Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 3g SP2a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Alicealina Anneli Malin Tinning, Marie Thøis Madsen
Hold
3g SP2a (
1g SP6a
,
2g SP6a
,
3g SP2a
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
DEN SKRIFTLIGE DIMENSION OVER HALVANDET ÅR
Titel 2
VIDAS TEKSTBOG (Liv Kristiane Bugge Svein m. fl.)
Titel 3
JÓVENES EN ESPAÑA
Titel 4
Argentina
Titel 5
Gitanos y el flamenco (EKSAMENSEMNE #1)
Titel 6
Colombia (EKSAMENSEMNE #2)
Titel 7
Latinos en Estados Unidos (EKSAMENSEMNE #3)
Titel 8
Género e identidad (EKSAMENSEMNE #4)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
DEN SKRIFTLIGE DIMENSION OVER HALVANDET ÅR
DEN SKRIFTLIGE DIMENSION OVER HALVANDET ÅR
1G
GRAMMATIK
Diverse billedark og billedbeskrivelsesøvelser
Spørgeord
Substantiver og adjektiver og deres indbyrdes placering
Tallene fra 1 til en million
Tids- og vejrudtryk
Klokken
De tre verbe-bøjninger: 1.bøjning, 2. bøjning og 3.bøjnings-verber
De uregelmæssige verber: SER/IR/TENER
Dativ-styrende verber - det vigtigste: Verber GUSTAR/ENCANTAR
Diftongeringsverber
Verberne HAY/SER/ESTAR
TIDERNE: Præsens
AFLEVERINGSOPGAVER.
1. opgave: Oversættelse af stor tekst i forbindelse med emnet: FAMILIEMEDLEMMER
2. opgave: PRÆSENTATION AF EN FIKTIV PERSONS FAMILIE OG BOLIGFORHOLD
3. opgave: Verbet GUSTAR
4. opgave: PRØVE: OPSUMMERING AF ÅRETS STOF - kombination af navneord og tillægsord plus VERBER: LLAMARSE, VIVIR, TENER, HAY (der er)
PLUS DIVERSE SKRIFTLIGE ØVELSES-OPGAVER PÅ KLASSEN
(Tidsforbrug i forhold til medgået tid på klassen: 13 moduler - 20,6 sider)
2G
GRAMMATIK
Diverse billedark og billedbeskrivelsesøvelser
Imperfektum/Præteritum
Perfektum/plusquamperfektum
De uregelmæssige verber (kun flygtigt i år!)
Verberne HAY/SER/ESTAR
GUSTAR
Diftongerings-verber (kun flygtigt i år!)
Refleksiv-verber
De possessive pronominer
MUY OG MUCHO
Antonymer
Faste udtryk på spansk
(Tidsforbrug: 12 moduler - 19 sider)
AFLEVERINGSOPGAVER
1. Imperfektum/præteritum
2. HAY/SER/ESTAR
3. DELPRØVE 2: E-MAIL-GENREN
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark over familiemedlemmer på spansk- 1gSP6a.pdf
NAVNE PÅ SPANSKE FAMILIEMEDLEMMER.pdf
GENITIV-FORBINDELSER PÅ SPANSK.pdf
SPANSK STAMTRÆ -kopi.pdf
INGEN LEKTIER FOR TIL I DAG!
Kære 1.g!
OVERSÆTTELSE OM FAMILIEMEDLEMMER.pdf
DET SPANSKE POSSESSIVE PRONOMEN-7.pdf
LÆS PÅ FAMILIEMEDLEMMERNE PÅ SPANSK UD FRA DET SKEMA, VI GENNEMGIK D. 8. NOV. OG PRØV AT SE, HVOR MANGE DU KAN LÆRE UDENAD TIL I DAG.
Arbejdsark over familiemedlemmer på spansk - d. 22. nov., 2022.pdf
Minlæring
Spansk grammatik i bevægelse - Gratis - Tengberg Media
DE POSSESSIVE PRONOMINER/WORD Wall
1. LÆR SÅ MANGE FAMILIEMEDLEMMER UDENAD TIL I DAG, SOM DU KAN - FRA OVERSIGTEN MED FAMILIEMEDLEMMER!
DE POSSESSIVE PRONOMINER
NU STRAMMER I LIGE OP OG LÆRER ALLE DE FAMILIEMEDLEMMER UDENAD TIL I DAG, SOM FINDES. Øv jer, når I går tur med hunden, når I vasker op, når I går i bad osv.. 😀
PROGRAM FOR 1. G, D. 2. DEC., 2022.pdf
INGEN NYE LEKTIER FOR TIL I DAG!
PROGRAM FOR 1. G, TIRSDAG, D. 13 DEC., 2022.pdf
PROGRAM FOR 1G, FREDAG, D. 16. dec., 2022.pdf
2.9 Mi Barrio.pptx
ADJEKTIVER - SKEMATISK OVERSIGT.pdf
REPETER DET, DU HAR LÆRT OM ADJEKTIVER TIL I DAG!
TAG HOVEDTELEFONER MED I DAG. DU SKAL BRUGE DEM I FORBINDELSE MED MIN LÆRING OG INTRODUKTIONSVIDEOEN HER.
DENNE OPGAVE LÆGGER DU UD MED!
LAV DERNÆST OPGAVE 5, 7, 8, 10, 12
HER FÅR DU EN OVERSIGT OVER, HVAD ALVERDENS LANDE HEDDER PÅ SPANSK.
HER FÅR DU EN OVERSIGT OVER, HVAD DE FORSKELLIGE SPROG HEDDER I FORHOLD TIL DET FLAG, DE KNYTTER SIG TIL.
EKSTRA OPGAVE, HVIS NOGEN NÅR DEN
ARBEJDSPROGRAM FOR 9. JANUAR, 2023.pdf
OVERSIGT OVER SPANSKE NATIONALITETS-ADJEKTIVER (2).pdf
1. DENNE ØVELSE ER LEKTIE DERHJEMMEFRA
2. ØVELSE 8 FORBEREDELSE DERHJEMMEFRA
3. Dernæst: LAV HJEMMEFRA ud fra de øvelser, du skulle forberede derhjemme EN SKEMATISK OVERSIGT OVER, HVORDAN TILLÆGSORDENES BØJNINGSMØNSTRE HÆNGER SAMMEN INDEN FOR NATIONALITETS-ADJEKTIVER.
PROGRAM FOR 1G, ONSDAG, D.11. JANUAR, 2023.pdf
DU SKAL HAVE HØRETELEFONER MED I DAG!!!
AQUÍ VIVO YO.pdf
ARBEJDSPROGRAM FOR 1G, FREDAG, D. 13. JANUAR, 2023.pdf
TAG DINE HØRETELEFONER MED!
ARBEJDSPROGRAM FOR 1G, TIRSDAG, D. 17. JANUAR, 2023.pdf
ARBEJDSPROGRAM FOR 1.G, D. 17. JAN., 2023.pdf
La casa
La casa y el interior
LA CASA.jpg
LA VIVIENDA - BILLEDE copy.jpg
SPØRGEORD-4-2.pdf
Afsnit
VI FORTSÆTTER PROGRAMMET FRA I FREDAGS I DAG!
slide_1.jpg
concepto-diseno-interiores_1284-12085.webp
cd3656a982a283575906ade3e3afd398.jpg
31a968466b5d827169257e793f478aa9.jpg
3a626328944241.55dad6f530e39.jpg
3ce37a73e789307f8f69d488326657e2.jpg
ARBEJDSPROGRAM FOR 1.G, D. 17. JAN., 2023 (3).pdf
como-criar-plantas-de-casas-04.png
GRUPPE-AFLEVERINGSARBEJDE FOR 1g - BESKRIVELSE AF EN FAMILIE OG DERES HJEM.pdf
Nedenfor er vedhæftet arbejdsprogram fra tirsdag, d. 17. januar. LÆR FRA 1.SIDE DE PRÆPOSITIONER, SOM STÅR DER UDENAD TIL I DAG.
LAS CUATRO COMIDAS DEL DÍA
LAS TRES COMIDAS DEL DÍA
2.10 Mi Comida Favorita.pptx
16022023.pdf
Jeg gennemgår dagens program, men hvis nogen vil være på forkant, så kig oppe i notefeltet, hvad vi skal i dag.
a33f36bf5f0bdbf2cd568a9bd805b87a.jpg
5207364e602a0669353956adec08f067.png
VT1SP_Spanish_Fruit_WEB_RGB.jpg
f8f8b4bc7475c37c66c6aef8f2d8e093.jpg
ROLLESPILLENE TIL FREMFØRELSE SKAL VÆRE FÆRDIGE TIL I DAG! I FÅR LIGE 10 MINUTTER I BEGYNDELSEN AF TIMEN TIL AT VARME OP PÅ DEM!
VERBET GUSTAR
VERBET GUSTAR (1).pdf
8. Gustar
ØVELSER I GUSTAR- 1.jpg
TRÆNINGSSÆTNINGER TIL VERBET GUSTAR.docx
SCHS_RamsayCrt-2-845x684 copy.jpg
SKMBT_C55013051707150(1).pdf
KLOKKEN PÅ SPANSK.jpg
1g SP6a - VERBET GUSTAR -GENNEMGANG
ARBEJDSARK TIL BILLEDE FOR 1G.pdf
1g SP6a - ARBEJDSARK TIL VIRTUELT MODUL, FREDAG, D. 24. MARTS, 2023
SCHS_RamsayCrt-2-845x684 copy (3).jpg
ILLUSTRATION AF ADJEKTIVERNES BØJNING I PRAKSIS.pdf
KOMBINATIONSGRAMMATIK AF POSSESSIVE PRONOMINER + ADVERBIER.pdf
BØJNING AF DE TRE REGELMÆSSIGE VERBETYPER I PRÆSENS.tiff
FARVEPALET.png
JEG RINGER JER OP PÅ TEAMS PRÆCIS KL. 09.45.
SELVE GOOGLEDOCS-ARKET ER BLEVET VEDHÆFTET PLUS DIVERSE GRAMMATISKE HJÆLPEARK TIL BRUG FOR JERES BESVARELSE.
ØVELSER FRA VIDAS ARBEJDSBOG.pdf
44AAB4FB-AF08-49AD-AEBD-246CCEC3DDA2_1_105_c.jpeg
INGEN LEKTIER FOR TIL I DAG.
2.12. Mis Estudios.pptx
INGEN LEKTIER FOR TIL I DAG! VI FORTSÆTTER, HVOR VI SLAP I FREDAGS!
Øvrigt indhold
Gloser til tidsudsnit.pdf
MØD OP I LOKALE D65, HVOR ANNA-KATHRINE VIL FORTÆLLE JER NOGET OM MULIGHEDEN FOR UDVEKSLING TIL NÆSTE ÅR
LEKTIER:
LEKTIER: INGEN!
BØJNING AF DE TRE REGELMÆSSIGE VERBETYPER I PRÆSENS.jpg
VERBERNE HABLAR, COMPRENDER, VIVIR, SER OG LLAMARSE.jpg
SUBSTANTIVER-7.pdf
ILLUSTRATION AF ADJEKTIVERNES BØJNING I PRAKSIS-10.pdf
12) Muy / mucho
MUY vs. MUCHO in Spanish - Learn and PRACTICE
INGEN NYE LEKTIER FOR!
DE VIGTIGSTE VEJRLIG PÅ SPANSK.jpeg
LIDT MERE AVANCERET OVERSIGT OVER VEJRLIG.jpeg
Aktiviteter under de forskellige årstider.jpeg
FORÅR.jpeg
SOMMER.jpeg
EFTERÅR.jpeg
VINTER.jpeg
BILLEDBEHANDLINGSARK.pdf
TIDSUDTRYK.pdf
Kære 2g (SP6a)!
INGEN NYE LEKTIER! VI FORTSÆTTER, HVOR VI SLAP I MANDAGS.
IMPERFEKTUM-PRÆTERITUM-3-2.pdf
aspektregler min oversigt.pdf
ØVELSE TIL PRÆTERITUM OG IMPERFEKTUM.pdf
PERFEKTIVE OG IMPERFEKTIVE VERBER.JPG
PERFEKTIVE OG IMPERFEKTIVE VERBER I IMPERFEK..JPG
PERFEKTIVE OG IMPERFEKTIVE VERBER I PRÆT..JPG
Læs de vedhæftede kompendier igennem om IMPERFEKTUM OG PRÆTERITUM. Prøv at forstå så meget, som du kan.
IMPERFEKTUM-PRÆTERITUM-4.pdf
IMG_5625.JPG
DE FORMELLE BØJNINGSFORMER OVER PRÆT. OG IMP. + TILHØRENDE INDSÆTNINGSØVELSER.pdf
IMPERFEKTUM-PRÆTERITUM_0001.jpg
Der vil være mulighed for at påbegynde arbejde med den 1. afleveringsopgave her på klassen i dag. Jeg går rundt og hjælper. Men teorien skal være i hus først.
NYT DOKUMENT - FORSKEL IMELLEM IMPERF. OG PRÆT..pdf
TRÆNING AF IMPERFEKT./PRÆT. FORMELLE TIDER
DENNE ØVELSE SKAL VI NÅ I DAG:
DENNE ØVELSE SKAL FORTSÆTTE MED I DAG FRA SIDST
LÆS MED TILBAGEVIRKENDE KRAFT PÅ ALT, HVAD JEG GENNEMGIK SIDSTE OG FORRIGE GANG OM IMPERFEK./PRÆT.
Øvelse med brug af ser og estar
index.php
SER/ESTAR
HAY
Læs og skim vedhæftede kompendium om SER/ESTAR
SER-ESTAR-2 (2).pdf
HEREFTER ARBEJDER I SELV MED FØLGENDE DIGITALE ØVELSER:
Spørgsmål til ÁNGELA, p. 1 (1).pdf
Læs og oversæt side 1 af teksten Ángela.
ÁNGELA.pdf
Smalltalk:
Spørgsmål til ÁNGELA, p. 2.pdf
SPØRGSMÅL TIL ÁNGELA PÅ WORDWALL
Læs og oversæt hjemmefra den sidste side af ÁNGELA-teksten
ANTONYMER-1 (2).pptx
7b2fdefbebe7d10b6f9eaf7b77c79412 (1) (2).jpg
DIEGO (1).pdf
Træn hjemmefra antonymerne (modsatrettede ord!) i den vedhæftede fil her nedenfor og se, hvor mange, du kan nå at få lært udenad.
¿CÓMO ES TU DÍA LABORABLE?
7b2fdefbebe7d10b6f9eaf7b77c79412 (1) (2) (1).jpg
ANTONYMER-1 (2) (1).pptx
SPØRGSMÅL TIL ÁNGELA PÅ WORDWALL
7b2fdefbebe7d10b6f9eaf7b77c79412 (1) (2) (1) (1).jpg
ÁNGELA (1).pdf
LÆS OG OVERSÆT HJEMMEFRA HELE DIEGO-TEKSTEN:
familia-con-la-madre-el-padre-el-hijo-y-la-hija (1).jpg
LÆS PÅ ANTONYMERNE HJEMMEFRA. DET ER DE SAMME SOM SIDST, MEN TIL I DAG ER DET LEKTIEN.
DIEGO (2).pdf
ANTONYMER-1-5 (1).pptx
Ser and Estar tutorial - Ser or estar INTERACTIVE TEST 1
Før nutid (perfektum)
SÆTNINGER - PERFEKTUM (1).docx
QUIZZ-LET I FØR NUTID
12. Diftongerende verber
Ser, estar, hay - billedbeskrivelse[1] (1) (1).doc
SÆTNINGER - PERFEKTUM OG PRÆTERITUM - 3 (2).docx
LOS TRES OSOS - GENNEMGANG PÅ KLASSEN (2).pdf
TO SÆT OVERSÆTTELSES-OPGAVER SKAL VÆRE FÆRDIGE TIL I DAG.
Kære 2g!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 65
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
VIDAS TEKSTBOG (Liv Kristiane Bugge Svein m. fl.)
Liv Kristiane Bugge Svein Halvorsen/Silvia Rovira/Peter Rohde Jensen/Paul Klitnæs
VIDAS TEKSTBOG med tilhørende arbejdsbog
Diverse billed- og tekstark samt digitale øvelser, primært via wordWall som supplement til de daglige sproglige øvelser
(Tidsforbrug: 57 moduler - 90,25 sider)
TEMA
Træning i kommunikativ - mundtlig og skriftlig anvendelse af elementær grammatik og elementært ordforråd i forbindelse med udvalgte emner
MÅL OG PROGRESSION
Med udgangspunkt i begyndersystemet "VIDAS", har undervisningen været tilrettelagt efter denne bogs anvisninger på progression i grammatiske og kommunikative kompetencer. Med udgangspunkt i indlæring af et delvist nyt alfabet og nye udtaleregler, er eleverne via kor- samt enkeltmands-oplæsning blevet trænet i udtale med gradvis større integration af grammatiske regler og evnen til at sammenstykke stadig længere sætninger. Vi har taget udgangspunkt i små dagligdags situationer - først på grundlag af elevernes egen dagligdag, siden på grundlag af personer i bogen. Den nyerhvervede viden er løbende blevet understøttet af små skriftlige opgaver samt digitale øvelser. Også såvel visuelle som audielle hjælpemidler har været taget i brug for at give eleverne et så autentisk forhold til spansk som muligt.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark over familiemedlemmer på spansk- 1gSP6a.pdf
NAVNE PÅ SPANSKE FAMILIEMEDLEMMER.pdf
GENITIV-FORBINDELSER PÅ SPANSK.pdf
SPANSK STAMTRÆ -kopi.pdf
INGEN LEKTIER FOR TIL I DAG!
Kære 1.g!
OVERSÆTTELSE OM FAMILIEMEDLEMMER.pdf
DET SPANSKE POSSESSIVE PRONOMEN-7.pdf
LÆS PÅ FAMILIEMEDLEMMERNE PÅ SPANSK UD FRA DET SKEMA, VI GENNEMGIK D. 8. NOV. OG PRØV AT SE, HVOR MANGE DU KAN LÆRE UDENAD TIL I DAG.
Arbejdsark over familiemedlemmer på spansk - d. 22. nov., 2022.pdf
Minlæring
Spansk grammatik i bevægelse - Gratis - Tengberg Media
DE POSSESSIVE PRONOMINER/WORD Wall
1. LÆR SÅ MANGE FAMILIEMEDLEMMER UDENAD TIL I DAG, SOM DU KAN - FRA OVERSIGTEN MED FAMILIEMEDLEMMER!
DE POSSESSIVE PRONOMINER
NU STRAMMER I LIGE OP OG LÆRER ALLE DE FAMILIEMEDLEMMER UDENAD TIL I DAG, SOM FINDES. Øv jer, når I går tur med hunden, når I vasker op, når I går i bad osv.. 😀
PROGRAM FOR 1. G, D. 2. DEC., 2022.pdf
INGEN NYE LEKTIER FOR TIL I DAG!
PROGRAM FOR 1. G, TIRSDAG, D. 13 DEC., 2022.pdf
PROGRAM FOR 1G, FREDAG, D. 16. dec., 2022.pdf
2.9 Mi Barrio.pptx
ADJEKTIVER - SKEMATISK OVERSIGT.pdf
REPETER DET, DU HAR LÆRT OM ADJEKTIVER TIL I DAG!
TAG HOVEDTELEFONER MED I DAG. DU SKAL BRUGE DEM I FORBINDELSE MED MIN LÆRING OG INTRODUKTIONSVIDEOEN HER.
DENNE OPGAVE LÆGGER DU UD MED!
LAV DERNÆST OPGAVE 5, 7, 8, 10, 12
HER FÅR DU EN OVERSIGT OVER, HVAD ALVERDENS LANDE HEDDER PÅ SPANSK.
HER FÅR DU EN OVERSIGT OVER, HVAD DE FORSKELLIGE SPROG HEDDER I FORHOLD TIL DET FLAG, DE KNYTTER SIG TIL.
EKSTRA OPGAVE, HVIS NOGEN NÅR DEN
ARBEJDSPROGRAM FOR 9. JANUAR, 2023.pdf
OVERSIGT OVER SPANSKE NATIONALITETS-ADJEKTIVER (2).pdf
1. DENNE ØVELSE ER LEKTIE DERHJEMMEFRA
2. ØVELSE 8 FORBEREDELSE DERHJEMMEFRA
3. Dernæst: LAV HJEMMEFRA ud fra de øvelser, du skulle forberede derhjemme EN SKEMATISK OVERSIGT OVER, HVORDAN TILLÆGSORDENES BØJNINGSMØNSTRE HÆNGER SAMMEN INDEN FOR NATIONALITETS-ADJEKTIVER.
PROGRAM FOR 1G, ONSDAG, D.11. JANUAR, 2023.pdf
DU SKAL HAVE HØRETELEFONER MED I DAG!!!
AQUÍ VIVO YO.pdf
ARBEJDSPROGRAM FOR 1G, FREDAG, D. 13. JANUAR, 2023.pdf
TAG DINE HØRETELEFONER MED!
ARBEJDSPROGRAM FOR 1G, TIRSDAG, D. 17. JANUAR, 2023.pdf
ARBEJDSPROGRAM FOR 1.G, D. 17. JAN., 2023.pdf
La casa
La casa y el interior
LA CASA.jpg
LA VIVIENDA - BILLEDE copy.jpg
SPØRGEORD-4-2.pdf
Afsnit
VI FORTSÆTTER PROGRAMMET FRA I FREDAGS I DAG!
slide_1.jpg
concepto-diseno-interiores_1284-12085.webp
cd3656a982a283575906ade3e3afd398.jpg
31a968466b5d827169257e793f478aa9.jpg
3a626328944241.55dad6f530e39.jpg
3ce37a73e789307f8f69d488326657e2.jpg
ARBEJDSPROGRAM FOR 1.G, D. 17. JAN., 2023 (3).pdf
como-criar-plantas-de-casas-04.png
GRUPPE-AFLEVERINGSARBEJDE FOR 1g - BESKRIVELSE AF EN FAMILIE OG DERES HJEM.pdf
Nedenfor er vedhæftet arbejdsprogram fra tirsdag, d. 17. januar. LÆR FRA 1.SIDE DE PRÆPOSITIONER, SOM STÅR DER UDENAD TIL I DAG.
LAS CUATRO COMIDAS DEL DÍA
LAS TRES COMIDAS DEL DÍA
2.10 Mi Comida Favorita.pptx
16022023.pdf
Jeg gennemgår dagens program, men hvis nogen vil være på forkant, så kig oppe i notefeltet, hvad vi skal i dag.
a33f36bf5f0bdbf2cd568a9bd805b87a.jpg
5207364e602a0669353956adec08f067.png
VT1SP_Spanish_Fruit_WEB_RGB.jpg
f8f8b4bc7475c37c66c6aef8f2d8e093.jpg
ROLLESPILLENE TIL FREMFØRELSE SKAL VÆRE FÆRDIGE TIL I DAG! I FÅR LIGE 10 MINUTTER I BEGYNDELSEN AF TIMEN TIL AT VARME OP PÅ DEM!
VERBET GUSTAR
VERBET GUSTAR (1).pdf
8. Gustar
ØVELSER I GUSTAR- 1.jpg
TRÆNINGSSÆTNINGER TIL VERBET GUSTAR.docx
SCHS_RamsayCrt-2-845x684 copy.jpg
SKMBT_C55013051707150(1).pdf
KLOKKEN PÅ SPANSK.jpg
1g SP6a - VERBET GUSTAR -GENNEMGANG
ARBEJDSARK TIL BILLEDE FOR 1G.pdf
1g SP6a - ARBEJDSARK TIL VIRTUELT MODUL, FREDAG, D. 24. MARTS, 2023
SCHS_RamsayCrt-2-845x684 copy (3).jpg
ILLUSTRATION AF ADJEKTIVERNES BØJNING I PRAKSIS.pdf
KOMBINATIONSGRAMMATIK AF POSSESSIVE PRONOMINER + ADVERBIER.pdf
BØJNING AF DE TRE REGELMÆSSIGE VERBETYPER I PRÆSENS.tiff
FARVEPALET.png
JEG RINGER JER OP PÅ TEAMS PRÆCIS KL. 09.45.
SELVE GOOGLEDOCS-ARKET ER BLEVET VEDHÆFTET PLUS DIVERSE GRAMMATISKE HJÆLPEARK TIL BRUG FOR JERES BESVARELSE.
ØVELSER FRA VIDAS ARBEJDSBOG.pdf
44AAB4FB-AF08-49AD-AEBD-246CCEC3DDA2_1_105_c.jpeg
INGEN LEKTIER FOR TIL I DAG.
2.12. Mis Estudios.pptx
INGEN LEKTIER FOR TIL I DAG! VI FORTSÆTTER, HVOR VI SLAP I FREDAGS!
Øvrigt indhold
Gloser til tidsudsnit.pdf
MØD OP I LOKALE D65, HVOR ANNA-KATHRINE VIL FORTÆLLE JER NOGET OM MULIGHEDEN FOR UDVEKSLING TIL NÆSTE ÅR
LEKTIER:
LEKTIER: INGEN!
BØJNING AF DE TRE REGELMÆSSIGE VERBETYPER I PRÆSENS.jpg
VERBERNE HABLAR, COMPRENDER, VIVIR, SER OG LLAMARSE.jpg
SUBSTANTIVER-7.pdf
ILLUSTRATION AF ADJEKTIVERNES BØJNING I PRAKSIS-10.pdf
12) Muy / mucho
MUY vs. MUCHO in Spanish - Learn and PRACTICE
INGEN NYE LEKTIER FOR!
DE VIGTIGSTE VEJRLIG PÅ SPANSK.jpeg
LIDT MERE AVANCERET OVERSIGT OVER VEJRLIG.jpeg
Aktiviteter under de forskellige årstider.jpeg
FORÅR.jpeg
SOMMER.jpeg
EFTERÅR.jpeg
VINTER.jpeg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
JÓVENES EN ESPAÑA
KERNESTOF
Fra: Jóvenes andaluces hablan af Michala Schaffalitzky og Jette Søndergård Jensen, Horsens, 2000
ÁNGELA - (Tidsforbrug: 4 moduler (6,3 sider)
DIEGO - (Tidsforbrug: 3 moduler (4,8 sider)
Carmen y Lola (film)
España en la calle, s. 8-18
SUPPLERENDE MATERIALE
Carmen Pérez-Lanzac: "Out of the job market at 23 - Spain's 'nini' generation"
SPROGTRÆNING I FORBINDELSE MED DE GENNEMGÅEDE EMNER:
Oplæsning
Diverse ordforråds-øvelser og samtale-træningsøvelser
GRAMMATIK
Perfektum/Plusquamperfektum
Verbet gustar
TEMA
Det har i dette emne været hensigten at give eleverne indsigt i den spanske kultur, set ud fra unge spanieres synspunkt. Således er helt generelle temaer som hverdagen, uddannelsesmuligheder, arbejdslivet og højtiderne bragt i fokus.
MÅL OG PROGRESSION
Målet har været at give eleverne en større interkulturel forståelse
BRUG AF ONLINE- ORDBØGER TIL MUNDTLIG STUDENTEREKSAMEN
Skolens gængse udbud af ordbøger
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til ÁNGELA, p. 1 (1).pdf
Læs og oversæt side 1 af teksten Ángela.
ÁNGELA.pdf
Smalltalk:
Spørgsmål til ÁNGELA, p. 2.pdf
SPØRGSMÅL TIL ÁNGELA PÅ WORDWALL
Læs og oversæt hjemmefra den sidste side af ÁNGELA-teksten
ANTONYMER-1 (2).pptx
7b2fdefbebe7d10b6f9eaf7b77c79412 (1) (2).jpg
DIEGO (1).pdf
Træn hjemmefra antonymerne (modsatrettede ord!) i den vedhæftede fil her nedenfor og se, hvor mange, du kan nå at få lært udenad.
¿CÓMO ES TU DÍA LABORABLE?
7b2fdefbebe7d10b6f9eaf7b77c79412 (1) (2) (1).jpg
ANTONYMER-1 (2) (1).pptx
SPØRGSMÅL TIL ÁNGELA PÅ WORDWALL
7b2fdefbebe7d10b6f9eaf7b77c79412 (1) (2) (1) (1).jpg
ÁNGELA (1).pdf
LÆS OG OVERSÆT HJEMMEFRA HELE DIEGO-TEKSTEN:
familia-con-la-madre-el-padre-el-hijo-y-la-hija (1).jpg
LÆS PÅ ANTONYMERNE HJEMMEFRA. DET ER DE SAMME SOM SIDST, MEN TIL I DAG ER DET LEKTIEN.
DIEGO (2).pdf
ANTONYMER-1-5 (1).pptx
Ser and Estar tutorial - Ser or estar INTERACTIVE TEST 1
Før nutid (perfektum)
SÆTNINGER - PERFEKTUM (1).docx
QUIZZ-LET I FØR NUTID
12. Diftongerende verber
Ser, estar, hay - billedbeskrivelse[1] (1) (1).doc
SÆTNINGER - PERFEKTUM OG PRÆTERITUM - 3 (2).docx
LOS TRES OSOS - GENNEMGANG PÅ KLASSEN (2).pdf
TO SÆT OVERSÆTTELSES-OPGAVER SKAL VÆRE FÆRDIGE TIL I DAG.
Kære 2g!
Jeg glæder mig til at møde jer :-)
Ingen lektier :-)
Vi laver en ufarlig lille test. Den består af: billedbeskrivelse uden hjælpe - og resten med hjælpemidler (godkendte; dvs. en rigtig ordbog, OneNote, dine egne noter osv). Indhold i testen: Gerundium, SER OG ESTAR, refleksive verber.
Ingen lektier - husk jeres Jóvenes-kompendium :-)
Læsetid:
Vi arbejder med en tekst på klassen, som skal ende ud i en mundtlig aflevering
Ingen lektier - husk kompendium
Øv tallene 1-90 - vi spiller Bingo og laver juleafslutning!
10-minutters lektie:
Tjek dagens køreplan i holdnotesbogen - modulet d. 19/1. De følgende opgaver SKAL lægges ind i jeres egen notesbog i holdnotesbogen - det er sådan jeg tjekker fravær, når modulet er slut.
Øv generelt ordforråd, bøjning af verber og følgende tider: perfektum (før nutid), præsens, gerundium og nær fremtid
Medbring jeres resumé på spansk af den lille tekst på s. 32 i kompendiet ("El modernismo de Cataluña")
Vi ser film!
Se resten af “Carmen y Lola” (20 min). Den kam findes på filmstriben, og der logges ind med bibliotekslogin!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Argentina
Om emnet:
Vi arbejder med emnet Argentina og med forskellige kulturelle aspekter, madkultur, helligdage, sproget, kendte personer og almindelige personers liv i Argentina med fokus på Patricio fra Buenos Aires. Derudover har vi set dokumentar og snakket om los desaparicidos og deres liv som voksne.
Kernestof:
Dorthe Svendsen: Datos sobre Argentina i Retratos Argentinos, s. 8
Dorthe Svendsen: Lo bueno y lo malo en Argentina i Retratos Argentinos, s. 9 + 10
Dorthe Svendsen: Una breve introducción a la historia y la sociedad Argentina i Retratos Argentinos, s. 18
Eva Rosenkilde: Patricio de Buenos Aires i Mundo Hispano, 29-46
Supplerende materiale:
Dorthe Svendsen: El idioma i Retratos Argentinos, s. 20
Dorthe Svendsen: La cocina Argentina i Retratos Argentinos, s. 22
Stjålne børn - stjålne liv (dokumentar, CFU), 2009
Gramatiske læringsmål:
- Fysisk beskrivelse
- Gradbøjning af adjektiver
- Verbalperifraser:
○ TENER + que + inf.
○ ACABAR + de + inf.
Eksamensprøveform:
- Dagbog
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier :-)
Opgave til "Datos sobre Argentina":
Læs teksten "Lo bueno y lo malo" i kompendiet om Argentina og lav opgaven "Vocabulario" med adjektiver på siden efter
Færdiggør de 4 personbeskrivelser (skriv 4 ting til hver person) + 10-minutters lektie; oversæt de 4 sætninger og læg det i elevfeedback:
Samme lektie som sidst:
10-minutterslektie: Sæt ordene i rigtig rækkefølge, så de danner sætninger, der giver mening. Skriv i elevfeedback.
10-minutterslektie: Færdiggør de fire sætninger til billedet, og læg besvarelsen ind i elevfeedback. Skriv så lange sætninger, som I kan (brug ord som "que" og "porque")
Lav opgave 1, 2 og 3 til teksten "Patricio de Buenos Aires". Vi gennemgår dem som det første på timen.
Medbring noterne i tog til den lille dokumentar om Patricio i sidste uge :-)
Spørgsmålslektie:
Ingen lektier - men husk jeres kompendium
Grammatiske områder, der er gode at kunne ifm. delprøve 1:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2G SPANSK 9: Genaflevering af delprøve 2
04-04-2024
2G SPANSK 10: Delprøve 1
21-05-2024
Oplæg i par
04-06-2024
2G SPANSK 11: Delprøve 2
04-06-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Gitanos y el flamenco (EKSAMENSEMNE #1)
Emne: Gitanos y el flamenco
Hold: 3.g
Note: I forløbet vil vi beskæftige os med gitanos i Spanien og flamencoens betydning for dem såvel som den spanske kultur generelt. Vi beskæftiger os hverdagslivet for gitanos, unge menneskers historier og diskrimination. Derudover arbejder vi med traditionel flamenco og deres funktion for gitanos samt nyere “flamenco” hos Rosalía.
Nøgleord:
Cultura
Herencia
Baile de flamenco
Gitanos
Discriminación
Igualdad
Prejucios
Kernestof:
Lo qué piensan los gitanos de Rosalía:
https://www.youtube.com/watch?v=pnamovzq1UE
#YoNoSoyTrapacero #YoNoSoyTrapacera
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=DqBvpWbmdkQ
Rosalía: Malamente:
https://www.youtube.com/watch?v=Rht7rBHuXW8
Alalá, 2016 (dokumentar, første 60 minutter)
Ole Loumann: Coge el aire con los manos fra Retratos: doce historias de la España actual
Supplerende stof:
Meaghan Beatley: Grammy nominee Rosalía's flamenco fame is questioned by Spain's Roma community (Grammy nominee Rosalía's flamenco fame is questioned by Spain's Roma community | The World from PRX)
Spain's Gypsy community still suffers discrimination: Spain's Gypsy community still suffers discrimination
Indhold
Kernestof:
Vi snakker om hvad I har lavet i ferien og laver lidt opsamlende. Ingen lektier! Hasta luego :-)
Lav 3 spørgsmål til teksten "Qué has hecho durante las vacaciones"
Repeter de ting, der er gode at kunne i delprøve 1: regelmæssige bøjninger, før nutid, nær fremtid, gerundium - og bindeord til at lave længere sætninger med
Ingen lektier :-)
Skriv 6 sætninger i de 6 forskellige tider:
10-minutters lektie: skriv mindst 3 punkter til spørgsmål 1 og 1 punkt til spørgsmål 2
Ingen lektier
Øv jer på gloser til dagens tekst; brug 10 minutter:
Vi laver en delprøve 1 på klassen men i par. Den tæller som en almindelig aflevering med elevtid
Hav lavet denne side i kompendiet, som vi arbejde med sidste uge:
Læs den engelske artikel i kompendiet:
Ingen lektier :-) Vi laver lidt opgaver og ser dokumentar
Vi ser dokumentar mm :-)
Vi øver os på GERUNDIUM (Wordwall)
INGEN LEKTIER - men husk jeres kompendiet til emnet. Dem der var fraværende sidst: I skal se den første time af dokumentaren Alalá (kan findes på YouTube eller Netflix). Det er super-vigtigt pensum :-)
I skal have læst og forstået første del at teksten “Coge el aire con las manos” (teksten bagerst i kompendiet). Vi læser resten af teksten og forbereder oplæg til efter ferien! :-)
Lektie: Skim alle OneNote-siderne + kompendiet til emnet "Gitanos y el flamenco", og skriv et par noter til dette.
Vi laver oplæg om "Coge el aire con las manos"
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Colombia (EKSAMENSEMNE #2)
Om emnet:
Vi arbejder med emnet Colombia og de stereotype forestillinger som mange har om landet og befolkningen. Vi vil arbejde med interkulturelle kompetencer med fokus på begrebret "la otra historia". Vi har arbejdet med kunst (graffiti og hip-hop) og hvordan det kan bruges til at omvende en kultur til noget positivt.
Nøgleord:
- Cultura
- La única historia
- Estereotipo
- Perspectiva
- Prejucio
- Ser + adj.
Kernestof:
Mi cuerpo: Una mirada a las realidades en Colombia, pp. 11-12
Pablo Rissmøller og Ole Mikkelsen: Mario de Colombia, pp. 26-29 i La identidad contrastada
Narcos, sæson 1, episode 1 og 2
La Voz: “Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix” (forkortet) "Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix" - La Voz (diariolavoz.net)
Kernestof:
Yoni Alexander Rendón R. "Comuna 13 de Medellin, El arte y la cultura como medio de transformación social", 2020 "PRÓLOGO" s. 3
Yoni Alexander Rendón R. "Comuna 13 de Medellin, El arte y la cultura como medio de transformación social", 2020 "TRANSFORMANDO VIDAS EN ÉPOCAS DEL CONFLICTO ARMADO" s. 6
Yoni Alexander Rendón R. "Comuna 13 de Medellin, El arte y la cultura como medio de transformación social" 2020, "¿QUÉ ES EL HIP-HOP?, s. 18
Yoni Alexander Rendón R. "Comuna 13 de Medellin, El arte y la cultura como medio de transformación social" 2020, "OPERACIÓN ORIÓN", s. 16
Yoni Alexander Rendón R. "Comuna 13 de Medellin, El arte y la cultura como medio de transformación social" 2020, "CASA KOLACHO", s. 24
El País, Casa Kolacha: "La violencia se cura con el hip-hop", Lola Hierro, 2016 (uddrag)
Delprøve 1:
"El sentido de la vida" (eksamen, december 2022)
"Juan Pablo Escobar - un hijo de un narco" (generalprøve 2019)
Supplerende materiale:
The danger of a single story: Chimamanda Ngozi Adichie: The danger of a single story | TED
Afsnit 1: Sne i junglen af podcasten "Kokainens vej": Kokabonden Hector: »Min søn skal på universitetet, han skal ikke lave det, jeg laver. Han skal ikke lave kokain« -
politiken.dk
Graffiti tour extranjeros Comuna 13 Medellín | El Tiempo - YouTube
Gramatiske læringsmål:
- GUSTAR
- Muy eller mucho
- Verbalperifraser:
○ TENER + que + inf.
○ NECESITAR + inf.
○ ACABAR + de + inf.
- Præteritum og imperfektum (datider)
Eksamensprøveform:
Brev/mail (El sentido de la vida + Juan Pablo Escobar)
Indhold
Kernestof:
Skriv en lille tekst om (på dansk) hvad "the single story/la única historia" betyder. Brug jeres egne ord :-) Til jer, der var fraværende, se video: Chimamanda Ngozi Adichie: The danger of a single story | TED
To lektier: lav opgaver på s. 7 + 8 og læs første del af teksten "Mario de Colombia" på s. 10. Timen starter ud med at alle sige én ting om tekststykket :-)
Læs det vedhæftede dokument og læg svarene ind under elevfeedback. I skal lytte til en podcast (45 min) og lave opgaver hertil.
Kokainens vej opgaver (asynkront modul).pdf
Tag jeres Colombia-kompendium med! :-)
Vi ser Narcos :-)
Tag Colombia-kompendiet med
Lav s. 19 færdig i kompendiet, hvis du ikke nåede det på modulet
Medbring kompendier, samtaleark, opgaver med objekt!
I får tid til aflevering. Jeg vil gerne følge med i jeres arbejdsproces, så læg mindst de 50 første ord af afleveringen op i elevfeedback (sådan jeg tjekker fravær).
Øv jer på spørgsmålene til samtalearket om Colombia. Jeg kommer til at skulle snakke med jer én og én over teams i løbet af undervisningen :-) Samtaleark (Webvisning)
Vi laver oplæg af teksten "Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar en Netflix", som vi arbejdede med på det virtuelle modul sidste uge.
10-minutters-lektie:
Hav jeres rap/digt klar!
Nadia har dagens sang med :-) ellers ingen lektier!
Lav billedbeskrivelsen af billedet fra Instagram færdig på side 26 i kompendiet (selvom nogle af boksene måske ikke passer helt.. så finder I på noget!) :-)
Olivia har dagens sang med :-)
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Latinos en Estados Unidos (EKSAMENSEMNE #3)
Om emnet:
Vi arbejder med emnet Latinos en Estados Unidos, der har fokus på migrationen og dens problematikker mellem USA og Latinamerika. Derudover dykker vi ned i historier om livet i USA efter immigrationen fra Latinamerika.
Nøgleord:
- Migración
- Indocumentad@
- Extranjero
- Cruzar
- Identidad
- Libertad
- Emigrar
Kernestof:
Ulla Ringgard; Aase Kledal: Interview med Alma Cruz, s. 59-66 i Retratos Latinos en California
Helene Balslev Clausen; Line Flintholm: Sueños, s. 15, El paso, s. 24 og Al otro lado, s. 49 i Al otro lado
Supplerende materiale:
Ulla Ringgard; Aase Kledal: Kapitel 1, Introduktion, s. 7-12 i Retratos Latinos en California
Walking to America with the Migrant Caravan | VICE News Tonight Special Report (HBO)
https://www.youtube.com/watch?v=ZWq0v4ucav0
Las patronas:
https://www.youtube.com/watch?v=3XoPnNaijDo
Gramatiske læringsmål:
- Simpel fremtid
- Præteritum og imperfektum
- Konditionalis
- ACABAR de + inf.
Eksamensprøveform:
- Artikel
Der kan fåes adgang til klassenotesbog på OneNote med udførlige modulbeskrive
Indhold
Kernestof:
Lav side 5 og 6 i det nye "Latinos en EEUU"-kompendium - og husk kompendiet til timen :-)
Ingen lektier - husk kompendium :-)
Vi mødes i d61. Husk kompendium :-)
Læs teksten "Sueños" på s. 9! Vi arbejder med den på timen
Tenéis que entregar las primeras 50 palabras de su entrega en elevfeedback. I skal aflevere inden 20.
Til modulet har i læst og forstået teksten "El paso" på s. 10-11 i kompendiet. I skal derudover have tegnet fire billeder, der repræsenterer tekstens handling.
image.png
I får 15 minutter til at færdiggøre mini-oplægget om Al otro lado og billedbeskrivelsen
Oscar har dagens sang med og de resterende skal lave deres mini-oplæg af Al otro lado for mig
Mega-opsamling: alle opgaverne til Al otro lado + opgaverne til Las Patronas.
Vi mødes i musik!
Sidste gang med "Latinos en EUU". Vi snakker om Sin Nombre og afslutter forløbet.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
11) SPANSK 3G: Delprøve 2
07-02-2025
PRØVEEKSAMEN
11-03-2025
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Género e identidad (EKSAMENSEMNE #4)
Note: I dette forløb vil vi beskæftige os med køn og identitet.
Vi taler om det grammatiske køn, og hvorvidt man kan gøre spansk kønsneutralt.
Vi arbejder med stereotyper og fordomme om de forskellige køn. Herunder vil vi beskæftige os med de traditionelle kønsroller og machismo.
Eleverne præsenteres for homoseksuelle forhold og udfordringer i Latinamerika og det katolske samfund. At være homoseksuel og professionel sportsudøver vil også være et tema.
I forløbet vil vi arbejde med og vende tilbage til følgende nøgleord til emnet:
Amar, casarse, aceptar, roles tradicionales de género, machismo, desafio, rechazar og discriminación
Læringsmål:
Eleverne vil arbejde konteksualiseret med følgende grammatiske emner:
Refleksive verber + gerundium/futurum/perfektum
Verbalperifraser
Kernestof:
Pilmark, Kristina & Olsen,Rikke: "MOSAICO MEXICANO", 2016, El machismo" + ¿Qué es el machismo?
Mikkelsen, Ole Nicolaj & Riismøller, Pablo: "La identidad contrastada - jóvenes en Latinoamérica", 2013, "Mariángeles - una chica diferente"
Avisudklip om den katolske kirkes holdning til homoseksualitet
Jakub Jankto: "Soy homosexual y ya no quiero esconderme", Ohlalá (somosohlala.com)
Supplerende stof:
Sunshine - Don't Confuse Love & Abuse - Day One
Machismo hurts men too | Alejandro Jimenez | TEDxMileHigh
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på nyt forløb - ingen lektier :-)
image.png
Udfyld skemaet om teksten vi læste i tirsdags
Ingen lektier - men husk jeres kompendium :-)
Sidste delprøve 1! Tænk over: har jeg styr på - nær fremtid, før nutid, gerundium og mindst en anden verbalperifrase/verbaltid?
Find de rigtige udsagn til Tedtalken vi så sidst
Individuelle oplæg for følgende:
13.35-13.47: Maria Hamid, 3abcd 17 (3abcd)
Sidste chance for oplæg:
Dem der ikke laver oplæg: find dagens OneNote for dagens plan! I arbejder med billedbeskrivelser og eksamensspørgsmål
Hav rollespillet klar fra kompendiet s. 33.!
Læs undervisningsbeskrivelsen igennem. Er der noget, I er i tvivl om?
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50922368752", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50922368752", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50922368752" }