Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Christian Nørgaard Nielsen
Hold
2022 SA/s (
1s SA
,
2s SA
,
3s SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Politik og demokrati
Titel 2
Dansk økonomi
Titel 3
Velfærdsstatens udfordringer
Titel 4
Straf og kriminalitet
Titel 5
Frihandel og globalisering
Titel 6
Et nyt Frankrig?
Titel 7
Er EU demokratisk?
Titel 8
International politik i en ny verdensorden?
Titel 9
USA - Et demokrati i frit fald?
Titel 10
Ungdomsliv – muligheder eller mistrivsel?
Titel 11
Danmark i en foranderlig verden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Politik og demokrati
Forløb der tager udgangspunkt i ideologier, demokrati og politik. Herunder har mediernes betydning for samfundet også været inddraget.
Fokus:
Ideologiske forgreninger
Populisme
Identitetspolitik
Fordelings- og værdipolitik
Catch-all partier og klassepartier
Kernevælgere og marginalvælgere
Issue-voting
Partiadfærd (Molin’s model og Down’s model)
Egotropisk og sociotropisk vælger
Politiske styreformer
Demokratiformer
Deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati
Det politiske system
Eastons model
Magtens tredeling
Magtbegreber
Den parlamentariske styringskæde + deltagelsesmuligheder
Lovgivningsprocessen
Rettigheder og pligter
Statsborger, medborger og modborger
Interesseorganisation og græsrodsbevægelser
Typer af medborgere
M-ordene: mobilisering, medbestemmelse, mægtiggørelse og myndiggørelse
Mediernes som den 4. statsmagt
Medialisering
Nyhedskriterier og sociale medier
Politisk dagsorden
Politisk kommunikation
Priming, framing og spin-strategier
Artikler:
https://ekstrabladet.dk/opinionen/ingerstoejberg/inger-stoejberg-en-gennemsnitsdansker-maa-ikke-vaere-stolt/9087273?fbclid=IwAR2T4i3iXAh0gXuTP612wcaMogVy5hnc9fL17zf8nWwBmK8lfm9W4CZvfR8
https://www.altinget.dk/artikel/danmarksdemokraterne-giver-folket-hvad-de-hungre-allermest-efter?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=altinget-dk-weekend-9-30-256&utm_campaign=Altinget.dk&utm_content=Altinget%20DK%20Weekend%209%3A30&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev&fbclid=IwAR3TwHMHgcByxRwd_Hlkobm8VjrpAYt7JRMAC1iRMzRjn2xE7_gfzr_M94E
https://ekstrabladet.dk/underholdning/filmogtv/politikere-raser-tag-jer-sammen-tv-2/9527311
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/loekkes-forslag-i-modvind-unge-skal-varme-modermaelkserstatning-og
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE&t=440s
https://www.dr.dk/drtv/episode/moed-partierne_-alternativet_343265
https://www.youtube.com/watch?v=RnZQRhD3p7E&t=87s
https://www.youtube.com/watch?v=HQ19lJ41rr0&t=1s
https://www.socialdemokratiet.dk/ansvarlig/
https://www.youtube.com/watch?v=FO1NuFIQr_Q
https://www.dr.dk/drtv/se/statsministerens-nytaarstale_-talen_358880
https://luksamfundetop.dk/kapitel-6/instruktionsvideoer#c1511
https://luksamfundetop.dk/kapitel-6/debatfilm
https://vimeo.com/539601464
https://vimeo.com/582936793/17d76037ef
https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/partifilm-1-1-1-1-1.
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=480
Hjemmesider:
https://twitter.com/thomasktv2/status/1596883556491415552
https://www.facebook.com/watch/?v=594781489109437
https://moderaterne.dk/borgerpligt/
Indhold
Kernestof:
Første modul med samfundsfag, jeg glæder mig til at møde jer. Tutorerne starter, og jeg møder jer 8.45.
Analyse af 3 debatindlæg om Yahya Hassan.docx
Socialliberalisme og neoliberalisme
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Grønne ideologier
Lektierne omhandler ideologiske forgreninger.
Inger Støjberg: En gennemsnitsdansker må ikke være stolt – Ekstra Bladet
Danmarksdemokraterne giver folket, hvad det hungrer allermest efter
Læs de to artikler.Find eksempler i begge artikler på hhv. populisme og identitetspolitik. Brug citater til at underbygge jeres ”fund”.Inger Støjberg og Danmarksdemokraterne fik et flot valg til Folketinget, diskuter, med udgangspunkt i de to artikle
5.6: Populisme
5.7: Identitetspolitik
Fordelingspolitik
Værdipolitik
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
PP slides 1sz Værdi- og fordelingspolitik
Spørgsmål til lektien (par)
Gruppearbejde:
Opsamling på øvelse omkring værdi- og fordelingspolitik (husk at lave jeres slides færdig).
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
Det politiske system i Danmark - deltagelse- og konkurrencedemokrati.pptx
6.1: Politik og politiske styreformer
6.2: Hvad er et demokrati?
Vi samler op på sidste modul, herefter julehygge.
Gruppe-arbejde - Eastons model:
Gruppearbejde - Magtbegreber:
Anne-Cathrine og Malou
6.3: Demokrati i praksis: Det danske politiske system o
Deltagelsesmuligheder i samfundet.docx
6.4: Den parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system
Borgerne i den parlamentariske styringskæde
1:
Gruppearbejde 1sz lovgivningsprocessen i DK.docx
Folketingets og regerings rolle i den parlamentariske styringskæde
Forvaltningens rolle i den parlamentariske styringskæde
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
Statsborger, medborger og modborger
Beregning af konfidensintervaller.xlsx
Opgaver 1z - medborgere, modborgere og borgerpligt.docx
Kapitel 1: Overblik over skriftlig samfundsfag
(Med)borgerne...
Mobilisering, medbestemmelse, mægtiggørelse og myndiggørelse
Øvelse 1:
Øvelse 2:
7.1: Medierne - den fjerde statsmagt?
7.2: Medieret kommunikation og medialisering
7.3: Danskernes brug af forskellige medier
Øvelse fra sidste modul:
7.4: Kampen om den politiske dagsorden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dansk økonomi
Forløb der tager udgangspunkt i grundlæggende økonomiske begreber. Herudover anvendes finansloven til at belyse hvordan dansk økonomi står rustet nu og til fremtiden.
Fokus:
Maslows behovspyramide
Forbrugsmønstre
Udbud og efterspørgsel
Prisdannelse
Markedsligevægt
Det økonomiske kredsløb
De økonomiske mål
Udsving i økonomien
Konjunkturer
Recession
Finanspolitik
Pengepolitik
Strukturpolitik
Markedsøkonomi
Planøkonomi
Blandingsøkonomi
Artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/overblik-ingen-gaveregn-paa-regeringens-bud-paa-en-ny-finanslov
Video:
https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/partifilm-om-ulighed-og-fattigdom
Indhold
Kernestof:
Øvelse 1:
Kapitel 8: Økonomiske ressourcer, forbrug og behov
8.1: Behov, prioriteringer og privatøkonomi
Lektien er kapitel 8 og 8.1
Øvelse 2:
Øvelse 1: Parøvelse
8.2: Hvordan fungerer markedet?
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb
Øvelse 2: Gruppearbejde
Gruppearbejde:
Samfundsøkonomiske mål.pptx
8.4: Hvad er god økonomi?
Kort lektie til i dag - vi har fokus på de økonomiske mål.
Tre første økonomiske mål
Tre sidste økonomiske mål
Tjek-på-lektien
8.5: Udsving i økonomien
Finanskrise og en pandemi
Husk at kigge jeres præsentationer igennem fra sidste modul, dem som ikke nåede at fremlægge, skal gøre det i modulet.
csm_8.11_53194dda2d.jpg
Spørgsmål til artikel (gruppearbejde)
OVERBLIK: Ingen gaveregn i regeringens bud på en ny finanslov
Finanspolitik
Vi mødes på Teams kl. 11.50, husk at læse om Finanspolitik inden modulet starter.
Gruppearbejde
Brobyggere - hvad skal vi lave?
Pengepolitik
Strukturpolitik
Vi mødes på Teams kl. 9.45, husk at læse om pengepolitik og strukturpolitik inden modulet.
8.7: Skal politikere blande sig i markedet?
Ingen lektier til dette modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Velfærdsstatens udfordringer
Forløb med udgangspunkt i velfærdsstatens og dens udfordringer. Forløbet afdækker både interne og eksterne udfordringer for velfærdsstaten.
Fokus:
Velstand og velfærd
Velfærdstrekant (stat, marked og civilsamfund)
Velfærdsmodellerne
Velfærdsstatens udfordringer (interne)
Demografiske udfordringer (familiemønster),
Borgernes forventninger
Stigende ulighed
Forandringer på arbejdsmarkedet
Velfærdsstatens eksterne udfordringer (økonomisk globalisering, outsourcing, social dumping og immigration)
Løsninger (Nedskæring-, udvidelses- og omprioriteringsstrategi)
Konkurrencestat
Artikler:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/mange-forudsaa-en-storkonflikt-men-den-danske-model-beviste-sin-styrke
https://fagbladet3f.dk/artikel/virksomheder-flytter-langt-faerre-danske-job-til-udlandet
https://avisendanmark.dk/debat/debat-social-dumping-er-en-trussel-mod-den-danske-model
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=K8-kSalzePQ&t=776s
Indhold
Kernestof:
Byg jeres egen velfærdsstat.docx
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat
9.1: Velstand og velfærd
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
Køreplan for gruppearbejde (skuespil)
Tre velfærdsmodeller
Vi arbejder med aflevering i modulet, så ingen lektier.
9.3: Velfærdsstatens udfordringer
9.4: Velfærdsstatens interne udfordringer
Gruppearbejde om velfærdsstatens udfordringer.docx
Figur 9,7.webp
Sammen med din sidemakker.
Vi læser lektien på klassen.
Forandringer på det danske arbejdsmarked udfordrer den universelle velfærdsstatsmodel
Mange forudså en storkonflikt. Men den danske model beviste sin styrke
Spørgsmål:
image.png
Mange forudså en storkonflikt. Men den danske model beviste sin styrke _ Kristeligt Dagblad.pdf
https://fagbladet3f.dk/artikel/virksomheder-flytter-langt-faerre-danske-job-til-udlandet
9.5: Velfærdsstatens eksterne udfordringer
Gruppearbejde:
9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien
9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat?
Velfærdsstat og konkurrencestat.docx
Gruppearbejde - se vedhæftede dokument.
Lektien er angivet i 3. modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Straf og kriminalitet
Fokus:
Formålene ved at straffe
Forskellige typer af straffe
Kriminalitetsformerne (Overlevelses-, Opvisnings-, Oplevelses-, og Organisk kriminalitet), SNAP-model
Robert Mertons kriminalitetsteorier
Edward Sutherland
Travis Hirshi
Kultur-, kontrol og motivationsteorier
Aktør/struktur
Kriminalitet og social arv
Mænd og kvinder (kriminalitet)
Kriminalitetens udvikling i Danmark
Bandekonflikt og aktuel sag om skyderi på Christiania
Honneths tre anerkendelsesiveauer
Online-radikalisering
Ekstremistiske miljøer
Dobbeltstraf
Kvalitativ indholdsanalyse og sammenligning (metode)
Bandemedlemmer og straf
Retspolitik
Amerikansk kriminalitet (skoleskyderier), sammenligning med Danmark og USA
Formel debat om hårdere straffe
Artikler:
https://www.dr.dk/stories/1288510966/10-ting-du-skal-vide-om-konflikten-mellem-israel-og-hammas
https://politiken.dk/indland/art9512568/%C2%BBJeg-undrer-mig-meget-over-hvor-de-ideer-kommer-fra%C2%AB
https://www.tjekdet.dk/indsigt/kriminaliteten-bliver-vaerre-og-vaerre-nej-den-goer-ikke-jo-den-goer-nej
Videoer:
https://www.dr.dk/drtv/se/krigens-doegn_-hamas-og-israel-i-krig_415100
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=Serietitel:Dommer%20for%20en%20dag&orderby=title&SearchID=cad8f312-d3cc-46e7-8094-3dd7ec5d010a&index=2
https://www.dr.dk/drtv/se/kriminelt_-farvel-til-bandelivet_336274
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=021705182050
https://www.dr.dk/drtv/se/tv-avisen_-ny-bandekonflikt-i-koebenhavn_405627
https://www.dr.dk/ligetil/indland/virker-haardere-straffe-fire-fagfolk-giver-deres-svar
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=Serietitel:Dommer%20for%20en%20dag&orderby=title&SearchID=f9eb1ba1-8399-498b-88f2-a6157465d2eb&index=1
Hjemmesider:
https://www.nationmaster.com/country-info/compare/Denmark/United-States/Crime
Podcasts:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023-01-01-05-00-164
https://www.mentimeter.com/app/presentation/al4b72oyxeiji7k8mmynrswstowwktjg/3taq7siitgd6/edit
Indhold
Kernestof:
taet-paa-danmarks-domstole.pdf
Ingen lektier i dette modul, opstart på nyt forløb omkring straf og kriminalitet.
Redegør for de forskellige typer af straffe (se link på modulet)Læs artiklen: https://www.dr.dk/ligetil/indland/virker-haardere-straffe-fire-fagfolk-giver-deres-svarUndersøg holdningerne i artiklen, hjælper det at straffe hårdere?Diskuter i gruppen f
3.3 De forskellige typer straf
3.2 Formålet med at straffe
Spørgsmål i grupper:
Lektien er i det vedhæftede dokument - læs side 1-3 om SNAP-model og Robert Merton.
Hvorfor vælger individet at blive kriminel (Fri eller fortabt).docx
Artikler om hvorfor folk begår kriminalitet.docx
Læs siderne 4-6 i dokumentet fra sidste modul (17/8) omkring kriminalitetsteorier. I skal læse om Sutherland og Hirshi's teorier.
Fra drengestreger til bandekrig s. 20-26 36-37 - Hvem er de kriminelle, og hvorfor bliver man kriminel.pdf
Gruppearbejde:
Den vedhæftede pdf læses i klassen.
Gruppearbejde om skyderi på Christiania:
Gruppearbejde om kriminalitet i Danmark - bliver det værre eller bedre?
Kriminaliteten bliver værre og værre! - Nej den gør ikke! - Jo den gør! - Nej...
Læs artiklen til modulet - noter 3 ting ved artiklen som overrasker jer eller I finder interessant.
image.png
Genstart | Pusher Street is closed | DR LYD
Rockerne trak volden til Pusher Street i 80'erne - i dag er gaden 'big business' med en milliardomsætning
Medbring høretelefoner til dagens modul.
Online-radikalisering - Kundby-sagen.docx
Jeg kommer ind ca. kl. 12, start med at læse i det vedhæftede dokument.
Trykket stiger i et i forvejen presset fængselssystem med regeringens planer om at straffe hashhandel hårdere
Kvalitativ indholdsanalyse - dobbeltstraf.pptx
Læs vedhæftede artikel til modulet.
Ekspert om indsats mod Pusher Street Jeg undrer mig meget over, hvor de ideer kommer fra.pdf
Spørgsmål til udsendelse:
Læs kapitel 3 om lineær regression.
Kapitel 3: Hvad kan der udledes: Opgave med lineær regression
Husk at aktivere jeres e-bog med denne e-nøgle: 79705234-8750d-483
Hvis I ikke fik læst lektien fra i går, skal I gøre det til dette modul.
Eksempel lineær regression Trump.xlsx
Partiernes retspolitik - gruppearbejde.docx
Retspolitik.docx
Læs det vedhæftede dokument.
Færddiggøre jeres præsentation om partiernes retspolitik.
Vi mødes i B47
Denmark vs United States: Crime Facts and Stats
Group work 2sz and American exchange students.docx
Skoleskyderi USA.pdf
Læs den vedhæftede artikel til modulet.
Formel debat_hjælpeark.docx
FORMEL DEBAT.pptx
Hummelgaard vil hæve straffen for knivoverfald, fordi 'skærpede straffe virker'. Eksperter er uenige
Læs de to vedhæftede artikler til modulet.
Ny rapport Flere hundrede børn og unge har gæld uden at kunne betale tilbage Politiken.pdf
Synopsis - skridt for skridt.docx
Det vedhæftede dokument læses på klassen. Kommer man ikke til modulet, er det vigtigt at have dette dokument læst fremadrettede.
Forstå Israel - Hamas konflikten: 10 ting, du skal vide
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Frihandel og globalisering
Fokus:
Dansk økonomi - hvad er status?
Økonomiske mål
Finanspolitik
Hvorfor handler lande sammen?
Hvordan kan international handel forklares?
Paul Krugmans teorier om handel
Linders efterspørgselsteori
Markedsmekanismen
International handel historisk
Det økonomiske kredsløb
Hvad er globalisering (økonomisk)
Globaliseringens vindere og Globaliseringens tabere
Milanovics elefantgraf
Rodriks trilemma
Globalisering og klimaet.
Globaliseringspessimister og Globaliseringspessimister.
Push- og pull-faktorer.
Doughnutøkonomi
Artikler:
https://www.berlingske.dk/politik/mens-vi-venter-paa-roede-skattelettelser-en-saerlig-gruppe-skal-beloennes
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=x7W129zKHOw&t=304s
https://www.youtube.com/watch?v=XAi3VTSdTxU
https://www.ted.com/talks/kate_raworth_a_healthy_economy_should_be_designed_to_thrive_not_grow
Hjemmesider:
https://kof.ethz.ch/en/forecasts-and-indicators/indicators/kof-globalisation-index.html
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=46518
Indhold
Kernestof:
Opgave om dansk økonomi.docx
Virtuel, vi mødes på Teams kl. 9.45.
2.1 De samfundsøkonomiske mål
7.2 Hvad er finanspolitik, og hvordan virker den?
Læs om finanspolitik, og hvordan den virker.
Gruppearbejde:
Mens vi venter på _røde_ skattelettelser_ En særlig gruppe skal belønnes.pdf
Anne-Cathrine starter modulet med at præsentere "Ugens aktuelle".
Læs om finanspolitik, og hvordan den virker. Samme lektie som i går.
Krugman, Linder og Frihandel.pptx
Linders efterspørgselsteori og Paul Krugmans teorier.docx
9.2 Hvorfor handler lande sammen?
9.3 Hvordan kan international handel forklares?
I skal ikke læse "Opgaveboksene" under hvert kapitel.
Læs dokumentet i gruppearbejdet.
Spørgsmål i grupper (markedsmekanismen):
9.1 Hvordan har verdenshandlen udviklet sig?
9.4 Hvordan kan markedsmekanismen bruges til at forklare handel?
Anton starter med Ugens aktuelle.
Vi samler op på gruppearbejdet fra sidste modul.
Davin starter med "Ugens aktuelle"
Kapitel 6: Undersøg
Lektien er hele kapitel 6 i "Sådan skriver du i samfundsfag". Det er vigtigt I "åbner" tekstboksene og læser dem også.
Gruppearbejde
Hvem vinder på globalisering?
Indsæt jeres hypotese her
12.1 Hvad er globalisering?
12.2 Hvad er økonomisk globalisering, og hvordan bidrager international handel og finansielle markeder til økonomisk globalisering?
Vindere og tabere:
Hvem taber på globalisering?
Spørgsmål til lektie + artikel
Elefantgrafen, der gjorde den hvide middelklasse til tabere, holder ikke.pdf
Freja starter med "Ugens aktuelle"
2s Ulighedens stjerneøkonomi.docx
Læs dokument om Branko Milanovićs teorier (globalisering)
Rodriks trilemma.docx
Læs om Rodriks trilemma.
FORMEL DEBAT - Globalisering.pptx
Jeppe starter med "Ugens aktuelle"
Globalisering og klimaet.docx
Læs de første 3 sider i det vedhæftede dokument.
Spørgsmål til Earth Song af Michael Jackson (Bauman og Urry).docx
Læs side 4-6 i dokumentet (uploadet på forrige modul)
Hvad går Kate Raworths kritik på? Hvorfor har hun lavet modellen?Hvordan vil I ændre jeres egen by ift. doughnut-modellen – kom med eksempler.Lever I selv efter modellen? Igen brug eksempler på, om I enten lever efter modellen eller omvendt.
Kornelia starter med "Ugens aktuelle"
Kate Raworths doughnut-model.docx
Læs om doughnut-modellen til dagens modul.
image.png
Genaflevering i modulet.
Afsnit
Laura starter med "Ugens aktuelle"
Sidste modul, vi kigger frem mod SRO.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Et nyt Frankrig?
Fokus:
Frankrigs historie
Politisk system
Mistillid i det franske samfund
Indblik i det franske skolesystem
Pierre Bourdieus teorier
Indvandringen til Frankrig
Eastons model
Integration i Frankrig
Integrationsteorier
Axel Honneths anerkendelsesteorier
Populisme
Det politiske system i Frankrig
Partierne i Frankrig
Arbejdsmarkedet i Frankrig
De gule veste
Velfærdsstaten i Frankrig
Underskud på off. finanser
Skat
Ulighed (Gini)
Abort-rettigheder og synspunkter for og imod abort
Artikler:
https://www.information.dk/debat/2021/12/abortmodstanden-paa-vej-tilbage-overalt-verden-argumenterne-imod-abort-holder
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/filosof-abort-er-ikke-en-grundlaeggende-rettighed
https://www.dr.dk/nyheder/udland/frankrig-er-det-foerste-land-i-verden-der-goer-abort-til-en-forfatningsret-vi-0#
!/
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/franske-landmaend-blokerer-motorvej-med-traktorer#
!/
https://www.lemonde.fr/en/france/article/2023/12/20/what-s-in-france-s-controversial-immigration-law_6361995_7.html
Videoer:
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=011903252155
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-splitter-frankrig_311117
https://www.youtube.com/watch?v=laWIjgWDesE&t=103s
Hjemmesider:
https://www.vive.dk/da/udgivelser/boern-og-unge-i-danmark-velfaerd-og-trivsel-2022-0xgg53xk/
Indhold
Kernestof:
Kapitel 9: Skriv et notat
Vejledning til større skriftlige opgaver.pdf
I må gerne lige skimte det vedhæftede dokument inden modulet, vi tager spørgsmål til dokumentet i modulet.
Læsefokus/spørgsmål:
"La Marseillaise" - France National anthem French & English lyrics
1.1: Tillid og mistillid
DRTV - Explainer: Hvad splitter Frankrig?
Læs den vedhæftede artikel om Frankrig. Noter hvilke grunde der er til franskmænd er utilfredse.
5 grunde til at franskmænd altid er utilfredse
Hvem er klar på tirsdag? 19-21 - Orienteringsaften.
Malou starter med "Ugens aktuelle"
3.1: Studentereksamen
3.2: Skolen og social ulighed
3.4: "De usynlige" - unge i Udkantsfrankrig
Spørgsmål til lektien:
Modulet er virtuelt, vi mødes i Teams kl. 9.45 - jeg ringer jer op.
Gruppearbejde:
Pararbejde (laves i modulet):
Eastonsmodel.png
Gruppearbejde (laves i modulet):
5.1: Omfanget af indvandring
Gruppearbejde integration i Frankrig Matrix.docx
5.2: Den svære integration og terrorfrygten
Hvad er populisme.pptx
Markus starter med ugens aktuelle.
8.1: De vigtigste partier - og polariseringen mellem dem
Kapitel 8: De politiske partier i forandring
Spørgsmål til Horisont + tekst i bog (Fagforeninger i Frankrig og Danmark + De gule veste)
11.3: Fagforeninger på sidelinjen
Malou starter med Ugens aktuelle.
12.1: Den franske velfærdsmodel er en hybrid
Husk værelsesfordeling.
Retningslinjer:
Velfærdsmodeller.jpg
image.png
Mathilde og Malou starter med Ugens aktuelle.
12.2: Det sorte hul i statskassen og skat til debat
12.3: Frankrig - et lige eller ulige samfund?
12.4: Fransk økonomi – ramt af ny krise efter krigen i Ukraine
OBS: Lektien dækker over begge moduler i dag.
Lektien kan findes på 1. modul.
Markus er på med Ugens aktuelle.
Frankrig er det første land i verden, der gør abort til en forfatningsret: Vi befinder os midt i historiens vingesus
Abortmodstanden er på vej tilbage overalt i verden. Men argumenterne imod abort holder ikke.pdf
Gennemgå kommentarer fra sidste aflevering.
Frankrig forfatningssikrer _kvinders frihed til abort_ _ Kristeligt Dagblad.pdf
Læs den vedhæftede artikel.
Filosof Abort er ikke en grundlæggende rettighed.pdf
Mathushika starter med ugens aktuelle.
Kapitel 7: Sammenlign
Hvis I ikke har fået læst kapitel 7 om "Sammenligning" skal dette læses til modulet.
Cykeltur Paris.pdf
Hvad skal opleves i Paris.docx
Matt starter med Ugens aktuelle.
Program 2sz studietur Paris 2024.docx
Rejsebrev 2sz Paris.docx
Værelsesfordeling Paris 2024.pdf
Supplerende stof:
Verden ifølge Gram | Ukraine: Europa alene i verden? | DR LYD
Podcast om EU's sikkerhedspolitik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Er EU demokratisk?
Fokus:
Hvor ligger magten i EU?
Magtens tredeling
EU’s formål og fri bevægelighed
EU-lovgivning,
Hvem må komme med i EU
Øremærket barsel til mænd
Demokrati, konkurrence- og deltagelsesdemokrati
Deliberativt demokrati
Overstatslig og mellemstatslig samarbejde
Robert Dahls demokratikriterier
Magtbegreber og EU
Det indre marked i EU
Parti- og vælgeradfærd (Kernevælger, marginalvælger, Issue-voter, class-voter, issue-ownership, Michigan-modellen, partiidentifikation, politisk socialisering, vælgervandringer Downs model, retrospektiv stemmeadfærd, pocketbook-voting, egotropisk vs. Sociotropisk vælger, nærheds og retningsmodellen (issue-voting)
Demokratisk underskud i EU
Integrationsteorier
Føderalisme
Neofunktionalisme
Liberal intergovernmentalisme
Danmark og EU’s klimamål
Atomkraft i EU
EU’s indsats for at bekæmpe klimaforandringer
Hvad skal EU have fokus på
Bestemmer EU for meget (formel debat), Formel og reel suverænitet
Artikler:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/danmark-vil-tage-livet-af-forbraendingsmotoren-i-lastbiler-og-busser-men-staerke
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/eu-landene-faar-en-loeftet-groen-pegefinger-i-skal-stramme-jer-hvis-i-skal-naa
https://www.eu.dk/da/temaer/klima-og-groen-omstilling/danmarks-klimamaal
https://www.information.dk/debat/2019/02/eu-perfekt-eksempel-paa-demokratisk-overskud
https://www.altinget.dk/epvalg2019/artikel/saadan-er-eu-parlamentarikernes-magt-vokset
Videoer:
https://cepos.dk/video/om-klima-og-eu-s-kvotesystem/
https://www.kaltura.com/index.php/extwidget/preview/partner_id/2158211/uiconf_id/50971982/entry_id/1_eswylegp/embed/dynamic
https://www.dr.dk/drtv/se/21-soendag_-kreativt-miljoeregnskab-hoevdingen-og-havet-eu-blot-til-sjov_451876
https://www.eu.dk/da/politikker/det-indre-marked
https://www.eu.dk/da/temaer/frihandel-og-vaekst/frihandel-og-vaekst-hovedhistorie
https://www.kaltura.com/index.php/extwidget/preview/partner_id/2158211/uiconf_id/50971982/entry_id/1_jjzirria/embed/dynamic
https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=VJNcs5gKZwg
https://www.kaltura.com/index.php/extwidget/preview/partner_id/2158211/uiconf_id/50971982/entry_id/1_xui8b2ek/embed/dynamic
https://www.eu.dk/da/leksikon/Direktiv
https://www.eu.dk/da/leksikon/Forordning
https://www.youtube.com/watch?v=erWU0NHm1Xg
Hjemmesider:
https://www.eu.dk/da/temaer/klima-og-groen-omstilling/eus-klimamaal
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på studieturen og kigger frem mod det sidste forløb.
1.2: Hvor ligger magten i EU?
image.png
Vi samler op på studieturen og kigger frem mod det sidste forløb. Ingen lektier til dette modul.
Gruppearbejde:
Merle starter med Ugens aktuelle.
Direktiver og forordninger (EU-lov):
Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
Dit Demokrati | Hvem må være med i EU?
Lektien er de to videoer som ligger på modulet.
Tjek-på-lektien:
Miles starter med Ugens aktuelle.
9.1 Hvad er demokrati?
9.2 Hvori består forskellen mellem konkurrence- og deltagelsesdemokrati?
9.3 Hvad er det deliberative demokrati?
Gruppe 1
Opgave Magt og EU.docx
Mille starter med ugens aktuelle
Læs "Magt" i Politikbogen (se link).
8.1 Hvad er magt, og hvilke metoder kan vi bruge til at undersøge magtfordelingen?
Det indre marked og økonomisk integration.pptx
Nicolai starter med ugens aktuelle
Det indre marked i EU
Bemærk lokaleskift til B41.
Gruppearbejde om vælgeradfærd.docx
Afsnit
Roger Buch: Politikere og medier er skyld i irrationelle EU-vælgere
Læs vedhæftede artikel til modulet.
Gruppearbejde
EU - legitimitet.pptx
EU er et perfekt eksempel på demokratisk overskud - Kronik.docx
1.5: Hvor demokratisk skal EU være?
Pernille starter med ugens aktuelle
Pararbejde:
Kandidattesten til Europa-parlamentsvalget 2024 | DR
Philip starter med ugens aktuelle
Philip starter med ugens aktuelle.
2.1: Føderalismen
Lektien til modulet er angivet i 3. modul (vi har to moduler i dag)
2.2: Neofunktionalismen
2.3: Liberal intergovernmentalisme
Læs om de tre integrationsteorier.
Læs om integrationsteorierne til modulet.
Noah starter med ugens aktuelle.
Atomkraft - for eller imod:
Rasmus starter med ugens aktuelle
3.2: Hvad karakteriserer EU"s klimapolitik?
3.2.1: EU"s institutioner og hvem beslutter hvad i forhold til klima?
Oliver starter med ugens aktuelle.
TALEPAPIR TIL SRO og SRP efter bogen Sådan skriver du SRP.docx
Nadia starter med ugens aktuelle.
3.2.3: EU"s indsats for at bekæmpe klimaændringer
Evaluering (til eleverne).pptx
Gruppeopgave: Skriv et læserbrev
Danmark vil tage livet af forbrændingsmotoren i lastbiler og busser. Men stærke kræfter i Europa stritter imod
EU-landene får en løftet grøn pegefinger: I skal stramme jer an, hvis I skal nå klimamålet
Noah og Victor starter med Ugens aktuelle.
FORMEL DEBAT - Bestemmer EU for meget i Danmark.pptx
1.4: Bestemmer EU for meget?
Hvad skal EU-samarbejdet have fokus på?
Sidste modul i dette skoleår.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
International politik i en ny verdensorden?
Fokus:
Hvad er IP
Aktører i IP
MNC, IGO og NGO’er
Magt i International Politik
Hård magt og Blød magt
Realisme
Neorealisme og polaritet i det internationale system
Liberalisme (idealisme)
Interdependens
Den demokratiske fredstese
Plussums-spil
Den liberale sikkerhedsstige
Konstruktivisme
Udenrigspolitik
Udenrigspolitisk mål
Midler i udenrigspolitik
Kapabiliteter, determinanter og instrumenter
Staters adfærd i IP
Hvad kendetegner staters adfærd i IP
Hvorvidt det giver mening at diskutere og fokusere på staters udenrigspolitik
Aktør/struktur
Artikler:
https://abcnews.go.com/Politics/trump-pushes-false-claim-haitian-migrants-stealing-eating/story?id=113570407
https://piopio.dk/debat-vesten-mangler-realisme-i-vores-syn-paa-rusland
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=-NtwglHKPHI&t=294s
Hjemmesider:
https://voxmeter.dk/analyser/meningsmalinger/
https://um.dk/udenrigspolitik/aktuelle-emner/udenrigs-og-sikkerhedspolitisk-strategi-2023
Indhold
Kernestof:
1.1: Hvad er international politik, og hvad er udenrigspolitik?
Spørgsmål kapitel 1.3
1.3: Hvilke aktører er der i international politik?
eNøgle: 79705234-93356-321 (I-bøger)
Læs jeres skriftlige årsprøve igennem inden modulet.
Parøvelse:
Gruppearbejde:
image.png
1.5: Hvad er magt i international politik?
1.4: Hvorfor er det nødvendigt med teorier om international politik?
Lektien er de to afsnit om International Politik.
Spørgsmål til realisme:
Debat: Vesten mangler realisme i vores syn på Rusland
Kapitel 2: Hvad kendetegner realismen?
2.1: Hvordan anskuer realister verden?
2.2: Hvad er realismens tre grundlæggende principper?
2.3: Hvad kendetegner klassisk realisme?
Kageliste 2024.docx Noah tager kage med - se listen
2.4: Hvad kendetegner neorealismen?
2.5: Hvordan bestemmer polariteten dynamikken i det internationale system?
Dagens modul er asynkron, det betyder I skal lave en øvelse i modulet og aflevere i elevfeedback inden 15.10. Husk at læse lektien inden I starter på øvelsen. Vi mødes ikke på Teams.
Theresa Scavenius: Danmark skal ikke være en forsvarsstat, som bygger mure – for den krig taber vi. Vi skal tilbage til diplomatiet, som er vores stærkeste kort
Kapitel 3: Hvad kendetegner liberalismen?
3.1: Hvordan anskuer liberalister verden?
3.2: Hvad er sammenhængen mellem interdependens og samarbejde?
Øvelse IP realisme og idealisme.docx
3.3: Hvorfor går demokratier ikke i krig med hinanden?
3.4: Hvordan fremmer internationale institutioner samarbejde?
3.5: Hvad er den liberalistiske vej til samarbejde og fred?
Aktuel meningsmåling.docx
Statistisk usikkerhed
Lektien ligger i det første modul.
4.3: Hvordan bliver normer spredt i det internationale system? Finnemore og Sikkinks teori om normcykler
Konstruktivisme.pptx
4.4: Hvad skal der til for, at et emne bliver et sikkerhedspolitisk spørgsmål? Københavnerskolens teori om sikkerhedsliggørelse
Gruppearbejde (ligger på Lectio):
Gruppe 1
Kapitel 4: Hvad kendetegner konstruktivismen?
4.1: Hvordan anskuer konstruktivister verden?
4.2: Hvorfor er anarki, hvad stater gør det til? Wendts sociale teori om international politik
5.3: Hvilke udenrigspolitiske midler kan staterne bruge?
Her er Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
Kapitel 5: Hvordan fører stater udenrigspolitik?
5.1: Hvad er udenrigspolitik?
5.2: Hvad er de udenrigspolitiske mål?
Konstruktivismen og Ruslands invasion af Ukraine.docx
Start modulet i grupperne fra sidste modul. Hvilke udenrigspolitiske mål kan I sætte på de valgte strategier.
Davin starter med Ugens Aktuelle.
5.4: Hvordan kan vi forklare staters udenrigspolitik?
5.5: Hvad kendetegner staters udenrigspolitiske adfærd?
Modulet er virtuelt (asynkron). I skal aflevere på elevfeedback senest kl. 18.00. Se vedhæftet opgave.
Asynkront modul fredag den 13. september.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
USA - Et demokrati i frit fald?
Fokus:
Polarisering
Præsidentkandidater
Valget
Forskelle mellem stater (svingstater).
De to partier (demokraterne og republikanerne)
Amerikanske værdier
Politiske mærkesager
Ideologier
Negative campaigning
Højesteret
Abort (pro-life og pro-choice)
Checks and balances
Valgmetode
Flertalsvalg i enkeltmandskredse
Valgmandskollegiet
To-parti-system
Polarisering i USA
Vælgeradfærdsteorier
Medier og politisk kommunikation
Lobbyisme i amerikansk politik
Identitetspolitik og populisme
Velfærdsmodeller
Offentlige udgifter i USA
Typer af amerikanske velfærdsprogrammer
Ulighed i USA
Trumponomics
Inflation (Middle out economy og Trickle Down-economics)
Social arv
Social mobilitet
Artikler:
https://www.altinget.dk/artikel/en-tynd-kop-te-uden-et-ord-om-klima-saadan-lyder-reaktionerne-paa-statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-11-19-trump-lejren-jubler-over-dansk-vinder-vi-er-saa-meget-tilbage
https://kontrast.dk/sektioner/debat/artikel/identitetspolitik-er-en-folkesygdom
https://solidaritet.dk/identitetspolitik-og-kampen-for-anerkendelse/
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/fake-news-og-propagandaafdelinger-der-er-en-bekymrende-mistillid-til
Videoer:
https://www.dr.dk/drtv/se/statsministerens-nytaarstale_496088
https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-frihedsgudinden-fra-texas_439309
https://www.dr.dk/drtv/se/udvalgt-fra-21-soendag_-krisen-kradser-i-usa_478296
https://edition.cnn.com/2024/10/31/economy/inflation-economy-perceptions
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-trump-saetter-sit-droemmehold_490678
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/lektion-2-v%C3%A6kst-i-procent
https://www.youtube.com/watch?v=WutKGeQZDPI
https://www.youtube.com/watch?v=hbM0hHkwJq0
https://www.youtube.com/watch?v=JChEx0-2lCg
https://www.gbnews.com/politics/us/donald-trump-i-hate-taylor-swift-us-politics-election-latest
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvordan-kan-usa-goere-abort-ulovligt_320719
https://www.nytimes.com/2024/09/10/us/taylor-swift-endorses-kamala-harris.html
https://www.youtube.com/watch?v=b1kbLwvqugk
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-har-usa-et-vaabenproblem_324771
Hjemmesider:
https://www.270towin.com/
Indhold
Kernestof:
image.png
5.6: Diskussion: I hvilket omfang giver det overhovedet mening at fokusere på staters udenrigspolitik?
Program 3sz - København 2024 (uge 41).docx
Freja starter med Ugens aktuelle.
Kapitel 7: Sammenlign
Kapitel 9: Skriv et notat
I må gerne orientere jer i de
Vi arbejder med skriftlighed i modulet.
2.1: Hvad kendetegner det politiske klima i USA?
Modul 1_Hvad sker der i USA.pptx
Vi starter nyt forløb. I skal til modulet undersøge det amerikanske præsidentvalg og medbring tre centrale pointer du vil fremhæve for resten af klassen. Det kan være noget I har set i tv, eller læst på nettet.
Grupper Matrix 3s.xlsx
Jeppe starter med Ugens aktuelle
2.5: Hvordan vælges man til præsident og til Kongressen?
2.5.1: Partierne i amerikansk politik
Gruppe 1:
Pro-choice:
FORMEL DEBAT - Abort USA.pptx
USA - Højesteret omstøder historisk abortafgørelse
2.3.3: Højesteret – den dømmende og magtfulde statsmagt | USA"S UDFORDRINGER
Spørgsmål til lektien:
Gruppearbejde:
2.5.2: Valgmetoderne flertalsvalg i enkeltmandskredse (first past the post) og valgmandskollegiet | USA"S UDFORDRINGER
Vælgeradfærdsteorier
Topartisystemet – ingen af de to partier har interesse i, at tingene ændrer sig | USA"S UDFORDRINGER
Gruppearbejde Nyhedsudsendelse USA.docx
Laura starter med ugens aktuelle.
2.6.3: Medierne og politisk kommunikation i USA | USA"S UDFORDRINGER
Lobbyisme i USA.docx
2.4.3: Lobbyisme | USA"S UDFORDRINGER
Vi starter modulet med jeres præsentationer.
Den højreorienterede identitetspolitik og højrepopulismen | POPULISME OG IDENTITETSPOLITIK
Identitetspolitik.pptx
gruppe 2 venstreorienteret identitetspolitik.pptx
Højreorienteret identitetspolitik og populisme.pptx
Den venstreorienterede identitetspolitik og venstrepopulismen | POPULISME OG IDENTITETSPOLITIK
5.2: Identitetspolitik | POLITIKKENS KERNESTOF
Kapitel 10: Guide til beregninger | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
Se de tre videoer i lektien omhandlende beregninger.
I har modulet til at lave afleveringen (undersøgelses-opgaven) færdig. Husk at aflevere den i dag.
Grupper:
3.5.4: Means-Tested Programs | USA"S UDFORDRINGER
3.5.3: Social Insurance Programs | USA"S UDFORDRINGER
3.5.2: Typer af amerikanske velfærdsprogrammer | USA"S UDFORDRINGER
Spørgsmål til Deadline:
3.5: Velfærdsstaten USA | USA"S UDFORDRINGER
3.5.1: Tre velfærdstatsmodeller | USA"S UDFORDRINGER
Hvordan påvirker inflationen USA nu og i fremtiden?
Ulighed i USA og inflation.pptx
Mathilde starter med ugens aktuelle.
3.6.1: Den omfattende ulighed er et økonomisk problem for USA | USA"S UDFORDRINGER
3.6.2: Den sociale mobilitet er under pres, og det truer den amerikanske drøm | USA"S UDFORDRINGER
Danmark slår USA med flere længder på ét punkt, viser nyt studie
Spørgsmål til artiklen (skal laves som lektie)
_Forkert kur. Diagnosen er rigtig__ Partiledere reagerer på Mette Frederiksens nytårstale.pdf
DRTV - Statsministerens nytårstale
Spørgsmål til Nytårstalen:
Vi mødes på Teams kl. 11.50.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ungdomsliv – muligheder eller mistrivsel?
Fokus:
Identitets-lag og figurlæsning
Goffmans teorier (face, setting, frontstage og backstage)
Giddens refleksivt moderne
Aftraditionaliseret samfund
Solidaritet i det senmoderne samfund
Moderne samfund og senmoderniteten
Eksistentiel usikkerhed
Udlejring af relationer
Hartmut Rosa (accelerationssamfundet)
Præstationssamfundet
Perfekthedskulturen.
Andreas Reckwitz
Jean Twenge
Axel Honneths anerkendelse-teori
Byung-Chul Han (Præstationssamfund og perfekthedskultur)
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=qvH2r3YsvmI
https://vimeo.com/222346573
Artikler:
https://www.information.dk/debat/2018/12/kontanthjaelpsmodtager-foeler-udstoedt
https://www.altinget.dk/etik/artikel/svend-brinkmann-samfundet-risikerer-at-koere-ud-over-kanten-hvis-ikke-vi-saetter-tempoet-ned
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/haartab-angst-og-soevnmangel-hoejt-tempo-i-samfundet-skaber-oeget
Indhold
Kernestof:
2.1: Hvordan dannes vores identitet? | VORES SAMFUND
Som lektie skal I medbringe én ting hjemmefra, som fortæller noget om, hvem I er.
Goffmann (debatindlæg).docx
Marsika starter med ugens aktuelle.
Vores rollespil i hverdagslivet | SOCIOLOGIBOGEN
Tjek på lektien:
Opgave (Giddens).docx
4.1 Hvad karakteriserer det ”refleksivt moderne”? (Giddens) | SOCIOLOGIBOGEN
Modul 5_Accelerationssamfundet.pptx
Svend Brinkmann: Samfundet risikerer at køre ud over kanten, hvis ikke vi sætter tempoet ned
Forandringstempo og meningsløshed i accelerationssamfundet (Hartmut Rosa) | SOCIOLOGIBOGEN
Se under "Opgaver" her ligger en opgave som skal besvares i modulet. Selvom I ikke er færdig ved modulets slutning, så skal I stadig aflevere det I har.
Argumenter for, at digitale medier er skyld i, at flere og flere unge mistrivesArgumenter imod, at digitale medier er skyld i, at flere og flere unge mistrives Brug faglighed i jeres argumenter!
Andreas Reckwitz og Jean Twenge.pptx
Zetland-artikel.pdf
Matt starter med ugens aktuelle.
2.5.4: Præstation og køn | VORES SAMFUND
2.5.5: Andreas Reckwitz og Jean Twenge – SoMe og præstationssamfundet | VORES SAMFUND
Notat - anerkendelse.docx
Forsker: “Nogle unge har det meget svært i præstationskulturen”
7.7 Hvad drejer Honneths anerkendelsesteoretiske reformulering af kritisk teori sig om? | SOCIOLOGIBOGEN
Tre typer af anerkendelsesbehov | SOCIOLOGIBOGEN
Tre typer af krænkelser | SOCIOLOGIBOGEN
Forelæsning om "Unges mentale trivsel i præstationssamfundet", Aalborg Universitet, AAU Play
Vi ser videoen i modulet.
Gruppearbejde:
Merle er på med ugens aktuelle.
Konference om mistrivsel.docx
Lektien til modulet er at få kigget noter fra hele forløbet igennem, vi skal bruge alle teorierne i modulet.
TikTok er den første app, jeg vil forbyde mine børn at bruge
Ingen lektier til modulet.
Miles starter med ugens aktuelle.
Det vil være en god idé at have læst bilagene til afleveringen inden modulerne i dag. Det er ikke et krav - men en anbefaling :)
Virtuelt - vi mødes på Teams, gå ind i det planlagte møde 9.45.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Danmark i en foranderlig verden
Fokus:
Krigsskat
Fordelingspolitik/værdipolitik
Partiadfærd
Ideologier
Kaare Strøms model
Vælgeradfærdsteorier (Socio- og egotropiske vælgere, shy-voters, Michigan-modellen, Pocketbook-voters, Down’s model, Issue Voting og Ideologier.
Økonomiske konsekvenser af oprustning
Toldkrig
Deglobalisering
Protektionisme
Regionalisering
Reshoring
Fragmentering af verdensøkonomien.
Betalingsbalancen og økonomiske konsekvenser ved straftold
Københavner-skolen (Konstruktivisme)
Hvad kendetegner staters udenrigspolitiske adfærd?
Fire udenrigspolitiske strategier
Adaptionsteorien
Hvordan kan vi forklare stater udenrigspolitik?
Hvilke trusler står staten overfor?
Videoer:
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-krigsskat_504338
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-statsministeren-om-militaert-isenkram_-koeb-koeb-koeb_507019
https://www.youtube.com/watch?v=ithlr9lxgrI&t=205s
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-hvem-kan-stoppe-krigen_518909
Artikler:
https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-02-01-ny-maaling-viser-klar-holdning-til-krigsskat
https://www.dr.dk/nyheder/penge/trumps-handelskrig-er-et-varsel-om-hvad-der-kan-vente-alle-andre
https://www.dr.dk/nyheder/udland/vrede-og-vidtraekkende-konsekvenser-her-er-et-overblik-over-trumps-toldsatser
Hjemmesider:
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi#/
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/betalingsbalance-og-udenrigshandel/detaljeret-import-og-eksport
https://edition.cnn.com/2025/03/04/politics/video/greenland-trump-address-congress-digvid
Indhold
Kernestof:
Kaare Strøms teori | POLITIKBOGEN
Forklar hvad er en ”krigsskat”Undersøg holdninger til ”krigsskat” – søg på nettet efter for og imod en ”krigsskat”Med udgangspunkt i Kaare Strøms model (se ovenstående) skal I undersøge SF’s holdning til en krigsskat (søg på nettet)Med udgangspunkt i
TV2 Krigsskat
Spørgsmål til artikel:
Vi samler op på øvelsen omkring "krigsskat" fra sidste modul - nåede I ikke i mål, er lektien at have den klar til modulet.
Husk at tale sammen omkring hvem I gerne vil være i gruppe med ift. prøveeksamen.
Undersøg konsekvenserne af den danske regerings massive oprustning i forsvaret. Inddrag viden om økonomisk teori. I skal desuden anvende mindst ét kvantitativ og ét kvalitativ bilag. Diskuter styrkerne og svaghederne ved metoderne i jeres selvfundne
Mille starter med ugens aktuelle.
Vi samler op på artikel + spørgsmål fra sidste modul - det er lektie til modulet.
Vi skal have lavet grupper til prøve-eksamen - maksimalt 3 i hver gruppe.
Dansk økonomi i en ny verdensorden.docx
Trumps handelskrig er et varsel om, hvad der kan vente alle andre
Vrede og vidtrækkende konsekvenser: Her er et overblik over Trumps toldsatser
Vi mødes på Teams kl. 11.50.
Detaljeret import og eksport
6.4 Hvad er betalingsbalancen, og hvorfor er det vigtigt at undgå vedvarende underskud? | ØKONOMIBOGEN
Opsamling på skriftlig opgave fra i fredags.
Arbejdsopgaver:
Gruppearbejde:
Nadia starter med Ugens aktuelle.
4.4: Hvad skal der til for, at et emne bliver et sikkerhedspolitisk spørgsmål? Københavnerskolens teori om sikkerhedsliggørelse | IP-BOGEN
5.5 Hvad kendetegner staters udenrigspolitiske adfærd? | IP-BOGEN
5.4: Hvordan kan vi forklare staters udenrigspolitik? | IP-BOGEN
Analyse af internationale konflikter.docx
6.3: Hvilke trusler står staten over for? | IP-BOGEN
Nicolai starter med ugens aktuelle.
Læs jeres besvarelser fra prøveeksamen igennem inden modulet.
Noah starter med Ugens Aktuelle.
Spørgsmål til debatten:
DRTV - Debatten: Hvem kan stoppe krigen?
Oliver starter med Ugens Aktuelle.
Pernille starter med Ugens aktuelle.
Vi har fokus på skriftlighed i modulet.
Epinionmåling 1 maj 2025.docx
I har starten af modulet til at gøre afleveringen færdig.
Rasmus og Philip starter med Ugens aktuelle.
Victor starter med Ugens aktuelle.
Anton og Victor starter med ugens aktuelle.
Samfundsfag-A-2020.pdf
Opgavetyper.pdf
Vi hygger i modulet - find gerne på noget sjovt I vil lave i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50915880832", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50915880832", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50915880832" }