Holdet 2022 MU/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Trine Smalbro Kronborg
Hold 2022 MU/m (1m MU, 2m MU, 3m MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musik i Praksis 1g
Titel 2 Skriftlighed - Musikteori 1g
Titel 3 Musikanalyse 1g
Titel 4 Musikanalyse 2g
Titel 5 Skriftlighed 2g - Vokalsats
Titel 6 Musik i Praksis 2g
Titel 7 Musik i Praksis 3g
Titel 8 Musikanalyse 3g
Titel 9 Skriftlighed 3g

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musik i Praksis 1g

I dette spor i undervisningen vil vi arbejde med praktisk musikudfoldelse. Der vil være hele og halve moduler, hvor vi arbejder med musik i praksis. I sammenspil vil der først være et forløb med introduktion til instrumentariet, hvorefter vi vil lave sammenspil i mindre grupper. Fællessang og korsang vil oftest indgå som indslag i teori-timerne

Fællessange:
Papirklip
I østen stiger solen op
Morgen, lys af muligheder

Korsatser:
Dejlig Dag
Love is a Matter of Difference
Santa Lucia (optog med de øvrige musik A-hold i december)
California Dreamin'

Sammenspil:
Første forløb i sammenspil hedder 'instroduktion til instrumentariet'. Holdet introduceres til grundlæggende forhold i rockorkesteret og spiller  i små grupper på numrene:
Tina Dichow: Nobody's Man
Last Chrismas
Girl Put your Records on
I'm Yours med Jason Mraz

2. forløb: Sammenspil hele klassen. Større besætninger og mange roller. Her forbereder vi os også til at spille til forårskoncerten i april.
I can See Clearly Now the Rain is Gone
Working Day and Night, Michael Jackson, Rotationssammenspil
Move Your Feet
Cosmic Girl
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skriftlighed - Musikteori 1g

Dette spor i undervisningen har fokus på basal musikteori med indføring i den grundlæggende nodelære og musikteoretisk forståelse. Der sættes halve og hele moduler af til forløbet, og de skriftlige afleveringer i faget knyttes til dette forløb. Forløbet danner dermed grundlag for de næste års arbejde med en skriftlig disciplin.

Materiale:
Nøglen til Musikken af Johannes Grønager
Tartelet.dk
Musikipedia

Centrale begreber:
Nodesystemet, intervaller, skala, rytmik, treklange, firklange, kvintcirkel, indledning til funktionsharmonik

Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Musikanalyse 1g

Dette spor i undervisningen har fokus på musikalsk analyse. Forløbet introducerer de 5 analyseparametre i musikanalysen: sound, rytmik, melodik, harmonik og form. Dermed fokuseres på musik-interne tilgange til musikanalysen. Forløbet klæder eleverne på til senere musikanalyse af større værker og musikhistoriske nedslag. Forløbet strækker sig over hele skoleåret og afvikles i halve og hele moduler.

Materiale:
Rockmusik i tid og rum
Musik - metoder til analyse

Centrale værker:
Benjamin Britten 'Young Person's Guide to the Orchestra
William Byrd 'Haec Dies'
Mascagni
Stevie Wonder 'Sir Duke'
Gavin DeGraw 'I don't Want to be'
Herudover en hel række klassiske og rytmiske værker som lytte-eksempler

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Musikanalyse 2g

Musikalsk analyse falder i flere forløb i løbet af skoleåret.

Første forløb: Rockanalyseprojekt
Forløbet bygger oven på den basale musikanalyse fra 1g. Der introduceres først nyt stof: begrebet 'tid og rum', begrebet 'udtryksfelt' samt den harmoniske analyse som en del af den samlede musikanalyse. Desuden gives et oversigtskursus i den rytmiske musiks historie fra 1950'erne og frem til ca. 2000.

Forløbet munder ud i et projekt, hvor eleverne i grupper analyserer et selvvalgt rocknummer fra et givent årti. De arbejder i 4 moduler med projektet og fremlægger analysen på klassen. Der afleveres også et skriftlig produkt i projektet.

Omfang: ca. 20 sider




Andet forløb: Soul - EKSAMENSEMNE
Forløbet tager afsæt i rødderne for den sorte musikhistorie: Blues og Gospel samt 1950'ernes Rhythm & Blues. Herefter er forløbets primære  fokus på soulmusikken i 1960'ernes USA. Forløbet beskæftiger sig med såvel musikinterne som -eksterne perspektiver. Konkrete numre analyseres samtidig med, at der arbejdes med den kultur og samtid som omgav musikken.
Forløbet har fokus på to hovedpoler inden for soul: sydstatssoul, som den usofistikerede, rå soul overfor Motown, som den forfinede, producerede soul med crossover-ambitioner.
Forløbet knyttes an til klassens SRO-forløb

Omfang:

Centrale begreber
Bluesskala/-harmonik/-melodik overfor det funktionsharmoniske
Gospeltræk: call-response, håbsdimension i teksten, funktionsharmonik
Soulbegrebet
Groove-analyse

Sekundært materiale (baggrund):
Jensen og Hammer: Soul - sort musik i 1960'erne, Systime 1999 (uddrag)
Reinholdt Nielsen: Rebel og Remix - rockens historie, Systime 2003 (uddrag)

Primært materiale:
Hard to Handle (1967), Otis Redding (sydstatssoul)
Respect (1967), Aretha Franklin (sydstatssoul)
Since You've Been Gone (1967) med Aretha Franklin (Sydstatssoul) - fra SRO-opgaven
Baby Love (1964), The Supremes (Motown)
You Can't Hurry Love (1966) The Supremes (Motown) - fra SRO-opgaven
It's the Same Old Song (1965), The Four Tops) (Motown) - repetitionsnummer

Omfang: ca. 50 sider




Tredje forløb: Klassisk musik
Dette forløb er et kort forløb, som skal give en præsentation og introduktion til den klassiske musikhistorie. Forløbet består af et introduktionsmodul, hvor hele den klassiske musikhistorie præsenteres i et lynkursus med musikeksempler. Forløbet afsluttes med en quiz. Herefter har forløbet mindre lytte-øvelser som fokuserer på overgange fra en periode til den næste. Forløbet skal danne grundlag for et klassisk forløb i 3g.



Fjerde forløb: Jazz - EKSAMENSEMNE
Formål:
Dette forløb skal give kendskab til jazzmusikkens historie, centrale genretræk og vigtige navne. Forløbet tager afsæt i et historisk overblik over jazzmusikkens baggrund og opståen i det 20. århundrede, og herefter analyseres konkrete værker fra forskellige perioder og genrer. Der er fokus på både musikekstern og musikintern tilgang, ligesom det generelle analyseværktøj trænes.
I forbindelse med forløbet opleves også en jazzkoncert med Aalborg Jazz Youth Orchestra.

Link til forløbets playliste: https://open.spotify.com/playlist/7FPkjUA5gqHi0BGw3Ict3o?si=c1ef72c7cea44d41

Sekundært materiale (teori og baggrund):
Musikipedia: Jazz | Musikipedia
Bogen 'Jazz' af Ulrik Hofmann Bøegh

Primært materiale (gennemgåede jazznumre):
Count Basie 'Rockin' the Blues' (1941)
Charlie Parker 'Ornithology' (1946)
Horace Silver 'The Preacher' (1955)


Omfang: ca. 50 sider
Forløbet fortsættes i 3g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skriftlighed 2g - Vokalsats

I dette skoleår tager vi hul på den skriftlige genre: Vokalsats. Der trænes progressions-baseret på genren og gradvist frem mod 3-stemmighed.

Centrale begreber:
Grundtonebas, andre bastoner
Altstemmen
Satsteknikker: parallelføring, bytte gårde, unisono, tritonusopløsning og imitation
Fejltyper: ambitus, akkordfremmede toner, stemmekryds, sløjfer, stemmeafstand, forbudte paralleller og uheldige fordoblinger.

M1:
Det trænes sideløbende med teori og færdigheder til den musikteoretiske delprøve M1:
Akkordlæsning, funktionsharmonisk analyse, melodisk analyse og groove analyse

Materialer: Satser på Sange (både fysisk bog og e-bogen)

Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Musik i Praksis 2g

Fællessang i løbet af skoleåret:
Godmorgen lille land
You've got a friend
Vem kan segla
Mørk er november

Korsang:
Lucia (fællesprojekt med alle A-niv hold)
Sir' det Ikk (fællesprojekt med alle A-niv hold til Kultur Cafe)
Vi er helte (fællesprojekt med alle A-niv hold til dimission)


Sammenspil:
Første forløb i sammenspil foregår i 2 grupper, hvor eleverne hen over 3 moduler skal øve og spille et selvvalgt Beatles nummer.

Andet forløb spiller hele holdet sammen på nummeret Mixer. Holdet fremfører nummeret ved skolens plenum-samling i november måned

Tredje forløb spiller holdet i to grupper under emnet: spil britisk. Der spilles  Dive med Olivia Dean og Paint it Black med Rolling Stones



Koncert mv:
Holdet er i august måned til koncert i Musikken Hus, Aalborg for at se en opera-forestillingen Denis og Katya, som er en del af Opera-festivalen. Der laves et mindre forberedende arbejde og en efterbehandling med fokus på opera som genre, musikalske og performaitve virkemidler.

I november måned deltager klassen i en fællestime med sanger Hanne Skov og jazzpianist Karsten ??. Fællestimen er en koncert-workshop med fokus på improvisation og musik og sundhed.

I slutningen af november måned deltager klassen i en fælletime med nordjysk MGK, som kommer og holder en mini-koncert for os og fortæller om optagelse og vilkår for MGK-elever.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Musik i Praksis 3g

Fællessang:
Hver gang en sommer igen kommer dragende
Godmorgen lille land
My Lord, what a morning
They don't really care about us (med rytmeøvelser)
Sensommervisen
Nu falmer skoven
Dybt hælder året i sin gang

Korsang:
Non Fugir

Sammenspil:
Første sammenspilsprojekt er et fællesnummer hele klassen: Made in Europe.

I løbet af de første uger skal alle i klassen fremføre et solonummer (evt. med akkompagnement).

Andet sammenspilsprojekt er i to mindre grupper, hvor eleverne har valgt hoved- og bi-instrument. Der spilles 'Tequila - Careless Wisper - Samba' og 'Pianoman'

Tredje forløb er at spille til fællessamling på skolen i december. Holdet spiller til fællessangen Guldjul og fremfører nummeret P!k af Sys Bjerre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Musikanalyse 3g

Første Musikanalyseforløb i 3g: Jazz - EKSAMENS-EMNE

Forløbet er en fortsættelse af Jazz-forløbet fra 2g. Vi samler op på numrene fra den mundtlige årsprøve ved et miniprojekt i grupper, hvor eleverne fordyber sig i et nummer de IKKE var til prøve i. Derefter fortsætter vi med jazzhistorien.

Centrale begreber:
Jazzens perioder. Swing, Bebop, Hard Bop, Modal Jazz, Free Jazz/Avvantgarde, Jazzrock/fusion
Fagbegreber til musikanalysen: improvisation vs komposition, korform, tema, Jazz standard, Tin Pan Alley, The Real Book, riff, comping, 4-beat/walking bas, bluesharmonik, jazzificeret bluesharmonik, modalharmonik

Sekundært Materiale (musikeksempler til lytteøvelser):
Snake Rag (1923) med Louis Armstrong
Moon Dreams (1957) med Miles Davis
Gymnasiopedie No. 1 (1888) af Erik Satie
Peace Piece (1958) med Bill Evans
Armband (2001) med Lisa Nelson
Armband (2006) med bl.a Stefano Bollani
Hvorfor er lykken så lunefuld (2019) med Sinne Eg

Sekundært materiale (tekster med baggrund + teori)
’Jazz’ (2011) af Ulrik Hofmann Bøegh, udvalgte afsnit: p 5-6 ’Indledning’, p 10-30 ’Tema – musikkens ramme’.
Jazz – et forløb på Musikipedia af Kirsten Bjerregaard
Jazzbogen (1994) af Bjarne Mørup, Systime


Primært materiale (analyseret musik):
Count Basie ’Rockin’ the Blues’ (1941) Swing
Count Basie ’Sent for you Yesterday’ (1939)), Swing
Charlie Parker ’Ornithology (1946) Bebop
Charlie Parker ’Now’s The Time’ (1945) Bebop
Horace Silver: The Preacher (1956) Hardbop
Cannonball ’Mercy, Mercy, Mercy’ (1966) Hardbop
Miles Davis ’So What’ (1959) Modal.
Miles Davis ’Bitches Brew’ (1970) Fusionsjazz
Count Basie 'Swinging the Blues' (1938) Swing - repetitionsnummer

Omfang: ca. 100 sider




Det andet musikanalytiske forløb i 3g: 'Fra Barok til Wienerklassik' EKSAMENS-EMNE
Dette er et musikhistorisk forløb med fokus både på musik-eksterne elementer som historisk og biografisk baggrund, samt musik-internt arbejde med værkanalyse.
Følgende musikfaglige parametre er i fokus: partiturlæsning, harmonisk analyse, melodisk analyse samt formanalyse.
Der er introduktion til to klassiske formtyper: rondo og sonatesatsform

Centrale begreber:
Barok: Komponisterne Bach og Vivaldi, koncert: solokoncert og concerto grosso, homofoni og polyfoni, fuga, generalbas (basso continuo), terassedynamik, monotematik, programmusik.
Rondoform: episode og ritornel
Wienerklassik: Komponisterne Haydn, Mozart og Beethoven.
Sonatesatsform: eksposition, gennemføring, reprise. Hovedtema, sidetema, epilogtema, overledning, polytematisk musik, glidende dynamik, absolut musik

Tekster:
Baroktiden af Jørgen Floris i Musikoplevelse 2, p 72-74
Forløb på Musikipedia: Barok
Træk af den vestlige verdens musik (udvalgte sider)

Sekundært materiale (musikeksempler til lytteøvelser):
Bach fuga i C-dur
Temaet fra Indianna Jones tema (som er en rondoform)
Vivaldi, Koncert op. 8, Efteråret, 1. sats
Haydn symfoni nr 31 ’Hornsignal’, 3.sats
Mozart 'Eine Kleine Nachtmusik', Serenade G-dur, 1.sats KV 525


Primært materiale (analyserede værker):
Vivaldi, koncert op 8, nr 3: Efteråret 3. sats
Bach Violinkoncert i E-dur, 3. Sats.
Mozart symfoni nr. 40, 1. sats
Beethoven 5. symfoni, 1. sats ’skæbnesymfonien’
Vivaldi, koncert op 8, Forår, 3. sats (repetitions-sats)

Omfang: ca. 75 sider


Det tredje og sidste musikanalytiske forløb i 3g er 'Ostinat-musik' EKSAMENSEMNE
Dette forløb har fokus på musik som har ostinat som et centralt formgivende princip. Der arbejdes med musik fra forskellige musikhistoriske perioder. Forløbet træner fortsat alle de generelle musikanalytiske fagbegreber.

Centrale begreber: rytmisk ostinat, melodisk ostinat, harmonisk ostinat, chaconne, seufzer-motiv

Sekundært materiale (baggrund):
J S Bach 'Crusifixus'
Talk Talk 'Life's What You Make It'
Ngbaka Men 'Song for Ancestors' Souls

Primært materiale:
Procol Harum 'A Whiter Shade of Pale' (1967)
Sumer Is Icumen In (1226)
Henry Purcel 'Ah, Belinda' (1689)
Maurice Ravel 'Bolero' (1928)
Deep Purple 'Smoke on the Water' (1972)
Michael Jackson 'Thriller' (1982)

Omfang: ca. 50 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skriftlighed 3g

I 3g arbejder vi videre med vokalsats og med at træne til M1. Vi starter med at genaflevere årsprøven fra 2g

Satsteknikker:

Materiale: Satser på Sange
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer