will Jawando: "My Seven Black Fathers: A Young Activist's Memoir of Race, Family, and the Mentors Who Made Him Whole" (2022) uddrag
Travon Free: "Two Distant Strangers" (2020) Short film
Childish Gambino: "This s America" (2018) song + music video
Secondary texts:
US History material - Civil War:
- The African Slave Trade and the Middle Passage
- The Growth of Slavery in North America
- The Cause of the American Civil War and its original goal
- The Civil War – from preserving the Union to freeing the slaves
- The Civil War ends – Jim Crow begins
US History material - Civil Rights Movement:
- Brown vs. Board of Education
- Rosa Parks
- The Montgomery Bus Boycott
- Little Rock, Arkansas Central High School
- Greensboro and Nashville sit-ins
- The Birmingham Campaign
- March on Wasshington for jobs and freedom
- Selma to Montgomery marches
- The Civil Rights Act
- The Voting Rights Act
- Dr. Martin Luther King Jr.
- NAACP
- Malcolm X
- Nation of Islam
- Black Power
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fantasy
Et forløb med fokus på fantasy genren. Eleverne har lært hvad der definerer genren, herunder fantasy elements, magical inventory, parallel world, secondary world, coexisting world og Hero's Journey. Eleverne har arbejdet med nogle af de mest klassiske eksempler på fantasy, hvor de både har læst uddrag og set den tilsvarende filmscene til en diskussion om tekstgenren overfor filmgenren.
Kernestof:
Fra bogen "Worlds of Fantasy" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog:
- Entering worlds of fantasy (teori)
- C.S. Lewis: "The Narnia Chronicles: The Lion, the Witch and the Wardrobe"
- J.R.R. Tolkien: " The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring"
Paul King: "Wonka" (2023) movie
J.K. Rowling: "Harry Potter and the Sorcerer's Stone" (2001) chapter 4
Sekundært materiale:
Fiction Book Genres - What Is Fantasy - Youtubeklip
Matthew Winkler: "What makes a hero?" (2012) Ted-ed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Multicultural Britain (eksamen)
Forløbet sætter fokus på de mange forskellige kulturer i det britiske samfund. Gennem arbejde med tekster fra forskellige genrer opnår eleverne forståelse for, hvordan det nutidige samfund i Storbritannien er sammensat, samt hvilke problematikker dette har medført. Analyse af non-fiktion indgår som en betydelig del af forløbet. Gennem hele forløbet finpudses elevernes analytiske færdigheder - dette med særligt henblik på en eventuel eksamen.
Læste tekster:
1: Artikel: “Multiculturalism: What does it mean?” (2011) BBC.com
2: Reklame: “momondo – The DNA Journey” (2016) youtube.com
3: Artikel: “People in These Isles Are at a Crossroads”, (2000)
4: Uddrag af essay: Caryl Phillips: “The Pioneers”, (1998)
5: Essay: Andrea Levy: This is My England
6: Tale: Robin Cook: “Chicken Tikka Masala Speech”, (2001)
7: Digt: John Agard: “Listen Mr Oxford Don”, (1985)
8: Novelle: Hanif Kureshi: “My Son the Fanatic”, (1997)
9: Movie: Gurinder Chadha: “Bend It Like Beckham” (2002)
Supplerende materiale:
1: Timeline of the history of immigration in Britain and major historical events that have shaped Britain as a multicultural nation: https://www.tiki-toki.com/timeline/embed/1467631/4899547248/
2: Riz Ahmed: “Where You From” | The Big Narstie Show (2020) youtube.com
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
Ordbogen.com
Minlæring.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Shakespeare and Love (eksamen)
Forløbet tematiserer kærligheden med altovervejende hovedvægt på Shakespeares ´Romeo og Julie´. desuden indgår forskellige aspekter omkring Shakespeares person, sprogbrug og samtid i forløbet. Forløbets overordnede formål er at give eleverne viden om Shakespeare, hans særlige sprogbrug og samtid. Forløbet behandler desuden skuespillets rolle på Shakespeares tid, sonetten som særlig udtryksform samt skuespillet Romeo og Julie.
Indhold:
Forløbet påbegyndes med arbejde omkring det almengyldige tema: kærlighed. Efter enkelte, indledende øvelser undersøger eleverne fremstillingen af kærligheden i de to digte The Passionate Shepherd to His Love samt To His Coy Mistress. Herefter overgår forløbet til at behandle sonetten og dennes særlige kendetegn. Eleverne arbejder herefter med det historiske materiale af Ole Juul Lund, dette samtidig med at vi langsomt tager hul på skuespillet Romeo og Julie. Inden det egentlige arbejde med skuespillet ser eleverne filmatiseringen af samme, og opnår dermed et overblik over det samlede skuespil. Nu læses de udvalgte akter intensivt med fokus på sprog, handling, personer og skuespillets relation til Shakespeares samtid. Undervejs benyttes enkelte, korte klip fra Youtube for at lette elevernes forståelse. Forløbet afsluttes med en gennemgang af eksempler på Romeo og Julie i populærkulturen.
Materiale:
1: Kortfilm: Will McCormack og Michael Govier: “If Anything Happens I Love You” (2020)
2: Digt: Andrew Marvell: To His Coy Mistress (1681)
3: Digt: Christopher Marlowe: The passionate Shepherd to His Love (1599)
4: Historisk materiale: Ole Juul Lund: “Shakespeare - Lives and Works”, Gyldendal: 2012. Kun kapitlerne The Life of William Shakespeare, The Times of William Shakespeare samt The Dramatic Tradition.
5: Film: Baz Luhrmann: Romeo and Juliet, (1996)
6: Skuespil: William Shakespeare: Romeo and Juliet (1597) Udleveret I Romeo and Juliet, Oxford University Press: 2008. Følgende er læst: ’Prologue’, akt 1 - scene 5 (first meeting), akt 2 – scene 1 + 2 (balcony scene), akt 3 – scene 1 (fighting scene) og akt 5 – scene 3 (death scene).
7. Kate Chopin: The Story of an Hour, (1894) Vogue
Supplerende materiale:
1: Teoretisk introduktion til poetry, sonnets og the Renaissance in England and in the Arts
2: Enkelte, korte Youtube-klip omkring Shakespeare, hans sprog, sonetter og skuespil
3: Hjemmesiden No-Fear-Shakespeare (nfs.sparknotes.com)
4: Romeo and Juliet in popular culture:
a. Twilight: https://www.youtube.com/watch?v=ndDq-R20bNA
b. Gnomeo and Juliet: https://www.youtube.com/watch?v=6avpvkoZQtk
c. Taylor Swift: https://www.youtube.com/watch?v=8xg3vE8Ie_E
d. Warm Bodies: https://www.youtube.com/watch?v=E-VsDoCABJk
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
Ordbogen.com
Minlæring.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
India (eksamen)
Kernestof:
The Unmaking of India: How the British Impoverished the World’s Richest Country (2023)
Why was India split into two countries? - Haimanti Roy (2021)
Østergaard, Trine: “The English Handbook – English as lingua franca” (2017), Systime
Boyle, Danny: "Slumdog Millionaire" (2008)
Indian Matchmaking, season 1, episode 1, (2020) Netflix.com
Saraiya, Sonia: Indian Matchmaking Only Scratches the Surface of a Big Problem (2020) Vanity Fair
Shahraz, Qaisra: A Pair of Jeans (1998)
Fra Narrating India, Katrine Brøndsted (2016):
- Introduction: Indian Independence and Partition
- Introduction: Demarcations
- Shashi Tharoor: The Village Girl (1972)
- Introduction: Pigmentocracy
Sekundært materiale:
WHAT IS INDIA? (2023) youtube.com
Video: Mumbai Madness | A Mickey Mouse Cartoon (2014) youtube.com
Fair and Lovely commercial - dance audition: https://www.youtube.com/watch?v=-Aik4LKf8oM
"How The British Took Over India" - TREVOR NOAH (from "Afraid Of The Dark" on Netflix) (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50905395648",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50905395648",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50905395648"
}