Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kristian Ravn Paaskesen
Hold 2022 HI/e (1e HI, 2e HI, 3e HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikkens Grækenland
Titel 2 DHO: Danmarks internationale placering
Titel 3 Kinas historie
Titel 4 SRO: Den kolde krig+kapitalistiske verden (Udgår)
Titel 5 Holocaust
Titel 6 Israel/Palæstina
Titel 7 Aztekerriget og den spanske erobring
Titel 8 Imperialisme, afkolonisering og globalisering
Titel 9 Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 10 Revolutioner
Titel 11 Kronologiprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antikkens Grækenland

De faglige fokuspunkter har primært været:

1) Samfundet i det klassiske Athen
2) Bystaternes opbygning og betydning for det græske samfund
3) Det athenske demokrati og forskellige holdninger hertil
4) Den udenrigspolitiske udvikling og forholdet mellem de græske bystater
5) Forskellige samfundsformer i henholdsvis Sparta og Athen

Grundbogsmateriale:

- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2008, s. 12-28
- Johnny Thiedecke: Ansigt til ansigt med grækerne, Pantheon 1996, s. 66-68 samt 74-57
- Perikles' gravtale og Den gamle oligark
- Perspektivering til Orla Lehmann: De begavede, de dannede og de formuende.

Klassen har desuden arbejdet med fiktion som historieformidling med filmen 300 af Zach Snyder (2007)

Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DHO: Danmarks internationale placering

Forløbet vil fokusere på Danmarks udenrigspolitik i perioden fra 1864 frem til i dag. Hvilke tankesæt og realpolitiske forhold har i et historisk perspektiv ligget til grund for Danmarks udenrigspolitik? Hvilke kontinuitetstræk og evt. brudflader kan aflæses at have fundet sted? Forløbet har også dannet baggrund for klassens DHO-forløb med titlen "Danmark i krig efter 9/11", hvor emnet har været Danmarks internationale placering i perioden 11. september 2001 frem til 2021, hvor det internationale samfund forlod Afghanistan.

Grundbogstekst:

Lars Andersen m.fl.: Fra verdenskrig til velfærdsstat, Gyldendal 2010, kap. 5. (Dog ikke kilder s. 151-162)

Artikler:

Den store danske: Udenrigspolitik: https://denstoredanske.lex.dk/udenrigspolitik

Tekster:
- Gustav Rasmussen om Atlantpagten (Tale til Folketinget feb. 1949)
- Thorkil Kristensen om Norden mellem Øst og Vest (Indlæg i Dagbladet Information, jan. 1949)
- Danmarks valg (Teksten blev bragt i Dagbladet Information, jan 1949 - teksten er forfattet af en række tidligere ikke-kommunistiske medlemmer af modstandsbevægelsen.
- Francis Fukuyama: Historien er slut, 1989 (uddrag)

Film og spil:

- Danmarkshistorien.dk Dilemmaspillet 9. april: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/dilemmaspillet-9-april/?no_cache=1&cHash=ec608daf250c030774e5140d82719aae
-TV-udsendelse: Dags dato: Mænd af ære (2005)
- DRTV: Historien om Danmark, afsnit 10: Velfærd og kold krig.
- Interview med Uffe Ellemann-Jensen om afslutningen på Den kolde krig (40 min.): https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=208

Kernestof:
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede (Med særlig fokus på Den kolde krig)
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Historiefaglige teorier og metoder
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kinas historie


Et forløb der har set på Kinas lange historie, og derigennem har brugt landet som et eksempel på de mange forskellige måder historien kan arbejdes med, bruges og forstås på. Først har der kort været fokus på kejserrigerne, hvordan det kinesiske samfund og den kinesiske kultur blev til, og hvordan der var både ligheder og forskelle med tidssvarende historiske udviklinger i f.eks. Europa. Herefter har fokus alt overvejende været på følgende: Kinas position som verdensmagt og det smertefulde knæfald for de europæiske stormagter i 1800-tallet arbejdet med, inden forløbet afsluttedes med det voldsomme 20. århundrede hvor borgerkrig og verdenskrig, revolution og modernisering alt sammen kom til at påvirke det moderne Kina vi står med i dag, der måske er verdens næste supermagt.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Materiale:

Materiale til dette undervisningsforløb består af en sammensætning af materiale fra 2 i-bøger:
1. Lene Bech m.fl: Kina - Temaer i moderne Kinas historie, systime 2023 (kap. 1-3)
2. Troels Kjems Pedersen: Kinas moderne historie, Historieportalen.dk (kap. 1 samt kapitel 3 til 6.)

Øvrigt materiale:

Engelsk TV-dokumentar: Kinas Historie: Revolutionernes tid  (2016), afsnit 6 (60 min.)
Kinesisk dokumentar sendt på DR2: Kinas dræbte børn (2019)

Kilder:
Mødet mellem Qianlong og G. Macartney (1989): Kina - temaer i moderne Kinas historie
Nanjing traktaten (1842): Kina - temaer i moderne Kinas historie
100års ydmygelser: Kina - temaer i moderne Kinas historie
Mao Zedong - Om nyt demokrati, 9. januar 1940: Kina - temaer i moderne Kinas historie
Sun Yatsun - De tre principper, 1921: Kina - temaer i moderne Kinas historie
Nanjing-massakren, 1937. Kinesiske øjenvidneberetninger: Kina - temaer i moderne Kinas historie
Nanjing-massakren, 1937. Japanske øjenvidneberetninger: Kina - temaer i moderne Kinas historie
Kongzi og vigtigheden af Xiaoshen: Historieportalen: Kinas moderne historie
Himlens mandat: Historieportalen: Kinas moderne historie
Kilder til kulturrevolutionen:
1. Erindringer fra kulturrevolutionen: Historieportalen: Kinas moderne historie
2. Længe leve proletariatets revolutionære oprørs ånd - manifest fra rødgardisterne (1966): Historieportalen: Kinas moderne historie
3. Maos lille røde - udvalgte citater fra Formand Mao: Historieportalen: Kinas moderne historie

Socialisme med særlige kinesiske træk, uddrag af samtale med Deng Xiaopeng (1984): Historieportalen: Kinas moderne historie
Journalisten Mette Holms øjenvidneberetning om Massakren på Den Himmelske Freds plads (1989): Historieportalen: Kinas moderne historie
Folkets Dagblad om studenterdemonstrationerne, 1989: Historieportalen: Kinas moderne historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SRO: Den kolde krig+kapitalistiske verden (Udgår)

I det afsluttende forløb så vi nærmere på, hvordan Vestens økonomiske velstand blev grundlagt. Vi startede med at se nærmere på, hvordan Bretton Woods-systemet blev oprettet i 1944, og hvordan det var årsag til en højkonjunktur, der varede fra 1945-1973. Herefter undersøgte vi, hvordan oliekrisen i 1973 medførte en lavere vækst, øget inflation og arbejdsløshed, og hvordan konservative regeringer ved hjælp af monetarismen forsøgte at afhjælpe disse.

Efter Murens fald og Sovjetunionens kollaps i 1989/1991 fik det kapitalistiske system fornyet kraft, fordi det kunne udvide i de tidligere planøkonomiske samfund i Østeuropa.

Materialer:
Bøger:
• Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 i dansk perspektiv, Systime 2016, s. 217-240.

Kernestof:

- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kam i det 20. århundrede
- Hovedlinjer i Danamarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag.
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
- Nationale, regionale og glonbale konflikter og samarbejdsrelationer
- Globalisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Holocaust

Dette forløb har til formål at give indblik i Holocaust, som en af de mest skelsættende begivenheder i det 20. århundrede.
Eleverne skal lære om Hitlers vej til magten, om nazisme som ideologi, om jødelovene, ghettoer og masseudryddelse. Eleverne skal derudover forholde sig til begreber som 'gerningsmænd og ofre', og beskæftige sig med de overlevendes traumer, samt den erindringskultur, der er koblet til emnet.

Eleverne har set filmen Zone of Interest fra 2023 i biografen som led i en diskussion af gerningsmand og offer, Holocaust og historiebrug.

Fokusområder:
Europa i krise: første verdenskrig, freden i Versailles, børskrakket 1929, Hitlers vej til magten, NSDAP
Nazisme og racisme: ideologier, Lebensraum, socialdarwinisme, antisemitisme,
Jødelovene: Nürnberglovene, krystalnatten, Eugenic
Ghettoer og koncentrationslejre: Einstatskommandoer, Eutanasie,
Masseudrydelse: Wanseekonferencen, Endlösung, det industrialiserede massedrab
Gerningsmænd og tilskuere: Ansvar og straf, Jøder i øst- vs. vesteuropa
Holocaust
Historiebrug
Ofre og overlevende


Materiale:
I forløbet er der i udgangspunktet anvendt materiale fra Historieportalen.dk:
1. Forløb om Holocaust: Kap. 1-10
2. Folkedrab.dk: Hvad er folkedrab; Stanton: Folkedrab som stadier; Eksempler på folkedrab; Kan folkedrab tilgives


Derudover er der inddraget følgende materiale:

1. The power of nazi propaganda:
https://www.youtube.com/watch?v=Af44Slin7lg
2. DR2 dokumentar (2007): Auschwitz-nazisterne og den endelige løsning (1): Ordre og initiativer
3. Podcast: Kampen om historien (feb. 2024): Familien Höss og Paradis i Auschwitz (De første 30 min)

Kildemateriale:
- En tysk skolepiges syn på jøderne -1933:  https://historieportalen.systime.dk/?id=1566
- Befolkningens reaktioner på Nürnberglovene: https://historieportalen.systime.dk/index.php?id=1566#c4555
- NSDAP's program (1920)
- Uddrag fra Primo Levi: Hvis dette er et menneske (1947, på dansk 1989): https://historieportalen.systime.dk/index.php?id=1566#c4562
- Digt: "skæbne" af Morten Nielsen: http://www.1sted.dk/2verdenskrig/dokumentar/sk%C3%A6bne.aspx
- Artikel: Ebbe Sidenius: Kontroversielt holocaustmindesmærke kommer til London, Politiken (Juli 2021)
- Artikel: Ritzau: 76 år siden i dag: Dansk Holocaust-mindedag skal bidrage til at undgå antisemitisme (jan. 2021)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Israel/Palæstina

Forløbet har haft følgende fokusområder: fra Zionistbevægelsens begyndende kamp i slutningen af 1800-tallet, over afgivne løfter om land til henholdsvis arabere og jøder omkring Første Verdenskrig og konfliktoptrapningen mellem de to verdenskrige, der endeligt leder til FN’s forsøg på deling i kølvandet på Anden Verdenskrig.
Herefter tages eleverne med igennem de regionale og internationale opstande og konflikter, der kommer umiddelbart efter Staten Israels opståen med særlig fokus på Seksdagskrigen. Afslutningsvis sammenholdes forløbet med den nutidige situation/konflikt mellem Israel og Palæstina.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Materialer:
Grundbog:
Henrik Wiwe Mortensen: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime (Ibog)

Film/Video:
YouTube: History of Israel-Palestine Conflict: https://www.youtube.com/watch?v=m19F4IHTVGc&t=3s
Amerikansk dokumentarserie: Jerusalem: Moderne by - Gammel konflikt, Afsnit 4 (2021) samt afsnit 6 med titlen: Alles og ingens hovedstad. (Begge kan tilgås via DRTV)

Kilder:
Uddrag af Theodor Herzls: Den jødiske stat (1896)
Baselprogrammet, 1897
Sharif Husseins første brev til McMahon (Uddrag)
McMahons andet brev til Sharif Hussein (Uddrag)
Peel-kommissionens forslag vedr. Palæstine, 1937
Albert Einsteins syn på jødernes situation og oprettelsen af en jødisk stat, 1938
Israels uafhængighedserklæring, 14. maj 1948
Den arabiske ligas erklæring, 15. maj 1948
Palæstina-info: Idéen om at forflytte palæstinenserne (Synspunktmateriale): http://www.palaestina-info.dk/index.php/historien-1948/8-ideen-om-at-forflytte-palaestinenserne
Israel Info: Oprettelsen af staten Israel 1945-1948 (Synspunktmateriale): https://israelinfo.dk/oprettelsen-af-staten-israel-1945-1948/
Artikel: Kommentar af Michael Ehrenreich: Angrebet på Israel forandrer Mellemøsten for altid, Altinget, 10.10.2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Aztekerriget og den spanske erobring

Kernestof opfyldt:

1) Indtil 1453: samfundenes tilblivelse
2) Verden uden for Europa
3) 1453-1776: Nye verdensbilleder
4) Renæssancen
5) Kolonisering

Formål:

Formålet med forløbet er flerstrenget som det fremgår af det opfyldte kernestof:
1) Få et indblik i de mesoamerikanske højkulturer med særlig fokus på Aztekerriget.
2) Hvordan var kulturmødet/sammenstødet mellem den europæiske civilisation og "den nye verden", herunder inddragelse af opdagelsesrejser, renæssance og kolonitiden.

Grundbogsmateriale:

- Finn Madsen: Aztekerriget og den spanske erobring, s. 18-53
- Flemming Kiilsgaard Madsen og Henrik Skovgaard Nielsen: Opdagelserne: Kulturmøder eller kultursammenstød?, Munksgaard 1996, s. 48-51 (Kilder omhandlende Valladolid-processen: De la Vega og Las Casas)
- Film: Apocalypto (2006) af Mel Gibson
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Imperialisme, afkolonisering og globalisering

I forløbet har der været fokus på at oparbejde kundskaber om følgende:

1) Dokumentere viden om centrale udviklingslinjer i forbindelse med begreberne imperialisme, afkolonisering og globalisering i perioden 1870-2018. Imperialisme som epoke; med særlig fokus på de vestlige stormagters kapløb om erobring af Afrika. Herunder erobringens faser, dens årsager og forudsætninger.
2) Dokumentere viden om forskellige samfundsformer- og opfattelser i perioden.
3) Forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
4) Formulere historiske problemstillinger og relatere dem til nutiden.
5) Arbejde med forskellige typer historisk materiale.

Grundbogsmateriale:

Kompendium med følgende indhold:

Bo Beier Thorup : Perioden 1870 – 1914. Imperialismens epoke (2008)
Henrik Skovgaard Nielsen : Den hvide mands byrde (1982), afsnittene om erobringens faser, og Ideologer, conquistadorer og politikere

Thomas Eriksen og Torunn Sørheim : kultur og race (2006), s. 41-43           
Søren Mørch : Den hvide mand og hans byrde (Den ny Danmarkshistorie (1982), s. 262-264

Adam Hochschield : Kong Leopolds arv (2001), ca 7 siders uddrag  

Per Kühlmann : Indien (1991) s.12-46

Peter Tygesen : Hvorfor går det altid galt i Afrika ? (Information 5.5.2007)

Øvrigt grundbogsmateriale og kildetekster:

Lars Andersen m.fl.: Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006, s. 76-104

FN's Folkedrabskonvention

Samuel P. Huntington: Civilisationernes sammenstød

George W. Bush: Frihed i krig mod frygt

Tariq Ali: Moderen til alle fundamentalismer: Den amerikanske imperialisme

Doku/TV udsendelse:

Blod, sved og T-shirts; afsnit 3.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fra fattighjælp til velfærdsstat

Særlige fokuspunkter i dette forløb har været:

- Fattighjælp
- Hjælp til selvhjælp (Værdigt/uværdigt trængende)
- Socialreformen 1933 (Kanslergadeforliget)
- Forsørgelse og forsikring
- Almisse eller ret til hjælp
- Den økonomiske verdenskrise i 1930'erne
- Velfærdsstaten - for og imod
- Jordskredsvalg og oliekrise
- De politiske partier og velfærdsstaten
- Konkurrencestaten
- Danmarks eksistensberettigelse i fortid og fremtid.

Grundbog:
Lars Andersen m.fl.: Fra verdenskrig til velfærdsstat, Gyldendal 2006, s. 48-74 (Fokus 3)

Artikler:
Christopher Azrouni og Mattias Tesfaye: Debat om (L)egoland, Politiken, 4.6.2011.

Dokumentar:
DR-dokumentar: Danske Drømme: (Tømmermænd 1:10), der omhandler 1972-73
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Revolutioner

I dette forløb har eleverne arbejdet med to revolutioner: Den franske revolution (borgerlig revolution) og Den russiske revolution (Kommunistisk revolution). Oplysningstiden og de idéer der udsprang heraf har også været behandlet.


1. Den franske revolution: Fra det enevældige Frankrig til Napoleons magtovertagelse

2. Den russiske revolution: Fra Februarrevolutionen 1917 frem til og med NEP-politikken i 1920'erne

3. Der har desuden været arbejdet med historiesyn, historiske drivkræfter og historiebrug.

Materiale:
Ibog: Revolutioner, Historieportalen.dk (Kapitel 1 og kapitel 2)
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - Set i dansk perspektiv, Gyldendal, s. 211-221
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - Set i dansk perspektiv, Gyldendal 2006-2007, s. 59-71


Tekster:
- Klagebreve fra franske bønder
- Hvad er tredjestand?
- La Marseillaise
- Menneskerettighedserklæringen 1789
- Den amerikanske uafhængighedserklæring 1776

TV-udsendelser:
- Den russiske revolution: Frihed og håb (del 1) samt Frygt og paranoia (del 2), DR2 2006
- Video: Rather homemade production: Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der, https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw&t=19s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kronologiprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer