Titel
10
|
Dansk udenrigspolitik i en urolig verden
Kernebegreber:
- Udenrigspolitik
- Sikkerhedspolitik
- Det udvidede sikkerhedsbegreb
- Struktur/aktør
- Sikkerhed på flere niveauer (individniveau, gruppeniveau, nationalt niveau, regionalt niveau, internationalt niveau?
- Staters sikkerhedspolitiske midler
- Den amerikanske verdensorden
- Pax Americana
- Den liberale verdensorden
- Polaritet (uni-, bi-, multipolaritet)
- Realismens syn på fremtidens verdensorden
- Liberalismens/idealismens syn på fremtidens verdensorden
- Konstruktivismens syn på fremtidens verdensorden
- Udenrigspolitiske mål (sikkerhedspolitiske, udenrigsøkonomiske, idepolitiske)
- Udenrigspolitiske midler (Determinanter, kapabiliteter, instrumenter)
- Kendetegn ved småstatens, mellemstatens og stormagtens udenrigspolitik
- Udenrigspolitiske strategier (tilpasning, aktivisme)
- Bandwagoning
- Pragmatisk idealisme
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
-
Kernestof
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
|