Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Helle Ullmann Hansen
|
Hold
|
2022 BI/y (1y BI, 1y BI-øv1, 1y BI-øv2, 2y BI, 3y BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er liv?
Formål: At introducere biologifaget og at introducere til levende cellers opbygning og funktion.
Kernestof: cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler
Øvelse: osmose i kartoffel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor er kost og motion vigtig?
Formål: Forløbets formål er at få en forståelse for hvad vores kost består af, hvordan fordøjelsessystemet fungerer, samt hvad der sker i kroppen, når vi træner. Forløbet skal derved gerne give eleverne mulighed for at træffe bedre og sundere beslutning om egen kost og motionsvaner.
Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ biokemiske processer: respiration og gæring
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
Øvelser:
indeholder fødevaren stivelse, nedbrydning af fedt med lipase, kostanalyse, blodsukkermåling, blodtryksmåling
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi
Formål: Formålet med dette forløb, er at give forståelse for kroppens reproduktive system, hormonregulering, en befrugtet celles udvikling, samt viden om prævention og kønssygdomme
Kernestof:
fysiologi: forplantning og hormonel regulering
Øvelse: Smittespredning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik
Formål: Forløbets mål er at give en introduktion til genetiske grundprincipper, fra opbygning af DNA-molekylet til fordobling, celledeling og arvelighed, men også forståelse af hvordan DNA koder for egenskaber gennem proteinsyntesen.
Kernestof:
makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Øvelser:
Mikroskopering af celledeling
DNA i jordbær
Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ferskvandsøkologi
Formål: Forløbets formål er at introducere til økologi ved hjælp at åen som eksempel på et økosystem. I forløbet arbejdes der både med processer og kredsløb af forskellige stoffer.
Kernestof:
biokemiske processer: fotosyntese
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Øvelser: Forureningsgrad af et vandløb, fotosyntese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sø-økologi
Formål:
Formålet med forløbet har været at arbejde med søen som eksempel på et økosystem, hvor elementer af energistrømme og stofkredsløb kan undersøges. Der har været fokus på den oligotrofe og eutrofe sø. Disse søtyper er undersøgt på en ekskursion til Almind Sø og Brassø ved Silkeborg.
Kernestof:
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb
Øvelser:
ekskursion til AQUAs skoletjeneste, hvor eleverne har undersøgt vandplanter, vanddyr, tagrørstæthed, dybdeprofil, nitrat- og fosfat-koncentration og pH. Desuden demoøvelse med springlag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nervesystemet
Formål:
Forløbets fokus var at give et overblik over nervesystemets og nervecellers opbygning, samt nervesignalets vej gennem en nervecelle og mellem nerveceller. Herunder også relevante cellemembranprocesser. Derudover teoretisk og praktisk at undersøge hvordan nervesystemet reagere på forskellige stimuli
Kernestofpunkter:
fysiologi: nervesystemet
cellebiologi: eucaryote celletyper membranprocesser
Øvelser: Strækrefleksen, Dafniers reaktion på alkohol, koffein og nikotin, Stressreaktioner i det autonome nervesystem
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ølbrygning
Formål:
Formålet med dette forløb er at arbejde med en række biokemiske processer og metoder eksemplificeret i ølbrygningsprocessen.
Kernestof:
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
biokemiske processer: respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Øvelser:
Ølbrygning, amylase i spirende byg, enzymet spytamylases temperaturafhængighed,
Hvilken kulhydrat giver hurtigst gæring?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Skriftlighed i biologi 2.g
Formål: At træne skriftlige kompetencer frem mod især skriftlig eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Arbejdsfysiologi
Formål: Formålet har været at arbejde med energiomsætning i kroppen, herunder især respiration af kulhydrater
Kernestof:
fysiologi: åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi
biokemiske processer: respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
Øvelser:
Hæmatokritmålinger, Øvelser med hånddynamometer, Anaerobt arbejde og laktat
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Genetik og evolution
Formål:
Dette forløb har både genopfrisket emnets og dets begreber, samt uddybet forståelsen genetik og dets rolle i evolutionen.
Kernestof:
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, mutation, genteknologi og bioinformatik
evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
Øvelser: øvelse med gelelektroforese, opstilling af fylogenetisk træ, det voksende æg, GENEious, måling af kranier på menneskeaber
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Danmarks skove
Formål:
Forløbets formål har været at arbejde med skoven som økosystem, der rummer stor variation. Fokus har været på forskellige skovtyper, samt på forskellige eksperimentelle metoder til at undersøge forskellige skovtypers diversitet.
Kernestof:
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, biodiversitet
biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser,
Øvelser: vegetationsundersøgelse (plante-artslister), biodiversitet i 1x1m plots og dækningsgrad, artsdiversitet blandt insekter og andre smådyr, jordbundsundersøgelse (ledningsevne, vandindhold og organisk indhold)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Strandengen
Formål:
Forløbets mål var at arbejde med et lokalt økosystem, som er påvirket af abiotiske faktorer i dets omgivende miljø, der udsætter økosystemet for ændringer, som medfører varierende grad af succession.
Kernestof:
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb
populationsbiologi: vækstmodeller, populationsgenetik
Øvelser: induktiv øvelse med osmose, linjetaksering, artsbestemmelse, Raunkiær cirkelmetode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Immunsystemet
Formål:
Forløbets fokus har været på at få overblik over immunsystemet, samt sygdomsfremkaldende organismer og immunsystemets responser derpå. Derudover perspektivering til resistensudvikling, allergi og til vacciner.
Kernestof:
virus: opbygning og formering
fysiologi: immunsystem,
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
cellebiologi: eucaryote celletyper
Øvelser: ELISA, Bakterier i vores omgivelser og antibiotikas effekt herpå
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Økotoksikologi
Formål:
Dette forløb er et perspektiv på de foregående forløb om forskellige økosystemer
Kernestof:
økologi: økotoksikologi
Øvelse:
Dyrkningsforsøg af karse i forskellige alkoholopløsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Skriftlighed i biologi 3.g
Formål:
Målet med dette forløb var at træne faglig skriftlighed, frem mod skriftlig eksamen, men også frem mod SRP-perioden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
genetik og bioteknologi
Formål:
Forløbets mål var en genopfriskning af genetikken, samt at lære om moderne bioteknologiske metode. Forløbet centrerede sig om metoder, samt faglig bagrund for transformationsforsøget, samt etiske overvejelser ved brug af nogle af de moderne bioteknologiske metoder.
Kernestof:
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi
Øvelser: transformation
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Biologi i matematik og repetition
Formål:
Forløbet har haft som mål at øve skriftlighed frem mod skriftlig eksamen, at genopfriske matematikkompetencer og at repetere.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56395879105",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56395879105",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56395879105"
}