Holdet 2022 HI/abcd - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Elsebeth Ahlmann
Hold 2022 HI/abcd (1abcd HI, 2abcd HI, 3abcd HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Romerriget
Titel 2 2. Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme
Titel 3 3. Del 1: Det katolske årtusinde
Titel 4 3. Del 2: Det katolske årtusinde
Titel 5 4. Første verdenskrig
Titel 6 5. Holocaust
Titel 7 6. Israel/Palæstina
Titel 8 7. Revolutioner
Titel 9 8. (Miniforløb) Metodiske tilgange
Titel 10 9. Hekse og renæssancen
Titel 11 10. Vikingetiden og Danmarks tilblivelse
Titel 12 11. Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Romerriget

Dette forløb undersøger Romerrigets turbulente overgang fra republik til kejserdømme, dets politiske struktur, sociale klassefordeling, samt romerne selv; deres dagligdag, myter og religion. Forløbet portrætterer udvalgte romerske kejsere og deres respektive regeringsperioders særpræg og historiske indflydelse.
Forløbet lægger desuden vægt på den romerske hærs evne til at underlægge sig folk og land fra Lilleasien til England, den strenge kontrol samt de lange perioder med fred og stabilitet - Pax Romana.

Klassen er en del af en forsøgsordning omkring anvendelsen af Historieportalen.dk, som eleverne har fået adgang til i tre år. En stor del af materialet til forløbet er derfor hentet fra Historieportalen.dk.


Materiale:
- Historieportalen, Systime; Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10
- Kristian, Jepsen Steg, Lindhardt og Ringhof; På sporet af Romerriget, s. 18-21 om slaveri og gladiatorkampe

Kildemateriale:
1. Quintus Tullius Cicero: Vejledning i valgkamp: https://historieportalen.systime.dk/?id=152
2. Varro og Columella: Om slaven i det romerske landbrug:
https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c717
3. Titus Livius: Senatet træffer forberedelser til krigen mod Makedonien: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c727
4. Polybius om romerne og karthagerne: Verden før 1914, s. ?
5. Hærføreren Æmilius Paulus' triumftog -168: Verden før 1914, s. ?
6. Sueton - den guddommelige Augustus:
https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c735
7. To romerske forfattere om slaven i det romerske landbrug: Marcus Terentius Varro (116-27 f.v.t.) og Lucius Junius Moderatus Columella (skrev ca. 65 e.v.t.) (ligger på OneNote i worddokument - mangler henvisning)
8. Augustin om gladiatorkamp: Vores Verdenshistorie, Forlaget Columbus
9. Eusebius: "Ved dette tegn skal du sejre", Vores Verdenshistorie, Forlaget Columbus

Ekstra:
1. Gladiator - Opening Battle - Roman Army: 2000:
https://www.youtube.com/watch?v=7pcuBIXU1vQ
2. Tv2-dokumentar: Colosseum- dødens arena i det gamle Rom, 2006
3. Udsnit fra gladiatorkamp i filmen Gladiator: https://www.youtube.com/watch?v=pA9WL0BKV7o
4. Ten Minute History - The Fall of Rome (Short Documentary)  https://www.youtube.com/watch?v=EIkeRBP5nDg


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme

I dette forløb stilles der skarpt på den danske politik og aktivisme gennem flere kritiske politiske begivenheder. Vi følger et skift i både udenrigs- og sikkerhedspolitikken med fokus på Danmarks stilling omkring 1864, 1. verdenskrig, besættelsen og befrielsen 1945 og fra neutralitetspolitik til medlemskaber i bl.a. FN og EF gennem den kolde krig og til deltagelse i Kosovo-, Irak- og Afghanistankrigene til bekæmpelse af international terrorisme i dagens Danmark.

Forløbet ligger samtidig med elevernes DHO, der omhandler Danmarks deltagelse i krigen i Afghanistan.

Materiale:
1. Danmark i krig 1991-2001: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmark-i-krig-1991-2011
2. Bo Lidegaard om den aktive krigsdeltagelse: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmark-i-krig-1991-til-2011-den-aktive-krigsdeltagelse
3. Danmark er ude af skyggen på 1864:
https://www.berlingske.dk/kultur/danmark-er-kommet-ud-af-skyggen-fra-1864
4. Krigen i 1864:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/krigen-i-1864-2/?no_cache=1
5. Danmark i Afghanistan, Udenrigs- og forsvarsministeriet, 2010:
https://www.yumpu.com/da/document/view/17630691/danmark-i-afghanistan-hvorfor-hvordan-og-hvor-laenge
6. Krigen i Afghanistan, Nationalmuseet,
https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/militaerhistorie/krigen-i-afghanistan/
7.

Fra Historieportalen:
Kap. 1: De lange linjer bagud: En neutral og isoleret småstat (1914-1945):
https://historieportalen.systime.dk/?id=1747
Kap. 2: Den gryende kolde krig: fra neutralitetspolitik til alliancedeltagelse (1945-1949)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1753
Kap. 3: Sikkerhedspolitik og europapolitisk tilpasning (1949-1962)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1759
Kap. 4: Aktivistisk afspændingspolitik og vejen ind i EF (1962-1978)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1764
Kap. 5: 'Fodnotepolitikken' og den kolde krigs afslutning (1979-1991)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1774
Kap. 7: Sikkerhedspolitisk sporskifte (1990-1997)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1782
Kap. 8: Med og uden FN: Irak, Kosovo og Afghanistan (1998-2002):
https://historieportalen.systime.dk/?id=1790

Kilder:
1. Poul Nyrup i anledningen af terrorangrebet, 2001:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/udtalelse-af-statsminister-poul-nyrup-rasmussen-i-anledning-af-terrorangrebet-paa-usa-11-september/
2. George Bush - udtalelse fra USA's præsident, 2001
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/udtalelse-fra-usas-praesident-george-w-bush-efter-11-september-2001/
3. Anders Fogh, nytårstale, 2002:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/statsminister-anders-fogh-rasmussens-v-nytaarstale-1-januar-2002/
Kilder – Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme | Historieportalen
4. Danmark gik i krig i Afghanistan i solidaritet med USA, DIIS,  30. august 2021
https://www.diis.dk/publikationer/danmark-gik-krig-afghanistan-solidaritet-usa
5. Statsminister Hans Hedtofts (S) tale i Folketinget, 23. marts 1949.Hedtoft om Atlantpagten:
6: Stats- og udenrigsminister H.C. Hansen (tv.) overrækker en Georg Jensen-drueskål af sølv som officiel gave til sin vært, Sovjetunionens leder Nikita Khrustjov”:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1760


Andet:
1. Historien om Danmark, afsnit 8, DR:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572
2. Danmark besat:
https://www.youtube.com/watch?v=A3-hU8t4wzg
3. Dilemmaspillet:
https://9april1940.dk/45.html
4. John Mogensen, Danmarks jord for de danske, 1972
https://www.google.com/search?q=danmarks+jord+for+de+danske&oq=danmarks+jord&aqs=edge.0.0i512j69i57j0i512l7.2015j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8
5.  Bjarne Jes Hansen, Vi voksne kan også være bange, 1978
http://www.fredsakademiet.dk/abase/sange/sang29.htm
6. Eddie Skoller, En Enkelt Sang om Frihed, 1970
https://www.youtube.com/watch?v=zaGIOC5iI8s&list=PL4c4K4Qr0Fw1XeWCYbwnF_mJETOUcMf5z
7. USA angriber Afghanistan - 7. oktober 2001
https://www.youtube.com/watch?v=dQtmBZ1k1Ww
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Del 1: Det katolske årtusinde

I dette korte forløb, der afsluttes i 2g, ser vi på, hvordan Vesteuropas 'katolske årtusinde' havde indflydelse på både kongemagt og bondeliv, kultur og moral. Vi ser på det vidtstrakte net af kirker og klostre med Paven som det religiøse overhoved. Vi kigger desuden på middelalderens samfundsopbygning, fokus på handel samt forholdet mellem kirke og konge. Selvom der i forløbet snakkes om korstog, reformationen og renæssancen, er det primære fokus på middelalderen.
Da klassen indgår i et forsøg med anvendelse af historieportalen som grundbog, er det fortrinsvis denne, der anvendes.

Materiale:
- Historieportalen, Systime; Kap. 1, 3, 4, 5, 6, 7
- Verden før 1914 i dansk perspektiv; Om Europæisk Middelalder: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=194
- Danmarkshistorien.dk: https://www.youtube.com/watch?v=hn3D5f2ny2o
-  https://faktalink.dk/emner/korstogene
- Betydningen af begrebet 'Korstog' efter 11. september: https://faktalink.dk/titelliste/kors/korssept

Begreber:
Kristendom, kirker og klostre, konger og magt i Middelalderen, feudalisme, Karl den store investitur-striden, internationalt udsyn, forandring, Paven, Luther, renæssance og reformation, Byzantinske rige, Pave Urban II, korstog (første, andet og tredje), karikaturkrise, historiebrug

Kilder:
Maleri: Kirkemødet i Clermont, 1095. Malet fortolkning fra slutningen af 1400-tallet.
Fulcher af Chartres, Pave Urban 2.'s korstogstale i 1095:Kilder – Fra korstog til karikaturkrise | Historieportalen (systime.dk)
"Pave Gregor 7., 'åbent' brev til vesteuropæiske fyrster,1074": Kilder – Fra korstog til karikaturkrise | Historieportalen (systime.dk)


Andet:
Arn, afsnit 1 og afsnit 2: Arn 1 - tempelridderen og Arn 2 - riget ved vejens ende
Filmen Luther, 2003: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005850/luther
Saxon Crusader, sang: https://www.youtube.com/watch?v=JPbSjmToWXY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Del 2: Det katolske årtusinde

Fortsat fra 1g.

I dette korte forløb, der afsluttes i 2g, ser vi på, hvordan Vesteuropas 'katolske årtusinde' havde indflydelse på både kongemagt og bondeliv, kultur og moral. Vi ser på det vidtstrakte net af kirker og klostre med Paven som det religiøse overhoved. Vi kigger desuden på middelalderens samfundsopbygning, fokus på handel samt forholdet mellem kirke og konge. Selvom der i forløbet snakkes om korstog, reformationen og renæssancen, er det primære fokus på middelalderen.
Da klassen indgår i et forsøg med anvendelse af historieportalen som grundbog, er det fortrinsvis denne, der anvendes.

Materiale:
- Historieportalen, Systime; Kap. 1, 3, 4, 5, 6, 7
- Verden før 1914 i dansk perspektiv; Om Europæisk Middelalder: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=194
- Danmarkshistorien.dk: https://www.youtube.com/watch?v=hn3D5f2ny2o
-  https://faktalink.dk/emner/korstogene
- Betydningen af begrebet 'Korstog' efter 11. september: https://faktalink.dk/titelliste/kors/korssept

Begreber:
Kristendom, kirker og klostre, konger og magt i Middelalderen, feudalisme, Karl den store investitur-striden, internationalt udsyn, forandring, Paven, Luther, renæssance og reformation, Byzantinske rige, Pave Urban II, korstog (første, andet og tredje), karikaturkrise

Kilder:
Maleri: Kirkemødet i Clermont, 1095. Malet fortolkning fra slutningen af 1400-tallet.
Fulcher af Chartres, Pave Urban 2.'s korstogstale i 1095:Kilder – Fra korstog til karikaturkrise | Historieportalen (systime.dk)
"Pave Gregor 7., 'åbent' brev til vesteuropæiske fyrster,1074": Kilder – Fra korstog til karikaturkrise | Historieportalen (systime.dk)


Andet:
Arn, afsnit 1 og afsnit 2: Arn 1 - tempelridderen og Arn 2 - riget ved vejens ende
Filmen Luther, 2003: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005850/luther
Saxon Crusader, sang: https://www.youtube.com/watch?v=JPbSjmToWXY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Første verdenskrig

Forløbet tager udgangspunkt i storpolitiske forhold samt selve krigens forløb som afsæt til en gennemgang af historiebrug samt samfundets og individets mentalitetshistoriske forandring. Eleverne skal således opnå indsigt i krigens gang samt de forandringer og konsekvenser, som første verdenskrig fører med sig.
Forløbet vil primært have fokus på England, Tyskland og Frankrig.
Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne se forandringer i samfundet og fremføre og diskutere væsentlige problemstillinger fra det læste materiale.
Eleverne ser filmen 1917 i forløbet.

Forløbet kan inddeles i to overemner:
1. Krigens optakt, selve krigen og krigens afslutning
Fokus på de storpolitiske rammer, den nye type krig samt Versaillesfredens betingelser.

2. Historiebrug
Fokus på den umiddelbare eftertids anvendelse af krigen som symbol.
Fokus på nutidens brug af første verdenskrig med forskellige mål for øje


Fokuspunkter:
Problemstillinger: I løbet af forløbet trænes elevernes evne til selvstændigt at formulere, analysere og præsentere historiske problemstillinger.
Refleksion: Eleverne skal kunne reflektere over mennesket som historieskabende.
Historiske begreber: Eleverne skal kunne forstå og anvende begreber som historiebrug, glemsel, misbrug af historien samt fake news.
Historisk metode: Eleverne trænes løbende i at anvende kildekritik samt at udvælge og arbejde med relevant billed- og citatmateriale.
Historiebevidsthed: Eleverne øves løbende i historiebevidsthed

Krigens afslutning illustreres gennem et større rollespil, hvor eleverne agerer stormagter, der skal forhandle freden i Versailles på plads.


Materiale:
1. Carl Johan Bryld; Verden efter 1914, Systime, 2006-2012, kap. 2, s. 37-52
2. Tyskland afslutter første verdenskrig:  https://www.berlingske.dk/internationalt/tyskland-afslutter-foerste-verdenskrig
3. Late 1890s - A Trip Through Paris, France (speed corrected w/ added sound)
4. Niels Arne Sørensen:  https://www.youtube.com/watch?v=qajPlCvemVw
5. Nationalisme førte til krig:  https://www.dr.dk/skole/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:50b59461860d9a29b47ff9fa
6. Filmskaber Peter Jacksons 'They shall never grow old':  https://www.youtube.com/watch?v=IrabKK9Bhds
7. Supermarkedkæden Sainsburys reklamevideo:  https://www.youtube.com/watch?v=6KHoVBK2EVE&fbclid=IwAR0ZZIUU4rY-W289yMdG2I0JSoosYp6xH6C1p2Qc6Q8GobaAou7XXW79lO0
8. DR's optagelser fra markeringen af 100-året for våbenstilstanden:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-saadan-markeres-100-aaret-afslutningen-paa-1-verdenskrig
9. Baggrundshistorie for valmuens betydning:
https://www.youtube.com/watch?v=AGCHk5_2skY

Kilder:
- Kort over tysk opfattelse af situationen i Europa, 1914: Bryld, Carl Johan, Verden efter 1914, s. 33
- Kejser Wilhelm i Rigsdagen, 04.08.1914: Bryld, Carl Johan, Verden efter 1914, s. 36
- Premierminister Asquit, 06.08.1914: Bryld, Carl Johan, Verden efter 1914, s. 36
- Niels Neergaards instruks til den danske ambassadør i Tyskland, 1909: Bryld, Carl Johan, Verden efter 1914, s. 36

Videomateriale:
- Breve fra skyttegravene: Undervisningsministeriet og Museum Sønderjylland:  https://brevefraskyttegraven.dk/film

Andet:
- Dilemmaspillet: https://brevefraskyttegraven.dk/dilemmaspillet
-  Film, Sam Mendez, 2019: 1917


Ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. Holocaust

Dette forløb har til formål at give indblik i Holocaust, som en af de mest skelsættende begivenheder i det 20. århundrede.
Eleverne skal lære om Hitlers vej til magten, om nazisme som ideologi, om jødelovene, ghettoer og masseudryddelse. Eleverne skal derudover forholde sig til begreber som 'gerningsmænd og ofre', og beskæftige sig med de overlevendes traumer, samt den erindringskultur, der er koblet til emnet.
Forløbet er set i et dansk perspektiv, hvorfor vi har kigget nærmere på de danske jøders skæbne.
Eleverne har set filmen Zone of Interest fra 2023 i biografen som led i en diskussion af gerningsmand og offer, Holocaust og historiebrug.

Fokusområder:
Europa i krise: første verdenskrig, freden i Versailles, børskrakket 1929, Hitlers vej til magten, NSDAP
Nazisme og racisme: ideologier, Lebensraum, socialdarwinisme, antisemitisme,
Jødelovene: Nürnberglovene, krystalnatten, Eugenic
Ghettoer og koncentrationslejre: Einstatskommansoer, Eutanasie,
Masseudrydelse: Wanseekonferencen, Endlösung, det industrialiserede massedrab
Gerningsmænd og tilskuere: Ansvar og straf, Jøder i øst- vs. vesteuropa
Holocaust
Historiebrug
Ofre og overlevende: Jøderne efter krigen. psykiske konsekvenser, survivors guilt
Erindringskultur; fokus på begreber som Ehrenmahl, Denkmal, Mahnmal
De danske jøder


Materiale:
I forløbet er der i udgangspunktet anvendt materiale fra Historieportalen.dk:
1. Forløb om Holocaust: Kap. 1-10:
2. Forløb om første verdenskrig: kap. 6 om Mellemkrigstiden: Kapitel 6 Mellemkrigstiden | Historieportalen (systime.dk)

Derudover er der inddraget følgende materiale:
1. The rise of Nazis: https://www.youtube.com/watch?v=a2YEUhHFMHY
2. The power of nazi propaganda:
https://www.youtube.com/watch?v=Af44Slin7lg
3. Kristallnacht: Night Of Broken Glass: https://www.youtube.com/watch?v=-y0uwd9QAYE
4. Omveje til Sverige:
https://www.youtube.com/watch?v=zAZDe7QnNYc
5. Gedenk- und Bildungsstätte am historischen Ort der Besprechung am Wannsee, 20. Januar 1942: https://www.ghwk.de/de
6. Einsatzgruppen:
https://da.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen
7. Warzawaghettoen:
https://da.wikipedia.org/wiki/Warszawaghettoen
8. kz-lejrene:
https://folkedrab.dk/artikler/koncentrationslejrene-kz-lejrene

Kildemateriale:
- En tysk skolepiges syn på jøderne -1933:  https://historieportalen.systime.dk/?id=1566
- Befolkningens reaktioner på Nürnberglovene: https://historieportalen.systime.dk/index.php?id=1566#c4555
- Beretning om massakren ved Babi Yar i september 1941: https://historieportalen.systime.dk/?id=1566#c4562
- Uddrag fra Primo Levi: Hvis dette er et menneske (1947, på dansk 1989): https://historieportalen.systime.dk/index.php?id=1566#c4562
- Retsgrundlaget for Nürnbergprocessen 1945: https://historieportalen.systime.dk/?id=1566#c4562
- Referat fra Wannseekonferencen 1942: https://historieportalen.systime.dk/?id=1566#c4562
- Uddrag af månedsrapporten af det bayriske politi 1935 : https://historieportalen.systime.dk/?id=1566#c4562


Læst omkring 100 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Israel/Palæstina

Israel – en stat i Mellemøsten
Dette forløb blev udskudt pga. terrorangrebet den 07.10.2023. Der er mange følelser omkring dette emne, hvorfor vi i klassen aftalte, at lade det komme lidt på distancen, inden vi dykkede ned i emnets historiske baggrund; fra Zionistbevægelsens begyndende kamp i slutningen af 1800-tallet, over afgivne løfter om land til henholdsvis arabere og jøder omkring Første Verdenskrig og konfliktoptrapningen mellem de to verdenskrige, der endeligt leder til FN’s forsøg på deling i kølvandet på Anden Verdenskrig.
Herefter tages eleverne med igennem de regionale og internationale opstande og konflikter, der kommer efter Staten Israels opståen. Forløbet stopper ca. München 1972.

Grundbogsmateriale:
Mortensen, Henrik Wiwe: Israel – en stat i Mellemøsten, Systime, kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7.

Kildemateriale:
Kilde 1: Uddrag fra Theodor Herzls Den Jødiske stat, 1896 | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
Kilde 7: Israels uafhængighedserklæring, 14. maj 1948 | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
Kilde 8: Den Arabiske Ligas erklæring, 15. maj 1948 | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
Kilde 14: FN-resolution 242, 22. november 1967 | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)

Andet:
Aviserne Al Jazera (palæstinensisk) og The times of Israel (jødisk): besøgt den 25.08.2024:
- Breaking News, World News and Video from Al Jazeera
- The Times of Israel | News from Israel, the Middle East and the Jewish World

Berlingske: besøgt den 26.08.2024
- https://www.berlingske.dk/internationalt/hold-op-vi-har-faaet-nok-mange-libanesere-gider-ikke-hizbollahs


Videomateriale:
Systime: En stat i Mellemøsten: Årsager til konflikten:
- Forside | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
DRTV: Moderne by – gammel konflikt, afsnit 4:
- Jerusalem - Kampen om den hellige by: Sæson 1 – Moderne by - gammel konflikt | DRTV
TV-avisen fra den 02.09.2024, minut 09.39
- TVA - 2. SEP 2024 21:00 | Se online her | DRTV
Monte Carlo elsker jøderne, dr.dk, 2013
- https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=331308202115
Filmen München fra 2005

ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. Revolutioner

Revolutioner:
Dette forløb har til formål at give indsigt i begrebet revolution, eksemplificeret med afsæt i en kort gennemgang af den franske og russiske revolution, murens fald samt det arabiske forår.

Der har desuden været arbejdet med historiske drivkræfter, historieskabt vs historieskabende, j-kurven, reform vs revolution.

Baggrundsmateriale:
- Historieskabt vs historieskabende:
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=168
- J-kurven: https://dream.dk/jkurven/
- Historieportalen: https://historieportalen.systime.dk/?id=1249
- Kap. 1: Revolutioner: https://historieportalen.systime.dk/?id=1250
- Kap. 2: Den franske revolution: https://historieportalen.systime.dk/?id=1258
- Kap. 4: Den russiske revolution: https://historieportalen.systime.dk/?id=1278
- Kap. 6: Murens fald: https://historieportalen.systime.dk/?id=1294
- Kap. 7: Den arabiske forår: https://historieportalen.systime.dk/?id=1303
- Frederiksen: Grundbog til historie, s. 41-44: Hvad er tredjestand?
- Frederiksen: Grundbog til historie, s. 49-51

Podcast:
- Tyran, podcast, afsnit 2, Lenin

Video:
- Her er misforståelsen, der væltede Berlinmuren: https://www.youtube.com/watch?v=nutkbqgmxto
- Berlinmurens fald, 1989: https://www.youtube.com/watch?v=WiXVFoI5fVc
- Revolutioners fællestræk: https://www.youtube.com/watch?v=856kcVieUgU
- Russian revolution and civil war: https://www.youtube.com/watch?v=U6KR4cLLVzQ
- Miniforedrag ved Bertel Nygaard: Den franske revolution og Danmark: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-den-franske-revolution-og-danmark/

Kildemateriale:
- Robespierre: Rædselsherredømmet: https://historieportalen.systime.dk/?id=1315
- Vladimir Lenin: ’Hvad der bør gøres’
- Karen Lumholt, Facebookrevolutionen: https://historieportalen.systime.dk/?id=1315#c3797
- Oktobermanifestet 1905: https://historieportalen.systime.dk/?id=1315#c3789
- Menneskerettighedserklæringen 1789: https://historieportalen.systime.dk/?id=1315#c3784

Malerier:
Marie Antoinette: Maleri af Élisabeth Vigée Le Brun, 1787.
Kroningen af Nikolaj II i 1896 Uspenskij-katedralen, Moskva. Oliemaleri af Laurits Tuxen, 1898.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. (Miniforløb) Metodiske tilgange

Vi genbesøger forskellige dele af de metoder, vi har arbejdet med i historie.
Til det hele anvender vi følgende: Vidensmønstre (eleverne har den som fysisk bog) og https://historiskmetode.weebly.com/

1. Kildekritisk metode
- Funktionelle kildebegreb
- første- og andenhåndskilder
- Levn og beretninger
- Genretræk ved sproglige kilder
- Anvendt kildekritik

Materiale:
Kilde 1.4 Widukind om Haralds overgang til kristendom, ca. 965: https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=307&L=0
Kilde 1.5 Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen: https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=307&L=0

2. Problemformuleringer og problemstillinger
- Taksonomi
- Den gode problemstilling


3. Synkron/diakron
- Aktør/struktur
- https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=128
- 2.1 Om begrebernes betydning | Vidensmønstre. Basal videnskabsteori i stx
- 2.2 Den diakrone tilgang | Vidensmønstre. Basal videnskabsteori i stx
- 2.3 Den synkrone tilgang i to varianter | Vidensmønstre. Basal videnskabsteori i stx

- Historiebrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9. Hekse og renæssancen

Dette forløb om hekse beskæftiger sig først og fremmest med den danske hekseforfølgelse i 1500- og 1600-tallet. Der vil også være sammenligninger med hekseprocesser i andre europæiske lande i samme periode, ligesom der vil blive trukket tråde til hekse og hekseforfølgelser i vores egen tid.

Forløbet fokuserer på lovgivning og på de domssager, der har været ført herhjemme – og i udlandet, og forsøger at indkredse den "typiske danske heks". Hvilke mennesker blev anklaget for trolddom, hvordan faldt sagerne ud, og hvordan blev de opfattet i samtiden? Hekseforfølgelserne herhjemme ophørte mod slutningen af 1600-tallet. Men i folketroen eksisterede heksen stadig: I lang tid som en egentlig trussel, men senere overleveret som en skikkelse i eventyr fra 1800-tallet.

Baggrundsmateriale
- Frederiksen, Peter m.fl; Systime; Grundbog til Danmarkshistorien, s. 73 og 74
- Historieportalen.dk: https://historieportalen.systime.dk/?id=133, kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 plus dele af kap. 8 (Hekseforfølgelser i nutiden)
- Om enevælden: https://danmarkshistorien.lex.dk/Enev%C3%A6lden_1660-1849
- Chr. IV's forordning om hekse: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/heksetro-i-renaessancen/chr-4s-forordning-om-hekse/
- Artikel fra 2019: Hekseafbrænding til Sankt Hans er udansk – lad os gøre op med løgnen: https://pov.international/hekseafbraending-pa-sankthans-er-udansk-lad-os-gore-op-med-lognen/

Kildemateriale
- Om Landskabslovene samt Danske Lov fra 1683: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/landskabslovene-de-nedskrevne-love-fra-1200-tallet
- Uddrag fra Heksehammeren, 1487: https://historieportalen.systime.dk/?id=483#c6199
- Chr. IV's forordning om hekse: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/heksetro-i-renaessancen/chr-4s-forordning-om-hekse/
- Trolddomsforordningen: ligger på OneNote
- Nudansk udgave af Martin Schwarz Lausten: Om troldkvinder en formaning og en undervisning
https://danmarkshistorien.lex.dk/Uddrag_af_Peder_Palladius'_'En_Visitatsbog'_%22Om_troldkvinder_en_formaning_og_undervisning%22,_ca._1543

Lyd- og videomateriale
DR.DK, 2022: Ubegribeligt | Hekseafbrændinger | DR LYD
Miniforedrag ved Carsten Porskrog; Miniforedrag - renæssancen i Danmark
Da djævelen kom til byen, episode 1, 2021: https://soundcloud.com/dadjaevlenkomtilbyen
Dr2.dk, 2006: Fjenden iblandt os: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Heksejagt&orderby=title&SearchID=353af0d1-0ee8-499d-bc3e-47e26c82ce8f&index=2

Andet:
Museum of Witch-hunt, Ribe: https://www.hexmuseum.dk/historiske-kilder/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10. Vikingetiden og Danmarks tilblivelse

Vikingetiden
Dette forløb har haft til formål at give eleverne en introduktion til Danmarks tilblivelse, med særligt fokus på vikingetiden. Forløbet, som er elevernes sidste forløb, skal desuden ses i en større global sammenhæng, hvor eleverne skal opnå forståelse for, hvad der på den ene side skete i verden på samme tid – og hvilke tid, der fulgte efter.

Baggrundsmateriale
- Historieportalen.dk, Systime: Vikingetiden, kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6
- Vikingerne i England: https://danmarkshistorien.lex.dk/Vikingetogter_i_England_793-896
- Danelagen: https://danmarkshistorien.lex.dk/Danelagen
- Danegæld: https://danmarkshistorien.lex.dk/Daneg%C3%A6ld_-_vikingernes_opkr%C3%A6vninger_af_tribut

Kildemateriale
- Ahmad al-Tartushi om handelspladsen Hedeby, ca. 950; Kilde: Jørgen Bjernum, Kilder til vikingetidens historie, Gyldendal 1974.: https://historieportalen.systime.dk/?id=249#c785>
- J.J.A. Worsaae: De Danskes kultur i vikingetiden, 1873: https://historieportalen.systime.dk/?id=249
- Gennemgået i miniforløbet om metodiske tilgange:
Widukind om Haralds overgang til kristendom, ca. 965: https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=307&L=0
- Gennemgået i miniforløbet om metodiske tilgange:
Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen: https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=307&L=0

Videomateriale
- DR.DK: Historien om Danmark, 2017
- BBC's world history: Into the light, 2012
- Klip fra tv-serien Vikings, HBO: [ Vikings ] Shield Wall - Battle (HD)

Læst: 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11. Kronologiforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer