Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
Christian Møller Larsen, Christian Nørgaard Bentzen, Ditte Loldrup Nielsen, Kasper Christensen Nielsen, Kristian Ravn Paaskesen
|
Hold
|
2022 SRP/e (1e SRP1 (DHO), 2e SRP2 (FF uge 40), 2e SRP3 (SRO), 2e SRP4 (Rejse), 3e SRP5 (inno), 3e SRP6 (FF-nov), 3e SRP7)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#3 DHO optakt + Skriftlighedsforløb (værk 2)
Krigen i Afghanistan
Formålet med forløbet er at klæde eleverne godt på til at skrive DHO. I deres DHO er der fokus på, hvordan Afghanistankrigen bliver fremstillet, og hvilken indflydelse denne fremstilling har på vores opfattelse af krigen.
Derudover er der fagligt fokus på dokumentargenren, filmiske virkemidler og faglig formidling i samspil med historiefaget.
Materiale:
Armadillo, film af Janus Metz Petersen, 2010, set på dr.tv (værk - fælles for alle)
Min krig, dansk dokumentar fra 2014, set på dr.tv - en serie i 4 dele, hvor eleverne trækker én del af serien, som de skal arbejde med i DHO´en.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. af udfyldt vid. basismodel
|
19-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FF-forløb uge 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SRO
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Problemformulering + Videnskabelig Basismodel
|
03-01-2024
|
SRO_redegørelsen
|
04-01-2024
|
SRO_analysen
|
07-01-2024
|
SRO_færdig opgave
|
14-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SRP5 - Innovation
Dagens indhold:
Introduktion til problemstilling
Problemafklaring
Problemindsnævring og idéudvikling
Innovationsproblemformulering
Udvikling af løsningsforslag (fagboder med lærerbemanding)
Idégenerering
Konkretisering
Kl. 13.20: Alle grupper har besluttet sig for et løsningsforslag, som de vil arbejde videre med i morgen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SRP6 - Diskussion i SRP
Der arbejdes med diskussionsdelen af SRP i flerfaglige SRP'er biologi-historie.
Der læses eksemplariske diskussioner, læses redegørelse og analyse fra en udvalgt SRP og udarbejdes derefter selv diskussionsdelen som en skriftlig, individuel opgave. Herefter trænes fremlæggelser i grupper ud fra SRP-talepapir og udvalgte fremlæggelser i plenum.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FF-opgave
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56940480230",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56940480230",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56940480230"
}