Titel
8
|
Kina
Et forløb der har set på Kinas historie, og derigennem har brugt landet som et eksempel på de mange forskellige måder historien kan arbejdes med, bruges og forstås på. Først har vi kort set på kejserrigerne, hvordan det kinesiske samfund og den kinesiske kultur blev til, derpå blev Kinas position som verdensmagt og det smertefulde knæfald for de europæiske stormagter i 1800-tallet arbejdet med, inden forløbet afsluttedes med det voldsomme 20. århundrede hvor borgerkrig og verdenskrig, revolution og modernisering altsammen kom til at påvirke det moderne Kina vi står med i dag, der måske er verdens næste supermagt.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
- Befolkningskontrol, fra Vores Verdenshistorie Nyeste Tid I-bog.
- Dokumentar: 'Kinas Dræbte Børn' (2019)
- Kina Kompendium fra Vores Verdenshistorie 1 - 3. Vores Verdenshistorie 1: s. 152 - 181. Vores Verdenshistorie 2: s. 210 - 227. Vores Verdenshistorie 3: s. 234 - 248.
Kilder:
- Konfutse om forholdet mellem lærer og elev, kilde fra Vores Verdenshistorie kompendium.
- Ukendt forfatter om hovedstaden hangzhou, ca. 1235, kilde fra Vores Verdenshistorie kompendium.
- Yan familiens husregler, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- Song ruozhao om kvindens rolle, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- Marco Polos beretning, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- Den Kinesiske Kejsers brev til George 3., kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- Lin Zexus brev til Dronning Victoria, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- Nanjing-traktaken, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- Bokserprotokollen, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- Det Nye Kina, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- De 23 Forbud, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- Rødgardist under Kulturrevolutionen.
- Socialismens mål, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- Kinas Socialistiske Modernisering, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- Studenternes Åbne Erklæring, kilde fra Vores Verdenshistorie Kompendium.
- 'Den Gule Fare' kilder https://voresverdenshistorie.dk/bind-2/6-kinas-sidste-kejserdynasti/kilder/den-gule-fare/
- Artikler omhandlende moderne konfliktområder involverende Kina:
'Why is the South China Sea contentious?'
'What"s behind the China-Taiwan divide?'
'Who are the Uyghurs and why is China being accused of genocide?'
'Why are there protests in Hong Kong? All the context you need'
90 sider.
|