Titel
8
|
Musikanalyse 3g
Første Musikanalyseforløb i 3g: Jazz - EKSAMENS-EMNE
Forløbet er en fortsættelse af Jazz-forløbet fra 2g. Vi samler op på numrene fra den mundtlige årsprøve ved et miniprojekt i grupper, hvor eleverne fordyber sig i et nummer de IKKE var til prøve i. Derefter fortsætter vi med jazzhistorien.
Centrale begreber:
Jazzens perioder. Swing, Bebop, Hard Bop, Modal Jazz, Free Jazz/Avvantgarde, Jazzrock/fusion
Fagbegreber til musikanalysen: improvisation vs komposition, korform, tema, Jazz standard, Tin Pan Alley, The Real Book, riff, comping, 4-beat/walking bas, bluesharmonik, jazzificeret bluesharmonik, modalharmonik
Sekundært Materiale (musikeksempler til lytteøvelser):
Snake Rag (1923) med Louis Armstrong
Moon Dreams (1957) med Miles Davis
Gymnasiopedie No. 1 (1888) af Erik Satie
Peace Piece (1958) med Bill Evans
Armband (2001) med Lisa Nelson
Armband (2006) med bl.a Stefano Bollani
Hvorfor er lykken så lunefuld (2019) med Sinne Eg
Sekundært materiale (tekster med baggrund + teori)
’Jazz’ (2011) af Ulrik Hofmann Bøegh, udvalgte afsnit: p 5-6 ’Indledning’, p 10-30 ’Tema – musikkens ramme’.
Jazz – et forløb på Musikipedia af Kirsten Bjerregaard
Jazzbogen (1994) af Bjarne Mørup, Systime
Primært materiale (analyseret musik):
Count Basie ’Rockin’ the Blues’ (1941) Swing
Count Basie ’Sent for you Yesterday’ (1939)), Swing
Charlie Parker ’Ornithology (1946) Bebop
Charlie Parker ’Now’s The Time’ (1945) Bebop
Horace Silver: The Preacher (1956) Hardbop
Cannonball ’Mercy, Mercy, Mercy’ (1966) Hardbop
Miles Davis ’So What’ (1959) Modal.
Miles Davis ’Bitches Brew’ (1970) Fusionsjazz
Count Basie 'Swinging the Blues' (1938) Swing - repetitionsnummer
Omfang: ca. 100 sider
Det andet musikanalytiske forløb i 3g: 'Fra Barok til Wienerklassik' EKSAMENS-EMNE
Dette er et musikhistorisk forløb med fokus både på musik-eksterne elementer som historisk og biografisk baggrund, samt musik-internt arbejde med værkanalyse.
Følgende musikfaglige parametre er i fokus: partiturlæsning, harmonisk analyse, melodisk analyse samt formanalyse.
Der er introduktion til to klassiske formtyper: rondo og sonatesatsform
Centrale begreber:
Barok: Komponisterne Bach og Vivaldi, koncert: solokoncert og concerto grosso, homofoni og polyfoni, fuga, generalbas (basso continuo), terassedynamik, monotematik, programmusik.
Rondoform: episode og ritornel
Wienerklassik: Komponisterne Haydn, Mozart og Beethoven.
Sonatesatsform: eksposition, gennemføring, reprise. Hovedtema, sidetema, epilogtema, overledning, polytematisk musik, glidende dynamik, absolut musik
Tekster:
Baroktiden af Jørgen Floris i Musikoplevelse 2, p 72-74
Forløb på Musikipedia: Barok
Træk af den vestlige verdens musik (udvalgte sider)
Sekundært materiale (musikeksempler til lytteøvelser):
Bach fuga i C-dur
Temaet fra Indianna Jones tema (som er en rondoform)
Vivaldi, Koncert op. 8, Efteråret, 1. sats
Haydn symfoni nr 31 ’Hornsignal’, 3.sats
Mozart 'Eine Kleine Nachtmusik', Serenade G-dur, 1.sats KV 525
Primært materiale (analyserede værker):
Vivaldi, koncert op 8, nr 3: Efteråret 3. sats
Bach Violinkoncert i E-dur, 3. Sats.
Mozart symfoni nr. 40, 1. sats
Beethoven 5. symfoni, 1. sats ’skæbnesymfonien’
Vivaldi, koncert op 8, Forår, 3. sats (repetitions-sats)
Omfang: ca. 75 sider
Det tredje og sidste musikanalytiske forløb i 3g er 'Ostinat-musik' EKSAMENSEMNE
Dette forløb har fokus på musik som har ostinat som et centralt formgivende princip. Der arbejdes med musik fra forskellige musikhistoriske perioder. Forløbet træner fortsat alle de generelle musikanalytiske fagbegreber.
Centrale begreber: rytmisk ostinat, melodisk ostinat, harmonisk ostinat, chaconne, seufzer-motiv
Sekundært materiale (baggrund):
J S Bach 'Crusifixus'
Talk Talk 'Life's What You Make It'
Ngbaka Men 'Song for Ancestors' Souls
Primært materiale:
Procol Harum 'A Whiter Shade of Pale' (1967)
Sumer Is Icumen In (1226)
Henry Purcel 'Ah, Belinda' (1689)
Maurice Ravel 'Bolero' (1928)
Deep Purple 'Smoke on the Water' (1972)
Michael Jackson 'Thriller' (1982)
Omfang: ca. 50 sider
|