Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Julie Overgaard Mark, Kasper Christensen Nielsen, Pernille Bærentsen Justesen, Simon Hamborg
|
Hold
|
2022 id/abcdmy (1abcdmy id, 2abcdmy id, 3abcdmy id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Floorball og pardans 1
Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I starten er hovedvægten på boldtilvænningsøvelser. Herefter øves også driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen til sidst, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Pardans:
Formålet med forløbet i pardans er at opnå en forståelse af de centrale elementer i jive, engelsk vals og cha-cha-cha. Der har først været fokus på musikforståelse, rytme og tælling og herefter på trin, teknikker og enkelte variationer i de tre pardanse. Senere har fokus været på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansenes trin, teknik og udtryk, hvor eleverne selv har arbejdet med en rutine i en udvalgt dans. Forløbet er afsluttet med drejebogsskrivning og fremvisning af eksempler på denne.
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. trin, kropsholdning og dansefatninger
- Flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en rutine i en af de tre danse
- Bevæge sig i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner eller blive ført af en partner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog Floorball 1abcd
|
19-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pardans og floorball 2
Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I starten er hovedvægten på boldtilvænningsøvelser. Herefter øves også driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen til sidst, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Pardans:
Formålet med forløbet i pardans er at opnå en forståelse af de centrale elementer i jive, engelsk vals og cha-cha-cha. Der har først været fokus på musikforståelse, rytme og tælling og herefter på trin, teknikker og enkelte variationer i de tre pardanse. Senere har fokus været på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansenes trin, teknik og udtryk, hvor eleverne selv har arbejdet med en rutine i en udvalgt dans. Forløbet er afsluttet med drejebogsskrivning og fremvisning af eksempler på denne.
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. trin, kropsholdning og dansefatninger
- Flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en rutine i en af de tre danse
- Bevæge sig i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner eller blive ført af en partner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog Pardans
|
28-03-2023
|
Drejebog Floorball
|
28-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atletik
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 3 discipliner, som der hver arbejdes med i et modul. Efter de tre moduler skal eleverne træne yderligere i de tre discipliner og i grupper af 3 eller 4 personer skrive drejebog til eksamen. Forløbsprøven afholdes som et mini-OL i det sidste modul.
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Have en forståelse for teknikken i alle tre discipliner
- Være i stand til at lave tekniske forøvelser i de tre discipliner
- Kunne udføre højdespring, spydkast og 100m, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate (piger) / Softball (drenge)
Softball
Forløbet har været kønsopdelt. Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i softball. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe, fielding, pitche og batte. Derudover arbejdes der også med taktiske elementer i softball og ikke mindst holdsamarbejdet. Forløbet afsluttes med drejebogsskrivning og en forløbsprøve. Teoretisk har fokus været på reglerne og taktik i softball og idrætspsykologi (spændingsregulering, holdets toppræstation, kohæsion samt roller og kommunikation)
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Kaste en softball
- Gribe en softball med handske og støttehånd - også grounders og fly balls
- Pitche en softball
- Batte en softball
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af grundlæggende principper for indeholdet
- Have en taktisk og teknisk forståelse af grundlæggende principper for udeholdet
- Indgå i kampsituationer, hvor eleven forudsiger og reagerer på næste mulige træk
- Sætte relevant idrætspsykologi i relation til softball
Ultimate:
Forløbet har været kønsopdelt. Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate såsom de basale kaste- og gribeteknikker samt forsvars- og angrebsmuligheder. Der har desuden været fokus på 'spirit of the game' og fairplay. Forløbet er afsluttet med en forløbsprøve og drejebogsskrivning.
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal kunne udføre en vertikal stak.
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog Softball
|
13-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rytmisk opvarmning (2my) / Pickleball (2abcd)
Pickleball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet, fodstilling og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier og øvelser, og der spilles en masse kampe. Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog - Pickelball 2abcd
|
13-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball (2my) / Rytmisk opvarmning(2abcd)
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet i rytmisk opvarmning er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelser til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15-18 min.
- Finde egnet musik til de valgte øvelser
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Reflektere over og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2abcd Rytmisk opvarmning
|
06-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Softball (piger) / Ultimate (drenge)
Softball
Forløbet har været kønsopdelt. Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i softball. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe, fielding, pitche og batte. Derudover arbejdes der også med taktiske elementer i softball og ikke mindst holdsamarbejdet. Forløbet afsluttes med drejebogsskrivning og en forløbsprøve. Teoretisk har fokus været på reglerne og taktik i softball og idrætspsykologi (spændingsregulering, holdets toppræstation, kohæsion samt roller og kommunikation)
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Kaste en softball
- Gribe en softball med handske og støttehånd - også grounders og fly balls
- Pitche en softball
- Batte en softball
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af grundlæggende principper for indeholdet
- Have en taktisk og teknisk forståelse af grundlæggende principper for udeholdet
- Indgå i kampsituationer, hvor eleven forudsiger og reagerer på næste mulige træk
- Sætte relevant idrætspsykologi i relation til softball
Ultimate:
Forløbet har været kønsopdelt. Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate såsom de basale kaste- og gribeteknikker samt forsvars- og angrebsmuligheder. Der har desuden været fokus på 'spirit of the game' og fairplay. Forløbet er afsluttet med en forløbsprøve og drejebogsskrivning.
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal kunne udføre en vertikal stak.
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog softball (piger)
|
29-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Formål:
Fokus på aerob kondition.
Træningsprojekt: Træningsprojektet er en obligatorisk del af 3g, hvor eleverne har haft et individuelt træningsforløb på 7-8 uger. Træningsplanen har eleverne selv udarbejdet. Afslutningsvis har eleverne afleveret en videoaflevering inkluderet teoridel, træningsplan, målsætning samt diskussion og logbog.
Testen: Cooper-test a to omgang (starttest og sluttest).
Læringsmål:
- Have forståelse for basal fysiologi, herunder:
+ Åndedrætssystemet og blodkredsløbet.
+ Kost og energi (herunder dannelse af ATP).
- Have forståelse for basal træningslære, herunder:
+ Superkompensationsprincippet.
+ Arbejdets tre faser (iltdeficit, steady state og iltgæld).
+ Effekten af opvarmning.
+ Aerob træning og kondital.
+ Anaerob træning.
- Kunne anvende Borgskalaen til vurdering af arbejdsintensitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Musikvideo (med et twist af hip-hop)
I den første del af forløbet arbejdes der med en generel introduktion til basis hiphoptrin og til bevægelseskvalitet, samt værktøjer til udvikling af koreografier. I denne forbindelse introduceres Laban og BESS konceptet, som både anvendes som analyseredskab og hjælp til udvikling af koreografier.
Herefter går et mindre projektarbejde i gang, hvor eleverne i grupper skal udvikle deres egen musikvideodans til et selvvalgt stykke musik. Der er fokus på bevægelser, musik, tema og rum samt inddragelse af 4 basis trin indenfor hiphop: bounce, slides, kickball change, step-touch.
Til sidst i forløbet afleverer eleverne en kort refleksion over deres koreografi, samt en filmet version af koreografien, hvor der er mulighed for at vise brugen af rum. Herudover vises koreografien live for resten af holdet. Fokus på følgende faglige mål:
- Opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet: musik og bevægelse
- Udvikle kropsbevidsthed
- Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleyball
Formål:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Læringsmål:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Forståelse af forskellige formelle og uformelle roller på et hold, herunder hierarki.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
Repetition af forløb samt ekskursion til springcenteret i Rosendal.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50918055782",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50918055782",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50918055782"
}