Titel
3
|
Kinas historie
Et forløb der har set på Kinas lange historie, og derigennem har brugt landet som et eksempel på de mange forskellige måder historien kan arbejdes med, bruges og forstås på. Først har der kort været fokus på kejserrigerne, hvordan det kinesiske samfund og den kinesiske kultur blev til, og hvordan der var både ligheder og forskelle med tidssvarende historiske udviklinger i f.eks. Europa. Herefter har fokus alt overvejende været på følgende: Kinas position som verdensmagt og det smertefulde knæfald for de europæiske stormagter i 1800-tallet arbejdet med, inden forløbet afsluttedes med det voldsomme 20. århundrede hvor borgerkrig og verdenskrig, revolution og modernisering alt sammen kom til at påvirke det moderne Kina vi står med i dag, der måske er verdens næste supermagt.
Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
Materiale til dette undervisningsforløb består af en sammensætning af materiale fra 2 i-bøger:
1. Lene Bech m.fl: Kina - Temaer i moderne Kinas historie, systime 2023 (kap. 1-3)
2. Troels Kjems Pedersen: Kinas moderne historie, Historieportalen.dk (kap. 1 samt kapitel 3 til 6.)
Øvrigt materiale:
Engelsk TV-dokumentar: Kinas Historie: Revolutionernes tid (2016), afsnit 6 (60 min.)
Kinesisk dokumentar sendt på DR2: Kinas dræbte børn (2019)
Kilder:
Mødet mellem Qianlong og G. Macartney (1989): Kina - temaer i moderne Kinas historie
Nanjing traktaten (1842): Kina - temaer i moderne Kinas historie
100års ydmygelser: Kina - temaer i moderne Kinas historie
Mao Zedong - Om nyt demokrati, 9. januar 1940: Kina - temaer i moderne Kinas historie
Sun Yatsun - De tre principper, 1921: Kina - temaer i moderne Kinas historie
Nanjing-massakren, 1937. Kinesiske øjenvidneberetninger: Kina - temaer i moderne Kinas historie
Nanjing-massakren, 1937. Japanske øjenvidneberetninger: Kina - temaer i moderne Kinas historie
Kongzi og vigtigheden af Xiaoshen: Historieportalen: Kinas moderne historie
Himlens mandat: Historieportalen: Kinas moderne historie
Kilder til kulturrevolutionen:
1. Erindringer fra kulturrevolutionen: Historieportalen: Kinas moderne historie
2. Længe leve proletariatets revolutionære oprørs ånd - manifest fra rødgardisterne (1966): Historieportalen: Kinas moderne historie
3. Maos lille røde - udvalgte citater fra Formand Mao: Historieportalen: Kinas moderne historie
Socialisme med særlige kinesiske træk, uddrag af samtale med Deng Xiaopeng (1984): Historieportalen: Kinas moderne historie
Journalisten Mette Holms øjenvidneberetning om Massakren på Den Himmelske Freds plads (1989): Historieportalen: Kinas moderne historie
Folkets Dagblad om studenterdemonstrationerne, 1989: Historieportalen: Kinas moderne historie
|