Holdet 3g SP2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Alicealina Anneli Malin Tinning, Marie Thøis Madsen
Hold 3g SP2a (1g SP6a, 2g SP6a, 3g SP2a)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DEN SKRIFTLIGE DIMENSION OVER HALVANDET ÅR
Titel 2 VIDAS TEKSTBOG  (Liv Kristiane Bugge Svein m. fl.)
Titel 3 JÓVENES EN ESPAÑA
Titel 4 Argentina
Titel 5 Gitanos y el flamenco (EKSAMENSEMNE #1)
Titel 6 Colombia (EKSAMENSEMNE #2)
Titel 7 Latinos en Estados Unidos (EKSAMENSEMNE #3)
Titel 8 Género e identidad (EKSAMENSEMNE #4)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DEN SKRIFTLIGE DIMENSION OVER HALVANDET ÅR

DEN SKRIFTLIGE DIMENSION OVER HALVANDET ÅR

1G

GRAMMATIK
Diverse billedark og billedbeskrivelsesøvelser
Spørgeord
Substantiver og adjektiver og deres indbyrdes placering
Tallene fra 1 til en million
Tids- og vejrudtryk
Klokken
De tre verbe-bøjninger: 1.bøjning, 2. bøjning og 3.bøjnings-verber
De uregelmæssige verber: SER/IR/TENER
Dativ-styrende verber - det vigtigste: Verber GUSTAR/ENCANTAR
Diftongeringsverber
Verberne HAY/SER/ESTAR
TIDERNE: Præsens

AFLEVERINGSOPGAVER.
1. opgave: Oversættelse af stor tekst i forbindelse med emnet: FAMILIEMEDLEMMER
2. opgave: PRÆSENTATION AF EN FIKTIV PERSONS FAMILIE OG BOLIGFORHOLD
3. opgave:  Verbet GUSTAR
4. opgave: PRØVE: OPSUMMERING AF ÅRETS STOF - kombination af navneord og tillægsord plus VERBER: LLAMARSE, VIVIR, TENER, HAY (der er)

PLUS DIVERSE SKRIFTLIGE ØVELSES-OPGAVER PÅ KLASSEN

(Tidsforbrug i forhold til medgået tid på klassen: 13 moduler - 20,6 sider)




2G

GRAMMATIK
Diverse billedark og billedbeskrivelsesøvelser
Imperfektum/Præteritum
Perfektum/plusquamperfektum
De uregelmæssige verber                                 (kun flygtigt i år!)
Verberne HAY/SER/ESTAR
GUSTAR
Diftongerings-verber                                          (kun flygtigt i år!)
Refleksiv-verber
De possessive pronominer
MUY OG MUCHO
Antonymer
Faste udtryk på spansk


(Tidsforbrug: 12 moduler - 19 sider)



AFLEVERINGSOPGAVER
1. Imperfektum/præteritum
2. HAY/SER/ESTAR
3. DELPRØVE 2: E-MAIL-GENREN


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 VIDAS TEKSTBOG (Liv Kristiane Bugge Svein m. fl.)

Liv Kristiane Bugge Svein Halvorsen/Silvia Rovira/Peter Rohde Jensen/Paul Klitnæs
VIDAS TEKSTBOG med tilhørende arbejdsbog

Diverse billed- og tekstark samt digitale øvelser, primært via wordWall som supplement til de daglige sproglige øvelser

(Tidsforbrug: 57 moduler - 90,25 sider)

TEMA

Træning i kommunikativ - mundtlig og skriftlig anvendelse af elementær grammatik og elementært ordforråd i forbindelse med udvalgte emner

MÅL OG PROGRESSION

Med udgangspunkt i begyndersystemet "VIDAS", har undervisningen været tilrettelagt efter denne bogs anvisninger på progression i grammatiske og kommunikative kompetencer. Med udgangspunkt i indlæring af et delvist nyt alfabet og nye udtaleregler, er eleverne via kor- samt enkeltmands-oplæsning blevet trænet i udtale med gradvis større integration af grammatiske regler og evnen til at sammenstykke stadig længere sætninger. Vi har taget udgangspunkt i små dagligdags situationer - først på grundlag af elevernes egen dagligdag, siden på grundlag af personer i bogen. Den nyerhvervede viden er løbende blevet understøttet af små skriftlige  opgaver samt digitale øvelser.  Også såvel visuelle som audielle hjælpemidler har været taget i brug for at give eleverne et så autentisk forhold til spansk som muligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 JÓVENES EN ESPAÑA

KERNESTOF
Fra: Jóvenes andaluces hablan af Michala Schaffalitzky og Jette Søndergård Jensen, Horsens, 2000
ÁNGELA -  (Tidsforbrug: 4 moduler (6,3 sider)
DIEGO - (Tidsforbrug: 3 moduler (4,8 sider)
Carmen y Lola (film)
España en la calle, s. 8-18


SUPPLERENDE MATERIALE
Carmen Pérez-Lanzac: "Out of the job market at 23 - Spain's 'nini' generation"



SPROGTRÆNING I FORBINDELSE MED DE GENNEMGÅEDE EMNER:
Oplæsning
Diverse ordforråds-øvelser og samtale-træningsøvelser

GRAMMATIK
Perfektum/Plusquamperfektum
Verbet gustar





TEMA

Det har i dette emne været hensigten at give eleverne indsigt i den spanske kultur, set ud fra unge spanieres synspunkt. Således er helt generelle temaer som hverdagen, uddannelsesmuligheder, arbejdslivet og  højtiderne bragt i fokus.


MÅL OG PROGRESSION

Målet har været at give eleverne en større interkulturel forståelse


BRUG AF ONLINE- ORDBØGER TIL MUNDTLIG STUDENTEREKSAMEN
Skolens gængse udbud af ordbøger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Argentina

Om emnet:
Vi arbejder med emnet Argentina og med forskellige kulturelle aspekter, madkultur, helligdage, sproget, kendte personer og almindelige personers liv i Argentina med fokus på Patricio fra Buenos Aires. Derudover har vi set dokumentar og snakket om los desaparicidos og deres liv som voksne.

Kernestof:
Dorthe Svendsen: Datos sobre Argentina i Retratos Argentinos, s. 8
Dorthe Svendsen: Lo bueno y lo malo en Argentina i Retratos Argentinos, s. 9 + 10
Dorthe Svendsen: Una breve introducción a la historia y la sociedad Argentina i Retratos Argentinos, s. 18
Eva Rosenkilde: Patricio de Buenos Aires i Mundo Hispano, 29-46


Supplerende materiale:
Dorthe Svendsen: El idioma i Retratos Argentinos, s. 20
Dorthe Svendsen: La cocina Argentina i Retratos Argentinos, s. 22
Stjålne børn - stjålne liv (dokumentar, CFU), 2009


Gramatiske læringsmål:
- Fysisk beskrivelse
- Gradbøjning af adjektiver
- Verbalperifraser:
○ TENER + que + inf.
○ ACABAR + de + inf.

Eksamensprøveform:
- Dagbog
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2G SPANSK 9: Genaflevering af delprøve 2 04-04-2024
2G SPANSK 10: Delprøve 1 21-05-2024
Oplæg i par 04-06-2024
2G SPANSK 11: Delprøve 2 04-06-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gitanos y el flamenco (EKSAMENSEMNE #1)

Emne: Gitanos y el flamenco

Hold: 3.g

Note: I forløbet vil vi beskæftige os med gitanos i Spanien og flamencoens betydning for dem såvel som den spanske kultur generelt. Vi beskæftiger os hverdagslivet for gitanos, unge menneskers historier og diskrimination. Derudover arbejder vi med traditionel flamenco og deres funktion for gitanos samt nyere “flamenco” hos Rosalía.

Nøgleord:
Cultura
Herencia
Baile de flamenco
Gitanos
Discriminación
Igualdad
Prejucios

Kernestof:
Lo qué piensan los gitanos de Rosalía: https://www.youtube.com/watch?v=pnamovzq1UE
#YoNoSoyTrapacero #YoNoSoyTrapacera https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=DqBvpWbmdkQ
Rosalía: Malamente: https://www.youtube.com/watch?v=Rht7rBHuXW8
Alalá, 2016 (dokumentar, første 60 minutter)
Ole Loumann: Coge el aire con los manos fra Retratos: doce historias de la España actual


Supplerende stof:
Meaghan Beatley: Grammy nominee Rosalía's flamenco fame is questioned by Spain's Roma community (Grammy nominee Rosalía's flamenco fame is questioned by Spain's Roma community | The World from PRX)
Spain's Gypsy community still suffers discrimination: Spain's Gypsy community still suffers discrimination
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Colombia (EKSAMENSEMNE #2)

Om emnet:
Vi arbejder med emnet Colombia og de stereotype forestillinger som mange har om landet og befolkningen. Vi vil arbejde med interkulturelle kompetencer med fokus på begrebret "la otra historia". Vi har arbejdet med kunst (graffiti og hip-hop) og hvordan det kan bruges til at omvende en kultur til noget positivt.

Nøgleord:
- Cultura
- La única historia
- Estereotipo
- Perspectiva
- Prejucio
- Ser + adj.

Kernestof:
Mi cuerpo: Una mirada a las realidades en Colombia, pp. 11-12
Pablo Rissmøller og Ole Mikkelsen: Mario de Colombia, pp. 26-29 i La identidad contrastada
Narcos, sæson 1, episode 1 og 2
La Voz: “Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix” (forkortet) "Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix" - La Voz (diariolavoz.net)
Kernestof:
Yoni Alexander Rendón R. "Comuna 13 de Medellin, El arte y la cultura como medio de transformación social", 2020 "PRÓLOGO" s. 3
Yoni Alexander Rendón R. "Comuna 13 de Medellin, El arte y la cultura como medio de transformación social", 2020 "TRANSFORMANDO VIDAS EN ÉPOCAS DEL CONFLICTO ARMADO" s. 6
Yoni Alexander Rendón R. "Comuna 13 de Medellin, El arte y la cultura como medio de transformación social" 2020, "¿QUÉ  ES EL HIP-HOP?, s. 18
Yoni Alexander Rendón R. "Comuna 13 de Medellin, El arte y la cultura como medio de transformación social" 2020, "OPERACIÓN ORIÓN", s. 16
Yoni Alexander Rendón R. "Comuna 13 de Medellin, El arte y la cultura como medio de transformación social" 2020, "CASA KOLACHO", s. 24
El País, Casa Kolacha: "La violencia se cura con el hip-hop", Lola Hierro, 2016 (uddrag)

Delprøve 1:
"El sentido de la vida" (eksamen, december 2022)
"Juan Pablo Escobar - un hijo de un narco" (generalprøve 2019)

Supplerende materiale:
The danger of a single story: Chimamanda Ngozi Adichie: The danger of a single story | TED
Afsnit 1: Sne i junglen af podcasten "Kokainens vej": Kokabonden Hector: »Min søn skal på universitetet, han skal ikke lave det, jeg laver. Han skal ikke lave kokain« - politiken.dk
Graffiti tour extranjeros Comuna 13 Medellín | El Tiempo - YouTube

Gramatiske læringsmål:
- GUSTAR
- Muy eller mucho
- Verbalperifraser:
○ TENER + que + inf.
○ NECESITAR + inf.
○ ACABAR + de + inf.
- Præteritum og imperfektum (datider)

Eksamensprøveform:
Brev/mail (El sentido de la vida + Juan Pablo Escobar)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Latinos en Estados Unidos (EKSAMENSEMNE #3)

Om emnet:
Vi arbejder med emnet Latinos en Estados Unidos, der har fokus på migrationen og dens problematikker mellem USA og Latinamerika. Derudover dykker vi ned i historier om livet i USA efter immigrationen fra Latinamerika.

Nøgleord:
- Migración
- Indocumentad@
- Extranjero
- Cruzar
- Identidad
- Libertad
- Emigrar

Kernestof:
Ulla Ringgard; Aase Kledal: Interview med Alma Cruz, s. 59-66 i Retratos Latinos en California
Helene Balslev Clausen; Line Flintholm: Sueños, s. 15, El paso, s. 24 og Al otro lado, s. 49 i Al otro lado


Supplerende materiale:
Ulla Ringgard; Aase Kledal: Kapitel 1, Introduktion, s. 7-12 i Retratos Latinos en California
Walking to America with the Migrant Caravan | VICE News Tonight Special Report (HBO) https://www.youtube.com/watch?v=ZWq0v4ucav0
Las patronas: https://www.youtube.com/watch?v=3XoPnNaijDo


Gramatiske læringsmål:
- Simpel fremtid
- Præteritum og imperfektum
- Konditionalis
        - ACABAR de + inf.

Eksamensprøveform:
- Artikel


Der kan fåes adgang til klassenotesbog på OneNote med udførlige modulbeskrive
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
11) SPANSK 3G: Delprøve 2 07-02-2025
PRØVEEKSAMEN 11-03-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Género e identidad (EKSAMENSEMNE #4)

Note: I dette forløb vil vi beskæftige os med køn og identitet.
Vi taler om det grammatiske køn, og hvorvidt man kan gøre spansk kønsneutralt.
Vi arbejder med stereotyper og fordomme om de forskellige køn. Herunder vil vi beskæftige os med de traditionelle kønsroller og machismo.
Eleverne præsenteres for homoseksuelle forhold og udfordringer i Latinamerika og det katolske samfund. At være homoseksuel og professionel sportsudøver vil også være et tema.
I forløbet vil vi arbejde med og vende tilbage til følgende nøgleord til emnet:
Amar, casarse, aceptar, roles tradicionales de género, machismo, desafio, rechazar og discriminación

Læringsmål:
Eleverne vil arbejde konteksualiseret med følgende grammatiske emner:
Refleksive verber + gerundium/futurum/perfektum
Verbalperifraser


Kernestof:
Pilmark, Kristina & Olsen,Rikke: "MOSAICO MEXICANO", 2016, El machismo" + ¿Qué es el machismo?
Mikkelsen, Ole Nicolaj & Riismøller, Pablo: "La identidad contrastada - jóvenes en Latinoamérica", 2013, "Mariángeles - una chica diferente"
Avisudklip om den katolske kirkes holdning til homoseksualitet
Jakub Jankto: "Soy homosexual y ya no quiero esconderme", Ohlalá (somosohlala.com)
Supplerende stof:
Sunshine - Don't Confuse Love & Abuse - Day One
Machismo hurts men too | Alejandro Jimenez | TEDxMileHigh
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer